|
Právě je 223 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: Miriam rosmano Laura67
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 124900804 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7
Vloženo Pondělí, 13. únor 2006 @ 09:11:16 CET Vložil: reformovany |
Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná? P7
V minulé kapitole Jedni určeni ke spáse druzí k záhubě. Je vyvolení nepodmíněné? P 6 jsme si ukázali, že se Pán Bůh rozhodl části padlého lidstva udělit nezaslouženou milost a předurčil tak nezaslouženě své vyvolené ke spáse. Z toho ovšem vyplývá, že zbylá část lidstva je ponechána v padlém stavu, vzdoruje Božímu Slovu až do konce a dostane spravedlnost, tedy to, co si zasluhuje. Ukázali jsme si rovněž, že vyvolení není podmíněno lidskými skutky nebo předzvěděním reakce na evangelium. To by pak totiž milost nemohla být zvána milostí. Někdo však může namítnout: "Jsou-li někteří předurčeni ke spáse a jiní k záhubě, jak mám potom rozumět následujícímu verši?"
1 Tm 2,3-4 To je dobré a vítané u našeho Spasitele Boha, který chce, aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu. A není snad výše uvedený verš v rozporu s následujícím veršem?
Ř 9, 22-24 Jestliže Bůh chtěl ukázat svůj hněv a zjevit svou moc, a proto s velkou shovívavostí snášel ty, kdo propadli jeho hněvu a byli určeni k záhubě, stejně chtěl ukázat bohatství své slávy na těch, nad nimiž se smiloval a které připravil ke slávě - na nás, které povolal nejen ze židů, ale i z pohanských národů
Odpověď zní nikoliv. Boží Slovo je neomylné a neprotiřečí si! Jaké je tedy řešení? Zde je otázka, co vlastně znamená slovo všichni. Pokud například řeknu: "Včera jsem koupil auto a utratil jsem za něj všechny peníze," bude Vám asi jasné, že nejsou míněny všechny peníze na světě, ani všechny peníze v České republice a dokonce ani všechny peníze, které jsem za celý život vydělal. Pochopíte snadno, že slovo všechny se vztahuje jednoduše k penězům, které byly na podobný účel k dispozici. Ke komu se vztahuje slovo všichni ve verši z 1 Timoteovy epištoly nám může objasnit následující verš z Janova evangelia, kde Pán Ježíš říká:
J 12, 32 A já, až budu vyvýšen ze země, přitáhnu všecky k sobě."
To je jasné Ježíšovo zaslíbení, které musí platit. A přesto víme ze zkušenosti, že úplně všichni lidé se křesťany nestávají. Ježíš tedy slovem všichni má na mysli všechny ty, které v Něm Otec vyvolil ještě před stvořením světa, aby byli svatí a bez poskvrny před jeho tváří, jak nás učí Bible v 1. kapitole Efezským. Slovo všichni tedy spíše znamená všechny vyvolené ze všech ras národností a sociálních skupin. Bible kralická nabízí jako variantu překladu slova všichni v 1 Tm 2,4 slovo všelijací, což je zřejmě výstižnější. Podobně je to se slovem všichni ve druhé epištole Petrově.
2 Pt 3, 9 Pán neotálí splnit svá zaslíbení, jak si to někteří vykládají, nýbrž má s námi trpělivost, protože si nepřeje, aby někdo zahynul, ale chce, aby všichni dospěli k pokání.
Zde je celkem jasné, že jde o dopis křesťana křesťanům a jak víme, často i z vlastní zkušenosti, někdy se lekneme, když si uvědomíme, že Pán Ježíš by se mohl vrátit třeba za minutu. Kromě toho mnoho ovcí - vyvolených ještě neslyšelo evangelium, zbývá je přivést do stáda a k tomu je třeba čas. Slovo všichni se zde tedy opět vztahuje k vyvoleným - všichni vyvolení. Dalším veršem, který by se snad mohl zdát hovořit proti předurčení, je:
Ez 18, 23 Což si libuji v smrti svévolníka? je výrok Panovníka Hospodina. Zdalipak nechci, aby se odvrátil od svých cest a byl živ?
Zde je třeba vzít v úvahu, že svévolníci jsme ve svém základním padlém stavu všichni. Tento verš je samozřejmě součástí Boží milosti, ale aby se jím člověk nechal napomenout, nepotřebuje nic menšího, než výměnu starého padlého, úskočného srdce za nové, ochotné poslouchat Boží slovo. Jsou tedy nakonec dva druhy svévolníků. Ti, kteří dostanou milost a pokoří se před tímto napomenutím a budou živi. Ti svévolníci, kteří však nedostanou Boží milost, se tomuto volání k pokání jen cynicky vysmějí a podle toho také skončí.
Pak je tu ovšem obtížnější otázka. Proč Bůh říká Kainovi, že ho přijme také, když bude činit dobro?
Gn 4,7 Což nepřijmu i tebe, budešli konat dobro? Nebudešli konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout." Proč to říká, když ví, že už brzo tak jako tak Kain zavraždí Ábela - vždyť to tak je určeno. Má snad Bůh dvě vůle? V určitém smyslu ano. Odpovědí je následující biblický verš.
Dt 29, 28 Skryté věci patří Hospodinu, našemu Bohu, zjevné však patří navěky nám a našim synům, abychom dodržovali všechna slova tohoto zákona.
Tento verš ukazuje, že jisté věci nám Pán Bůh nezjevuje, zatímco jiné ano. Bůh Kainovi zjevuje, co je v Jeho očích dobré, a Kain má na výběr a za svou volbu nese odpovědnost. Vždyť zná to, co se Bohu líbí. Aby však nezavraždil Ábela, potřeboval by mnohem více než znát, co se Bohu líbí - Boží obnovující milost. Skutečnost, že ji nedostává mu však neposkytuje výmluvu, protože k vraždě není nijak "dotlačen." Kain není loutkou a vražda Ábela je jeho volbou. Můžeme tedy vidět, že existuje skrytá Boží vůle, do které patří Boží plán (teologové někdy hovoří o Boží vůli dekretivní). Této vůli nelze vzdorovat - co je v Božím plánu, to se nutně stane a Bůh budoucnost až na výjimky (proroctví) nezjevuje. Víte, co je v Božím plánu na rok 2012? Ani náhodou! Nemáte ani tušení, jaké bude počasí třeba 20. března 2012. Bůh to však ví - vždyť to určil ještě před svořením světa. Dále můžeme rozlišit Boží vůli zjevenou - sem patří vše, co nám Bůh zjevil v Bibli. Například: "Nezhotovíš si modlu, nebudeš vraždit, věř v Pána Ježíše a budeš spasen. Boží vůli zjevené je naopak možné se vzepřít - vždyť je plno modlářů, vrahů a mnoho lidí v Pána Ježíše nevěří. Demonstrujme si nyní rozdíl mezi Božím plánem a Boží vůlí zjevenou na ukřižování Ježíše Krista a Jidášově zradě. Z následujících veršů jasně vidíme, že uřižování Pána Ježíše nebyla nějaká "nešťastná náhoda," ale do detailu naplněný Boží plán.
Sk 4, 26-28 Povstávají králové země a vladaři se srocují proti Hospodinu a jeho Mesiáši.' Opravdu se srotili v tomto městě Herodes a Pontius Pilát spolu s pohany i s národem izraelským proti tvému svatému služebníku Ježíšovi, kterého jsi posvětil, a vykonali, co tvá ruka a tvá vůle předem určila.
Součástí Božího plánu byla i Jidášova zrada.
Mt 26,24 Syn člověka sice odchází, jak je o něm psáno; ale běda tomu, který Syna člověka zrazuje. Pro toho by bylo lépe, kdyby se byl vůbec nenarodil!"
L 22,22 Syn člověka jde, jak je určeno, běda však tomu člověku, který ho zrazuje."
Jidáš viděl mnoho Ježíšových zázraků a dobře znal zjevenou Boží vůli. Ale vzepřel se jí a zradil. Jeho zrada však nebyla nahodná, ale byla v Božím věčném plánu. Líbí se snad Bohu zrada? V žádném případě - zrada je Bohu odporná a je zlá v Jeho očích! Tak proč byla v Jeho plánu? Musí snad být v Božím plánu pouze věci, které se Bohu líbí? To, že je Bůh je dobrý a není v něm nejmenší tmy, ještě neznamená, že v Jeho plánu nemůže být zlo a existence zlých bytostí, tedy bytostí opačného charakteru než má On sám. Uvažovali bychom chybně, jako pantheisté, kdybychom snad chtěli z charakteru stvoření nebo z existence zla v Božím plánu usuzovat na charakter Stvořitele. Ano, v plánu dobrého Boha, který, jak je psáno, vše působí rozhodnutím své vůle, je i existence zla!
Iz 45,7 Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci."
Odpověď na otázku, proč je zlo v Božím plánu, není jednoduchá, ačkoliv jisté náznaky nám Bible poskytuje. Doufám, že někdy později se nad tím budeme mít příležitost zamyslet. Jako nejlepší demonstrace toho, co bylo řečeno, se ještě podívejme na to, co říká ve vztahu k Jidášovi a Boží milosti Janovo evangelium
J 6,64-66 Ale někteří z vás nevěří." Ježíš totiž od počátku věděl, kteří nevěří a kdo je ten, který ho zradí. -A řekl: "Proto jsem vám pravil, že nikdo ke mně nemůže přijít, není-li mu to dáno od Otce."Od té chvíle ho mnoho jeho učedníků opustilo a už s ním nechodili.
Člověk jednoduše nemůže přijít k Pánu Ježíši Kristu, není-li mu to dáno od Otce. Když to Pán Ježíš řekl, mnohé tím odradil. A nyní zásadní otázka, kterou Pán Ježíš pokládá v následujícím verši: "Chcete snad odejít i vy?"
Pro pokračování do další kapilotly klikněte prosím na odkaz: Zaplatil Kristus za hříchy všech lidí? Uplatňuje Bůh princip dvojího trestu? P_8
Odkazy na všechny dosavadní kapitoly o předurčení:
|
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: wollek v Pondělí, 13. únor 2006 @ 10:02:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj reformovaný,
dovol, aby se opět připojil k diskuzi. Nezdá se mi spekulace nad slovem "všichni":
Slovo všichni tedy spíše znamená všechny vyvolené ze všech ras národností a sociálních skupin.
Myslím, že si Bůh skutečně nepřeje, aby kdokoliv zahynul. V 1 Tm 2,3-4 se v kontextu hovoří skutečně o všech lidech, včetně vládců. V jiném kontextu Ježíš jistě myslí své vyvolené, ovšem v listu Timoteovi takové pojetí poněkud znásilňuje kontext:
1 Tim 2:1 Na prvním místě žádám, aby se konaly prosby, modlitby, přímluvy, díkůvzdání za všechny lidi,
2 za vládce a za všechny, kteří mají v rukou moc, abychom mohli žít tichým a klidným životem v opravdové zbožnosti a vážnosti.
3 To je dobré a vítané u našeho Spasitele Boha, který chce,
4 aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu.
Opravdu nevidím problém v tom, proč by si Bůh nemohl přát, aby všichni lidé uvěřili. Vždyť to přece dává smysl a harmonizuje s naším poznáním Boha. Naopak Bůh, který úmyslně zkonstruoval svět, aby v něm bylo zlo, a který si apriori přál, aby řada lidí skončila v pekle, je Písmu poněkud cizí.
Dají se nalézt podstatně elegatnější a smysluplnější řešení těchto otázek, které zapadají do kontextu celého Písma a neodporují mu.
Mimochodem přemýšlel jsem nad Tvým tvrzením, že Bůh si vyvoluje zcela nezávisle na tom, kdo jaký je a jak se chová, a nenašel jsem dostatečný důvod v Písmu, něco takového předpokládat. Spíš mě napadají samé příklady, které stvrzují pravý opak. Bůh je tedy ten, kdo vyvoluje, ten, bez něhož by nikdo neuvěřil, ale zároveň vyvoluje moudře podle toho, v kom nalezl zalíbení (najdi si třeba výskyty slova "zalíbení" v celé Bibli a koukni na souvislosti, je to pravý opak toho, co tvrdíš).
S pozdravem,
wollek
Př 11:20 Hospodin má v ohavnosti lidi falešného srdce, kdežto zalíbení má v těch, jejichž cesta je bezúhonná.
Př 12:1 Kdo miluje napomenutí, miluje poznání, kdežto kdo domluvy nenávidí, je tupec.
2 Dobrý dochází u Hospodina zalíbení, kdežto pleticháře prohlašuje Hospodin za svévolníka. |
|
|
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pondělí, 13. únor 2006 @ 10:47:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Zdravim wolleku,
Ke slovu vsichni. Verim, ze kdyz je klid je priznivejsi situace pro privadeni ovci do stada - tak rozumim evangelizaci. Mnoho lidem se hlasa evangelium a vyvoleni uveri. Mohu se vsak mylit a Buh si zde opravdu preje spasu vsech, ale v jeho planu je spasit jen nektere - jak tomu rozumi John Piper v clanku:
http://www.desiringgod.org/library/topics/doctrines_grace/2wills.html
Nevim jestli jsi to cetl a co tomu rikas.
Neverim ale, ze Buh voli lidi tak, ze se diva a kodo se mu libi, toho vyvoli. Jednak by tak nevybral nikoho, protoze vsichni zhresili a jsou daleko, zvraceni......atd. a jednak by pak milost nebyla milosti, protoze by si clovek vyvoleni zaslouzil, tim, ze by se choval slusneji. A pak by se mohl pravem chlubit. Takze v nasich pohledech se asi neshodneme.
zatim zdravi hezky tyden preje
reformovany |
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: wollek v Pondělí, 13. únor 2006 @ 16:27:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Reformovaný,
předem bych chtěl podotknout, že onen článek jsem sice viděl, ale nečetl jej, protože to by časově přesahovalo rámec toho, co zdejší diskuzi mohu věnovat. Jsem však ochoten se obrátit na cokoliv, co lze nalézt v Bibli. Pokud si v ní skutečně dáš vyhledat souvislosti, v níž Bůh v někom nalezl zalíbení, pak zjistíš, že na jednání skutečně záleží.
Neverim ale, ze Buh voli lidi tak, ze se diva a kodo se mu libi, toho vyvoli.
Job 33:23 Bude-li s ním anděl, tlumočník, jeden z tisíců, a poví-li, že je to přímý člověk,
24 tehdy Bůh se nad ním smiluje a řekne: »Vykup ho, ať do jámy nesestoupí; mám za něho výkupné.«
26 Bude-li prosit Boha a on v něm najde zalíbení, ukáže mu svou tvář za hlaholu polnic a člověku vrátí jeho spravedlnost.
Žd 11:5 Henoch věřil, a proto nespatřil smrt, ale Bůh ho vzal k sobě. `Nebyl nalezen, protože ho Bůh přijal.´ Ještě než ho přijal, dostalo se Henochovi svědectví, že v něm Bůh našel zalíbení.
6 Bez víry však není možné zalíbit se Bohu. Kdo k němu přistupuje, musí věřit, že Bůh jest a že se odměňuje těm, kdo ho hledají.
Jednak by tak nevybral nikoho, protoze vsichni zhresili a jsou daleko, zvraceni......atd.
Mezi jednookými a slepými si vždy můžeš vybrat jednookého. Není pravda, že by si Bůh nevybral nikoho, přece dává nezaslouženou milost, jak oba věříme. Ale dá ji raději jednookému, než slepému. Toho je plná celá Bible. Stačí číst ji, a nenechat se příliš ovlivňovat extrémními teology.
a jednak by pak milost nebyla milosti, protoze by si clovek vyvoleni zaslouzil, tim, ze by se choval slusneji.
Pozor, ten klíč vůbec nemusí být slušnost. To jsem netvrdil. Bůh má zcela jistě svůj klíč (já říkám, že určující je, "jak je člověk použitelný pro Boha") koho vyvolí, ale milost pak je nezasloužená. To si neodporuje.
Že by Bible psala, že vyvolení je nezasloužené nebo totálně náhodné, o tom nevím. Ty snad ano?
A pak by se mohl pravem chlubit.
Není důvod se něčím chlubit. Není člověka, který by byl spasen skrze své skutky. Jenom takový by se mohl chlubit. Ovšem jelikož skrze skutky spravedlnost dosáhnout nejde, neměli bychom se ani chlubit (Ř 4:2). Je totiž třeba rozlišovat mezi vlastním vyvolením, chloubou za dosažení spravedlnosti (Ř 4:2) a třeba také chloubou za své jednání:
Gal 6:4 Každý ať zkoumá své vlastní jednání; pak bude mít čím se chlubit, bude-li hledět jen na sebe a nebude se porovnávat s druhými.
S pozdravem,
wollek |
]
Pozvani na pivo za ukazku primeho cloveka bez Bozi milosti. (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 14. únor 2006 @ 17:31:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mily wolleku,
w
....je to přímý člověk,....
r
Pokud najdes na tomto svete primeho cloveka, ktery k tomu napodobeni nepotreboval Bozi milost a ukazes mi ho, tak Te zvu na pivo.
Ale rekl bych ze bys mel pozvat spis Ty me.
Clovek je totiz po Edenu primy, jen kdyz ho Pan Buh naprimi.
zdravi
r
|
]
Re: Pozvani na pivo za ukazku primeho cloveka bez Bozi milosti. (Skóre: 1) Vložil: wollek v Středa, 15. únor 2006 @ 22:35:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý reformovaný,
Boží milost je už to, že jsme se narodili. Takže Tvé přání Ti opravdu splnit nemohu a z toho piva tedy asi nic nebude :-( . Škoda :-)).
Pokoj Tobě,
wollek |
]
|
|
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: Nemesis v Pondělí, 13. únor 2006 @ 14:31:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | ento verš ukazuje, že jisté věci nám Pán Bůh nezjevuje, zatímco jiné ano. Bůh Kainovi zjevuje, co je v Jeho očích dobré, a Kain má na výběr a za svou volbu nese odpovědnost. Vždyť zná to, co se Bohu líbí. Aby však nezavraždil Ábela, potřeboval by mnohem více než znát, co se Bohu líbí – Boží obnovující milost. Skutečnost, že ji nedostává mu však neposkytuje výmluvu, protože k vraždě není nijak „dotlačen.“ Kain není loutkou a vražda Ábela je jeho volbou. Můžeme tedy vidět, že existuje skrytá Boží vůle, do které patří Boží plán (teologové někdy hovoří o Boží vůli dekretivní). Této vůli nelze vzdorovat – co je v Božím plánu, to se nutně stane
Tvá logika si dle mne vnitřně odporuje. Na otázku proč člověk zemře - odpověď protože hřeší- proč hřeší? - Adam ho dovedl do padlého stavu.
1. Nevěřím v kolektivní a totální vinu, díky adamovy (ano jisté následky přicházejí ale totální, tedy věčný život beroucí otcovi viny nemohou mne tento hřích vzít.
2. Říkáš, že za smrt abela může kain, ale nadruhou stranu říkáš, že ani jinak jednat nemohl, protože je to jeho přirozenost. Na otázku proč tuto přirozenost Bůh u něj nezměnil odpovíš: Této vůli nelze vzdorovat – co je v Božím plánu, to se nutně stane.
Takového Boha z bible neznám... |
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: Esmeralda v Úterý, 14. únor 2006 @ 11:37:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý reformovaný,
táto kalvínska premisa o tom, že Boh niektorých ľudí predurčil na zatratenie, je podľa mňa chybná v tom, že pokladá ľudskú prirodzenosť za úplne zlú. ako by sa potom mohlo Abrahámovi (vychovanému v modlárstve) počítať za spravodlivosť to, že uveril Pánovi - určite vieš, kde to Písme je.
Ak by boli niektorí ľudia predurčení na zatratenie, potom by boli zbytočné mnohé veci - napríklad misie a kázanie evanjelia - veď načo, aj tak sú zatratení,
skutky lásky - načo sa snažiť zmierňovať utrpenie tým, ktorých na to odsúdil Boh. je zbytočné sa snažiť o liečenie, či zlepšenie situácie, veď čo keď je ich bieda dôkazom toho, že ich Boh zatratil?
verím, že z tohto pochádza frustrácia a permanentný neurotický strach časti protestantskej populácie, že či nás ozaj Boh spasil, a keď nás spasil, ako sa to dozvieme?
Požehnanie
Esme
|
]
Abrahama Buh nejprve zavolal (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 14. únor 2006 @ 17:35:29 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Zdravim Esmeraldo,
E
pokladá ľudskú prirodzenosť za úplne zlú. ako by sa potom mohlo Abrahámovi (vychovanému v modlárstve) počítať za spravodlivosť to, že uveril Pánovi -
R
Lidska prirozenost zla je - Bible nas to jasne uci. Prave proto Buh nejprve Abrahama zavolal - dlouho ho vychovaval a diky tomu mel Abraham pozdeji tak uzasnou viru.
|
]
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 14. únor 2006 @ 17:25:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravi Nemesis,
Z Bible opravdu vyplyva, ze v Adamovi jsme vsichni namoceni do hrichu. Muzes tomu rikat treba kolektivni vina, ale podstatne je, ze nase namoceni pres vzpouru v Edenu vidi tak sam Buh. Muze se nam to nelibit - ale to je tak vsechno, protoze Boha nezmenime.
Kain mel na vyber a udelal co v dany okamzik nejvice chtel. On to nemusel udelat, jeho volba vsak byla zakonita.
zdravi
r |
]
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: Nemesis v Pondělí, 20. únor 2006 @ 18:33:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vždyť podle tebe v jeho moci nebylo volit (neměl milost). Levhart nezměnil skvrny. Tedy potom se zde nedá mluvit o volbě. . . Volba znamená, že mohu zvolit A nebo B , ale v případě kaina to bylo jen A a to je diktát, ne volba...
Nevím zdá se, že se nějakým nešťastným způsobem míjíme. |
]
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: Esmeralda v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 08:33:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | veľmi presné, Nemesis.
ak je to tak, ako je potom vôbec možné rozhodnúť sa pre Boha a pre Ježiša - je tu zásadný rozpor - alebo sme všetci úplne zlí, a niekoľko málo vyvolených dostáva milosť spasenia (ale nikto nevie prečo a ako sa to na týchto ľuďoch prejavuje), alebo nie sme úplne zlí, a zostal v nás kúsok nepokriveného obrazu, na ktorý nás stvoril Boh - ak to tak nie je, potom aj v Bohu je zlo. Vzburou v raji sa naša prirodzenosť čiastočne pokazila, to je pravda, a preto každý z nás milosť potrebuje.
asi tak.
Pokoj
Esme |
]
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 13:44:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravim Esme,
Odpved pro Nemesis je i odpovedi pro Tebe:
N
Vždyť podle tebe v jeho moci nebylo volit
R
Mel na vyber, zda zavrazdi Abela nebo ne. Zvolil si Abela zavrazdit. Proc? Protoze byl zly. Proc zustal zly? Protoze nedostal milost. Neztratil vsak moznost volby a proto nese odpovednost.
Kdyz Ti nekdo da na vyber svickovou a skubanky, proc zvolis svickovou? Protoze ji mas radeji nez skubanky. A take nebudes trvdit, ze jsi nedostala na vyber.
zdravi
ref |
]
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: Nemesis v Pondělí, 27. únor 2006 @ 14:45:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milost je podle mne možnost, kterou můžeš, ale nemusíš zvolit. Volba je nezávislá a svobodná. |
]
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 13:42:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravim Nemesis,
N
Vždyť podle tebe v jeho moci nebylo volit
R
Mel na vyber, zda zavrazdi Abela nebo ne. Zvolil si Abela zavrazdit. Proc? Protoze byl zly. Proc zustal zly? Protoze nedostal milost. Neztratil vsak moznost volby a proto nese odpovednost.
Kdyz Ti nekdo da na vyber svickovou a skubanky, proc zvolis svickovou? Protoze ji mas radeji nez skubanky. A take nebudes trvdit, ze jsi nedostal na vyber.
zdravi
ref |
]
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: Nemesis v Pondělí, 27. únor 2006 @ 14:43:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Promiň, ale tady bych se opakoval. Zdá se, že nevidíš logický zkrat, který vidím já. .....
Zabil abela, protože neměl milost, o které nerozhodl.
Když ti někdo nabídne svíckovou a skubánky, ale předem tě naprogramuje, abys miloval svickovou, tak tomu taky neříkám nabídka. |
]
Re: Co znamená všichni? Existují snad dvě Boží vůle? Připadá Vám Bible dvojhlasná?P7 (Skóre: 1) Vložil: wollek v Úterý, 28. únor 2006 @ 09:11:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zvolil si Abela zavrazdit. Proc? Protoze byl zly.
Jestliže jsou všichni zlí, pak by podle tohoto modelu měl i Abel zabít Kaina, příp. pokud by byl pomalejší než Kain, měl zabít někoho dalšího, a tento scénář by se měl pravidelně opakovat.
Bible však jednoznačně rozlišuje, že ač lidé jsou zlí a hříšní, je v nich také různá míra dobra a mají také možnost se rozhodovat, přičemž ne vždy volí tu nejhorší variantu. Myslím, že by se reformovaný měl snažit hledat odpovědi na otázky jemu kladené přímo v Bibli a příbězích v ní zachycených. Já tam třeba nikde nečtu, že Abel, Adama a Eva dostali milost, a proto své potomky nepozabíjeli... Milost Boží je to, že jsme se narodili, žijeme, že máme co jíst a pít, že můžeme myslet a rozhodovat se atd., ale přímá souvislost mezi schopností nezabíjet a milostí je sporná, už proto, že naprosté většině lidí je prostě přirozené nezabíjet druhé lidi bez ohledu na jejich vyznání. Za obecnou milost tento fakt možné považovat lze, ale rozhodně to není milost, která by měla něco společného s milostí Božího vyvolení, a která by byla zcela nezávislá na rozhodnutí konkrétního člověka.
wollek |
]
|
|
Odkazy ke studiu předurčení - všechny dosavadní články série: (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pátek, 17. srpen 2007 @ 00:22:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Odkazy ke studiu předurčení - všechny dosavadní články série:
reformovaný |
|
|
|
|