poslal Nepřihlášený Sympatický a tichý mladík - muslim Samer Shehaden řekl Lidovým novinám:
LN První otázka je nespravedlivá a omlouvám se za ni předem. Máte za sebou podobnou zkušenost jako muslimští mladíci, kteří provedli ničivé atentáty v Londýně (7. července). Oni se narodili a vyrostli v Británii, na kterou nakonec zaútočili. Vy jste muslim a Palestinec, vyrostl jste v České republice, hovoříte česky, máte české školy. Dokážete je pochopit?
Dokážu pochopit, jakým způsobem uvažovali. Jde o to, že Spojené státy s podporou Británie i ostatních zemí bojují proti muslimům ve světě.
LN Myslíte v Iráku?
Nejen v Iráku. Tyto země velice ztěžují život muslimům všude na světě. Samozřejmě, to, co se stalo v Londýně, je špatně. Jenže Britové si to - koneckonců - zapříčinili sami tím, že se zapojili do války v Iráku. Tím se stali nepřáteli muslimů...
LN Lze předpokládat, že druhá generace muslimských přistěhovalců se i v Česku vrátí důrazněji k islámským kořenům? Podobně jako vy?
To nelze říci paušálně. Všichni muslimové se totiž nyní vracejí k islámu. A příslušníci druhé i třetí generace muslimů v cizině se k islámským kořenům vracejí také. Do České republiky přišla řada lidí z muslimských zemí, kteří islám nepraktikovali a své potomky nevychovávali v duchu islámu, přesto tyto dnes dospělé děti vidíte islám praktikovat. Jde o celosvětový návrat k islámu. A ten probíhá nejen v České republice či v Británii, ale i v muslimských zemích.
LN Mnozí mladí muslimové jsou ve víře, řekněme, fundamentálnější než jejich rodiče. Jde o generační revoltu? A co se týče muslimských zemí - nemám pocit, že by se kdy vzdaly islámu...
Revolta vůči rodičům či předchozím generacím to podle mého soudu není. Nelze to přesně vysvětlit. Muslimové na celém světě se zkrátka od své víry vzdálili a teď se k ní vracejí. Co se týče muslimských zemí: tam sice věřící praktikovali islám, ale velice povrchně. I zde nyní lidé začínají podrobně studovat Korán a začínají se vracet k správnému islámu. Do islámu se totiž dostala spousta novot, které vymysleli lidé. A ty do islámu nepatří. V tomto spočívá ona revolta.
LN Není návrat k islámu motivován i touhou někam patřit ve světě, který relativizuje tradiční hodnoty?
První a hlavní důvod, proč se muslim vrací k islámu, není ani politický, ani společenský, nýbrž náboženský. Uvědomuje si, že ho čeká soudný den, že se bude se svých skutků zpovídat.
LN Vy jste Palestinec, byť narozený v Praze. Jsou podle vás útoky sebevražedných palestinských radikálů proti izraelským civilistům opodstatněné?
Izraelské civilní obyvatelstvo neexistuje. Veškeré izraelské obyvatelstvo jsou vojáci...
LN I děti?
Děti pochopitelně ne... Nicméně, útoky Palestinců v Izraeli jsou ospravedlnitelné, neboť Izraelci vzali Palestincům území, napadli je, vyvražďují palestinské obyvatelstvo. A je jim jedno, jestli mezi oběťmi jsou ženy, děti nebo ti, kteří atentáty spáchali. A vraždí hromadně. Podívejte se na útoky proti uprchlickým táborům i další masakry. Skutečný terorismus páchá izraelská armáda, jde o terorismus státní. Jenže v evropských médiích se toto neobjevuje. A pokud ano, tak velice letmo.
LN Přesto, islám zakazuje vraždění dětí, starců a žen, ať již patří k jakékoliv skupině. Sebevražední útočníci navíc porušují pravidlo, podle kterého si člověk sám nesmí vzít život.
Je fakt, že muslim nesmí spáchat sebevraždu. Islámští učenci, kteří se bavili o těchto činech, prohlásili, že by se útočník měl snažit provést akci takovým způsobem, aby existovala šance, že se může zachránit... Lidé v Palestině nemají na výběr: kdyby přestali podnikat tyto útoky, poddali by se izraelské okupaci.
LN Pokud bojují za islám, usilují o jeho planetární vítězství? Přejete si kupříkladu vy, aby Česká republika jednou byla islámskou zemí?
V této době jde samozřejmě o nereálnou věc. Ale jestli bych si to přál? Pochopitelně, každý muslim si přeje, aby celý svět byl islámský, aby celý svět byla jedna islámská umma (obec v širším smyslu -pozn. red.).
LN Představitelé britských muslimů po londýnských atentátech vyhlásili, že budou apelovat na své souvěrce, aby se nedopouštěli teroru. Udělali správně?
Pochopitelně, v určité míře ano. Jde ale o to, co je myšleno pod pojmem terorismus. Euroamerická společnost totiž označuje veškeré útoky jako terorismus. Podle mého názoru ale není většina povstaleckých akcí v Iráku a Palestině terorismem. Většina, nikoliv všechny...
LN A útoky v New Yorku?
Myslíte jedenáctého září?
LN Ano.
Nejsem schopen ten útok jednoznačně odsoudit. Ale nerad bych zacházel do detailů.
LN Na internetu lze nyní číst islamistické výzvy i v českém jazyce. Tyto texty také oslavují tzv. džihád mečem, tedy ozbrojený boj. Jaký se stavíte k tomuto druhu džihádu? Jaký je postoj vašeho společenství?
Tak především, zdejší imám (modlitebny Islámské nadace v Praze - pozn. red.) k takovému džihádu nevyzývá. A můj názor? Džihád mečem má svá pravidla a lze jej těžko praktikovat, když je umma, tedy islámský národ, takto rozdělen.
LN A kdyby umma nebyla rozdělena?
Stále existují daná pravidla. Muslimové nesmějí nikdy na nikoho zaútočit bezdůvodně, jde zejména o sebeobranu.
LN Londýnské události vyvolaly diskusi, na kolik je vhodné, aby příchozí - a to nejen muslimové -přijímali zvyklosti nové země. Co třeba vy? Pijete alkohol?
Samozřejmě ne.
LN Byl jste se někdy podívat třeba na koncertě české rockové hudby?
Ne, nikdy.
LN Myslíte si, že je to proti vaší víře? Nebo vás to prostě nezajímá?
Ne, je to proti víře. A co se týče muslimů žijících na Západě: muslim by správně neměl žít ve společnosti, která není islámská. Výjimkou je, když zde vhodným způsobem vyzývá k následování islámu. Pokud totiž muslim žije v nemuslimské společnosti, je pro něj velice těžké praktikovat to, co má muslim za povinnost. Například pět modliteb denně, přičemž páteční modlitba musí proběhnout v mešitě. Zkuste v České republice najít práci, kde se lze modlit pětkrát denně. A kde lze v pátek vždy najít čas na cestu do mešity? Takových zaměstnavatelů je velmi malé procento. Podobné problémy ale nastávají třeba i při postním měsíci ramadánu...
LN Vy tu ale žijete.
Já tu žiju, protože jsem se tu narodil. A prakticky nemám kde jinde žít. Ale já pracuji v Islámském informačním centru, cílem mé práce tady je informovat veřejnost o islámu. Chci lidi obeznámit se skutečným islámem. Chci jim vysvětlit, že fámy, které se o islámu šíří, nejsou pravdivé. Kdybych zde toto nedělal, odešel bych.
LN Mimochodem, jméno Sámer je nyní v Česku velmi populární... (jmenuje se tak finalista první řady soutěže Česko hledá SuperStar Sámer Issa - pozn. red.)
Bohužel.
LN Bohužel?
Nejsem rád, že se toto jméno proslavilo tímto způsobem.
LN Proč? Myslíte, že je špatné, když lidé v televizi zpívají?
Ne, že je to přímo špatné... Je to proti naší kultuře i víře.
Samer Shehaden (21) je překladatel a pracovník Islámského informačního centra. Narodil se v Praze palestinským rodičům, kteří přišli do Československa za vzděláním. Samer Shehaden v Česku vyrostl a je absolventem českých škol (studoval diplomatické styky a public relations). Navštívil řadu muslimských zemí, nikdy však Palestinu, z níž byli - jak sám říká - "vyhnáni již jeho prarodiče" . V rozhovoru pro LN zastává osobní stanoviska; pokud hovoří jménem Islámské nadace v Praze, pro níž pracuje, je to výslovně uvedeno.
celý článek na http://lidovky.centrum.cz/domov/clanek.phtml?id=378773