Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 261 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116544055
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: O potřebě víry, potřebě Boha
Vloženo Neděle, 01. srpen 2004 @ 08:12:43 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal dave

O potřebě víry, potřebě Boha Náboženská víra je člověku prospěšná. Nejen, že dává pocit ochrany, jistoty a smyslu života; nejen, že odlišuje každodenní od svátečního, pozemské od nebeského, časné od věčného. Dodává totiž vědomí, že člověka něco přesahuje, ba přesahuje absolutně, vyššího rozměru i člověku samému. Ostatně nejen jemu, nýbrž i všemu ostatnímu, čím je rovněž ochoten nechat se přesáhnout. Umění, láska k vědění, ochota k oběti či službě, to vše má vyšší hodnotu v kontextu víry; neboť to povznáší člověka nejen k sobě, nýbrž i směrem k Bohu.

V moderní Evropě je náboženství jaksi z módy, i když v různých končinách v různé míře. Já se teď ptám – proč vlastně jsme my Češi jeden z nejmíň náboženských národů v Evropě? Je za tím nějaké národní specifikum – pokud vůbec něco takového existuje? A pokud ano, proč se tolik liší poměry na Moravě od českých? Dotazů by mohlo být víc i odpovědí – například ta nejoblíbenější a nejalibističtější, že za všechno může bolševik. Ono to však bude složitější. O Češích přerůzných období se říkává, že jim jsou vyšší věci zpravidla lhostejné, popřípadě že se k nim rozhoupávají liknavě, zatímco ze všeho nejvíc si hledí svého žaludku. Ještě kolem roku 1400 se pohoršuje učený benediktin Jan z Holešova nad tím, jak je obecnému lidu křesťanská víra lhostejná a místo ní jak se daří pohanským pověrám. Ale zanedlouho přece přichází husitství s náboženským zanícením, někdy až ničivým, rozhodně však strhujícím s sebou nejširší vrstvy. Najednou jako by většina národa brala něco až příliš vážně. Česká reformace pak tvrdohlavě trvá na svém třeba proti celé Evropě; evropská reformace o sto let později vlastně přináší zadostiučinění, ne? Je potom s podivem, jak poměrně brzy a hlavně důkladně se většina národa po Bílé hoře nechá připravit o vyvzdorovanou náboženskou výlučnost. Pravda, země byla zpustošena a obyvatelstvo decimováno následky bělohorské katastrofy a třicetiletou válkou; potlačování nekatolictví je takřka do posledka násilné a kruté; ale toleranční patent přichází jen po půldruhém století a k protestantským církvím se hlásí jen zlomek národa, předtím z devadesáti procent nekatolického. Historik Josef Pekař k tomu připomíná, že masivní pokatoličtění po Bílé hoře přineslo jisté zpovrchnění víry. To by zčásti vysvětlilo, proč se národ s takovou vehemencí obrátil k programům jiným; napomáhal tomu i kontext evropského racionalismu, který pozice křesťanství rovněž zpochybňoval. Národní obrození postavilo na koturn ideál národa, vymezovaného příslušností k vlasti a k především jazyku. Vzhledem k tomu, že tu vlast obýval i kmen jazyka jiného, zakládalo komplikace; zároveň však to posilovalo emancipační motivy. Zajímavé je, že v tomto hnutí hráli důležitou roli vlastenečtí kněží. A opět jako by většina národa brala něco až příliš vážně – vzpomeňme jen, s jakou vervou rekonstruoval i „dekonstruoval“ svou minulost, viz třeba rukopisná falza, jejich inspirační sílu a naopak odpor, s jakým vlastenecké Čechy reagovaly na Masarykovu svatokrádež. To jistě neubírá na ceně kladům, které to neslo s sebou – ochotu přinášet oběti, ochotu se snažit, ochotu budovat; to vše nabírá nový elán v samostatném státě. Ale nápadné je, jak poměrně rychle je národní idea opuštěna, když dostává na frak. Děje se to ve třech stupních: 1938, 1948, 1968. Už v minulém století se však valná část národa ztotožnila s dalším programem – ideou sociální. Ona se vlastně s tou národní prolíná; chudoba nejenže se hodnotí stejně vysoko jako češství, dlouho se mezi ně i klade rovnítko. Revoluce 1848 byla jak národní, tak sociální. Nakolik se jazykové vlastenectví prolínalo se sociálním, ukazují i drobnosti: dělnický svátek nenazýváme jako ostatní prvním květnem, nýbrž – v duchu národního básníka – prvním májem; a symbolická barva socialismu není u nás červená, nýbrž poetičtěji rudá. Opět jako bychom něco přeháněli. Poslední vzepětí přišlo v osmašedesátém, kdy dost značná část národa byla ochotna přijmout ideu demokratizace čili polidštění socialismu a zachránit ho tak pro svět. Když zástupy mladých i starých v srpnu přesvědčovaly ruské vojáky, že u nás žádná kontrarevoluce není a že jsou pro socialismus, mnozí z nich tomu snad věřili. Ostatně ta civilizovanější část Evropy je v tom zase podporovala – idea socialismu nebyla zdaleka tolik zprofanovaná jako dvacet let později; jenže to proti následnému marasmu takzvané normalizace pranic nepomohlo. Tím, že se člověk nechal obrat o Boha, se nijak neosvobodil – nanejvýš od odpovědnosti; sebe tím leda umenšil. Když ho pak osud připravil i o světské ideály, zůstaly mu jen ty peníze až na prvním místě – a božstva mediálního, sportovního a politického nebe. Já vím, že víra v Boha, jak se jí dříve rozumělo, se lidem sotva vrátí – člověk se nerad vrací k tomu, od čeho se odvrátil. Zvlášť když se pod tímto pojmem obecně rozumí jen pouhé přesvědčení o boží existenci, což je něco docela jiného. Ale i když si netroufáme začít v něj znova věřit, zkusme se z něj – třeba zrovna v čase Velikonoc – alespoň radovat. Jan Horálek st.


"O potřebě víry, potřebě Boha" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.11 sekundy