Život víry: Adventisté o misii: Most nebo pouze další cihla ve zdi?
Vloženo Čtvrtek, 21. březen 2002 @ 18:47:58 CET Vložil: Stepan |
poslal Nepřihlášený
NAŠE
POSELSTVÍ: “Most přes rozbouřené vody nebo pouze další cihla ve
zdi?”
Tim Watson
První
změna paradigmatu se zabývala naším chápáním misie. Tato druhá volá po
změně v chápání našeho poselství. Slovo evangelizace je odvozeno z kořene
slova evangelium. Ale
co znamená evangelium? Neznamená to “dobrou novinku”? A
je evangelium dobrou zprávou? Žel se často stává, že pro ty, kterým ho
prezentujeme, není ani “dobrou” ani “novinkou”. Ale
je to vina evangelia? Samozřejmě že ne. Neřekli andělé pastýřům že mají
“radostnou zprávu”? Nemělo by to platit i o našem evangeliu, které tak
hrdě všude šíříme? V
čem je chyba?
Samozřejmě se vždy najdou nabručení lidé, kteří mohou z každé
noviny udělat špatnou zprávu. Ale z větší části to není pravda v případě
evangelia. Problémem obvykle je, že nositel evangelia už “špatnou
novinu” nese. Neděláme to v žádném případě úmyslně, jak se to tedy může
stát? Evangelium námi totiž bývá představeno jako “zeď” a ne jako
“most”.
V
roce 1961 byla postavena v Berlíně zeď, která měla snižovat špatný vliv
východních berlíňanů směrem na západ. Mezi tou dobou a 9. listopadem 1989
přišlo při pokusu o útěk z Východního Berlína o život 171 lidí. To
je skutečná, fyzická zeď z cihel a malty. Ale představuje i pomyslnou zeď
mezi lidmi, která je pro ně tak důležitá, že jsou ochotni vzít životy
lidí, kteří ji překračují. Berlínská zeď představovala rozdíl v
ekonomické filozofii. Komunisté na východě věřili v jeden způsob rozdělování
zboží, zatímco kapitalisté na západě věřili v jiný. Mít starost o
takovou záležitost je velmi dobré, zvláště když souvisí se zlepšením péče
o chudé. Ale předpokládal Karel Marx, že se kvůli tomu budeme vzájemně
zabíjet?
Existuje mnoho jiných zdí, které
budujeme, abychom
rozdělili a ublížili našim bratrům a bližním. Existují rasové a etnické
bariéry, které rozdělují Ariána a Žida; černocha a bělocha; Čecha a Róma.
Existují také bariéry filozofických a politických preferencí, které rozdělují
Východ od Západu; republikány od demokratů; stoupence EU a odpůrce EU.
Pravděpodobně nejnásilnější bariéry, které kdy vznikly, byly a jsou ty náboženské,
které dělí například katolíky, ortodoxní a protestanty; křesťany,
muslimy a hinduisty; církev, sektu a kult; konzervativní, liberální a
centristy. Kdo může spočítat životy, které byly v historii položeny v
obraně těchto zdí?
Samozřejmě,
zdi nejsou vždy špatné. Hodnotu ohrazení nebo zdí může vidět kdokoli má
malé děti nebo chová domácí zvíře. Jsem si jist, že ti, kdo žijí blízko
věznic jsou za jejich oddělení od okolí vděčni. Dokonce i v Písmu jsou Boží
lidé po příchodu z babylónského
zajetí povzbuzeni ke stavbě zdi kolem Jeruzaléma. Doslova je jim řečeno,
aby se “oddělili od lidí země”. (Ezdráš 10,11). Bůh jasně přikazuje
Izraelitům vystavět mezi nimi a jinými skupinami lidí v jejich okolí dělící
zdi. Očividně byl tento druh izolace nezbytný k zachování znovuzrozené a
zatím křehké hebrejské komunity. Tento Boží požadavek snad také může
vysvětlit extrémní separační nároky pionýrských počátků hnutí
adventistů sedmého dne.
Písmo však náboženské hradby nepodporuje vždy a bezvýhradně. Ježíš
zjevně zavrhl budování zdí v jeho dnech: “Běda vám, zákoníci a
farizeové, pokrytci! Zavíráte lidem království nebeské, sami nevcházíte
a zabraňujete těm, kdo chtějí vejít” (Matouš 23,13). Jiném podobném výroku
říká, že vzali od nich “klíče”. Oni vybudovali zeď okolo království,
zamkli brány a vyhodili klíče!
Ale dříve než budeme posuzovat zákoníky a farizeje starých časů -
neděláme i my to samé, když se pokoušíme získat učedníky? Jaké je
skutečné poselství, které jim dáváme, když jim svědčíme? To, co říkáme,
může znít následovně:
Já
mám PRAVDU evangelia
Mé
přesvědčení je jediné PLATNÉ přesvědčení
Protože
budu spasen, mé přesvědčení mi dodává HODNOTU (jsem něco víc)
Věříš-li
odlišně než já, nemáš PRAVDU evangelia
Tvé
přesvědčení není PLATNÉ
Ty
nemáš HODNOTU (jsi něco míň)
Věř
jako já, nech se pokřtít a budeš mít stejnou HODNOTU jako já
Musíme
být čestní sami k sobě a přiznat, že při zvěstování evangelia uvažujeme
podobně. Také bychom měli přiznat, že tento způsob skutečně buduje
hradby. Budujeme bariéry pro nově obrácené, které oni musí překonat, aby
je Pán Bůh uznal. A to přesto, že my sami ještě zápolíme se svým vlastním
uznáním - hodnotou. Ne vždy si to uvědomujeme, ale do hradby přidáváme stále
více cihel. Máme klíče ke království a mohli bychom vpustit dovnitř
ostatní, ale zůstáváme stát venku, třeme si ruce v zimě a kýveme ukazováčkem
na
každého,
kdo by rád byl přivítán uvnitř.
Petr se
naučil, že získat učedníky je možné budováním mostů, ne hradeb.
Budovat mosty znamená přijmout, že Bůh uznává i ostatní, a vytvářet s
nimi vztah. Posuď odlišnost tohoto přístupu:
Jsi lidská bytost, proto jsi Boží dítě a máš HODNOTU
Já jsem
také lidská bytost, Boží dítko, mám HODNOTU
Věříš
jinak než já, ale oba jsme Božími dětmi
Mé přesvědčení
je PLATNÉ, a proto tvé musí být PLATNÉ také
Buďme
tedy přáteli a pomozme si navzájem znát Boha lépe
Přátelé, díky tomu, co udělal Ježíš, má klíče do království
každý z nás! Každý z nás má Boží uznání (hodnotu) v Ježíši a je
považován za dítě Krále. S tímto klíčem můžeme otevřít brány a
pustit dovnitř i ostatní, aby měli podíl na našem dědictví. Tento klíč,
poselství Božího uznání všeho lidstva v Kristu, je evangelium. To je naše
poselství. Bude mostem přes neklidné vody nebo pouze další cihlou v hradbě?
|