Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 460 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485551
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Opilost Duchem svatým…?
Vloženo Neděle, 01. únor 2004 @ 15:03:53 CET Vložil: Bolek

Kritika bludů poslal Aleš Franc

Opilost Duchem svatým…? „Najednou se mi sepnuté ruce začaly třást, aniž bych s to přál, a nebyl jsem schopen je udržet pod kontrolou…Nikomu jinému se ruce netřásly. Pevně jsem je sevřel a pokoušel jsem se to třesení zastavit – pak se mi začalo třást celé tělo. Pamatuji si, že jsem se snažil pevně stisknout kolena v marném pokusu zastavit třes těla. A pak jsem padl na podlahu… Ležel jsem na podlaze a nekontrolovaně jsem se třásl… Chvíli jsem brečel a chvíli jsem se smál. Cítil jsem se velmi trapně, trochu šokován a zároveň nesmírně šťasten, obojí najednou… Pak jsem začal křičet. Vzal jsem kapesník a položil si ho na ústa… Snažil jsem se krotit se , jak jen to bylo možné, ale čím víc jsem se snažil kontrolovat, tím silněji na mne přicházely vlny Ducha svatého…Jak jsem se pokoušel mluvit, uvědomil jsem si, že nemluvím správně. Vím, že mám španělský přízvuk, ale tohle bylo mnohem horší! Nakonec přišel jeden bratr a položil mi otázku: „Bratře, nepotřebuješ odvézt domů?“ Odpověděl jsem: „Ano, myslím, že nejsem schopen jet sám,“…Nebyl jsem schopen chodit, ale mohl jsem lézt. Pomalu jsem začal svůj výstup po schodech… Třesení pokračovalo, plakal jsem a nevěděl jsem, co se děje… Pak jsem se opět začal plazit do své ložnice. Bylo třeba telefonicky potvrdit jinému pastorovi nedaleko, že budu kázat v jeho sboru, ale nebyl jsem schopen ani zatelefonovat… Pán jedná s církví v těchto dnech mnohem mocněji. Nevěsta Ježíše Krista je téměř připravena pro svého ženicha. Duch svatý vyhlazuje několik posledních vrásek a čistí několik zbývajících poskvrnek, a činí církev nádhernou pro svatbu s Pánem a Spasitelem Ježíšem Kristem! Sergeio Scataglini, pastor Assemblies of God v Argentině, ukázka z knihy „Oheň Jeho svatosti“

„Dovolíme Pánu, aby nás používal, ale nedovolíme, aby se nám věci vymkly z rukou… Když ztratí kontrolu pastor, co pak bude se zbytkem shromáždění?“ Alberto Scataglini, ex-biskup Assemblies of God v Argentině, in: „Oheň Jeho svatosti“ Zamysleli jste se někdy nad slovním spojením, které dnes bývá velmi často citováno, a to „opilost Duchem svatým?“ Slovní spojení: „byl jsem opilý Duchem“ je v některých kruzích používáno k popisu zvláštního stavu, který je pokládán za manifestaci božího požehnání. Málokdo si však pokládá otázku, zda je tento termín v souladu s duchem Písma. Dovolil bych si proto nabídnout krátkou úvahu na vysvětlení, odkud tato doktrína pochází. Latinské slovo „spiritus“ lze přeložit jako duch nebo dech, případně líh. V angličtině je ekvivalentem slovo „spirit“, které lze přeložit obdobně. Od stejného slovního základu je odvozen i pojem „spiritualita“, či „spiritualismus“. Tento výraz zřejmě vznikl z pozorování, že člověk pod vlivem náboženské praxe, mystéria, vykazuje známky podobné alkoholickému opojení. Tzn., že se dotyčný pod vlivem „náboženského ducha (spiritus)“ – nemyslím to zde hanlivě, nýbrž popisně - chová jako opilý, má změněný stav vědomí, a proto dosažení tohoto stavu bylo i cílem mnoha kultických obřadů. Jedná se však o ryze pohanské představy, které se projevily např. v dionýsovských kultech, kde se alkoholu k dosažení takovéhoto stavu používalo. Bible nás naproti tomu vybízí ke střízlivosti. Kněží, než vstoupili do chrámu, nesměli být pod vlivem opojného nápoje (Lv 10,9). Proroci přísně vytýkali lidu pití opojných nápojů při uctívání Boha, neboť při tom docházelo ke zpohanštění pravé bohoslužby. Podobné paralely najdeme i v Novém Zákoně. Pavel zde píše: „A neopíjejte se vínem, což je prostopášnost, ale plni Ducha zpívejte společně žalmy, chvalozpěvy a duchovní písně. Zpívejte Pánu, chvalte ho z celého srdce a vždycky za všecko vzdávejte díky Bohu a Otci ve jménu našeho Pána Ježíše Krista” (Ef 5,18-20). Opilost a plnost Ducha je tedy v neslučitelném protikladu. Vadí zde apoštolovi sám alkohol nebo spíše stav, který po jeho nadměrné konzumaci nastane? Jsem přesvědčen, že Písmo proti alkoholu nic nenamítá (1 Tim 5,23). Je zde však pranýřována samotná opilost, která je nazvána skutkem těla: „Skutky lidské svévole jsou zřejmé: necudnost, nečistota, bezuzdnost, modlářství, čarodějství, rozbroje, hádky, žárlivost, vášeň, podlost, rozpory, rozkoly, závist, opilství, nestřídmost a podobné věci” (Ga 5,19-21). Tyto věci, včetně opilosti, vždy nějakým způsobem souvisejí se ztrátou sebekontroly, zatímco jako ovoce Ducha je zde uvedeno „sebeovládání“ (Ga 5,23). Zamysleme se ještě jednou nad veršem, kde Pavel dává opilost a plnost Ducha do protikladu. Být plný Ducha je tedy něco naprosto odlišného od toho, být opilým! Duchovní opilost proto v žádném případě nelze považovat za alternativu k alkoholickému opojení, jak se dnes někteří domnívají. Opilost je totiž stavem, ve kterém má člověk zatemnělou mysl a je náchylným k hříchu: „Nehleď na víno, jak se rdí, jak jiskří v poháru. Vklouzne hladce a nakonec uštkne jako had a štípne jako zmije. Tvé oči budou hledět na nepřístojnosti, z tvého srdce budou vycházet proradné řeči. Bude ti, jako bys ležel v srdci moře, jako bys ležel s rozbitou hlavou. "Zbili mě a nic mě nebolí, ztloukli mě a nevím o tom. Až procitnu, vyhledám to zas a zase "“ (Př 23,31-35). Není zde podstatné, zda je člověk opilý alkoholem, mocí, slávou nebo náboženským duchem. Rozhodující je, že tento stav je Bohu nepřátelský. Vkrádá se tedy otázka: Kde má biblickou oporu představa, že se křesťané plni Ducha chovají jako opilci při cestě z bujaré oslavy? Ačkoliv je to s podivem, tuto „tezi“ vymysleli nepřátelé evangelia a je paradoxem, že právě křesťané ji s oblibou, pro podporu svých zkušeností, používají. „V Jeruzalémě byli zbožní židé ze všech národů na světě, a když se ozval ten zvuk, sešlo se jich mnoho a užasli, protože každý z nich je slyšel mluvit svou vlastní řečí. Byli ohromeni a divili se: "Což nejsou všichni, kteří tu mluví, z Galileje? Jak to, že je slyšíme každý ve své rodné řeči: Parthové, Médové a Elamité, obyvatelé Mezopotámie, Judeje a Kappadokie, Pontu a Asie, Frygie a Pamfylie, Egypta a krajů Libye u Kyrény a přistěhovalí Římané, židé i obrácení pohané, Kréťané i Arabové; všichni je slyšíme mluvit v našich jazycích o velikých skutcích Božích!" Žasli a v rozpacích říkali jeden druhému: "Co to má znamenat?" Ale jiní říkali s posměškem: "Jsou opilí!" (Sk 2, 5-13). Když jsou bezbožníci usvědčeni z hříchu a zdráhají se činit pokání, s oblibou zaútočí na osobu svého „protivníka“. Když Pána Ježíše Krista nezdolali pokoušením, alespoň o něm šířili pomluvy: Je to milovník hodů a pitek (L 7,34), říkali o něm ti, o nichž on prohlásil, že jejich otec je ďábel. Jana Křtitele dokonce stejní lidé nazvali posedlým (L 7,33) a podobně o letnicích říkali posměvači o učednících, že jsou opilí (Sk 2,13). Pokud bychom tedy na základě Sk 2,13 přijali učení, že se učedníci chovali jako opilí, stejně tak bychom museli připustit, že se Ježíš choval jako žráč a že se Jan Křtitel choval jako posedlý. Navíc nikde jinde v Bibli slovní spojení „být opilý Duchem” nenajdeme. Stojí zde však jiný výrok: „Žasněte a ustrňte! Oslepněte buďte slepí! Jsou opilí, ale ne vínem, potácejí se, ne však po opojném nápoji. To Hospodin na vás vylil ducha mrákoty, zavřel vaše oči, totiž proroky, a zahalil vaše hlavy, totiž vidoucí“ (Iz 29, 9-10). Avšak tato duchovní opilost zřejmě není následování hodným příkladem, byť je zde jako autor tohoto vylití ducha uveden Hospodin. O stavu podobnému opilosti mluví též prorok Jermjáš: „Mé srdce je zlomeno v mém nitru, všechny mé kosti se chvějí, jsem jako opilý člověk, jako muž zmožený vínem, kvůli Hospodinu, kvůli jeho svatým slovům. Poněvadž země je plná cizoložníků, truchlí pod kletbou a pastviny na stepi vyschly; oni však běhají za zlem a zmužile si vedou v tom, co není správné” (Jr 23,9-10). I když se zde jedná o posvěceného Božího muže, tyto verše jej nezastihují v návalu bujaré radosti z duchovního požehnání a náboženského entusiasmu, nýbrž popisují jej jako muže truchlícího, ubitého soudy Božího Slova, a strádajícího nad stavem morálně zdevastovaného národa.Ve Skutcích, které jsou pro ospravedlnění manifestací opilosti citovány, však nic podobného nečteme. Ve světle dnešního chápání „duchovní opilosti” by nejspíše Lukáš, autor těchto veršů, Petra popsal jako člověka, který ztratil sebekontrolu, začal se třást a potácet neschopen vlastního slova, a který musel být posléze odveden domů. Místo toho se dozvídáme, jak se dříve bojácný Petr, který nedávno Pána zapřel, postavil proti Izraeli a zcela jasně a zřetelně pronesl mocné poselství, které vypůsobilo okamžitou reakci: „Když to slyšeli, byli zasaženi v srdci a řekli Petrovi i ostatním apoštolům: "Co máme dělat, bratří?" (Sk 2,37). Projevuje se tedy člověk naplněný Duchem tím, že se potácí, padá na záda, hystericky se směje, žvatlá, neschopen slova, hýká, ztrácí vědomí…, což opilci skutečně činí, nebo zpívá společně žalmy, chvalozpěvy a duchovní písně (Ef 5, 18-20)? Aleš Franc, 2004


"Opilost Duchem svatým…?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Opilost Duchem svatým…? (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Pondělí, 02. únor 2004 @ 10:31:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
O.K. To beru. Ale některý tě tady za to sežerou... :-D



Re: Opilost Duchem svatým…? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pátek, 13. únor 2004 @ 12:25:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
....grrrrrrr......chramst....hlthlt, hrochtychrochtyhaf



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy