Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 243, komentářů celkem: 429559, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 561 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116482444
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Proč není církev spolek turistů?
Vloženo Pondělí, 11. březen 2002 @ 12:09:06 CET Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Radim Uzel    24.2.1999  Přirovnání církve ke spolku turistů zvýšilo v posledních dnech hladinu adrenalinu nejednomu publicistovi, s kritickými hlasy se ozvali nejen klerikální agitátoři, ale i lidé rozvážní a tolerantní, pro něž podobné tvrzení představuje přece jenom trochu silný tabák. Pandořinu skříňku s rovnocennými zásuvkami "věřících", "turistů", nebo také "ochránců přírody", "skautů", či "chovatelů drobného hospodářského zvířectva" otevřela místopředsedkyně Sněmovny Petra Buzková a spolu se svými stranickými kolegy za to sklidila četné projevy alergie, hraničící občas až s anafylaktickým šokem. Jeden z oponentů odkryl nedávno za podobnými snahami cíl znemožnit nebo alespoň oklestit podíl církví na moci. Vzhledem k obrovskému duchovnímu potenciálu, tolik potřebnému pro rozvoj osobnosti a společnosti, je prý zcela jasné, že církve takovéto aspirace mají a dokonce musí mít. Je to ostatně dáno i tisíciletou tradicí, kterou se nemůže chlubit žádné jiné dobrovolné sdružení, žádná jiná organizace. V takovýchto postojích se konečně na světlo denní klube pravda jako šídlo z pytle ven. Pod ušlechtilými slovy o duchovním potenciálu se neskrývá nic jiného než boj o peníze a o moc. Je to už více než půl století, co napsal Bernard Shaw: "Za příležitostnou volební propagandou řečnické tribuny stojí neustálá propaganda církví snažící se přesvědčit veřejnost, že jsou ve svém oboru jedinou příslušnou autoritou, pokud jde o věčné pravdy. Některé z nich jdou tak daleko, že chtějí být jedinou autoritou o všech pravdách ve všech oborech." Nejvíce mne překvapilo, že se s církevním postojem ztotožňují dokonce pracovníci sdružení, které se jmenuje Občanský institut. Já jsem se totiž vždycky domníval, že právě občanský postoj se vyznačuje určitou pluralitou zejména v otázkách etických. Kdo z občanů může tvrdit, že církev je univerzálním garantem morálních hodnot? Vždyť z této univerzální garance nevyplývá nic jiného než univerzální moc. Já, občan tohoto státu odmítám názor, že to, co mne činí dobrým, je bible a její desatero. Svůj smysl pro čest, lidskou důstojnost, nedotknutelnost svobody, rovnost, spravedlnost a lidská práva čerpám totiž z naprosto jiných zdrojů než jakým je církevní doktrína. Odmítám svou mravnost podmiňovat nějakými donucovacími prostředky, jakými je slib věčné blaženosti nebeské nebo strašením pekelným. Občanský postoj k etice je přece soběstačný, autonomní. Nepotřebuje hlásání starozákonní kruté Hospodinovy libovůle a surovosti, nepotřebuje nebeské protekcionářství podmíněné odměnami a tresty. Církevní otcové se v nás snaží vzbudit přesvědčení, že kdyby jich nebylo, celý svět se okamžitě zřítí do nemravnosti a záhuby. Takovýto postoj se už příliš neliší od tradičního kázání polního kuráta Otto Katze: "...bůh je něco, co se vás nebojí a co s vámi zatočí, až z toho budete pitomí". Každá totalitní ideologie, pokud nemá mocenský monopol, dřímá v defenzívě, ukazuje lidstvu vlídnou tvář. V dojemné shodě si tu podávají ruce komunismus a katolicismus. Mají velmi podobné způsoby argumentace, dokonce téměř totožné rituály. Ať je to členská schůze nebo mše svatá, třídní prověrky nebo zpověď, pionýrský slib nebo první svaté přijímání, První máj nebo Boží tělo, komunistická justice nebo katolická inkvizice, svádí se tu boj o duši člověka. Vlídná tvář však trvá, jen pokud se o moc usiluje. Jakmile má totalita moc v rukou, záhy upaluje, věší, trestá a mučí! Současné podmínky zatím neodpovídají šíření církevní ideologie ohněm a mečem, takže jejich protagonisté škodí jen diskrétně, o to jsou však jejich metody zákeřnější. Neváhají používat podvržené a falešné důkazy, v zájmu své doktríny se neštítí ani vyslovených lží. Toto své tvrzení bych rád dokumentoval na případu filmu zvaného Němý výkřik, který církevní aktivisté doporučují k promítání ve školách. Tento film se snaží diváky odradit od umělého potratu, činí to však způsobem nečestným a podvodným. Nedávno jsme měli možnost číst stanovisko asociace gynekologů a porodníků z USA týkající se právě tohoto filmu. Na tvorbě stanoviska se podíleli také přední američtí embryologové, rentgenologové a odborníci na ultrazvukové vyšetření. Právě tito odborníci ze země původu filmu prohlásili jednoznačně, že Němý výkřik je založen na zmanipulovaných trikových záběrech nitroděložního "násilí", kde čtyři měsíce starý plod je podvodně vydáván za několikatýdenní zárodek a kde jsou tvrzeny podobné nehoráznosti, jako že toto embryo "cítí bolest", uniká aktivně před smrtícím nástrojem nebo "vydává němý výkřik". To vše je doprovázeno podmanivými záběry trhaných ručiček a nožiček, drcením hlavičky. Když jsem v jednom televizním pořadu prohlásil, že promítání tohoto hororu mládeži a dětem je zločin, ozval se hned jeden středoškolský pedagog v MF Dnes s výzvou, abych ho tedy žaloval. Pan profesor demagogicky tvrdil, že zatajování těchto trikem natočených hrůz a lživých tvrzení je totéž jako zatajování zločinů komunismu. A když jsem se mu snažil ve stejném deníku dokázat, že se mýlí a že mezi zatajováním pravdy a lží je přece jenom jakýsi rozdíl, dostal jsem z redakce MF Dnes oznámení, že můj dopis nebude bez udání důvodu publikován. V celé této záležitosti pak vidím nebezpečné znamení toho, jak církví ovlivněná cenzura zasahuje až do redakce celostátního deníku. Dovedete si představit, jak by to asi vypadalo, kdyby podobná demagogie byla ještě posvěcena státní mocí a stala se oficiální ideologií? A to není zdaleka všechno. Nedávno zorganizovali katoličtí faráři podpisovou akci proti tak zvané potratové pilulce RU 486, většina věřících ani netušila, že podpisem pod petici zbavují naše ženy podstatně bezpečnější metody umělého přerušení těhotenství a vystavují je tak nadále většímu zdravotnímu riziku. Církevní aktivisté vytáhli do boje proti sexuální výchově a vystavují tak mládež vyššímu riziku sexuálně přenosných nemocí. Katolická ideologie nadále nepřipouští jakoukoliv metodu asistované reprodukce a zbavuje tak neplodné manželské páry možnosti mít vlastní dítě. Záměrně dehonestuje moderní antikoncepční metody a lže o tom, že jsou v každém kondomu jakési díry. Tím vlastně zvyšuje počet nechtěných těhotenství a zanedbáním ochrany ohrožuje populaci nebezpečím HIV/AIDS. Církev skutečně není spolek turistů. Její ideologie představuje často větší nebezpečí. Nestoudné lži jsou haleny do všeobjímající lásky, využívá se zásluh boje proti komunismu. Je zajímavé, že spory se v poslední době vedou zejména z hlediska církevních restitucí. Tyto otázky nejsem oprávněn posuzovat, jelikož nejsem odborník v právu. Vzpomínám si jenom, že jsme se v náboženství učili, že nestřídmost patří mezi sedmero hlavních hříchů a že se sem počítá i nestřídmost v majetku. Křesťanství může mít nárok na určitou mravní autoritu a pozitivní společenskou sílu pouze tehdy, zůstane-li věrno svým vlastním zdrojům ekonomické skromnosti. Lze se pak ještě divit stanovisku Václava Klause, který tvrdí, že církve by měly uplatňovat neutralitu vůči politickým událostem? A že se pan vicepremiér Mertlík "bojí silné církve"? Tento jeho výrok vyvolal v našem tisku bouři nevole, nicméně jej považuji za prozíravý, protože se bojím také. Znovu prohlašuji, že i my ateisté potřebujeme duchovní rozměr života. Ke svému rozjímavému duchovnímu zahloubání však odmítám asistenci totalitních ideologií a lží. Zejména pak ve mně nebudí důvěru taková instituce, jejíž ruce jsou pošpiněny krví nevinných a která s rehabilitací svých umučených váhá už skoro šest set let. (Autor je ředitelem Společnosti pro plánování rodiny a sexuální výchovu)


"Proč není církev spolek turistů?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Proč není církev spolek turistů? (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Úterý, 12. březen 2002 @ 06:57:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Radim Uzel jako představitel skalního materialismu opět nezklamal. :-)

Jeho obavy z mocenckých ambicí v našem případě katolické církve ovšem jistě nejsou neopodstatněné.

K tématu mě zaujala argumentace k filmu Němý výkřik. Je-li pravda, že jde o filmovou manipulaci a klamání veřejnosti ve jménu ideologie, pak mi běhá mráz po zádech.



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy