|
Právě je 425 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano Willy
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116477420 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: Tvůrci pokoje
Vloženo Čtvrtek, 29. září 2005 @ 07:35:39 CEST Vložil: Karels |
poslal JAK
Tvůrci pokoje
Jsem křesťan. Mám známé v různých církvích od katolíků přes protestanstké církve až po charismatiky. Není to tak, že souhlasím s tím, co každý z nich zastává. Lze říci, že s každým z nich bych nějaký ten rozpor našel. A nejen teologický, ale i v pohledu na běžné životní věci. takže možnost rozporu se vždycky najde. Při pročítání článků na GS vidím, jak do sebe jednotliví připěvovatelé "jdou". Občas mám pocit, že je to na osobní rovině. To je už něco, co je z mého pohledu "mimo". Jsem přesvědčen o tom, že to není duše ovlivňovaná v dané chvíli Svatým duchem, ale svojí přirozeností nebo něčím kralicky řečeno ďábelstvím. Naše poznání je jen částečné tvrdí apoštol Pavel, který napsal většinu epištol v rámci kterých vznikají různé výklady.
A on to chápal kompletně celé (napsal to a schizofrenik asi nebyl) a přesto káže částečnost poznání. Oč je asi naše poznání ještě částečnější. Pamatuji si na dobu, kdy jsem některé věci taky nebral a byl proti tomu a nyní mám opačný názor. To se stává, Bůh mě k tomu dovedl. Nevidím problém v tom, že někdo některé věci vidí jinak, nepeskuji ho za to a nemám ho v nenávisti. Netlačím ho na moji "stranu". Kdyby potřeboval pomoc, pomohu, když o tom budeme mluvit, řeknu jak to vidím. Potud moje intervence, ostatní nechávám na Svatém duchu. Netrvrdím teď relativismus. Jsou věci, na kterých se jako křesťané můžeme a dokonce musíme shodnout a je jasné na čem. Těžko bychom byli jinak křesťané. Z toho se dá vyjít pro vzájemnou diskuzi a hlavně jednotu v Pánu. Přeji si, aby přispěvovatelé na křesťanském webu byli tvůrci pokoje - pak budou nazváni Syny Božími. Nemám pocit, že toho něco významě změní, ale měl jsem touhu to napsat. Shalom.
|
Re: Tvůrci pokoje (Skóre: 1) Vložil: pat v Čtvrtek, 29. září 2005 @ 11:12:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Myslím že to nebude tak zlé..
Toto je diskuzní server, a v rámci diskuze padnou různé názory. Věřím ale, že kdybychm byli spolu někde pohromadě fyzicky a ne takto "virtuálně" že se nepozabíjíme. :-)
Chtěl bych ale k tomu říci svůj osobní názor, nemám tím na mysli nic proti Tvé osobě, prostě co si o tom myslím.
Myslím že drobné odchylky a různé názory jsou normální a docela v pořádku. Je to diskuze. Kdyby všichni měli stejný názor, není o čem diskutovat. V diskuzi se názory tříbí a myslím že to je dobré. I první křesťané spolu diskutovali a společně zkoumali písmo. Nic nového..
Ale také se dá předpokládat, že pokud dojde k "zásadním" rozporům, je diskuze "tvrdší" a stává se až osobní. Ale pokud to je stále v rovině argumentů (tedy ne reakce typu: "XY je idiot, protože si myslí ....") je to pořád normální a myslím že i přínosné. Zdaleka jsem nečetl všechny diskuze tady, ale kam se podívám, většinou to je vcelku slušné. (schválně se zkus podívat na diskuze různě po internetu, kde se "rvou" příznivci různých platforem, značek, politických názorů atd.) Pokud je problém "zásadního významu" je prostě v pořádku "zásadní" postoj. Někdy asi musíš být radikální. Ano nebo Ne, třetí možnost není... Jsou věci se kterými nelze souhlasit a z pohledu křesťana to prostě není možné přijmout. Nemůžeš přece obhajovat (například) chování katolické církve ve středověku. (nejde o to jestli se jedná o katolickou nebo jinou církev, jde o ty, faktické skutky) V dnešní terminologii by to byly zločiny - "úkladné vraždy provedené zvlášť brutálním způsobem". Ne li rovnou genocida. Prostě toto není obhajitelné žádným způsobem, nemůžu s tím souhlasit, ani dělat "že se nic nestalo" nebo že by to "mohlo být horší". Tohle nemá s křesťanstvím nic společného, a je úplně jedno, jestli to bylo horší, lepší nebo jakékoli. Limitní je, že se to stalo "vůbec". Jsou prostě (ať se nám to líbí nebo ne) situace, názory a skutky, kde jde o to pověstné "lámání chleba.." a prostě není jiná možnost než zaujmout "zásadní" stanovisko. Jsou věci které nejde "chápat" (jakože "..oni to tak nemysleli..") Pokud nejsi radikálně proti, pak prostě souhlasíš. (Kdo mlčí, souhlasí, nebo ne?) Není žádná třetí cesta, Ano, nebo Ne... A myslím, že právě zde vznikají ty největší rozpory. Mně to zas tak moc divné nepřijde. Jsou věci, kde nemůžeš "napůl souhlasit". Buď jsi pro nebo proti, ano nebo ne. Buď věříš v Ježíše nebo ne.. Jenže pokud věříš, prostě stojíš na tom, co řekl, ne co si někdo o tom myslí a prostě nesouhlasíš s jiným názorem. A pokud máš nějaký problém, situaci, výrok, či skutečnost, která se prostě stala nebo děje, a je v "zásadním" rozporu, prostě nejde dělat že to neexistuje a pokud se k tomu už jednou vyjadřuješ, prostě to jinak ani nejde než "zásadním způsobem" (Ano nebo Ne). No a pokud v tom někdo občas ujede, co naděláš, jsme jen lidé, ani apoštolové v tomto směru nebyli bez chyby.. (Samozřejmě předpokládám, že se ty diskuze vedou slušně)
Já myslím, že by se asi každému z nás jak tady chodíme líbilo, kdyby všichni křesťané byli jednotní a bez rozporů. Ale nemůžeš v rámci nějakého "univerzálního sjednocení" či ekumenizace stvořit jakéhosi "kočkopsa" který je nekonfliktní a vyhovuje všem - tedy, můžeš, ale to už pak není křesťanství. Tvůrci pokoje - to zní pěkně, ale za jakou cenu? Jednota - to zní taky pěkně. Ale co to znamená? Jednotný názor? A když má někdo jiný, tak co? Ať už je to jakkoli, vždy to snad vede ke zkoumání písma a všeobecné diskuzi. Možná má pravdu, možná ne. Poučí se on nebo někdo jiný, ale tak jako tak to je dobře, ne?
Víš, já jsem vděčný za Grano Salis a jeho diskuze. Zdaleka ne v každé církvi či sboru ty možnosti jsou. Pokud bych vycházel ze svých osobních zkušeností, tak 2/3 církví či sborů jsou postaveny na jednoznačném výkladu "svého představeného" (a je úplně jedno jestli je to papež nebo pastor). Diskutovat (třeba i) můžeš, souhlasit musíš.. Prostě o názoru vedoucího (papežstva, staršovstva atd.) se nediskutuje a nepochybuje. V rámci "jednoty" o které mluvíš. Máš pochybnosti? Tvůj problém, MY jsme ti praví vyvolení MY máme pravdu a Ty ji buď přijmeš, nebo si táhni.. Ano toto jsou mé osobní, prožité zkušenosti. (Já doufám a chci doufat, že to je pouze moje špatná zkušenost) Proto jsem vděčný za diskuze na Grano Salis, protože si myslím, že, třeba místy i špatná, diskuze je lepší než žádná. A věřím, že se tady scházíme stejně jako kdysi první křesťané "..abychom společně zkoumali písmo.." Nescházíme se tu kvůli rozdělení, ale vzájemnému poučení.
Tolik tedy můj osobní názor a jen připomínám, že nemám na mysli nic osobního vůči nikomu.
Pat
|
Re: Tvůrci pokoje (Skóre: 1) Vložil: Silvie v Neděle, 02. říjen 2005 @ 18:16:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Souhlasím. Ne se vším se dá souhlasit. Myslím si, že církev není od toho, aby byla diskusním klubem. Ježíš řekl: "Chci, abyste byli jedno."
v církvi by tdy měla být jednomyslnost. Alespoň v zásadních otázkách víry by se měli její členové shodnout.
Problém je, že ne každý je ochoten poddat každou myšlenku do poddanství Krista. Hodně křesťanů si vykládá bibli tak jak se jim to zrovna hodí. Ti, kdo chcou žít svévolně, ale zároveň být "křesťany" si ospravedlní všechno, jenom aby to pasovalo na jejich životní styl, a aby nemuseli nic měnit.
"Nebojujeme však proti tělu a krvi, ale proti duchovním mocnostem zla. "/Efezským 6/
Nemám nic proti sektářům a bludařům na osobní rovině- nic mi neudělali, ale proti tomu duchu, který je za určitým falešným učením.
Ježíš nebyl takový pacifista, jak si Karle myslíš. |
]
|
|
Re: Tvůrci pokoje (Skóre: 1) Vložil: asik v Čtvrtek, 29. září 2005 @ 12:19:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Samozřejmě že to není jen tvoje špatná zkušenost. Vnímám to podobně a mám v církvi podobné zkušenosti. Jsem přesvědčen, že takových lidí je spousta.
Problémem je to, když si někdo myslí že je mistr světa a dostane se k moci. U nás v Čechách je to ještě markantnější, protože zde byla výchova bolševiků. Každý takový "mistr" nepřipouští diskusi zcela záměrně, neboť diskuze je element, který ohrožuje především jeho samotného. Inu a boj s tím je velmi složitý, protože jakýkoliv atak na názor "mistra" bere "mistr" velmi osobně a tudíž odplatu bere též osobně.
Co z toho vyplývá. Především, to že můžeme diskutující rozdělit na dva tábory. Zkoumače a mstitele. Zkoumači konfrontují cízí názor se svým a vyvozují z toho důsledky sami pro sebe. Mstitelé konfrontují cizí osobu se svojí a vyvozují z toho důsledky pro protivníka. A že mstitelé dokáží s důsledky jít hodně daleko je obecně známé. |
|
|
Re: Tvůrci pokoje (Skóre: 1) Vložil: oskar v Čtvrtek, 29. září 2005 @ 14:55:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Přátelé, jak chápete Ježíšova slova: "Myslíte si, že jsem přišel přinést na zem pokoj? Říkám vám, ne pokoj, ale rozdělení."
Já si myslím, že svým způsobem jsou ty diskuze tady ztělesněním takového rozdělení. Jde totiž o hledání pravdy a o rozdělení lidí kvůli pravdě. Jestliže ji různé skupiny a jednotlivci vidí rozdílně až protikladně, tak jsou rozděleni v pohledu na to, co je pravda. Buď má pravdu ten anebo onen, ale jistojistě nemají pravdu všichni najednou. I v tom spočívá hledání té cesty a pravdy, které jsou skryté jako poklad v poli. Ne každý cestu pravdy nalézá a jen málo lidí je ochotno vstoupit úzkou branou. Pohleďte na ty zástupy takzvaných křesťanů zaštiťujících se svými autoritami, avšak bez pravého poznání. Taky lze říci, že každý mluví jiným duchovním jazykem, ale jen málokdo "hebrejsky". |
Re: Tvůrci pokoje (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 29. září 2005 @ 16:08:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nechci být chytrej,
ale uvedu příklad. Za Karlem Orlíkem jednou přišli nějací bratři a tvrdili mu, "ti katolíci v tom rozhovoru nemají pravdu". Víš, oskare, co jim na to odpověděl Karel Orlík? "Ale měli pravdu, protože Ježíš sám o sobě tvrdí, že je ta Cesta, Pravda a život"
Takže to odráží to, co si myslím i já při těchto rozhovorech, pravdu mají ti i oni, protože mají Ježíše Krista, On je tou Pravdou!!
S pozdravem Karels
|
]
Re: Tvůrci pokoje (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 29. září 2005 @ 16:19:10 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jiná věc je jak je možné, že se lišíme v tak téměř základních věcech při výkladu Božího slova.
Nevím, další otázka je, zda tím, že byť by křesťan něco chápal i špatně, jestli bude spasený. Já myslím že ano, protože nejsme spaseni díky naukám, ale díky oběti Ježíše Krista. A jeho dílo shoří při poslední soudu. Sám bude spasený. Ale pro některé to může znamenat pravý opak. Já si to sice nemyslím, ale zase nemám patent na Pravdu!! :-))
Jak píše náš bratr Apoštol Pavel:
"Nikdo totiž nemůže položit jiný základ než ten, který už je položen, a to je Ježíš Kristus. Zda někdo na tomto základu staví ze zlata, stříbra, drahého kamení, či ze dřeva, trávy, slámy - dílo každého vyjde najevo. Ukáže je onen den, neboť se zjeví v ohni; a oheň vyzkouší, jaké je dílo každého člověka. Když jeho dílo vydrží, dostane odměnu. Když mu dílo shoří, utrpí škodu; sám bude sice zachráněn, ale projde ohněm." (1 Kor 3:11-15)
Tím dílem chápu také učení, které ten dotyčný šířil a učil.
S pozdravem a přáním pokoje, Karels
|
]
Re: Tvůrci pokoje (Skóre: 1) Vložil: oskar v Čtvrtek, 29. září 2005 @ 19:54:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, lidstvo je spaseno obětí Ježíše Krista (neboli bude vytrženo ze smrti do nového života po událostech Dne Soudu a po všeobecném vzkříšení). Ale lidé o tom dnes nevědí případně tomu nevěří, nezabývají se tím apod. Vždyť Ježíš Kristus přišel a dal sám sebe za celý svět a Bůh si zamiloval všechny (dobré) lidi. Křesťané se od světa (neboli od ostatního spaseného lidstva) ale něčím liší. Bůh si je vybral jako speciální skupinu lidí, která tu novou víru v Ježíše Krista a jeho nové učení Ježíše Krista díky své schopnosti uvěřit dostává už za tohoto života. Je to proto, že křesťané jsou vychováváni Bohem jinak než ostatní lidstvo a mají zvláštní úkol, který splní během událostí Dne Soudu a potom v budoucím obrazném tisíciletém království. |
]
Re: Tvůrci pokoje (Skóre: 1) Vložil: oskar v Čtvrtek, 29. září 2005 @ 19:42:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ta odpověď Karla Orlíka je jednoduše takový bonmot, kterým lze ledaskoho zaskočit a vypadat moudrý. Takové vysvětlení odvádí od podstaty věci. Nelze bonmotem zakrývat skutečnou neshodu v pohledech na základní otázky života a smrti. Skutečnost, že těch pohledů je tolik a poctivě hledající člověk nesnadno nalézá pravdu, svědčí mimo jiné o tom, že ta cesta, pravda a život jsou skryté, důmyslně Bohem skryté. Slávou Boží je věci skrýt a slávou králů (sic) je věci odkrývat. |
]
Re: Tvůrci pokoje (Skóre: 1) Vložil: Silvie v Neděle, 02. říjen 2005 @ 21:29:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslím, že je důležité věřit správně. Je důležité mít správnou teologii. Ježíš dále řekl, "přijmete Pravdu a Pravda Vás osvobodí." Je třeba víc číst bibli než knihy o bibli a modlit, aby Bůh nám dal zjevení. Někdo může mít třeba takovou teologii, že si může myslet, že může být křesťan a přitom žít v hříchu, že může např. žít jako v homosexualitě, cizoložství, smilstvu atd. Jsou i takové církve. Žijí podle toho, čemu věří. Proto je důležité věřit správně, protože díky špatné teologii může člověk skončit v pekle.
Nebo např. jestli Bůh v Bibli něco nazývá modloslužbou a já si myslím, že to co dělám modloslužba není, a tak v tom dál pokračuji, můžu pak jít do Nebe, když Boží Slovo říká, že žádný modloslužebník nevejde do božího království? |
]
Re: Tvůrci pokoje (Skóre: 1) Vložil: Vendaor v Neděle, 23. říjen 2005 @ 09:42:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | máš pravdu Silvie, že je třeba číst hlavně Bibli.
Tam by bratři našli radu, že můžeme "jednomyslně oslavovat Pána Ježíše", dovedli bychom to společně?
Neoslavovat svou moudrou hlavu, nýbrž jméno Ježíš!
Každá doba má svá témata, o které se vede boj. Kdysi to byl zákon, maso modlám obětované nebo rodopisy. Tato témata dovedla bratry "nažhavit", takže je apoštol Pavel musel uklidňovat a varovat, že známost nadýmá. Jedni se povyšovali a druhou stranou pohrdali. Nic nového pod sluncem.
Měli bychom se utvrzovat ve víře a ne si sypat písek do očí. Na "pomlouvání" bratří je ve světě jiný expert, tem který byl svržen z nebe. |
]
|
|
|
|