|
Právě je 556 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116582763 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Jsme moudří nebo spíš nezrale fundamentalističtí?
Vloženo Pátek, 20. únor 2004 @ 09:38:35 CET Vložil: peek |
V poslední době se na tomto protálu objevuje spousta kritiky a obviňování. Nepřipadá mi to jako něco konstruktivního, myslím, že se málo snažíme porozumět těm druhým. Možná nám na duchovní cestě od egocentrického fundamentalismu přes milující kritiku k paradoxní moudrosti pomůže výtah přednášky amerického františkána P. Richarda Rohra, významného duchovního rádce a autora knih o mužské spiritualitě. V září loňského roku navštívil Českou republiku a v Praze pronesl přednášku věnovanou budoucnosti církve.
„Staří katoličtí charizmatici říkali,“ zdůraznil mj. Richard Rohr, „že Bůh nemá žádné vnuky, má jen děti. Chtěli tím říct, že každá generace se musí obrátit sama pro sebe. Nemůžeme žít jenom ze vzpomínek na církev našich rodičů, musíme mít vlastní zkušenost a vlastní setkání. To pochopitelně neznamená, že bychom neměli předávat naši zkušenost dětem. Naše práce, jak říkal Ježíš, je rozhodit sítě a vytáhnout jak to staré, tak i to nové.“
„Ve Starém zákoně,“ uvedl dále americký františkán, „ máme tři základní skupiny knih. První je Tora, pět knih Zákona. Tam si lidé uvědomují, že jsou něčím zvláštním a že potřebují zákony, aby je udržely pohromadě. To je první potřebný stupeň každého náboženství. Někde se musíte dozvědět, že jste vyvolení, že jste zvláštní a že jste milovaní. Začátek Ježíšovy cesty je ten okamžik, kdy on slyší ,ty jsi můj milovaný syn’. Potřebujete vědět, že jste milovaná dcera, milovaný syn, a to vám nemůžu dát já, to musíte vědět ze své zkušenosti. Takové je dospělé zralé křesťanství. Bohužel, když lidé mají nějakou skvělou zkušenost, mají tendenci udělat si z ní modlu, ovládat ji. Nadměrně se tím zážitkem zaměstnávají a říkají, musíte to dělat takhle, musíte to dělat jako já, protože já to dělám správně. To je forma našeho egocentrizmu. To vidíte i v knihách Leviticus a Numeri, zabývají se zdánlivě nepodstatnými věcmi. Ale reflektují nutný vývoj lidského vědomí. Nezralí lidé jsou vždycky velmi fundamentalističtí a absolutističtí, přestože měli jeden okamžik extáze, kterou si pak idealizovali. Potom je ve Starém zákoně druhá skupina knih, knihy proroků. Definujme si prorocké myšlení velmi jednoduše: Je to schopnost kritického myšlení. Zvláště sebekritického myšlení, a proto byli proroci zabíjeni. Protože každý, kdo přijde a bude kritizovat váš systém, bude nepopulární. Já mám takové zvláštní štěstí, že z nějakého důvodu mě ještě nechali mluvit. Doufám, že je to proto, že oni především vědí, že miluji církev. Snažím se volat církev dopředu pouze pomocí evangelia, které mám z církve. To je jediný způsob, jak reformovat cokoliv. Když však projdete druhým stupněm a zůstanete milujícím kritikem, obě slova jsou tu důležitá, tak přijdete do třetí úrovně duchovního vědomí, a to je reflektováno v moudrostní části Bible, zvláště v knihách Job a Píseň písní. Tady vidíte úžasnou schopnost žít s tajemstvím a s paradoxem. Lidé se posunuli od pohledu na svět buď-anebo, k pohledu tak i tak. Ježíš mluví z takové paradoxní moudrosti. Učí věci, jako je láska k nepřátelům, jako je nenásilí, čemuž ani po dvou tisících letech skoro nerozumíme.“
Článek vyšel v časopise České křesťanské akademie UNIVERSUM.
Více od Richarda Roha najdete na http://www.chlapi.cz
|
Re: Jsme moudří nebo spíš nezrale fundamentalističtí? (Skóre: 1) Vložil: tomas15 (holytomas15@seznam.cz) v Pátek, 20. únor 2004 @ 11:11:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | clanek je to peknej, ale bojim se, ze nam nezralym fundamentalistum nic nepomuze. Nasi idolove se ke svemu boji za cistotu citi povolani samotnym Panem Bohem a my ostatni na jejich hlas radi slysime a jestli se jedna o demony v katolicke cirkvi nebo v cirkvich jinych je nam jedno, hlavne kdyz je odhalime, pranyrujeme a pak vymitime! |
|
|
Re: Jsme moudří nebo spíš nezrale fundamentalističtí? (Skóre: 1) Vložil: tomas15 (holytomas15@seznam.cz) v Pátek, 20. únor 2004 @ 11:15:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | jeste me ted napadlo, ze vlastne za EU mozna stoji podobny Duch falesne jednoty jako za katolickym pojetim ekumenismu a charismatickym hnutim... Rad bych v teto souvislosti vyrkl proroctvi, ze pokud jeste na toto tema nikdo zadny clanek nenapsal, nejpozdeji behem pristich 6 mesicu bude napsan! |
|
|
Re: Jsme moudří nebo spíš nezrale fundamentalističtí? (Skóre: 1) Vložil: Bany v Úterý, 24. únor 2004 @ 19:43:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ten článek se mi hodně líbí. Vždy byli a budou fundamentalisté, ale to nic neznamená v širším pohledu, který vidím v tom článku. Tomáš zde ukázal také svůj fundamentalismus, když se zlobí na charizmatiky pro vymítání démonů, kteří ….. V tom vidím problém. Za Bohem přece mohu jít se znovuzrozenými tradičními křesťany, kteří dodnes vedou bohoslužby jako Wesley, s charizmatiky, kteří vedou duchovní boj, tak i s intelektuály v církvi jiné. Podmínkou je čistý život ve službě Bohu. Já se chci dívat osobně na jednotlivé lidi v každé církvi vyznávající Krista jako spasitele, kteří plně splňují podmínky ekumeny a dávat si pozor na pýchu či postoje nadřazenosti jiných. V každé církvi se najdou vzoroví tahouni za Kristem, kteří na svém díle neztrácejí čas s pomluvami a kritikou. Jsou na svém místě, kde byli povoláni a pracují mezi lidmi nacházejícími se v různých životních situacích. Je mi stejně milý charizmatik, proticharizmatik či katolík, který koná skutky hodné Kristova jména. B |
|
|
|
|