poslal zagothal Toto nechť je považováno za reakci na článek Tři domy od xvejvodam ze 3.12.2003. Píši ho jako nový článek, protože původní článek je dosti starý a komentář by si tam už asi nikdo nepřečet'. A protože je to reakce, je to ve stejném tématu.
Podle mého názoru, který tu bude jistě skoro osamělý není liberální humanismus budoucím poraženým, ale vítězem nad věrami a náboženstvími.
Předem se omlouvám všem jejichž přesvědčení či morálku podráždím.
Při své reakci budu postupovat podle původního článku.
xvejvodam má pravdu, že hlavními duchovními silami jsou křesťanství, islám, humanismus, ale já bych přidal ještě minimálně jeden ateistický směr: totální materialismus, prostě přesvědčení, že nic krom majetku nemá cenu. Toto přesvědčení je žel rozšířenější než klasický humanismus.
Vím, že lidé mají potřebu v něco věřit. I já věřím; a to v dobro a schopnosti člověka, dále v moc přírody. A znám mnoho lidí, kteří věří všeléčicí moc peněz (Ti by asi nesouhlasili s tím, že věří). S tímto je spjato, že mnoho lidí si plete ateismus s neexistencí víry. Není to tak, ateismus je může být i víra. Darwin, který možná v Boha nevěřil, jistě věřil bezmezně s moc přírody. Pro ty, co by chtěli se dozvědět více a umí Anglicky: Secular Web Library
K snaze člověka být bohem, tato vlastnost je dosti mladou, například ji nenajdem u přírodních národů, i když i oni mají bohy a duchy. Člověk musel nějakou dobu opovrhovat bohem, než byl schopen se za něj považovat. A to nemění nic na mém přesvědčení, že ne Bůh člověka, ale člověk Boha vytvořil.
Tady se neubráním jednomu citátu:
"Viděli jsme vysoký oblouk spirálovitě stoupající energie. Nazvali jsme onen oblouk Bohem. Klidně jsme jej mohli pojmenovat úplně jakkoliv - třeba Hlubina, Absolutní temnota, Absolutní světlo, Hmota, Duch, Nejvyšší naděje, Nejvyšší zoufalství, Ticho. Ale nikdy nezapomínejme na to, že jsme to tak pojmenovali my."
Nikos Kazantzakis, Hlášení El Grecovi (to je krásná kniha o hledání Boha tak dlouho až člověk pochopí, že není)
S humanismem často je spjata demokracie a má k ní určitě blíž než jakákoliv víra (i když demokracie v ateismu nevznikla). A proto je možné u nás se demokraticky rozhodnout, co je vražda a co ne a co je například potrat, o kterém jsme tak krásně s xvejvodamem diskutovali na jiném místě.
Ano ateisté mají technologickou a materiální převahu, avšak nečeká je podle mne konec, ba naopak, až získají i morální převahu, vítězství. Kdybych tomu nevěřil, můj Svět by skoro neměl smysl. Věřím, že lidská víra probíhá po přímce víra v duchy-polyteismus-monoteismus-ateismus, kde poslední stav (prozatím) je zodpovědný ateismus.
Lidé už umírali kvůli svobody a myslím, že budou ještě mnohokrát, neboť svoboda je ta nejvyšší hodnota. Když mi někdo řekne boj za svobodu vzpomenu si na rok 1989 a Náměstí božího klidu v Pekingu. Tam byli lidé připraveni zemřít za svobodu.
Přesvědčení o neexistenci absolutní pravdy znamená, že některé věci jsou k Pravdě blíž některé dál, že dokonalá pravda existuje jen pro jednotlivce a často pro každého jiná a v čase proměnná. Je to jak v vědě, tam se taky obraz vytváří postupným přibližováním. Věčné pravdy máte jen vy věřící.
To, že lidé v Evropě a částečně v Severní Americe se v posledních sto letech chytli okultismu, má podle mne kořeny v tom, že když lidé ztratili víru v Boha byli líní najít si nějakou jinou ateistickou či nonteistickou víru. A pochopitelně je to v té touze být silný, která je i u zvířat. Navíc, člověk se chce odlišovat. Znám lidi, co věří v pověry jen napůl, a zřejmě aby byli sví.
I já jsem přesvědčen, že pro správný život je třeba jen nemnoho peněz a že velké množství jich člověka ničí. Peníze nejsou samolék.
Vladislav Židek, ateista z přesvědčení
P.S.: Já tuto společnost mám rád a jsem na ni hrdý, i když vidím chyby, co se musí zlepšit.
P.S.2: Nevíte někdo o zdroji na netu v češtině týkající se právě ateismu?
P.S.3: Vše, co jsem napsal jsou mé názory a stojím si za tím.
Nakonec jeden ýrok z trochu jiného soudku:
"Kdybychom úmyslně zanedbávali slabé a bezmocné, docílili bychom tím možná nějaké budoucí výhody, ovšem za cenu nesmírného zla v přítomnosti."
Charles Darwin, O původu člověka (tak pomáhejme všem potřebným)