Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 433 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116470832
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Ve stínu minaretů a kostelních věží
Vloženo Pondělí, 18. říjen 2004 @ 15:30:04 CEST Vložil: Bolek

Žhavá témata poslal Nepřihlášený

Vztah křesťanství a islámu je horké téma. S podobným nadpisem bylo pořádáno pracovní setkání Sdružení evangelikálních teologů v Praze v pondělí 4. října v Evangelikálním teologickém semináři. Přístupy účastníků tohoto setkání k řešení problému se natolik lišily, že jediným výsledkem je rozhodnutí pracovat dále. A to je vzácné. Sbory a církve by neměly čas k rozhovoru o islámu považovat za prázdné intelektuální tlachání. Vyznavačská jadrnost a neústupnost v otázce obecných občanských práv se musí pojit s laskavostí a úctou, která se nedá vyprovokovat žádnou brutalitou. A k tomu všemu nám stále chybí dost znalostí islámu samotného i problematiky s ním spojené. A možná toho chybí více.

Navíc je třeba navštěvovat diskuse i jinde, nejen na naší církevní půdě. Diskusi o ekomonických aspektech případného přijetí Turecka se zabýval i profesor Jan Švejnar při své poslední návštěvě v ČR, když v kavárně Louvre na Národní třídě diskutoval s ekonomy a politiky pod dohledem krásného Turka, který shlíží z velké reklamy v retro stylu zdobící zdi restaurace. To setkání je už pryč, ale další - studentské - se chystá: 23. 10. 2004 od 14. hodin v kavárně Popo Cafe Petl nedaleko budovy Goethe Institutu, pár kroků od Národního divadla. První pražský Coffee storming (zřejmě v angličtině) bude mít témata související s islámem v Evropě, obecně bude pojednávat o náboženství a politice. Pořadatelem je http://www.cafebabel.com, což je velice zajímavý internetový časopis. Nezvu křižácké nájezdníky, ale slušné a laskavě diskutující účastníky. Jednu zajímavost připojuji k rozhovoru. Ve nitrozemí dnešního Turecka leží starořímská provincie známá pod biblickým jménem Galácie. Křesťanům v tehdejších sborech je adresován jeden biblický dopis v Novém Zákoně. Apoštol Pavel v něm dost tvrdým způsobem kritizuje snahy judaistů požidovštit maloasijské křesťany. Turecko tedy má s evropskými kulturními kořeny něco málo společného. Dnes je toto území obydleno zemědělci a poměrně chudými občany téměř sedmdesátimiliónového státu. V průřezu náboženstvím dnešních Turků se uvádí, že devadesát procent obyvatel patří k sunnitskému islámu, zbylých deset procent je rozdělováno mezi další víry. Evropská komise nedávno doporučila započetí přístupových rozhovorů s Tureckem. V diskusi se ozývají vzrušené hlasy o reálném útlaku muslimské většiny vůči křesťanské menšině a opravdu těžko pochopitelném společném základu dnešního tureckého státu s Evropskou unií. Jakkoli si myslím že je výrok komise politickým řešením s mnoha aspekty, snažím se rozumět oběma pohledům. A právě bohatá křesťanská minulost Malé Asie může být zajímavým pojítkem pro takové úvahy. Tato historie má i současnou podobu. Co do počtu, výčet náboženských skupin Turecka zcela opomíjí dvanáct až dvacet miliónů Turků, kteří si říkají Alevité. Jméno má zřejmě něco společného se jménem izraelských Levitů. Že by to byl zbytek křesťanské misie apoštola Pavla? Povaha alevitské víry je směsicí křesťanství, gnóze a nese stopy šiítské větve islámu. Pro pochopení nenáboženských lidí je možno říci tyto znaky jinak: Váží si Ježíše a jeho matky Marie, kriticky čtou korán jako jedno ze zjevení. Navíc odmítají šaríi jako náboženskou páteř státu. Jejich ženy jsou si s muži rovny, nijak zvláště se neoblékají a účastní se společně bohoslužeb. V evropském prostředí (zvláště v Německu) jsou Alevité výrazem humanistického a univerzalistického pojetí náboženství. Sunnitský islám vidí za svůj cíl misionařit mezi Alevity. A to i tak, že jsou děti Alevitů nuceny k účasti na sunnitské náboženské výchově a víru rodičů můžou provozovat jen doma. Že se staví muslimské mešity v alevitských sídlištích je pochopitelné, kdyby tomu bylo i naopak, bylo by to obrazem evropské úcty k víře. Naopak mají Alevité v paměti, jak v roce 1993 vybuchovaly bomby na jejich kulturním a náboženském festivalu. Na 37 mrtvých se opravdu těžko zapomíná. Alevité jsou disidenty víry v muslimské většině a přestože nemáme sympatie k jejich věrouce, potřebují naši podporu. Proto jim musela zpráva o případném započetí přístupových rozhovorů zaznít jako epištola naděje, protože se Turecko musí vyrovnat nejenom se známými náboženstvími - jako je křesťanství - ale také s Alevity. Otázkou je, zda se dokáže Evropská unie postavit za svá slova jako apoštolé. Zatím její slova vypadají jako politický tah na šachovnici světa a obhájcům náboženských a jiných občanských svobod nezní příliš věrohodně. Autor: Daniel Kvasnička Zdroj: www.cb.cz


"Ve stínu minaretů a kostelních věží" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.12 sekundy