Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 242, komentářů celkem: 429558, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 621 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481452
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?
Vloženo Pátek, 29. březen 2002 @ 19:38:36 CET Vložil: Stepan

Kázání poslal pisnicka

Velký pátek
Petr Hudec Bože můj, Bože můj, proč (k čemu) jsi mě opustil? O třetí hodině zvolal Ježíš mocným hlasem: "Eloi, Eloi, lema sabachtani?", což přeloženo znamená: "Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?" (Mk 15, 34) Ve starokřesťanských vyznáních víry se silně zdůrazňuje Ježíšovo utrpení. Ježíš je také velmi často zobrazován jako trpitel, který na sobě nese hřích celého světa. Tato skutečnost může vyvolat dojem, že celý Ježíšův život byl utrpením. Ale to jistě není pravda. Naopak. Vše svědčí o tom, že Ježíšův život byl velmi bohatý, že byl plnější, bohatší, hlubší než život mnohých jiných lidí. To, že se Ježíš cele svěřil do Boží péče a Božímu vedení, to že celý život naplnil láskou a službou bližním, to neznamená, že svůj život zmarnil. My se mnohdy bojíme vstoupit do Ježíšových šlépějí a milovat tak jako on. Máme totiž pocit, že kdybychom to udělali, o mnohé se připravíme, že svůj život zmaříme. Ale není tomu tak. Kdo miluje a dává, mnohé přijímá. Nemarní svůj život, ale naopak nachází jeho hloubku a pravý smysl. Ježíšův život nebyl jen utrpením. Ježíš miloval lidi, mnoha lidem pomohl, měl mnoho přátel. Prožíval docela světské radosti. Jeho život byl ve všech směrech plný. A tento život přerušila násilná smrt. O Velkém pátku si tuto událost připomínáme. Ježíš je na kříži. Ten, který žil jedinečnou důvěrou k nebeskému Otci, jedinečnou poslušností Boží vůle a láskou ke všem bližním, umírá jako zločinec smrtí velmi krutou a také podle tehdejšího názoru prokletou, neboť v Písmu se praví, že každý, kdo visí na dřevě, je Bohem proklet. Proč tomu tak bylo? Proč Bůh nezasáhl v Ježíšův prospěch? To je odvěká otázka, na niž ještě nikdo nedal zcela uspokojivou odpověď. Proč spravedlivý a zbožný mnohdy prožívá svůj život v bídě a utrpení? Proč Ježíš trpí a Bůh nezasahuje v jeho prospěch? Myslím, že Ježíšův příběh a zvláště jeho závěr - zatčení, odsouzení a ukřižování boří mylnou představu, že Pán Bůh pomáhá svým věrným tak, že jim zjednává v tomto světě jakousi protekci. Že jim toto pozemské putování usnadňuje, aby mohli žít bez bolesti. Často je tomu jinak. Často právě ten, kdo svěřil svůj život do Božího vedení, kdo o sebe nechává pečovat Božím slovem a nechává se vést Božím Duchem, často právě ten naráží. Pán Bůh nezjednává svým věrným v tomto světě protekci, neulehčuje jim jejich pozemské putování. Ale pomáhá většinou jinak: zevnitř. Totiž tak, že nám dodává sílu, abychom, když přijdou v životě těžké chvíle - bolest, ztráty, utrpení, smrt, abychom toto všechno unesli a neztratili víru a naději. Abychom nezatrpkli a přese všechno hleděli s nadějí dál až za smrt. K zaslíbené plnosti Božího království. Tak Bůh většinou pomáhá. I Pán Ježíš ve svém modlitebním zápase v Getsemane prosí o sílu, aby mohl unést důsledky svého rozhodnutí vyjádřeného slovy: Ne co já chci, ale co chceš ty. Buď vůle tvá. Ale na kříži se Ježíš modlí: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil. Zní to jako volání, které popírá to, co jsem právě pověděl. Totiž, že Bůh dává sílu, aby člověk ani v bolesti a utrpení neztratil víru a naději, kterou v Bohu má. Jako by zde Ježíš veškerou víru a naději ztratil. Ale my možná slyšíme ten Ježíšův modlitební výkřik špatně. Nerozumíme mu. I naše proč mají rozdílný obsah. Mohou být obžalobou Boha, výčitkami Bohu, mohou vyjadřovat zatrpklost a rezignaci. Anebo mohou být výkřikem naprostého zoufalství, ztráty víry a naděje. Ale Ježíšovo proč na kříži je jiné. On se modlí slovy 22. žalmu. Eloi eloi lema sabachtani znamená: Bože můj, Bože můj, k čemu jsi mě opustil. Ježíš se v modlitbě ptá po smyslu svého utrpení. Nepochybuje, že jeho utrpení má nějaký smysl, ale v tuto chvíli vše přikrývá temnota. Ježíš nevidí, nechápe smysl cesty, kterou ho Bůh vede. Prosí, aby mu bylo zjeveno, k čemu jeho utrpení a smrt. A je možné, ba pravděpodobné, že Ježíš, když volá, Bože můj, k čemu jsi mě opustil, má v mysli obsah celého 22. žalmu. A žalmista ve své modlitbě nejprve vyjadřuje svůj žal ze soužení, které přichází, z vlastní bezmoci, z posměchu od druhých lidí a volá: "Nebuď mi vzdálen, Bože! Blízko je soužení a na pomoc nikoho nemám." Ve svém vnitřním boji se však probojovává dál k vyznání víry. "O tvém jménu budu vyprávět svým bratřím. Kdo se bojíte Hospodina, chvalte ho. Celé Izraelovo potomstvo žij před ním v bázni. Nepohrdl ponížením, v opovržení ho neměl. Když trpěl příkoří, neukryl před ním svoji tvář. Slyšel, když k němu o pomoc volal. Pokorní budou jíst dosyta, budou chválit Hospodina ti, kdo se na jeho vůli dotazují. Vaše srdce bude žít navždy." Pravděpodobně měl Ježíš v mysli celý tento žalm. V jeho modlitebním výkřiku je tedy obojí. Jednak vykřičení hloubky utrpení, bolesti, zklamání ze zrady, vykřičení lidské bezmocnosti, ale současně i víra, že i když člověk neví, Bůh ví. Víra, že Bůh má člověka v péči, i když člověk jeho blízkost necítí. Že Bůh je Pánem a ne smrt. Ježíš volá na kříži: Bože můj, k čemu jsi mě opustil. Ptá se po smyslu svého utrpení, ale odpověď nedostává. To až nám se smysl jeho utrpení poodhaluje. Zažíváme, že jeho utrpení a smrt přichází lidem k dobru. Že má v sobě spásnou moc. Přichází k dobru i nám. Je nám velkou posilou. Pro jeho utrpení a smrt víme, že nikdy nejsme sami. Když přicházejí v našem životě trápení, když se vše hroutí, když máme strach, když prožíváme zklamání, zradu, opuštěnost, když se dostáváme až na dno lidské bezmoci, když přichází nemoc a smrt, když celý život zahaluje temnota a my zápasíme o víru a naději, smíme vědět: že v tom všem nejsme sami. Ježíš tím prošel, toto všechno prozápasil. V tom všem je s námi a posiluje nás. Amen. z kázání na Velký pátek 1999  


"Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil? (Skóre: 1)
Vložil: Svizel v Pátek, 11. duben 2003 @ 08:49:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pěkné kázání. Taky si vždy, když se cítím absolutně opuštěný, připomenu, že i za toto odloučení od Boha Ježíš, zemřel na kříži.



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy