Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 259 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Dzehenuti
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116535746
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Co se stane, když popřeme, že Genesis 1-3 je historie?
Vloženo Úterý, 05. září 2006 @ 17:35:38 CEST Vložil: Bolek

Služba bližním poslal Seraphim

Bez Adama není Krista Co se stane, když popřeme, že Genesis 1-3 je historie? Alan Morrison Jednou z nejpozoruhodnějších věcí v současných církvích je skutečnost, jak málo lidí věří, že člověk Adam a jeho žena Eva opravdu existovali, nebo že byli stvořeni právě tím způsobem, jak o tom hovoří Genesis 2, a také, že se to stalo právě na začátku historie lidstva a nikoli po miliardách let evoluce…

Není Mojžíšův popis stvoření, který prohlašuje, že žena byla stvořena z Adamova žebra, zatížen nedostatkem znalostí lidské biologie? Mnoho těch, kteří se dnes hlásí ke křesťanství, by řeklo „ano“. Není obsah prvních třech kapitol Genesis jednoduše náboženským mýtem? Mnoho těch, kteří se dnes hlásí ke křesťanství, by řeklo „ano“. Nebyly tyto kapitoly napsány tímto způsobem proto, že Mojžíš nemohl těžit z moderní vědy, která by mu pomohla v jeho myšlení? Mnoho těch, kteří se dnes hlásí ke křesťanství, by řeklo „ano“. Pokud položíte tyto otázky dnes v mnoha církvích – dokonce i v mnoha evangelikálních církvích – zjistíte, že je nutné se vrátit úplně na začátek a ukázat lidem, jak hluboké jsou důsledky toho, když nevěří v reálnost prvních tří kapitol Genesis. Jaké jsou tedy důsledky toho, když nepřijímáme první tři kapitoly Genesis – a zvláště stvoření Adama a Evy na začátku historie lidstva, jak nám to ukazuje Genesis 2 – jako fakt? 1. Když popřeme, že Genesis 1-3 je historie, činíme Pána Ježíše Krista lhářem, nevzdělancem nebo podvodníkem. Lidé, kteří tvrdí, že jsou křesťané, nosí Kristovo jméno. Jestliže však Kristus nebyl tím, co o sobě tvrdil, anebo neříkal pravdu, pak neexistuje křesťanství. Pán Ježíš plně věřil v historičnost a reálnost stvoření a pádu v Genesis 1-3. Především řekl, že Adam a Eva byli stvořeni Bohem „od počátku stvoření“ a nikoli po miliardách let evoluce. Plný citát z evangelia Marka 10,6-8 zní: „Od počátku stvoření `Bůh učinil člověka jako muže a ženu; proto opustí muž svého otce i matku a připojí se ke své manželce, a budou ti dva jedno tělo…“. Ježíš bez obalu věřil ve spontánní stvoření prvního muže a ženy Bohem přesně, jak to říká Genesis 1, 26-28. Neměl žádné pochybnosti o jeho historičnosti. Proč by také měl mít? Protože On sám byl při stvoření a spolupracoval s Otcem „jako vedoucí díla… hraje si na okruhu jeho země“ (Přísl. 8,30-31 citováno podle Roháčka, srovnej Jan 1,1-3). On také řekl, že satan byl vrah „od počátku“ a „otec lži“ (Jan 8:44-45) se zřejmým odkazem na historičnost pádu v Genesis 3. Apoštol Jan (nejbližší Kristu) souhlasí s tímto, když říká, že ďábel je bytost, která je morálně zodpovědna, a „od počátku hřeší“. Syn Boží se vtělil právě proto, aby „zmařil činy ďáblovy“ (1. Jan 3,8). Je proto nemožné být křesťanem a nevěřit v historičnost Genesis 1-3. Ježíš tomu věřil a jestliže se mýlil, pak byl buď lhářem, nevzdělancem, nebo podvodníkem. A pokud je tomu tak, pak nemohl být bezhříšným Božím Mesiášem. A jestliže není bezhříšným Božím Mesiášem, jak o sobě prohlašoval, pak je naše víra sebeklam a my jsme nejpolitováníhodnější ze všech lidí. 2. Když popřeme, že Genesis 1-3 je historie, znamená to, že nemůžeme důvěřovat Bibli. Je zřejmé, že nejen Pán Ježíš, ale také jeho apoštolové a jiní pisatele Písma věřili, že Genesis 1-3 je historie. Například Pavel řekl, že celé lidstvo pochází z jednoho člověka (Skutky 17:26). Také otevřeně prohlašuje, že ženám nepřísluší vedoucí role nebo vyučování Bible ve sboru, protože Eva byla stvořena jako druhá v pořadí, a to z muže, a byla také první svedena Satanem (1. Tim. 2,11-14). Na jiném místě se také odvolává na skutečnost, že Eva byla oklamána hadem (2. Kor. 11:3), čímž plně uznává tuto událost jako historickou. Lukáš, pisatel evangelia a „oficiální“ historik církve také považoval Adama za historickou osobu, který žil na začátku historie lidstva jako otec Seta (Luk. 3,38). Dále Juda, tělesný bratr Pána Ježíše Krista upřímně věřil, že Adam byl skutečnou osobou, jak to napsal ve svém listu v Bibli (list Judův 14). Jestliže popisy stvoření a pádu jsou opravdu jen mýty a ne historie, máme vážné potíže, protože to znamená, že nemůžeme důvěřovat slovům lidí jako Ježíš, Lukáš, Pavel a Juda. Vskutku pokud jen část Písma není důvěryhodná, jak můžeme důvěřovat ostatku. A pokud v Bibli jsou tak velké omyly, co si pak můžeme myslet o Bohu, Duchu Svatém, kterému je připisováno, že ji nechal osobně napsat skrze různé lidi (např. Marek 12, 36, Skutky 28, 25-27, Žid. 10, 15-2, 2. Tim. 3,16-17)? Upevňování věrohodnosti Bible jako celku a základů naší víry je nesmyslné, pokud popřeme, že kapitoly 1-3 knihy Genesis jsou historie. 3. Když popřeme, že Genesis 1-3 je historie, zboříme tím vztah „Adam-Kristus“, na kterém spočívá křesťanství. Bible jasně ukazuje, že Kristus přišel na svět, aby úspěšně uskutečnil to, v čem Adam selhal. Slova Pána Ježíše „…přichází vládce tohoto světa. Proti mně nic nezmůže“ (Jan 14,23) znamenají, že na rozdíl od velkého množství obvinění vůči prvnímu člověku Adamovi satan nemůže najít žádná obvinění proti Pánu Ježíši Kristu, jak je to názorně vidět při pokušení na poušti (Luk 4,1-13). Z toho důvodu Písmo hovoří o Kristu jako o „druhém člověku“ a „posledním Adamovi“. V listu Římanům a v prvním listu Korintským čteme o mnoha protikladech mezi těmito dvěma reprezentanty lidského pokolení (prosím, přečtěte si Řím. 5,12-21 a 1. Kor. 15,21-28, 45-49). První Adam se pošpinil, a tak „poslal Bůh svého Syna, narozeného z ženy“ (Gal. 4,4) jako přímé naplnění proroctví, které pronesl v Božském soudu nad satanem po pádu (Gen. 3,15). Bůh přirozeně nebyl zaskočen pádem našich prvních rodičů. Tento akt spasení byl naplánován před stvořením světa (Mat. 25,34, Efez. 1,4, 1. Pet. 1,20, Zjevení 13,8, 17,8). Adam ostudně selhal ve zkoušce poslušnosti. Syn byl poslán na svět jako Člověk Ježíš Kristus a slavně obstál ve zkoušce poslušnosti. Všechno mělo sloužit jako obrovská kosmická lekce lidstvu, dokazující úžasnou skutečnost, že bez Pána nemůžeme nic učinit. Je tedy vrcholným nesmyslem nazývat se křesťanem a současně pochybovat o historické skutečnosti 1-3. kapitoly knihy Genesis. Historická pravda o Kristu, jak je popsána v evangeliích, souvisí spolu s historickou pravdou o Adamovi, která je vylíčena v Genesis, že totiž Adam byl na začátku stvoření spontánně stvořen Bohem a že Eva byla učiněna Bohem z jeho žebra. Pokud nebyl Adam, nemůže být ani Kristus. Pokud není Krista, nesmí být ani křesťanství. Jinými slovy chodit do kostela a vyznávat křesťanství a přitom nevěřit v historickou realitu Adama a Evy, jak to popisuje Bible, je skutkem největšího bláznovství, protože bez reality je Vaše víra pouhým mýtem! Kdyby ti, kteří vyznávají křesťanství a přitom popírají historickou přesnost Bible, začali přemýšlet o následcích tohoto postoje, který lze pojmenovat jako „Bible ve světle moderní vědy a selského rozumu“, propadl by se jim celý svět. Vskutku bych jim to přál. Pro křesťanství 21. století by nebylo lepšího užitku, než podkopat tento obrovský blud naší doby. Nenechme se nikdy zastrašit zdánlivě velkými vzdělanci, kteří podporují tento blud… Bez Adama není Krista. Bez Krista není křesťanství. Bez křesťanství se pod námi otevírá propast nihilizmu. Z: http://www.ks-sch.cz/idea.html


"Co se stane, když popřeme, že Genesis 1-3 je historie?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co se stane, když popřeme, že Genesis 1-3 je historie? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 05. září 2006 @ 20:42:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se stane, když popřeme, že Gen 1-3 je historie?

Nic.
Napsal to Mojžíš. V životě neslyšel slovo "historie" - ani žádný ekvivalent tohoto slova.

Z Mojžíšova hlediska jsou naše moderní spory irelevantní.
Z našeho hlediska nikoli. Záleží tedy na tom, jak si kdo představujeme "historii", jak si kdo představujeme "mythos", a jak si kdo přestavujeme "story", a co si kdo představujeme pod slovem Božím.

Je evidentní, že právě v těchto věcech se lišíme, a to zejména my dva - Seraphim a Olin.

Olin

Olin






Myticke versus historicke chapani (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Středa, 06. září 2006 @ 07:25:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Abych parafrazoval autorova slova z predposledniho odstavce, je podle me spis vrcholnym nesmyslem nazyvat se krestanem a soucasne prznit Bozi slovo takovouhle demagogii doslovnosti.

Predevsim z uvedenych citaci vubec nevyplyva, ze jejich pisatele chapali Gen 1-3 historicky. To, ze Pavel byl v tomhle smeru pomerne flexibilni, vyplyva napriklad s pasaze v Gal 4:21-26, kde Pavel pripomina story z Abrahamem a jeho dvema zenama (Sarou a Hagar) a ve versi 24 PRIMO PISE: "Je to receno obrazne"! Evidentne to s vcitanim historie do Genese moc neprehani...

Abych mluvil konkretneji: obzvlast 1 Tm 2:11-14 je reference z niz by spis vyplyvalo, ze svatopisec chape Gen 1-3 MYTICKY: proto se odkazuje na obecne sdileny pribeh o stvoreni muze a zeny - protoze je povazuje za ARCHETYP - tedy pocatecni vzor - toho, jak maji podle jeho nazoru vztahy mezi muzi a zenami vypadat. Autor 1Tm zde NEODKAZUJE na historickou udalost, ktera je vzdy vysledkem konkretnich historickych okolnosti a tudiz predmetem rozlicne interpretace, ale na MYTICKOU udalost, protoze to je prave znakem MYTU, ze ma urcitou legitimizujici moc - urcuje, jak MAJI veci fungovat.

(Druha vec samozrejme je, ze autor 1Tm vyvozuje z poradi stvoreni ponekud zvlastni zavery - protoze nikde z Gen 1-3 nevyplyva, ze casova naslednost stvoreni se ma nejak odrazet v otazkach autority. To by se musel clovek podrizovat chroustovi, protoze ten byl stvoren uz nekde ctvrteho dne. Panstvi cloveka nad prirodou je vysledkem specialniho ustanoveni v Gen 1:28 - do te doby si asi byli vsichni zivocichove rovni - nevyplyva tedy z poradi stvoreni. Krom toho se tato pasaz teologicky lisi od versu 1K 11:11-12 a Gal 3:28, kde Pavel jasne pise, ze z poradi stvoreni nic nevyplyva pro ty, co jsou V KRISTU!)

Podobne je tomu u Mk 10:6-8: pokud Jezis rika, ze neco je "od pocatku stvoreni", pak zcela jiste chape dane udalosti MYTICKY, protoze kdyby je chapal historicky, pravdepodobne by rekl "od konce stvoreni", protoze muz a zena byli stvoreni az sestej den. Z historickeho hlediska nejsou Adam a Eva v pribehu stvoreni (Gen1) vubec na zacatku, ale na konci.

Ze vsech ostatnich referenci podle me taky zadne historicke chapani nevyplyva.

Ve Sk 17:26 stoji v nekterych verzich "z jednoho" (asi minen jeden clovek), v jinych "z jedne krve." Tak si vyberte.

Ve 2K 11:3 to Pavel cituje jen tak mimochodem jako priklad a opet se to da vykladat lehce jako mytologicka reference.

Lukasova genealogie (L 3:23-38) muze klidne bejt slepenec mytologie a historie, mnoho kralovskych rodu minulosti - nejen ten Daviduv - si hledelo obstarat rodokmen, ktery by sahal k nejakym mytickym postavam.

Upevňování věrohodnosti Bible jako celku a základů naší víry je nesmyslné, pokud popřeme, že kapitoly 1-3 knihy Genesis jsou historie.
Tyhle vyroky jsou fakt k smichu. Upevnovani verohodosti Bible prave spociva v tom, ze netrvame jak zabednenci na tom LIDSKEM vykladu BOZIHO slova, ktery je evidentne v rozporu s nasim poznanim BOZIHO stvoreni.

Je-li nase poznani sveta a chapani Slova v rozporu, jedno z nich je evidentne pomylene a neni to nutne to poznani. Nekdy je to prave ta intepretace Bible. V takovem pripade NENI nejmoudrejsim resenim zaslepene trvat na doslovnosti, ale zkoumat, jaka interpretace Boziho slova je ve svetle vedeckych poznatku spravna!

Par bludu na zaver:
Bez Adama není Krista.
Jak to? Vzdyt sam autor (i Bible) pise, ze Kristus byl pred Adamem.
Bez křesťanství se pod námi otevírá propast nihilizmu.
Je snad krestanstvi jedine nabozenstvi na svete? My, krestane, jsme prece krestany ne proto, ze evangelium je JEDINYM systemem hodnot (krome jinych veci), ale protoze, je jedinym ZCELA PRAVDIVYM systemem (nektere jine mohou byt castecne pravdive).
Nihilismus naproti tomu tvrdi, ze zadnej system neexistuje.

Aviaf



Re: Když Aviaf popře, že Genesis 1-3 je historie (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 06. září 2006 @ 10:35:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Aviafe, to snad ne! Vy se nestydíte kroutit Biblí tím stylem, jako s ní kroutil ďábel, když Krista pokoušel na poušti! Připomeňte si: Lukáš4,9-12
9 Pak ho ďábel přivedl do Jeruzaléma, postavil ho na vrcholek chrámu a řekl mu: "Jsi-li Syn Boží, vrhni se odtud dolů;
10 VŽDYŤ JE PSÁNO `andělům svým dá o tobě příkaz, aby tě ochránili´
11 a `na ruce tě vezmou, abys nenarazil nohou svou na kámen´."
12 Ježíš mu odpověděl: "Je psáno: nebudeš pokoušet Hospodina, Boha svého."

A zde pro přesnost uvedu texty, které jste překrucoval:
1 Tm 2:11-14 Napsal jste: "Autor 1Tm zde NEODKAZUJE na historickou udalost,..."
Odpovídá Vám text sám:
11 Žena ať přijímá poučení mlčky s veškerou podřízeností.
12 Učit ženě nedovoluji. Žena nemá mít moc nad mužem, nýbrž má se nechat vést.
13 VŽDYŤ PRVNÍ BYL STVOŘEN ADAM A PAK EVA.
14 A NEBYL TO TAKÉ ADAM, KDO BYL OKLAMÁN, ALE ŽENA BYLA OKLAMÁNA A DOPUSTILA SE PŘESTOUPENÍ.
15 Spasena bude jako matka, jestliže setrvá ve víře, lásce, svatosti a střízlivosti.
Pro dokonalou srozumitelnost dodávám, že to těmi velkými písmeny je historická pravda. To co je malými písmeny je poučení (pravdivé kázání) apoštola Pavla o tom, jak neopakovat manželskou chybu Adama a Evy. Bůh totiž stvořil mužský mozek schopnějším čelit ďáblově lstivosti. Ženský mozek je, jak možná víte z nedávných průzkumů jinak zkonstruován a pracuje jinak než mozek mužů. Ženy jsou tělem krásnější a mozek mají trochu jinak fungující než muži. Proto v manželství má být muž hlavou ženy, proto ženy nemají v Církvi učit dospělé muže - nemají být biskupky, kněžky, farářky, kazatelky.

Dalším Vaším kroucením (či kroucením těch slepců, kteří Vás teologii vyučovali) je Aviafe VÁŠ TEXT:
"Predevsim z uvedenych citaci vubec nevyplyva, ze jejich pisatele chapali Gen 1-3 historicky. To, ze Pavel byl v tomhle smeru pomerne flexibilni, vyplyva napriklad s pasaze v Gal 4:21-26, kde Pavel pripomina story z Abrahamem a jeho dvema zenama (Sarou a Hagar) a ve versi 24 PRIMO PISE: "Je to receno obrazne"! Evidentne to s vcitanim historie do Genese moc neprehani..."

Odpovídám textem Gal 4:21-26:
(ekumenický překlad)
21 Odpovězte mi vy, kteří chcete být pod zákonem: Co slyšíte v zákoně?
22 Čteme tam, že Abraham měl dva syny, jednoho z otrokyně a druhého ze ženy svobodné.
23 Ten z otrokyně se narodil jen z vůle člověka, ten ze svobodné podle zaslíbení.
24 Je to řečeno obrazně. Ty dvě ženy jsou dvě smlouvy, jedna z hory Sínaj, která rodí děti do otroctví; to je Hagar.
25 Hagar znamená horu Sínaj v Arábii a odpovídá nynějšímu Jeruzalému, neboť žije v otroctví i se svými dětmi.
26 Ale budoucí Jeruzalém je svobodný, a to je naše matka.
Aviafe, proč jste raději čtenářům neřekl, že v původní řečtině Nového zákona neexistovaly dvojtečky a že ekumeničtí čeští překladatelé tam do 24.verše dvojtečku mohli dát. Nedali ji jenom proto, že stačilo rozdělení na verše - a to samo sebou bylo dost jasné. Viz verš: 24 Je to řečeno obrazně. Ty dvě ženy jsou dvě smlouvy, jedna z hory Sínaj, která rodí děti do otroctví; to je Hagar.
Kvůli takovým chytrákům, jako jste Vy překladatel Ondřej Petrů přeložil první větu verše 24 takto: "To v sobě tají ještě něco jiného:"
Takže pro srozumitelnost celý text, kde nahradím 1 větu ekumenického překladu překladem Ondřeje Petrů (který je v Česku rozšířen především v kapesních vydáních Nového zákona). Čtěte:
21 Odpovězte mi vy, kteří chcete být pod zákonem: Co slyšíte v zákoně?
22 Čteme tam, že Abraham měl dva syny, jednoho z otrokyně a druhého ze ženy svobodné.
23 Ten z otrokyně se narodil jen z vůle člověka, ten ze svobodné podle zaslíbení.
24 TO V SOBĚ TAJÍ JEŠTĚ NĚCO JINÉHO: Ty dvě ženy jsou dvě smlouvy, jedna z hory Sínaj, která rodí děti do otroctví; to je Hagar.
25 Hagar znamená horu Sínaj v Arábii a odpovídá nynějšímu Jeruzalému, neboť žije v otroctví i se svými dětmi.
26 Ale budoucí Jeruzalém je svobodný, a to je naše matka.

Nebo další technická možnost. TEČKA EKUMENICKÉHO PŘEKLADU SE NAHRADÍ ČEŠTINÁŘSKY SROZUMITELNĚJŠÍ DVOJTEČKOU ZA PRVNÍ VĚTOU 24.VERŠE (DŘÍVĚJŠÍ ŘEKOVÉ DVOJTEČKY NEZNALI, PODOBNĚ JAKO NEZNALI AUTOMOBILY, my dvojtečku známe, a tak ji můžeme používat). Zde:
Galatským 4. kapitola:
21 Odpovězte mi vy, kteří chcete být pod zákonem: Co slyšíte v zákoně?
22 Čteme tam, že Abraham měl dva syny, jednoho z otrokyně a druhého ze ženy svobodné.
23 Ten z otrokyně se narodil jen z vůle člověka, ten ze svobodné podle zaslíbení.
24 Je to řečeno obrazně: Ty dvě ženy jsou dvě smlouvy, jedna z hory Sínaj, která rodí děti do otroctví; to je Hagar.
25 Hagar znamená horu Sínaj v Arábii a odpovídá nynějšímu Jeruzalému, neboť žije v otroctví i se svými dětmi.
26 Ale budoucí Jeruzalém je svobodný, a to je naše matka.
27 Vždyť stojí psáno: `Raduj se, neplodná, která nerodíš, jásej a volej, která nemáš bolesti, neboť mnoho dětí bude mít osamělá, více než ta, která má muže.´
28 Vy, bratří, jste dětmi zaslíbení jako Izák.
29 Ale jako tenkrát ten, který se narodil pouze z těla, pronásledoval toho, který se narodil z moci Ducha, tak je tomu i nyní.
30 Co však říká Písmo? `Vyžeň otrokyni i jejího syna, neboť syn otrokyně nebude dědicem spolu se synem svobodné.´
31 A proto, bratří, nejsme syny otrokyně, nýbrž ženy svobodné.
Galatským 5. kapitola:
1 Tu svobodu nám vydobyl Kristus. Stůjte proto pevně a nedejte si na sebe znovu vložit otrocké jho.
2 Slyšte, co vám já Pavel říkám: Dáváte-li se obřezat, Kristus vám nic neprospěje.
3 Znovu dosvědčuji každému, kdo se dá obřezat, že je zavázán zachovávat celý zákon.
4 Odloučili jste se od Krista vy všichni, kteří chcete dojít ospravedlnění na základě zákona, pozbyli jste milosti.
5 My však z moci Ducha a ve víře očekáváme spravedlnost, která je naší nadějí.
6 V Kristu Ježíši nezáleží na tom, je-li někdo obřezán či ne; rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou.
7 Běželi jste dobře! Kdo vám zabránil, abyste se drželi pravdy?
8 Jistě to nevyšlo od toho, který vás povolává.
9 Málo kvasu celé těsto prokvasí.
10 Ale já k vám v Pánu mám důvěru, že se neuchýlíte k jinému smýšlení. Ten však, kdo vás uvádí do zmatku, neujde soudu, ať je to kdokoli.
11 Kdybych já, bratří, dosud kázal, že obřízka je nutná, proč bych byl vlastně pronásledován? Vždyť by tím bylo odstraněno pohoršení, jímž je kříž.
12 Ti, kteří mezi vás kvůli obřízce vnášejí neklid, ať se rovnou vyklestí!

Takže pisatel Listu Galatským nejdříve popsal historicky pravdivě (tj. nemýticky) dějiny, že Abraham měl 2 syny ze 2 rozdílných matek. Na to navázal duchovním naddějinným výkladem (kázáním) do situace křesťanů v Galatii. Vysvětlil jim, že pokřtění křesťané z pohanů si nemusí dávat obřezávat svůj pohlavní úd, jako to musí židovští muži.
Doufám, že se na mě nezlobíte, že jsem uvedl i následující verše. To kvůli kontextu.

Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve




Re: Co se stane, když popřeme, že Genesis 1-3 je historie? (Skóre: 1)
Vložil: Marek2 v Středa, 06. září 2006 @ 17:36:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Domnívám se, že první kapitoly knihy Genesis mají spíš hodnotu teologickou než historickou. Už když jsem v 17 letech četl Genesis poprvé, bylo mi jasné, že to není žádná historie, i když jsem pochopitelně nevěděl, do jaké míry se to týká toho kterého úseku. Článek mě ani trochu nepřesvědčil o tom, že když na Genesis nebudu pohlížet jako na historickou knihu, tak se to celé "rozpadne". Nehistoričnost těchto kapitol nic neubírá na jejich hodnotě - ani na moudrosti, ani na pravdivosti (v jistém slova smyslu).

Proč by proto neměla být Bible věrohodná? Nedůvěřuje snad dítě mamince, když mu vypráví pohádky? Nebo ji nebude v dospělosti důvěřovat, když mu v dětství říkala, že děti nosí čáp? Prostě maminka to vyprávěla tak, aby to bylo přístupné rozumu malého dítěte.
Naopak - pokud bychom trvali na tom, že Bible je plně historická či přírodovědná kniha, činili bychom ji nevěrohodnou.

Příběh o Adamovi a Evě považuji za nádherný skvost. Chápu jej však spíše mysticky. Eva je vytvořena z Adamova žebra - tedy z místa blízkého jeho srdci.
(atd. - to by bylo nošení dříví do lesa)

Myslím také, že ve starověku se většinou nerozlišovalo, co je historické a co ne. Důležité bylo, co chce autor sdělit. Ježíšova podobenství také nebereme jako historické události, přestože není u každého výslovně napsáno, že je to podobenství. Podobně kniha Job asi nebude historickou knihou, nýbrž posvátným textem na téma lidského utrpení.

Nesdílím obavy některých lidí, co by bylo s lidstvem bez křesťanství. Myslím, že by se zase tak moc nezměnilo. Dokladem je naše česká společnost nebo Pygmejové, kteří o křesťanství nikdy neslyšeli a mají se dobře. Člověk má přece některé základní věci "vepsané do srdce".

Mimochodem - pokud vím, například katolická teologie již dlouho neuvažuje o prvních kapitolách Genesis jako o historii - a je stále dobře živa. Na základě mírného studia biblistiky se domnívám, že Genesis vznikla až v době babylonského zajetí, i když využila již existujících textů či vyprávění. Nedá se tedy snad říci, že by autorem Genesis byl Mojžíš.



Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy