Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462624
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: K registraci základní školy potřebuje Slovo života Apoštolskou církev
Vloženo Pátek, 22. červenec 2005 @ 23:08:34 CEST Vložil: Karels

Žhavá témata poslal Pastýř



K registraci základní školy potřebuje
Slovo života Apoštolskou církev

Jsem skálopevně přesvědčen o prospěšnosti soukromého a křesťanského školství pro naši společnost. Stoprocentně stojím za projektem křesťanských tříd v Třinci. Vidím jako velmi důležité, aby rodiče mohli rozhodovat o způsobu výuky svých dětí. Naše děti nepatří státu! Nicméně v sérii čtyř krátkých dokumentů, volně dostupných na Internetu, se snažím poukázat na letitou tradici hnutí Víry vystupovat prostřednictvím Letničního hnutí při uskutečňování svých cílů. Tyto cíle zpravidla vycházejí z obecně správných principů. Obávám se však, že ovoce jejich praktického uskutečnění by mohlo - v tomto konkrétním případě - přispět k pravému opaku zamýšleného cíle a vést ke zkreslenému pohledu na křesťanské školství obecně. Například ve Švédsku (viz dokument 3) pak některé negativní jevy vedly ke zbytečným, a podle mne velmi kontroverzním, zásahům státu do náboženské svobody. To by jistě bylo ke škodě celé věci a nás všech. (Pastýř)

1. Otevřený dopis Evangelické aliance Ministerstvu školství ohledně základní školy Apoštolské církve
Věc: Otázky k přístupu MŠMT k projektu křesťanských tříd a zřizování škol protestantskými církvemi
Vážená paní ministryně
JUDr. Petra Buzková
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 7
118 12 Praha 1
V Praze 29. června 2004 Vážená paní ministryně, obracíme se na Vás jménem protestantských církví, místních sborů, křesťanských organizací i řady jednotlivců, sdružených v České evangelikální alianci. K sepsání tohoto otevřeného dopisu nás přiměly dva případy z poslední doby, do nichž Vaše ministerstvo zasáhlo způsobem, který v nás vzbuzuje obavy, zda náš stát je schopen a současně i ochoten zajistit, aby bylo naplňováno právo rodičů vzdělávat své děti způsobem, který je v souladu s jejich přesvědčením. Máme na mysli zejména ukončení zdárně se rozvíjejícího projektu křesťanských tříd v Třinci, který se rozvíjel s výslovným souhlasem rodičů a probíhal deset let bez problémů; zájem o křesťanské třídy vzrůstal, třídy byly obsazené, aprobovanost učitelů respektována, výsledky žáků nadprůměrné a chování bezproblémové. Domníváte se skutečně, že ukončení projektu bez pokračování či rovnocenné náhrady je v této situaci ve veřejném zájmu? Dopis MŠMT ředitelství třinecké školy ze dne 2.6.2004 uvádí, že „vyučování v duchu křesťanství ve všech předmětech by bylo v rozporu se zákonem“. Tato formulace, nemající oporu v žádném právním předpisu, připomíná doby, kdy stát místo rodičů rozhodoval, jakého vzdělání se má dětem dostat a co se ve škole smí učit. Domníváte se skutečně, vážená paní ministryně, že křesťanství ve státní škole nemá žádné místo? Je opravdu nezbytné trvat na likvidaci výzdoby tříd biblickými citáty? Je tohle směr, který našemu školství pomůže vychovávat občany, ctící svobodu jiných stejně jako svou vlastní? Evropská úmluva o ochraně lidských práv a svobod říká, "stát musí respektovat právo rodičů zajišťovat výchovu a vzdělání ve shodě s náboženským a filosofickým přesvědčením rodičů”. Jak tedy mají v rámci českého právního řádu realizovat vzdělávání svých dětí rodiče, kteří si přejí vzdělávat je v souladu s křesťanským světovým názorem? Státem zaručenou svobodu tak konat považujeme za jeden z největších výdobytků polistopadové společnosti – a naplňuje nás proto obavami, když neuváženým počínáním státních úředníků je tato svoboda zpochybňována, ne-li přímo ohrožována. Do této situace přicházejí zprávy, že projekt místního sboru Apoštolské církve v Brně na založení církevní školy a školky je ministerstvem opakovaně zamítán. Nastává tak paradoxní situace: zatímco v Třinci je křesťanské vzdělávání Vaším rozhodnutím ukončeno a organizátoři jsou vytlačováni ze státní školy, založení církevní školy v Brně je už druhým rokem blokováno - přesto, že žádost o její zařazení do sítě splňovala všechny zákonem stanovené náležitosti! Jak máme tomuto rozporuplnému postupu Vašeho úřadu rozumět? Jaké cíle tedy ministerstvo sleduje? Na základě jakých skutečností dospěl Váš úřad k závěru, že zařazení křesťanské základní školy v Brně do sítě škol není v souladu s potřebami rozvoje sítě? Příklad Třince přece zřetelně ukazuje, že v naší zemi existuje menšina rodičů, kteří si výslovně přejí vzdělávání svých dětí na křesťanských základech. Jak dospěl Váš úřad k závěru, že zřízení církevní školy v Brně není potřebné a není ve veřejném zájmu? Jistě Vám není neznámo, že nekatolické církevní školy jsou v ČR pouze 4 (čtyři!). Není v takové situaci rozhodnutí o nepotřebnosti školy diskriminací? Zamítnutí žádosti hovoří také o “zvýšených požadavcích na státní rozpočet”. Nelze se zbavit dojmu o jisté účelovosti tohoto argumentu: vždyť kdyby ony děti byly nadále žáky státních škol, stát by nadále jejich vzdělávání financoval bez jakékoliv debaty. Navíc v situaci, kdy stát garantuje bezplatné základní vzdělávání a současně převzal do své péče finanční zabezpečení registrovaných církví, nelze argumentem o “zvýšených požadavcích na státní rozpočet” blokovat zákonem garantované právo církve zřizovat vlastní školy! Vážená paní ministryně, jsme si vědomi, že české školství se potýká s celou řadou problémů. Současně však jsme přesvědčeni, že právě v angažované rodičovské veřejnosti – v silných, zdravých rodinách, které se hlásí ke své odpovědnosti za výchovu a vzdělávání svých dětí – má ministerstvo jednoho z nejbližších partnerů k nápravě tohoto stavu. Křesťanské rodiny k nim patří na prvním místě. Věříme proto, že ministerstvo školství pod Vašim vedením nalezne cestu, která nepovede ke konfrontaci, ale ke spolupráci. Vždyť jsme vedeni stejným cílem: postarat se, aby se dětem dostalo co nejkvalitnějšího vzdělání v souladu s přesvědčením a se svědomím jejich rodičů. Věříme, že porozumíte našim obavám, naše podněty řádně prošetříte a na naše naléhavé otázky odpovíte. Vaši laskavou odpověď si proto dovolujeme očekávat. S přáním všeho dobrého a s úctou Mgr. Jiří Unger – tajemník ČEA

na vědomí:
sdělovací prostředky
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Parlamentu ČR
Stálá komise pro rodinu a rovné příležitosti PS PČR
Výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu ČR
Ekumenická rada církví
Česká biskupská konference Česká evangelikální aliance byla založena v roce 1991 a sdružuje 6 protestantských církví (přibližně 33 000 lidí), více než 25 křesťanských organizací a mnoho jednotlivců z dalších denominací. ČEA je členem Světové evangelikální aliance, které v současnosti celosvětově zahrnuje více jak 200 milionů lidí ve 120 národních aliancích . Česká evangelikální aliance
Michelská 1/7, 140 00 Praha 4
IČO: 43005373
tel/fax: +420/244 029 147,
mob: +420/777 842 000
e-mail: info@ea.cz, www.ea.cz http://www.ea.cz/tiskove_zpravy/1088599034 2. Křesťanská základní škola patří Slovu života v Brně a stojí na "biblických základech" Nejnovější zprávy !!!
Registrace školy byla prozatím zamítnuta, protože se nám nepodařilo nalézt vhodnou budovu. Pozitivní fakt je ten, že zájem o naši školu mezi evangelikálními církvemi roste a víc a víc věřících z různých církví bere tento projekt za svůj. Na jaře jsme uspořádali podpisovou petici na podporu tohoto projektu a se žádostí o pomoc jsme ji předali na brněnském Magistrátě. Během necelého měsíce jsme shromáždili pět set podpisů(!). I když jde všechno pomalu, tak my pokračujeme v přípravách dál. Jsme o potřebě takové školy přesvědčeni a věříme, že si naše děti zaslouží to nejlepší. Křesťanská základní škola v Brně
Již šest let pracujeme na tom, aby se sen o křesťanské škole, založené na biblických základech stal skutečností. A Pán své dílo, které začal v našich srdcích, žehná. Nyní máme připraveno téměř vše k registraci školy. Máme všechny potřebné dokumenty, budoucího ředitele, učitele a tenhle rok jsme získali partnerskou církev, zaregistrovanou státem, proto abychom školu mohli registrovat jako církevní a ne jako soukromou (což je o hodně náročnější)! Partnerskou církví se stala Apoštolská církev a rozbíhá se plodná spolupráce. Jediné co nám schází je potřebná školní budova, kterou právě intenzivně hledáme, a věříme, že i nalezneme. Potom už nebrání nic tomu, abychom podali registraci na ministerstvo školství a školním rokem 2003-2004 začali fungování "Církevní školy Jana Husa"! Začít chceme minimálně dvěmi třídami školy a jednou mateřské školy, která bude součástí církevní školy.

Proč křesťanksou školu ?
Věříme, že máme zodpovědnost dát svým dětem to nejlepší a co nejvíce jim usnadnit vstup do aktivního života. Jako křesťané si uvědomujeme, že bez Boha a víry v Jeho Slovo se i to sebelepší vzdělání může stát bláznovstvím. Jinými slovy proměna srdce a život podle Božích pravidel má být nedílnou součástí výchovy naších dětí. Církevní škola je v prvé řadě určena dětem z křesťanských rodin, ale je otevřena i pro děti, jejichž rodiče sice nevěří, ale s takovýmto přístupem ke vzdělání souhlasí. Naším vzorem je Církevní základní škola Jana Amose Komenského, zřízena Jednotou bratrskou v Liberci, s níž se snažíme úzce spolupracovat. Staneme se také součástí ACSI (Association of Christian Schoul International), což je mezinárodní organizace zastřešující křesťanské školy. Nejnovější zprávy
Registrace je podaná na Ministerstvu školství a vypadá to, že nám jsou i nakloněni, nicméně se nám, přes všechnu snahu, nepodařilo najít vhodnou školní budovu. Školní rok 2003-2004 již proto pro nás není reálný. Samozřejmě se nevzdáváme a pokračujeme! Pozitivní fakt je ten, že zájem o naši školu mezi evangelikálními církvemi v Brně roste a víc a víc věřících z různých církví bere tento projekt za svůj. Nyní je již ve městě mnoho míst odkud jsou k Bohu vysílány modlitby za potřebnou budovu.Pevně věříme, že On ji pro nás má a že to vše stojí za to, abychom to udělali pro naše drahé děti.
Večerní škola, Didaché
Dětská církev
Royal Rangers
ALFA kurz
Vlastní budova
Zdroj: http://www.slovozivota.cz/skola.htm 3. Více o školství Slova života na "biblických základech" Psychické problémy bývalých členov Slova života Hnutia viery Per. G. Swartling Uppsala, Švédsko Príspevok na konferencii FECRIS (Fédération Européenne des Centres de Recherche et d'Information sur les Sectes - Európska federácia výskumných a informačných centier o sektách), Marseille 27. až 28. marca 2004. Úvod Slovo života bolo založené pred vyše 20 rokmi vo švédskej Uppsale a má asi 2 000 aktívnych členov. Zaujíma sa oň značne viac ľudí a na pravidelných konferenciách sa často stretáva viac než 5 000 ľudí. Deti členov namiesto riadnej školy navštevujú súkromnú školu Slova života. Mnoho ľudí z celej krajiny, kde sú satelitné zbory, navštevuje jeden alebo dva roky biblickú školu hnutia. Ľudia, ktorí odišli z Hnutia viery - reprezentovaného vo Švédsku Slovom života - alebo začali pochybovať o doktrínach, môžu prejavovať vážne a dlhodobé psychické problémy, ktoré si vyžadujú návštevu lekára. V roku 1991 moja žena a ja sme zverejnili štúdiu rozhovorov s bývalými študentmi biblickej školy v časopise Švédskej lekárskej asociácie. Článok bol potom v roku 1992 zverejnený v časopise Cultic Studies Journal. Štúdiu možno považovať za trošku starú, avšak v skutočnosti sa vo Švédsku už nepublikovala žiadna ďalšia štúdia, hoci našu štúdiu veľmi kritizovalo hnutie a jeho zástancovia. Niektoré doktríny Slova života Na pochopenie skupiny bývalých študentov biblickej školy v našej štúdii je dôležité poznať niektoré charakteristiky doktrín Slova života. Tieto doktríny vodcovia (a veriaci) v styku s ľuďmi mimo hnutia vždy popierajú. Niektoré okázalejšie a pre riadnych ľudí ofenzívne prejavy, napríklad exorcizmus, sú menej obvyklé, aby sa pokúsili stať sa akceptovanou ako riadna letničná cirkev. Z nášho kontaktu s bývalými členmi, ktorí nedávno odišli z hnutia, je zrejmé, že hlavné doktríny stále fungujú. Slovo života sa dosiaľ nestalo akceptovaným v ekumenickej spolupráci v Uppsale vo Švédsku. Aké sú to doktríny? V učení sa stále pripomína, že Boh sám je zdrojom všetkého, čo sa povie alebo urobí v hnutí. Preto každý kto kritizuje Slovo života alebo jeho vedenie, ide proti Bohu. Uvádzajú sa príklady, ktoré ukazujú, že sa môžu stať zlé veci každému, kto kritizuje hnutie a členovia, ktorí z neho odídu, budú mimo ochrany Božej a môžu ochorieť, stretnúť ich nešťastie, nehoda, náhle úmrtie alebo môžu mať deformované deti. Každý, kto berie učenie vážne, sa dostane do samozovretia, z ktorého možno len veľmi ťažko uniknúť. Strach hovoriť negatívne o Slove života môže zostávať dlhú dobu po tom, čo človek z hnutia odíde. Povinnosť strániť sa diabla a zlých duchov alebo démonov zostáva podľa Slova života výlučne na veriacom. Túto úlohu vykonáva pravidelne bezohľadným hovorením s démonom. Napríklad existujú démoni choroby, démoni kritiky a démoni pohlavnej rozkoše. Ak veriaci neodvráti útoky démonov, človek rýchlo preberá vinu a môže zúfať, že mu niet pomoci. Člen si môže myslieť, že nie je možné zastaviť diabla a toto spôsobí úzkosť a trýzeň. Ďalšie doktríny uvádzajú, že sa stane to, čo poviete, čo znamená, že slová, ktoré vypoviete, majú moc meniť skutočnosť, tzv. pozitívne vyznanie. Ak poviete, že ste chorý alebo sa necítite dobre, podľa doktríny sa budete cítiť ešte horšie, čo je negatívne vyznanie. Toto sťažuje členovi vyhľadať pomoc v prípade depresie, napríklad pri samovražedných myšlienkach, pretože ak hovorí o svojich myšlienkach, môžu sa stať pravdou. Toto taktiež veľmi sťažuje alebo znemožňuje získať úprimné odpovede, ak by sa niekto pokúšal viesť rozhovor s veriacimi o možných psychických problémoch. Aby ste nadobudli zdravie, ako sa sľubuje v učení, musíte konať, akoby ste ho už nadobudli. Ak máte depresiu, máte vyzerať šťastne a zdravo. Niektorí ľudia sa tak vyškolili v ukazovaní nedotknutej tváre a v odmietaní depresívnych myšlienok, že môže byť ťažké zhodnotiť ich skutočný stav mysle, napríklad počas krátkej konzultácie u lekára. Štúdia rozhovorov so 43 bývalými študentmi biblickej školy Na konci 80. rokov moja žena ja sme mali osobný a v mnohých prípadoch rozsiahly kontakt s viac než stovkou bývalých stúpencov Hnutia viery, všetko vo Švédsku, väčšina z nich z Uppsaly. Kontaktovali nás, zväčša moju ženu, pretože sa necítili dobre a potrebovali pomoc. Sedemdesiat osôb navštevovalo biblickú školu, ktorá patrila Hnutiu viery počas jedného alebo dvoch rokov, väčšina v Uppsale, s učiteľmi zo Slova života. Šesť osôb sa odmietlo zúčastniť, alebo sa vrátilo do hnutia, 21 sa nemohlo skontaktovať, alebo neboli psychologicky spôsobilí pre rozhovor. Rozhovor bolo možné vykonať so 43 bývalými študentmi biblickej školy. V skupine rozhovorov so 43 osobami bolo rozloženie pohlaví homogénne a dominovala skupina mladšieho veku s 80 % pod 25 rokov. Skupina v rozhovoroch bola homogénna v tom, že všetci dostali určitý druh systematického vyučovania v biblickej škole. Rozhovor bol semištruktúrovaný, to znamená, že niektoré otázky sa použili pre každého; teraz bol priestor na rozšírenie a hlbší prienik. Výsledkom je kombinácia odpovedí a osobných pozorovaní. Rozhovory vykonávala moja žena Gudrun, ktorá je pracovnou terapeutkou. Mnoho rokov pracovala so psychotickými pacientmi, čo bolo cenné pri hodnotení psychiatrických symptómov. Prerušené predchádzajúce sociálne kontakty Zhoršenie kontaktu s rodinami a priateľmi po vstupe do hnutia uvádzalo 85 % osôb, s ktorými sa vykonával rozhovor. Taktiež vo veľkom rozsahu sa mnohí prestali zaujímať o informácie cez rozhlas, televíziu alebo denníky a vzdali sa svojich bývalých záujmov. Často sa zhoršilo ich finančné postavenie, niekedy drasticky, kvôli štedrým oferám v zbierke Slova života, navyše v desiatku, čo je dávanie jednej desatiny svojho príjmu hnutiu. Psychiatrické symptómy Osôb, s ktorými sme robili rozhovory, sme sa pýtali na symptómy, ktoré zažili po kontakte s hnutím, a ktoré nespôsobovali predtým žiadny problém. Nové symptómy sú uvedené v nasledovných tabuľkách (Tabuľka 1A a 1B). V 60 % prípadov ostatné osoby, napríklad rodičia, si všimli zmenu vzhľadu, po tom, čo osoba vstúpila do hnutia. Držanie tela sa stalo strnulým, so zmrazeným výrazom tváre a očami, ktoré civeli, alebo mali neprítomný alebo vyhýbavý pohľad. V 35 % prípadov sa pozorovala regresia. Takmer každý trpel úzkosťou a zvlášť návalmi strachu. Taktiež boli veľmi obvyklé nočné mory s poruchami spánku, strachom zo straty duševného zdravia a s pocitom prázdnosti. Traja zo štyroch študentov sa ťažko sústreďovali a toto mohlo trvať dlho po tom, čo opustili hnutie. Pocit straty identity uvádzalo šesť študentov z desiatich. Takmer každý sa sťažoval na ťažkosti zvládať emócie. Väčšina študentov zistila, že je ťažké sa rozhodovať. Po odídení z hnutia sa museli sami rozhodovať a už sa nemohli pýtať hnutia alebo pastora na správnu odpoveď. Takmer každý mal pocity viny. Mnohí mali ťažkosti so sociálnymi kontaktmi, prinajmenšom s opačným pohlavím. Počas biblickej školy a bezprostredne potom boli obvyklé psychosomatické symptómy. Bolesti žalúdka, búšenie srdca, bolesti hlavy a závrate, ktoré neboli predtým problémom, uvádzalo 63 % osôb, s ktorými sme vykonávali rozhovor. Dvaja študenti z troch zažili samovražedné myšlienky a jeden zo štyroch sa vážne pokúsil o samovraždu. V tom čase sme mali vedomosť o 16 prípadoch samovrážd vo Švédsku, kde rodina a priatelia považovali kontakt zosnulej osoby s hnutím za určujúci faktor samovraždy. Tento záver podporili predchádzajúce rozhovory alebo listy, ktoré zanechali. Počas nasledujúcich rokov sme sa dozvedeli, že nastalo množstvo ďalších samovrážd z rovnakého dôvodu. Symptómy podobné psychóze uvádzala takmer polovica študentov. Tieto symptómy boli strata zmyslu pre realitu, patologické preberanie viny (navyše takmer k povinnému pocitu viny alebo poklesku) a zvukové a vizuálne halucinácie. Psychiatrická starostlivosť Psychiatrická starostlivosť je uvedená v tabuľke 2. Pred biblickou školou sedem študentov (16 %) bolo v kontakte so psychiatrom. V štyroch z týchto prípadov bol tento kontakt krátky kvôli akútnej kríze, pričom jeden mal trojdňovú nemocničnú starostlivosť. Po odídení z hnutia 27 bývalých študentov (63 %) vyhľadalo psychiatrickú pomoc kvôli problémom, ktoré pripisovali svojmu kontaktu so Slovom života; šesť z nich potrebovalo psychiatrickú pomoc pred svojím angažovaním sa v hnutí. V šestnástich prípadoch sa pacienti liečili ambulantne. Jedenásť bývalých študentov dostalo nemocničnú psychiatrickú starostlivosť. Šiestim z nich sa podľa švédskeho práva uložila nedobrovoľná psychiatrická starostlivosť. Dĺžka pobytu na psychiatrickej klinike (v nemocnici) je uvedená v tabuľke 3. Štyria študenti zostali v nemocnici 1 až 4 týždne, dvaja študenti 1 až 3 mesiace a štyria študenti viac než 3 mesiace. Lieky, zvyčajne benzodiazepin a antidepresíva, boli predpísané 28 zo skupiny osôb, s ktorými sme vykonávali rozhovory (43 osôb). Neuroleptiká sa použili v 10 prípadoch, podľa názoru osôb, s ktorými sme robili rozhovory, bez zreteľného účinku. Pracovnú neschopnosť pripísanú angažovaniu sa v hnutí uvádzalo 24 osôb (56 %) - pozri tabuľku číslo 4. V dvoch tretinách prípadov pracovná neschopnosť trvala viac než dva mesiace a u štyroch pacientov trvala niekoľko rokov. Diskusia Mnohí v skupine, s ktorými sme robili rozhovor a opustili Slovo života, prejavovali vážne a niekedy dlhodobé psychické poruchy. Podobné problémy boli rozpoznané u bývalých členov iných siekt, ako je Cirkev zjednotenia (múnisti), Hare Krišna a Scientologická cirkev. Naša štúdia neilustruje, aké sú obvyklé psychické poruchy v skupine študentov biblickej školy ako celku. Rozhovor s aktívnymi členmi Slova života by nič neobjasnil, pretože podľa učenia nepripúšťajú, že trpia depresiou alebo inými symptómami choroby. Naopak, v hnutí poruchy ako je úzkosť a nedostatok vôle žiť sa vysvetľujú alebo popisujú ako útoky diabla alebo vplyvu démonov. Podľa doktríny sa na psychické poruchy nehľadí ako na výstražné signály, ale skôr ako na znak, že pracujete pre Boha a preto ste podrobený útokom. Pre lekárov bez akejkoľvek skúsenosti alebo vedomostiach o sektách je ťažké zhodnotiť pacientov so psychickými problémami, ktoré pravdepodobne súvisia v angažovaní sa v Slova života (a iných podobných sektách). Silný vplyv doktríny a vedenia na členov môže viesť k veľmi vážnym poruchám, niekedy so symptómami podobnými na schizofréniu, niekedy s dlhodobým psychologickým insuficienciám. Je nebezpečie, že títo pacienti sa budú liečiť zväčša liekmi vhodnými pre psychózu, napríklad neuroleptikami, a nedostanú príležitosť hovoriť o všetkých obťažných problémoch súvisiacich so sektou. Existuje nebezpečie, že títo ľudia si budú vyžadovať dlhodobú práceneschopnosť (15 zo 43 osôb v skupine rozhovorov bolo práceneschopných viac než dva mesiace). Znalosti o hnutí a jeho učení sú dôležité, aby sa pochopili krízy a symptómy týchto pacientov. Kvôli svojej vlastnej skúsenosti bývalí členovia majú nevyhnutný vhľad, aby odhalili dogmu a pravidlá, ktoré zväzujú osobu so skupinou a spôsobujú pochybnosti o svojom vlastnom úsudku. Podľa ľudí, s ktorými sme vykonali rozhovory, kontakt s bývalými členmi je neoceniteľný a často sa považuje za nepostrádateľný pre návrat do normálneho života. Zvyčajne sú taktiež potrebné lekárske intervencie, ako je nemocničný dohľad počas kríz s rizikom samovraždy. Na konci 80. rokov vo Švédsku nebolo sústredené kompetentné stredisko, kde by bývalí členovia siekt získali konzultáciu a rehabilitáciu, a kde by mohli psychiatri získať informácie o akútnej liečbe bývalých členov prijatých do nemocnice. Približne 15 bývalých členov rôznych siekt, zväčša zo Slova života, bolo vyslaných do Wellspring v USA na rehabilitáciu. Na začiatku 90. rokov poslanec parlamentu profesor Barbro Westerholm podal návrh na vyšetrovanie, ako podporiť a pomôcť ľuďom so zdravotnými problémami v súvislosti s určitými novými náboženskými hnutiami. Vyšetrovanie malo taktiež navrhnúť prevenciu týchto zdravotných problémov a ako prestáť spirituálne a mentálne zneužívanie. Diskusia v parlamente ukázala ako je tento problém “nabitý”. Hlavne kresťanskí poslanci hovorili o dôležitosti chrániť náboženskú slobodu a nechceli mapovať nové náboženské hnutia. Vyšetrovateľov taktiež intenzívne kontaktovali zástupcovia rôznych hnutí. Vlamač z hnutia ukradol dokumenty z kancelárie Barbra Westerholma v parlamente. Výsledkom vyšetrovania bol v roku 1998 návrh vláde zriadiť stredisko vedomostí o chápaní života a viery. Úlohou strediska malo byť podporovať dialóg medzi náboženskými hnutiami a zvyškom spoločnosti a školiť personál. Nič z toho vláda neurobila. V každom prípade bol návrh veľkým sklamaním. Chceli sme stredisko, ktoré by mohlo pripravovať informácie ako pomáhať osobám s vážnymi psychickými problémami súvisiacimi so sektami a nie stredisko pre dialóg so sektami a výskum náboženských hnutí. V januári tohto roku bolo Švédsko šokované vraždou, ktorú vykonala členka veľmi uzavretej sekty v dedinke Knutby, niekoľko kilometrov od Uppsaly. Sekta sa považovala za letničný zbor. Mladá žena priznala, že strelila po manželke prvého pastora sekty a žena zomrela. Taktiež postrelila člena sekty, ktorý bol vážne zranený. Dosiaľ nepovedala žiadny motív vraždy. Odhalilo sa, že pastor a žena postreleného muža mali milostný pomer a motív vraždy sa stále vyšetruje. Je podozrenie, že pastor mohol byť zapojený do vraždy a žena, ktorá vraždu vykonala, bola pod jeho vplyvom. Podľa doktrín sekty nie je rozvod povolený. Všetci členovia sekty sa na začiatku domnievali, že pastor je nevinný a že historka o milostnom pomere je lož. Žena postreleného muža teraz pripustila, že ona a pastor majú milostný pomer. Sekta teraz zatratila pastora a odvolala ho zo svojho vedenia. Doktríny sekty z Knutby sú veľmi podobné doktrínam Slova života a najmenej dvaja pastori navštevovali biblickú školu Slova života. V súdnom psychiatrickom vyšetrovaní ženy, ktorá priznala vraždu, majú psychiatri rôzne názory, či má psychickú chorobu alebo nie. Dosiaľ nepoznáme výsledok. Na záver U bývalých študentov biblickej školy Slova života boli rozpoznané vážne a často dlhodobé psychické problémy. Takmer polovica zo 43 osôb, s ktorými sa viedli rozhovory, zakúsila symptómy podobné psychózam a jeden zo štyroch sa pokúsil o samovraždu. Vo Švédsku je potrebné vytvoriť kompetentné stredisko, kde by bolo možné spojiť zakúsené problémy so sektami s riadnou psychiatrickou starostlivosťou. Stredisko by malo byť napojené na rehabilitačné zariadenie podobné zariadeniu vo Wellspring v USA. Taktiež potrebujeme novú legislatívu, ktorá sa sústredí na potreby a starostlivosť pre postihnutých a dá nám možnosť chrániť deti pred nezdravým vplyvom manipulatívnych skupín. Týmto spôsobom by taktiež bolo možné stíhať ľudí, ktorí spôsobili členom zhubnej sekty vážnu psychologickú chorobu. Tabuľka 1: Nové psychiatrické symptómy u bývalých študentov biblickej školy (N = 43) Počet (percento) Úzkosť, hlavne návaly strachu 40 (93 %) Nočné mory, poruchy spánku 37 (86 %) Strach zo straty duševného zdravia 33 (77 %) Pocit prázdnoty 38 (88 %) Ťažké sústredenie sa 32 (75 %) Pocit straty identity 26 (60 %) Ťažké zvládanie emócií 39 (91 %) Ťažké rozhodovanie 32 (74 %) Pocit viny 40 (93 %) Ťažkosti so sociálnymi kontaktmi 31 (72 %) Regresia 15 (35 %) Psychosomatické symptómy 27 (63 %) Samovražedné myšlienky 27 (63 %) Pokus o samovraždu 10 (23 %) Symptómy podobné psychóze 20 (47 %) Tabuľka 2: Psychiatrická starostlivosť o bývalých študentov biblickej školy (N = 43) Počet (percento) Pred biblickou školou Po biblickej škole Kontakt so psychiatrom 7 (16 %) 27 (63 %) Starostlivosť na psychiatrickej klinike alebo v nemocnici 1 (2 %) 11 (26 %) Tabuľka 3: Dĺžka pobytu na psychiatrickej klinike (v nemocnici) bývalých študentov biblickej školy (starostlivosť dostalo 11 študentov) Dĺžka pobytu Počet Menej než 1 týždeň 1 1 až 4 týždne 4 1 až 3 mesiace 2 Viac než 3 mesiace 4 Tabuľka 4: Práceneschopnosť kvôli problémom so sektou u bývalých študentov biblickej školy (24 zo 43 osôb, s ktorými sme robili rozhovory (56 %), si vyžadovalo práceneschopnosť) Dĺžka práceneschopnosti Počet Menej než 2 mesiace 9 2 až 6 mesiacov 7 6 až 12 mesiacov 3 Viac než 12 mesiacov 5 Zdroj: www.whyaretheydead.net/misc/Factnet/SWRTLG91.CSJ 4. Biblické základy Slova života dnes Přehled titulů E. L. COLE Název titulu+ Cena Objednat Komunikace, sex a peníze 150.00Kc Result Pages: 1 Přehled titulů Show: Všechny kategorieAKČNÍ CENYSLOVENSKÉ TITULYVYUČOVÁNÍ ULF EKMAN Název titulu+ Cena Objednat Apoštolská služba 185.00Kc Doktríny 290.00Kc Doktríny 290.00Kc Finanční svoboda 95.00Kc Tvorivá myseľ 145.00Kc Základy svobody 7.00Kc Židé lid budoucnosti 19.00Kc KENNETH HAGIN Název titulu+ Cena Objednat Nové narození 29.00Kc Víra hory přenáší 145.00Kc Vitaj v Božej rodine 125.00Kc Zdroj: http://dobreknihy.cz/shop/index.php?manufacturers_id=33 Více o hnutí Víry: http://www.sekty.cz/texty/netradicni_ nabozenstvi/kap3/hnutiviry.html www.slovanet.sk/integra/clanky/zdenek_vojtisek.pdf www.cb.cz/vydavat-odbor/doc/tor_poz.doc http://www.mvcr.cz/casopisy/policista/prilohy/pril8.htm

"K registraci základní školy potřebuje Slovo života Apoštolskou církev" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: K registraci základní školy potřebuje Slovo života Apoštolskou církev (Skóre: 1)
Vložil: tomas16 v Pátek, 22. červenec 2005 @ 23:57:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
sice nevim jak tyto ctyri 'dokumenty' poukazuji na letitou tradici hnutí Víry vystupovat prostřednictvím Letničního hnutí při uskutečňování svých cílů, ale naprosto souhlasim.

AC Brno je v dusledku teto 'spoluprace' (cti omameni bludari z HNUTI VIIIIRY) na pokraji zkazy. Rad bych vyuzil teto prilezitosti a tohoto fora k vyzvani vernych aby se proti takove 'spolupraci' co nejostreji vyhradili a v pripade nezbyti zalozili novy sbor! Zachovejme cistotu uceni nam zjevene Pismem a bratrmi ze Severu Moravy!



Re: K registraci základní školy potřebuje Slovo života Apoštolskou církev (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Sobota, 23. červenec 2005 @ 00:59:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tabuľka 3: Dĺžka pobytu na psychiatrickej klinike (v nemocnici) bývalých študentov biblickej školy

Pastýři a teď abys dokázal že to co jsi sem dal není prázdná propaganda sem dej taky statistiky o studentech normálních státních škol - o tom, kolik a jak dlouho někteří z nich strávili v psychiatrických léčebnách. Ale to ty neuděláš, protože kdybys to udělal, tak by všichni viděli, že tvůj rádoby zasvěcený pamflet nemá žádnou vypovědní hodnotu.

4. Biblické základy Slova života dnes

ano, to je hezká zbírka, ale kdyby sis zašel ke knižnímu pultu, tak se vsadím, že bys tam našel i jiné tituly (a to spoustu) než ty co jsi sem dal, ale ty by se ti nehodili do krámu



Petr J.(eagle) aka (vogel)



Těch mrtvých bylo mnohem více! (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 20. srpen 2005 @ 10:09:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Vogle,

protože tuto oblast považuji za velmi důležitou, ještě Ti zde dopovím. Osobně jsem se přátelil s mnoha lidmi, kteří se dostali pod vliv učení hnutí Víry. Někteří z nich byli skutečně psychicky labilními jedinci (ty většinou lákala vidina snadného a trvalého uzdravení), jiní byli zdravými a mladými lidmi (ti většinou chtěli vidět proklamované „tisíce spasených“). Zažil jsem zblízka některé kazatele Víry a četl jsem (až na vyjímky) prakticky všechny knihy přeložené do češtiny.

Troufnu si tvrdit, že všechny - nebo alespoň drtivá věšina těchto „psychických problémů“- které se u těchto lidí vyskytovaly, měly jeden společný jmenovatel: praxe nezdravého učení. Mnoha nemocným, či vážně narušeným lidem, bylo řečeno, že uzdravení je součástí spasení (pokud vím, učí se to dodnes), které je možné příjmout vírou nezávisle na přetrvávajícíh příznacích. V horším a nezřídkém případě byl za to prý zodpovědný satan, kterého měli dotyční ve jménu Ježíše odehnat. Víš jak je člověku, třeba těžkému psychotikovi, když mu vsugeruješ, že je posedlý démonem nemoci?

Člověk, který má chřipku, může týden ignorovat rýmu a teplotu a se zaťatými zuby tvrdit, že ho Bůh uzdravil navzdory prosmrkanému kapesníku a bolavému krku, ale víš jak je třeba invalidovi, který se cítí obviněn, že má nedostatek víry? (Tím nechci v žádném případě zpochybnit, že Bůh uzdravuje i dnes nebo že by nemoc nemohla mít svůj zdroj v tom Zlém!) Znal jsem takové, ze kterých bylo ve SŽ opakovaně vymítáno (nedovedeš si představit, co to s člověkem udělá). Znal jsem i opravdu labilní jedince, které bylo třeba s láskou příjmout, nechat dozrát a partnersky se k nim postavit. Namísto toho se s nimi dělala stále stejná věc: opakované vymítání. Pak se nediv, že tito lidé skončí v blázinci. (Podotýkám, že vymítání démonů považuji za biblickou praxi) A co víc, dotyčný to pak může považovat za osobní selhání a zradu Boha. Neměl dost víry, aby přijali uzdravení.

Toto rozhodně není jenom věcí Švédska, ale např. i USA. Larry Parker - napsal knihu „Nechali jsme umřít syna“ - na základě modlitby evangelisty Víry a učení Víry vysadil svému synovi inzulín a namísto toho vyznával uzdravení. Ve sboru Víry H. Freemana v Indianě došlo k zhruba 90 (!) úmrtím. Sám Freeman nakonec zemřel na zápal plic, když odmítl lékařské ošetření svého vředu na noze. Když k tomu přičteš těch (nejméně) 16 sebevražd z Upssaly a další věci, kterých jsem sám byl svědkem, je to hrozná obžaloba učení Víry!

O dalších scestných učeních, problematických z hlediska ortodoxie, ani nemluvě. Proto, já osobně, nepovažuji hnutí Víry za hnutí křesťanské, ale za kult, ke kterému jsou křesťani svedeni. Vždy, když dojde k nějakým problémům, je zde snaha zmírnit rétoriku a umírnit praxi, ale pokud se nezmění podstata učení, resp. pokud nedojde k veřejnému pokáním a oddělení se od něho, vždy znovu a znovu bude klíčit, až nakonec vykvete a přinese i své trpké plody.

Měl jsem radost z toho, když Marek Kult a Pavel H. zde (na GS) byli vstřícní a beru vážně, že, podle PavlaH, se na LO již neučí, že nás Ježíš vykoupil svým utrpením v pekle. Nicméně považuji danou, zřejmě vynucenou změnu v orientaci SŽ, za účelovou. Viz slova Marka Kulta, když jsem ho zde, na GS, upozornil, že nebezpečné knihy jsou stále k dostání prostřednictním SŽ a v některých knihkupectvích: „Já osobně nemám nejmenší důvod dělat gesta, která po mně požaduješ, tj. distancovat se od učení uvedených autorů a stáhnout je z knižního pultu.“ http://granosalis.cz/comments.php?op=showreply&tid=5437&sid=2849&pid=5402&mode=&order=&thold=#5437

Vezmeme-li v úvahu ty desítky zmařených lidských životů, pak je to podobné, jako kdyby nějaká organizace (například pod tlakem médií) sice uznala, že braní drog není tím nejlepším řešením, ale tvrdila by, že pokud by drogy přestala distribuovat a prodávat, bylo to pouhým, zřejmě zbytečným, gestem. Proto jsem ve svém článku uvedl i odkaz na autory, jako je Hagin a Ekman, kteří se stále ve SŽ vydávají, distribuují a prodávají.

S ohledem na to, že SŽ svými aktivitami z 90. let vedlo k rozdělení nejedné církve a učení hnutí Víry vedlo k mnoha tragédiím a úmrtím po celém světě, pak mi z toho vyplývá nasledující:


Ř 16,17 Prosím vás, bratří, abyste si dali pozor na ty, kdo působí roztržky a chtěli by vás svést od učení, které jste přijali. Vyhýbejte se jim!

2J 1,9-11 Kdo zachází dál a nezůstává v učení Kristovu, nemá Boha; kdo zůstává v jeho učení, má i Otce i Syna. Přijde-li někdo k vám a nepřináší toto učení, nepřijímejte ho do domu a nevítejte ho; kdo ho vítá, má účast na jeho zlých skutcích.

2Tm 4,3 Neboť přijde doba, kdy lidé nesnesou zdravé učení, a podle svých choutek si seženou učitele, kteří by vyhověli jejich přáním.


S pozdravem,

Tvůj Pastýř



Stránka vygenerována za: 0.51 sekundy