Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 516 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483519
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: evangelia a evangelisté
Vloženo Neděle, 21. březen 2004 @ 21:55:26 CET Vložil: Bolek

Historie poslal Pavel

Evangelia a evangelisté.
Při úvahách nad autenticitou bible, tedy především Nového zákona, se rovněž nevyhneme úvahám o osobnostech apoštolů, o jejich díle a především o evangelistech a evangeliích, které se součástí Zákona staly. Stejně tak jako u apoštola Pavla, o jehož osudech a díle bylo naše předchozí odbočení, je i zde mnoho otazníků, na které nemáme odpověď, o kterých musíme sami přemýšlet a nebo o nichž se nic nedozvíme díky  časové vzdálenosti doby, která nás právě zajímá.

Pokud si tedy chceme udělat přesnější obraz o tom, jak dalece je Bible písmem inspirovaným samotným Bohem a jak dalece je jenom dílem lidským, musíme se zaměřit i na evangelia a evangelisty. A i toto studium bude základem pro odhad dalšího vývoje a perspektiv křesťanství, které stále zůstávají v centru mé pozornosti.
Protože možnosti mého vlastního bádání jsou opět a stále velmi omezené, vypůjčím si vědomosti od různých autorů a opět časem přidám vlastní úvahy, jistě inspirované i předchozími komentáři od uživatelů GS Wolka a Novéhokřesťana, kterým za ně tímto opět děkuji.
Běžně diskutovaným problémem je doba sepsání prvních evangelií, radostných zvěstí o životě a učení Ježíše Krista. Tato doba však není nijak přesně známa, a tak odhady jejich sepsání se liší až o 200 let. Zatímco jedni nepochybují o jejich sepsání v několika letech po Ježíšově smrti a zmrtvýchvstání, jiní je datují do doby ke konci prvního století a někteří badatelé jsou přesvědčeni o jejich sepsání až ve druhém století křesťanského letopočtu. Až do doby nálezů svitků od egyptského Nag Hamádí a od Mrtvého moře nebyly k dispozici téměř žádné dochované rukopisy či alespoň opisy, jejichž historická hodnota by byla nesporná. Neboť konečné znění evangelií, tak jak je známe dnes z Bible, bylo uzavřeno tak zvanou kanonizací křesťanskými koncily až později ve čtvrtém století.
Co tedy o evangeliích a evangelistech dnes skutečně víme? Pokusme se zde společně o malou rekapitulaci.
Pokud jste sledovali úvahy o životě a díle apoštola Pavla, povšimli jste si, že Pavel systematicky razí svou vlastní koncepci křesťanství, jen volně navázanou na učení Ježíšovo, tak, jak je známe z kanonizovaných evangelií. Jeho listy lze pokládat z větší části za historicky doložené, pouze autorství některých listů a některé detaily, způsobené pozdějším rozstříháním listů na proužky, jsou sporné. Z toho, co bylo řečeno, a z toho, že apoštol Pavel se na evangelia nikde neodvolává, plyne, že tato evangelia byla sepsána později než Pavlovy listy.
Autorství Skutků apoštolů je připisováno Lukášovi, o němž se někdy soudí, že byl průvodcem či dokonce lékařem Pavlovým, jiní se však domnívají, že se oba sešli až 15 let po Ježíšově smrti a zmrtvýchvstání. Jelikož Lukáš popisuje i cesty a skutky Pavlovy a dalších apoštolů, je jisté, že byl mladší než oni, nejspíše tedy byl jejich žákem.
Dle úvodu z Lukášova evangelia můžeme soudit, že v době, kdy Lukáš začíná psát své evangelium, již o Ježíšově životě existovaly psané dokumenty a tradované ústní podání . Lukáš začíná své vypravování zmínkou, že ,, již mnozí se pokusili sepsat vypravování o událostech, které se mezi námi naplnily, jak nám je předali ti, kteří byli od počátku očitými svědky a služebníky slova, rozhodl jsem se také já, když jsem vše znovu důkladně prošel, že Ti to v pravém sledu vypíši, vznešený Theofile, abys poznal hodnověrnost toho, v čem jsi byl vyučován."
Tolik tedy víme. Nevíme však, co měl Lukáš za podklady, zda tedy to již mohly být originály Markova, Matoušova či Janova evangelia, či zda to byly některé z evangelií dnes nazývaných apokryfními, tedy nevěrohodnými, nekanonizovanými, jako jsou třeba evangelia Tomášovo a Filipovo. Přitom je zvláštní, že tato apokryfní evangelia jsou většinou historicky lépe doložena než evangelia, která byla později kanonizována.
Zakončím tento úvod svoji domněnkou, že prvním evangeliem v podobě, kterou známe z NZ, bylo právě evangelium Lukášovo. Předlohy, které měl jako podklady k dispozici, zřejmě odpovídaly tomu, co dnes známe jako evangelia apokryfní. Prvním evangelistou a zvěstovatelem Ježíšova učení je tak pro mne Lukáš. Další tři evangelia pokládám za uměle upravené (kanonizované) texty, které mohly mít své apokryfní předlohy, a které v kanonizované verzi měly Lukášovo evangelium svědecky podpořit.
O autorech těchto apokryfů však nejsou věrohodné indicie, i jejich jména jsou většinou natolik obdobná, že ani není jasné, kdo byl kdo a tím spíše není jasné, kdo co mohl napsat a skutečně napsal. Proto se ani nelze divit, že jsou i badatelé, kteří pravost a historičnost evangelií zpochybňují, a za autory evangelií. pokládájí i svaté římské otce, z nichž zvláště připomínají Irenea a Hyppolita.
Tolik úvodem a opět se těším na Vaše poznatky, myšlenky a připomínky.
Pokoj všem, kteří se zajímají o historii, přeje Pavel.


"evangelia a evangelisté" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: evangelia a evangelisté (Skóre: 1)
Vložil: novykrestan v Úterý, 23. březen 2004 @ 17:55:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Diky za zapsani clanku. Pokousim se v danem tematu jiz nekolik mesicu orientovat, ale je to pomerne zmatek. Teorii o sepsani evangelii je nespocet a je podivne, ze neexistuje neco, co by se dalo nazvat prevazujicim nazorem. Prvni tri evangelia jsou si v mnohem podobna a nazyva se to synoptickym problemem. V pripade (1), ze je vse inspirovane a na sobe nezavisle tak je vse v poradku z hlediska fundamentalistu. V pripade (2), ze jsou evangelia inspirovana a nejakym zpusobem zavisla tak s timto pracuji urcite skupiny fundamentalistu i urcite skupiny liberalu. Ten pripad (3) posledni je, ze to je castecne inspirovane ci neispirovane a ze je to na sobe zavisle resi liberalni vedci a ateiste. Treti pripad se resi jiz asi dveste let a tech teorii se v nem objevila spousta a stale se meni (coz je podivne) – asi nejvice prejimanou teorii je Markova priorita s tim, ze Lukas a Matous pouzili dane Markovo ci nejake Protomarkovo evangelium a take jak Lukas tak Marek nezavisle na sobe pouzili urcite Q (coz mohl byt soubor Jezisovych vyroku ve psane ci ustne predavane tradici). Nejlepsi vysvetleni synoptickeho problemu jsem nasel na The Synoptic Problem od Daniel B. Wallace, Ph.D. - http://www.bible.org/docs/soapbox/synoptic.htm

Ja osobne vidim veliky problem v tom, ze mnoho novozakonnich znalcu vidi jako znacnou zahadu to, jak malo ve svych spisech pouzivali tzv. antinikajsti cirkevni otcove (pred koncilem v Niceii rok 324) citatu z evangelii a citovali mnohokrat SZ, ale i neispirovane spisy napr. Sybilina proroctvi ci Jezisovi vyroky nezachovane v NZ. Celkove pry tito otcove sepsali tisice stran (A4) spisu. Zatim jsem se bohuzel nesetkal s zadnou komplexnejsi studii na toto tema. Cim se jde k rannejsim spisum, t.j. do 2. a konce 1 st. tim mene je tam citatu z evangelii. Prvni, kdo se zminuje o evangeliich podle nazvu je az Ireanus cca 180 – predtim se nikdo nezminuje o existenci nasich ctyrech evangelii podle nazvu (pouze Papias rika neco o Markove a Matouseve evangeliu – spis se nedochoval – pouze citace ve spisech Eusebia – cca 320) a Ireanus se o ctyrech evangeliich podle nazvu zminuje az ve svem tretim velkem dile. V prvnich dvou knihach ktere sepsal o nich zasadne mlci, coz se zda mnohym novozakonnim badatelum velmi podivne. Ireaneus take vahou sve osobnosti doporucuje k pouzivani dana ctyry evangelia podle nazvu – do te doby existovalo pravdepodobne desitky ruznych evangelii a mozna az na sto ruznych dopisu. Zda se take ze jednotlive sbory meli odlisnosti v tom, ze pouzivali ruzna evangelia a vetsinou pouze jedno. Ireanus tim, ze doporucil k pouzivani ony ctyri dosahl jistym zpusobem konsensu.
Asi nejrannejsi otcovske spisy jsou prvni a druhy Klementova epistola. Druhy Klement byva dosti casto povazovan za padelek. U prvniho Klementa (sepsan cca 80 az 90. leta v Rime) nekteri tvrdi, ze tam nejsou zadne citaty z evangelii a u jednoho autora jsem nasel, ze je tam asi 26 primych ci neprimych citaci – cili na toto neni jednoznacny nazor (ale asi by mel byt a je divne ze neni). Toto dokumentuje tu velikou nazorovou roztristenost i v oblastech, kde by mohla byt overitelna shoda.

Pro zajemce uvadim dalsi odkaz vhodny pro dane tema, kde jsou diskutovane otazky kanonizace a vztahu cirkevnich otcu k inspirovanym a neinspirovanym kniham. Je to velmi prehledne. Zda vse uvedene na danem linku je pravda – nedokazu posoudit (uz jsem se setkal i s jinymi nazory).
http://ntcanon.org/table.shtml




Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy