Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Blažej.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 10, článků celkem: 16320, komentáře < 7 dní: 573, komentářů celkem: 408441, adminů: 60, uživatelů: 5135  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 319 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Myslivec
brusle7
gregorios777
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
110976277
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Je mluvení jazyky platné i dnes?
Vloženo Pátek, 27. leden 2006 @ 11:37:51 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal Standa

JE MLUVENÍ JAZYKY PLATNÉ I DNES? Teorie "mluvení jazyky" je dnes rozšířená mezi různými denominacemi. Stoupence můžeme najít téměř v každé skupině, zahrnujíc i katolíky. Jeden spisovatel správně objevil, že "Mluvení jazyky by nemělo být vysvětlováno jako znak z nebe, ale mohlo by být správně vysvětlováno jako znak doby" (Glossolalia: From God or Man?, Jimmy Jividen, zadní obálka). Obvyklý aspekt denominačního náboženského zážitku je odmítnutí vnějšího standartu pravdy. Fráze jako "Já vím v mém srdci, že jsem spasen," a "Záleží pouze na upřímnosti," a "Měl jsem lepší zážitek, když jsem jej cítil, než když mi bylo něco řečeno," vyměnily pochopení toho, "Co říká Bible?"

Charismatická činnost "mluvení jazyky" přirozeně zapadá do zkušenostního vyznání víry. Ale význam biblické autority je pro naše náboženské činnosti stále platný. V Matoušovi 7,21-23 Ježíš jasně ukazuje, že upřímnost a vnitřní přesvědčení jsou dostatečné, aby nám zajistili Jeho přijetí. Naše činnosti musí být v mezích Kristova zákona, aby byly pro něj přijatelné. A tak je správné, aby dnešní praktiky mluvení jazyky byly vyzkoušeny ve světle toho, co je zjeveno v Bibli. Když to uděláme, je jasné, že tato praktika nemá původ v Duchu svatém. Protiklad starověké a dnešní praktiky - Nikdo, kdo věří v Bibli, neodmítá existenci mluvení jazyky v novozákonní době. Ale dnešní praktika mluvení jazyky se liší ve velmi důležitých směrech od té starověké, dané Bohem.  Jimmy Jividen, autor "Glossolalie: od Boha nebo od člověka?," mluví o šesti rozdílech (str. 57-58), které zde rychle shrnuji: 1. Novozákonní dar byl darem cizích jazyků (Skutky 2,8). Dnešní praktika není nic jiného než mluvení ve vytržení. 2. Novozákonní dar měl být užíván k učení církve (1 Korintským 14,5). Dnešní praktika je užívána pro osobní radostné vzrušení a oddanost. 3. Novozákonní dar byl přijímán skrze pokřtění Duchem svatým, nebo skrze pokládání rukou apoštolů. V případě křtu Duchem svatým jsou v Písmu pouze dva velmi jedinečné příklady, kdy se toto stalo. Poprvé při vytvoření Pánovy církve (Skutky 2,1-4). Podruhé při přijetí pohanů do církve (Skutky 11,15).  Je v protikladu k Písmu prohlašovat takový díl pro každého křesťana. Křest Duchem svatým není částí jednotlivého spasení každého člověka. Je zřejmé, že pokládání rukou apoštolů dnes pro věřícího není. Naopak dnešní praktika je přijímána jednotlivci, kteří mají silnou osobní touhu pro tento dar. 4. Novozákonnímu daru mohli rozumět lidé, kteří znali daný jazyk (Skutky 2,8). Dokonce termín jazyk znamenal opravdový mluvený jazyk. To je význam, který tento termín měl v původním jazyce. Současné praktikování není srozumitelné pro lingvisty. 5. Účelem novozákonního daru bylo potvrzení nového zjevení (Skutky 16,36 a Židům 2,1-4). Naopak současné praktikování nemá žádné zjevení, které by mělo potvrdit (Juda 3). 6. Novozákonní dar byl dočasný a ti, kteří ho vlastnili, předpovídali jeho konec (1 Korintským 13,8). Ti, kteří ho praktikují dnes, prohlašují, že jejich zážitek je stálým darem od Boha a pro křesťany všech věků. Předchozí jasně ukazuje, že ať je současné mluvení jazyky cokoli, není to ani vzdáleně příbuzné daru, který vlastnili a praktikovali křesťané v prvním století. Pavlovo napomenutí Korintských - Existuje zde však jedna paralela mezi dnešním mluvením jazyky a biblickým darem. Dnešní praktika mluvení jazyky porušuje principy, které Pavel zjevil ve svém napomenutí Korintských v 1 Korintským 14. Někteří Korintští získali dar jazyků. Co se týká různých darů, Pavel prohlásil v kapitole 12, verši 7, "Každému je dán zvláštní projev Ducha ke společnému prospěchu." Ale někteří z těchto bratrů byli vinni, že používali dary pro osobní povznesení a nepoužívali je pro povznesení všech. Jak Pavel řekl ve verších 4-5, kapitoly 14, "Kdo ve vytržení mluví jazyky, mluví k svému užitku, ale kdo mluví prorocky, mluví k užitku církve. Chtěl bych, abyste všichni mluvili jazyky, ale ještě více, abyste měli prorocký dar. Neboť ten, kdo mluví prorocky, znamená víc než ten, kdo mluví ve vytržení - ledaže by jeho řeč byla vykládána, aby z toho církev měla užitek." Dále Pavel prohlásil ve verší 22, "A tak jazykové jsou za div ne těm, kteříž věří, ale nevěřícím, proroctví pak ne nevěřícím, ale věřícím" (viz Kralický překlad Bible). Dnešní praktika porušuje principy dané Pavlem. Mluvení jazyky se často neváže s vysvětlením. A tak je pouze pro osobní užitek a není pro užitek ostatních. Co se týče používání jazyků jako znamení pro nevěřící, musíte pouze vyžadovat nařízené předvedení, abyste poznali, že se nazajímají o používání svého "daru" jako svědka pro ty, kteří jimi nejsou. Závěr - Je velmi těžké přesvědčit toho, kdo mluví jazyky, že jeho dar nepochází od Boha. Musí se nejprve přesvědčit, že jeho osobní zkušenosti a citové zážitky nepochází od Boha, pokud nejsou v souladu s Písmem. Mým návrhem by bylo začít celkovým studiem autority a postavit Bibli jako základní kámen pravdy a teprve poté přistoupit k praktice mluvení jazyky. Teprve když si uvědomí omezující kvalitu zjevené pravdy, bude uvedený materiál účinný, aby ho zbavil této falešné praktiky.  


"Je mluvení jazyky platné i dnes?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 25 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je mluvení jazyky platné i dnes? (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Sobota, 28. leden 2006 @ 13:42:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Divím se tomu, že se odpůrci charizmatického hnutí neustále upínají k překrucování biblické zvěsti, neboť nic z toho, co autor článku tvrdí v neprospěch daru jazyků v současné době, nelze z Bible exaktně odvodit. Nemám teď v úmyslu ke každé uveřejněné polopravdě vyhledávat verš ukazující na skutečný stav věcí, ale zaměřil bych se zatím pouze na údajné skončení platnosti daru jazyků, což je titulní téma článku. Autor tvrdí:

Novozákonní dar byl dočasný a ti, kteří ho vlastnili, předpovídali jeho konec (1 Kor. 13,8).

Ovšem při bližším pohledu na Písmo se ukáže, že tato myšlenka, kterou skalní kritici charizmatiků doslova papouškují jeden od druhého, nelze chápat jako důkaz toho, že k dnešnímu dni jsou 'jazyky' neplatné. Pro úplnost ocituji daný verš v souvislostech:

1 Kor 13:8  Láska nikdy nezanikne. Proroctví - to pomine; jazyky - ty ustanou; poznání - to bude překonáno.
9  Vždyť naše poznání je jen částečné, i naše prorokování je jen částečné;
10  až přijde plnost, tehdy to, co je částečné, bude překonáno.

Může mi někdo vysvětlit, kde z tohoto vyplývá nějaké ukončení platnosti daru jazyků v dnešní době, když zde žádný časový horizont dán není, resp. zdá se, že je dán plností ve verši desátém, a ta nastane celkem nepochybně tehdy až budou věřící vytržení do věčné přítomnosti s Pánem, kdy nejen jazyky, ale i proroctví, pominou a zůstane právě ta láska?

Obecněji řečeno, myslím si, že pokud chceme napravovat či poukazovat na negativní jevy v charismatickém hnutí, pak je třeba proti nim postupovat jsa zaštítěni pravdou, nikoliv bojovat lží či překrucováním Písma.

Předpokládám, že autor by se měl obhájit naprosto jednoznačným důkazem z Písma (nebo jiným), že dar je ke dnešnímu dni neplatný, nebo mou kritiku přijmout, případně i uvažovat o nápravě.

S pozdravem,

wollek



Re: Je mluvení jazyky platné i dnes? (Skóre: 1)
Vložil: oskar (oskar.freizeit@gmail.com) v Sobota, 28. leden 2006 @ 17:39:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V prvním století sloužilo mluvení jazyky, společně s dalšími zázračnými projevy ducha, k přesvědčení Židů. Židé měli malou víru a potřebovali zázraky. Duchovní zázraky přestaly být zapotřebí v době, kdy se evangelium začalo šířit mezi pohany, kteří zázraky nepotřebují.



Re: Je mluvení jazyky platné i dnes? (Skóre: 1)
Vložil: Jirka v Sobota, 28. leden 2006 @ 17:49:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jde o to, že už apoštol Pavel psal, že mluvení ve vytržení nepřesvědčí ani pohany (kteří si budou myslet, že jsou opilí, viz Sk), ale že je usvědčí proroctví. Proto bychom se měli radovat více z prorockého daru než z mluvení ve vytržení. Proto nemohu souhlasit s některými hnutími, která považují mluvení ve vytržení za základní podmínku a potvrzení víry. Já ve vytržení nesrozumitelně nemluvím a ani si nemyslím, že by bylo rozumné od Pána požadovat toto charisma jako důkaz Jeho lásky ke mě :o



Re: Je mluvení jazyky platné i dnes? (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Pondělí, 30. leden 2006 @ 15:10:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přestože byly takové otázky či obvinění již mnohokrát letničním pokládány a bylo na ně odpovídáno, dovolím si velmi stručně uvést na pravou míru některá nepravdivá prohlášení:

Cituji:
1. Novozákonní dar byl darem cizích jazyků (Skutky 2,8). Dnešní praktika není nic jiného než mluvení ve vytržení.

Novozákonní "dar mluvení jazyky" byl někdy srozumitelný (tedy v existujícím cizím jazyce) a někdy nesrozumitelný. (viz např. 1 Korintským 14:2 Neboť kdo mluví jazykem, nemluví k lidem, nýbrž k Bohu; nikdo mu nerozumí, duchem mluví tajemství.)

Nevím, co má autor na mysli "mluvením ve vytržení". Ti, kdo se modlili nesrozumitelným jazykem, zcela jistě v jakémsi "vytržení" mysli nebyli, protože o sobě věděli a byli schopni mlčet, či mluvit rozhodnutím své vůle. Jinak by je apoštol Pavel nenabádal, jak s tímto darem mají zacházet.

2. Novozákonní dar měl být užíván k učení církve (1 Korintským 14,5). Dnešní praktika je užívána pro osobní radostné vzrušení a oddanost.

K čemu jsou obecně určeny Boží dary je řečeno v Efezským 4:11-14  A toto jsou jeho dary: jedny povolal za apoštoly, jiné za proroky, jiné za zvěstovatele evangelia, jiné za pastýře a učitele, aby své vyvolené dokonale připravil k dílu služby - k budování Kristova těla, až bychom všichni dosáhli jednoty víry a poznání Syna Božího, a tak dorostli zralého lidství, měřeno mírou Kristovy plnosti. Pak už nebudeme nedospělí, nebudeme zmítáni a unášeni závanem kdejakého učení - lidskou falší, chytráctvím a lstivým sváděním k bludu.

Tento požadavek splňuje dar jazyků jen pokud je spojen s výkladem. Pokud výklad není, slouží jazyky pro osobní budování toho, kdo tento dar používá. I modlitba v nesrozumitelném jazyku tedy má význam, ale ne pro celou církev, pouze pro samotného člověka. (1 Korintským 14:4  Kdo mluví jazykem, buduje sám sebe, ale kdo prorokuje, buduje církev.)

Dar jazyků nebyl primárně určen k "učení církve", ale spolu s výkladem "pro ... duchovní užitek, napomenutí i povzbuzení" církve (1 Kor. 14,3) a bez výkladu pro duchovní užitek osobní.

4. Novozákonnímu daru mohli rozumět lidé, kteří znali daný jazyk (Skutky 2,8).

Jak jsem již napsal, někdy byl jazyk srozumitelný, někdy ne. Mluvení v jazycích je v knize Skutků zmíněno 4x. Z toho jen o Letnicích je řečeno, že cizinci těmto jazykům rozuměli. V ostatních případech mohly být jazyky srozumitelné nebo nemusely být. Bible nám to neobjasňuje. Já osobně neřeším srozumitelnost, či nesrozumitelnost jako otázku pravosti daru jazyků. Někteří moji sourozenci se v jazycích modlí anglicky či francouzky, aniž by tento jazyk ovládali. Jednu sestru z Finska jsem slyšel modlit se česky a polsky. Beru to tak, že jazyky mohou být srozumitené, nebo nesrozumitelné. V Korintu byly zřejmě ve větší míře nesrozumitelné.

5. Účelem novozákonního daru bylo potvrzení nového zjevení.
Účel darů - viz výše.

6. Novozákonní dar byl dočasný...
Ano, všechny novozákonní dary jsou dočasné. Až přijde plnost, tedy až se setkáme s naším Pánem tváří v tvář, pak poznáme plně, tak jak on zná nás. Dokud jsme však na této zemi, jen částečně poznáváme, jen částečně prorokujeme a užíváme Božích darů, které nám pro tento čas svěřil.

1 Korintským 13:12  Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář. Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.

Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem



Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy