Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 407 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463896
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Dvě různé verze
Vloženo Středa, 10. srpen 2005 @ 17:57:10 CEST Vložil: Karels

Studijní materiály poslal vendaor



Kterou trojiční verzi si račte přát?

Doufám, že se nikdo neurazí. Bratr protestant dal na Granu tip na články, já je přečetl a teď můžu příznivcům trojiční nauky nabídnout dvě verze: katolickou nebo pravoslavnou. Té katolické verzi se někdy říká Athanasiovo vyznání, podle diakona Athanasia, který ho na koncilu bránil, ačkoli podle některých vzniklo mnohem později na základě vět Augustinových, resp.Ambrosiových, jemuž je někteří přímo přisuzují. V roce 325 byl Athanasios Konstantinem poslán do vyhnanství, po císařově smrti se vrátil do Alexandrie, ale byl synodem opět sesazen a zachránil se útěkem k papeži Juliovi I. Jiní toto vyznání datují do 5.-6.století: „Syn je od Otce zplozen, Duch svatý vychází z nich (z Otce i Syna); všechny tři osoby jsou mezi sebou spoluvěčné a sobě rovné; kdo tedy chce být spasen, smýšlej tak o Trojici.“ ( Nicejské vyznání: „…ty, kteří věří, že byl čas, kdy Syna nebylo, a že nebyl, dokud nebyl zplozen…..obecná církev s klatbou odmítá.“ Athanasios užíval pojmy ústa, homoúsia a hypostasi. Je dobré vědět, že dlouhou dobu bylo učení o homoúsii dokonce oficiálně zavržené. Také upadl v pravoslavné Církvi pojem hypostasis v nemilost , podobně jako dříve pojem úsia kvůli monarchiánům. Na synodě v Sardiké roku 342 bylo učení o Božích hypostasích odsouzeno jako heretické. Časy se mění a to, co moudří prohlásili za herezi, za nějakou dobu vyhlásili za jedinou pravdu.

Hospodin sestoupil ze svých nebes na zem a ubytoval se mezi námi; Proto apoštol prosí o vše dobré pro efezské právě Jeho, Boha Otce. Ukazuje také, že to je Otec, kdo úkoluje Ducha sv., kdo jím koná své dílo. Takže to zakořeněné schéma: Otec - stvoření, Syn - vykoupení, Duch - posvěcení trochu skřípe. Bohu Otci patří víc. On je také Vysvoboditel a Posvětitel, neboť vysvobození a posvěcení je Jeho plán, který se děje Jeho mocí;

Apoštol Pavel vyznal, „my kážeme Krista ukřižovaného“, dnešní teologové jsou tak přemoudřelí, že ve vzkříšení Pána nevěří, jak to přiznal německý teolog Wolfgang Pannenberg.

Pannenbergovi kolegové na katedrách teologie a souvěrci v historicitu vzkříšení velmi často nevěří a myslí si, že mohou zůstat křesťany (I,283). Proto Pannenberg upouští od původního přesvědčení, že specifikou křesťanství je víra v Kristovo vzkříšení, a formuluje: "Přítomnost Boží lásky uprostřed ještě nesmířeného světa, to je to zvláštní na křesťanství." (tím „vyprazdňuje Kristův kříž“!!!)

Porovnejme tu katolickou verzi s pravoslavnými názory:

Plození a vycházení odkazují k Otci, který je jediným počátkem -- odtud monarchia. Pokud tuto monarchii zrušíme, máme před sebou tři individua spojená jakousi abstraktní ideou božství. Porovnáme-li nauku Východu a Západu, je zjevné, že proti sobě stojí dvě triadologie -- dvě theologie. Ne nedůležitou skutečností je, že základním učitelem většiny západních theologů byl Aristotelés, spíše ale Aristotelův komentátor Avicenna a skrze něho se do západní theologie nepozorovaně dostává muslimsko-aristotelské pojetí Boha. Otec je příčinou Syna a Ducha Svatého. Latiníci tvrdí, že příčinou Božství (theotétos aition) je Otec a Syn. Je tedy třeba se zeptat, kdo z nich je příčina. Jestli Syn, což by bylo nemyslitelné, bude narušena monarchie. Příčinnost latiníci tedy pak rozlišují dvojí: u Otce, který je "gennétor a proboleus", u Syna který je "monon proboleus". Tím však jsou v Trojici dvě příčiny. Vše v Trojici není společné. Hypostase mají osobní vlastnosti, jako např. Otec je to anaition a Syn se toho nikterak neúčastní. Syn tedy nemá podíl na všem, jak by si přáli latiníci. Zeptejme se latiníků, když chtějí, aby vše, co náleží Otci, náleželo i Synu, proč ho též neučiní Otcem? Je v rozporu, aby Syn zároveň pocházel od příčiny a zároveň byl příčinou. Latiníci říkají, že Otec a Syn jsou jednou příčinou Ducha Svatého. Zeptejme se, jestli jsou Otec a Syn stejně jednou příčinou? Jestliže ano, je to modalismus, jestliže ne, jsou to dvě příčiny. (jak je patrné, obě verze se různí!)


"Dvě různé verze" | Přihlásit/Vytvořit účet | 22 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dvě různé verze (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 10. srpen 2005 @ 18:11:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Skvělé vendaore,

jsem zvědavý, jak to naši zástánci Trojjedinosti vysvětlí. Zvlášť náš znalec koncilů a tradice - pastýř.

S pozdravem Karels




Re: Dvě různé verze (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Středa, 10. srpen 2005 @ 18:50:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Mimochodem je zábavné (no spíš trapné), jak vendeador vždy vloží nějaký blábol, aby okamžitě přichvátal Karels se svým pochlebováním a chvalozpěvy, nejlépe v několika komentářích.
Ješt vendeadore, víš proč s tebou nediskutuji:
1.měl jsem 14 dní dovolenou a neměl přístup k netu.
2. nemá to cenu a diskuse s tebou nikam nevedou. Připomínají mi diskuse s některými lidmi na servru křestan.cz, kteří svou (podobně stavěnou jako je ta tvoje) argumantací sestavenou z vytrhaných "vědeckých" a "historických" argumentů dokazují, že Ježíš byl budhista, Tomášovo apokryfní je přesnější a lepší než kanonická evangelia a gnose je to pravé autentické křesťanství.
Diskusi s nimi už jsem taky vzdal....
3. Neodvolávám se na závěry koncilů, ale věřím, že závěry všeobecných sněmů, kde byly odsouzeny "základní" hereze a stanovena základní vyznání, jsou postavena na Písmu.



Aristoteles a Avicenna (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Pátek, 12. srpen 2005 @ 08:32:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře VendaOre:
Aby mohli být učiteli západních teologů, kteří formulovali Boží tajemství, že Duch svatý i ze Syna vychází, jak tu podsouváte, tak by se u nich museli učit.
Avicenna žil v 10.století n.l. a žil na východě, ne na západě u západních teologů.
Nauka o Trojici byla už vyslovena ve správném tvaru svatým Augustinem - jak se tedy mohl učit od Avicenny??? Nesmysl.
Atanáše od Augustina dělí necelých 80 let - je to pro Vás "o mnoho později" ??? Ambrož žil ještě dříve, byl to učitel (dokazatelný, ne jen vymyšlený) Augustinův.

Filioque - na západě vysloveně a písemně už od 4.století (víra byla samozřejmě takto vyznávána již dříve, jen to pro Vás nemám písemně), v Credu nejpozději od cca 7.století. Kde máte toho svého učitele Avicennu v těch dobách?? Někde na perských houbách.

Zapoměl jste uvést, že Atanáš byl vyhnán Ariány, kteří přesvědčili císaře - zvláštní, že Vám nevadí zasahování státu do církve? Podobně ale pak východní patriarchové byli dosazováni císaři, ale papež zůstal samostatný, tak jak to Petrovi Pán Ježíš slíbil. Císařové také na dále svolávali východní koncily.

Lépe by se nám diskutovalo,kdybyste přiznal, že nevěříte v Božství Ježíše Krista (za to šel Atanáš několikrát do vyhnanství). Nauka o Trojici na to navazuje, ale je zbytečné se o ní bavit, pokud nemáme ani společná východiska.




Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy