poslal Frantisek100 Ke konci 12. kapitoly se Pavel věnuje
seznamu úkolů a darů, které má
církev a které mají být i v korintském sboru. První lidé, které Pán Ježíš úkoloval byli apoštolové, a vedle
nich i další, kteří zakládali sbory na různých místech jako Boží vyslanci. Těm dnes říkáme misionáři. Pavel se zmiňuje i
o prorocích, které Pán posílá. To jsou takoví mluvčí Boha a sdělují Boží výrok předtím, než se staly a
byly zapsány. Zmiňuje se o učitelích, kteří dokáží vysvětlit Boží slovo
srozumitelným způsobem. Diákonech, což jsou ti, kteří se starají o materiální
záležitosti sborů, biskupové pak o vedení a duchovní péči a další.
·
28A v církvi
ustanovil Bůh jedny za apoštoly, druhé za proroky, třetí za učitele; potom jsou
mocné činy, pak dary uzdravování, služba potřebným, řízení církve, řeč ve
vytržení.
·
29Jsou snad
všichni apoštoly? Jsou všichni proroky? Jsou všichni učiteli? Mají všichni moc
činit divy?
30Mají
všichni dar uzdravovat? Mají všichni schopnost mluvit ve vytržení rozličnými
jazyky? Dovedou je všichni vykládat?
·
31Usilujte o
vyšší dary! A ukážu vám ještě mnohem vzácnější cestu:
Touto výzvou o vyšší dary chtěl Pavel uvést kapitolu o lásce. Všechny jiné dary bez lásky jsou k ničemu.
Láska nemyslí na sebe, ale na druhé. Láska je ta nejvzácnější cesta.
Láskou chtěl Pavel argumentovat proti zneužívání darů Ducha. Zvláště zneužití darů jazyků způsobilo v korintském
sboru roztržky. Tento dar někteří využívali k předvádění se, sebe budování a sebe uspokojování a nejednali v lásce. Oni
sami pociťovali uspokojení, když mohli veřejně hovořit jazyce, který se
neučili, ale pro ostatní to bylo utrpení, když museli sedět a naslouchat
něčemu, čemu nerozuměli. Pavel trval na tom, aby všechny dary byly používány v
lásce. Smyslem lásky je pomoc druhým a
nikoliv udělat radost sobě. Naopak ti , kteří jazyky neužívali zase v nelásce reagovali
na tyto charismatiky. Došlo to tak daleko, že tvrdili, že všechny jazyky
pochází od zlého. Láska chyběla u obou stran. Kdyby obě strany jednaly v lásce,
problém by byl vyřešen .
·
1Kdybych mluvil
jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a
zvučící zvon.
I kdyby někdo mluvil všemi jazyky lidskými
i andělskými, ale nevyužil by toho pro dobro druhých, nebyl by užitečnější nebo příjemnější než dunící, zvučící zvuk kovu,
narážejících do sebe. Pokud se mluvenému slovu nerozumí, ani nepřináší užitek.
Je to jen nervy drásající rámus, který nikterak nepřispívá ke společnému dobru.
Aby jazyky přinesly užitek, musí je někdo vyložit a sdělené poselství musí
posluchače budovat. Andělskými jazyky lze rozumět básnické přirovnání pro
úchvatnou řeč. Nejde ovšem o neznámé jazyky, protože kdykoliv v Bibli andělé
hovořili k člověku, používali běžnou řeč, které oslovení lehce porozuměli.
·
2Kdybych měl
dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všecko poznání, ano, kdybych
měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem.
Mohou být lidé, kteří dostanou úžasná zjevení,
nebo poznání dosud nezjevených ohromujících pravd, které nebyly dosud odhaleny,
Mohou existovat lidé, kterým se mohlo dostat úžasného přísunu Božího poznání,
jež jim Bůh daroval. Jiní mohou mít ta obrovskou víru, že jsou schopni hory
přemisťovat. Ovšem pokud člověk tyto dary používá jen k vlastnímu užitku a nesnaží
se je použít pro budování církev, těla Božího, pak jeho obdarování nemělo
cenu a on sám je nic, protože nepomáhá
druhým.
3A kdybych
rozdal všecko, co mám, ano, kdybych vydal sám sebe k upálení, ale lásku bych
neměl, nic mi to neprospěje.
Kdyby Pavel dal pro nasycení chudých
všechen svůj majetek, nebo kdyby vydal své tělo k spálení, tak mu tyto odvážné
skutky nic neprospějí a neučinil by tak
v duchu lásky.Pokud by s pouze snažil na sebe upoutat pozornost nebo získat pro
sebe slávu, pak by byl jeho projev k ničemu.
·
4Láska je
trpělivá, laskavá, nezávidí, láska se nevychloubá a není domýšlivá.
·
5Láska nejedná
nečestně, nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nepočítá křivdy.
·
6Nemá radost ze
špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy.
T
Tyto verše mířil Pavel v protikladu s
chováním korintských. Korintští bili právě netrpěliví, nespokojení, závistiví, nafoukaní,
sobečtí, postrádali takt, nedbaly na pocity
a zájmy druhých, bili podezíraví, roztrpčení a přehnaně kritičtí.
Charakteristickým znakem lásky je
trpělivost a i tehdy, když člověk
vystaven provokaci. Dobrotivost znamená, že člověk vychází vstříc zájmu
druhých. Láska nezávidí druhým, nýbrž se spíše raduje, když druzí mohou být
ctěni a vyvýšeni . Láska nevychloubá a
není domýšlivá. Uvědomuje si, že všechno, co má, pochází od Boha,a že v člověku
není nic, na co by měl být hrdý. Bůh svrchovaně uděluje i dary Ducha, a proto by se kvůli nim neměl nikdo naparovat
nebo povyšovat, a to bez ohledu na okázalost daru.
Láska nejedná nečetně. Jedná-li člověk
opravdu v lásce, pak bude slušný a ohleduplný. Láska sobecky nehledá svůj
prospěch, nýbrž zajímá se, co pomůže druhým. Láska se nerozčiluje, ale je
ochotna vydržet přezírání a urážky.
Láska neobmýšlí zlého, to znamená, že nepřisuzuje druhým lidem špatné motivy,
nepodezírá jejich činy a je bezelstná.
Láska se neraduje z nepravosti, ale raduje
se spolu s pravdou. Lidská povaha vyjadřuje jistý podlý sklon radovat se z
nepravosti. Zvláště přináší-li nám špatný čin obohacení. Tak však láska nejedná.
Láska se raduje z každého vítězství
pravdy.
·
7Ať se děje
cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá.
Láska vydrží protože je trpělivá. Láska
pro nic za nic nevynáší provinění druhých na veřejnost, ale na druhou stranu
musí být i pevná, aby je-li třeba, dokázala zbožně káznit. Láska ve vše doufá a
věří v tom smyslu, že si upřímně přeje, aby všechno dopadlo co nejlépe, jak je
to jen možné. Láska všechno vydrží i tehdy, když je vystavena pronásledování
nebo špatnému zacházení.
·
8Láska nikdy
nezanikne. Proroctví – to pomine; jazyky – ty ustanou; poznání – to bude
překonáno.
Tady Pavel porovnává lásku s tím, čím se
tak někdy pyšnili Korintané. Tady jsou
jen dočasně, ale láska nikdy nezanikne. Láska nás bude provázet i po celou
věčnost, že stále budeme milovat Pána i sebe navzájem. Dary proroctví, jazyků i
poznání zaniknou, když věřící vstoupí do věčného života
9Vždyť naše
poznání je jen částečné, i naše prorokování je jen částečné;
10až přijde plnost, tehdy to, co je částečné, bude
překonáno.
Jinými slovy, dokonalé poznání nastane, až
dosáhneme dokonalosti ve věčném světě. Pak nebude třeba proroctví ani zjevení.
·
11Dokud jsem
byl dítě, mluvil jsem jako dítě, smýšlel jsem jako dítě, usuzoval jsem jako
dítě; když jsem se stal mužem, překonal jsem to, co je dětinské.
Současný život lze přirovnat k dětství, v němž
je naše řeč, porozumění a myšlení velmi omezené a nezralé. Nebeský stav lze
přirovnat k zralé dospělosti. V něm budou naše dětské zkušenosti minulostí.
·
12Nyní vidíme
jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář. Nyní poznávám
částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.
·
13A tak
zůstává víra, naděje, láska – ale největší z té trojice je láska.
Dokud žijeme na zemi, vidíme věci nejasně
a nezřetelně, jako bychom se dívalo do zamlženého zrcadla. Až však budeme v
nebi, budeme vidět tváří v tvář, to znamená bez bariéry, která by nám pohledu
bránila. Nyní je naše poznání částečné. ale pak budeme znát plně. Ani v nebi však nebudeme disponovat
dokonalým poznáním, protože vševědoucí je pouze Bůh.
Víra, naděje, láska jsou hlavní morální
rysy křesťanství. Tyto projevy milosti Ducha jsou nadřazené darům Ducha a jsou
trvalejší. Můžeme říct že ovoce Ducha je důležitější než dary Ducha. A největší z nich je láska, protože nejvíce prospívá ostatním
V morálně porušené
společnosti v Korintu se z lásky stal smíšený, mlhavý pojem bez konkrétního
významu. Ani dnes lidé nechápou jasně, co láska je. Láska je největší ze všech
vlastností člověka. Víra je základem a obsahem Božího poselství. Naděje je
postoj a ohnisko pozornosti a láska jsou skutky. Láska je vlastností samotného Boha.
1 Jan 4,8
·
8Kdo nemiluje,
nepoznal Boha, protože Bůh je láska.
·
9V tom se
ukázala Boží láska k nám, že Bůh poslal na svět svého jediného Syna, abychom
skrze něho měli život.
·
10V tom je
láska: ne že my jsme si zamilovali Boha, ale že on si zamiloval nás a poslal
svého Syna jako oběť smíření za naše hříchy.
·
11Milovaní,
jestliže Bůh nás tak miloval, i my se máme navzájem milovat.
·
12Boha nikdy
nikdo neviděl, ale jestliže se milujeme navzájem, Bůh v nás zůstává a jeho
láska v nás dosáhla svého cíle.
Celá krásná kapitola o lásce
v parafrázovaném překladu:
Kdybych ovládal všechny řeči světa a uměl mluvit vznešeně
jako sám anděl, ale neměl v sobě lásku, jsou má slova jen prázdnými zvuky jako dunění
nebo řinčení plechu. A kdybych se mohl honosit, že mými ústy mluví Bůh a že
znám veškerá tajemství, a kdybych měl takovou víru, že bych dokázal
přenášet hory - jestliže nemám lásku, nejsem nic. A kdybych prodal všechen svůj
majetek a nechal se třena i upálit, a při tom bych to dělal bez lásky, není to
k ničemu. Láska je shovívavá, laskavá, nezná závist. Není chlubivá a domýšlivá, nejedná nečetně, nehledá svůj
prospěch, nerozčiluje se pro nepochopení ani nevzpomíná křivdy, není škodolibá,
ale má zálibu v pravdě. Se vším se dokáže vyrovnat, její víra, naděje a
vytrvalost jsou nevyčerpatelné. Láska nemá konce. Proroctví umlknou, jazyky
domluví, vědění se rozplyne; vždyť všechno naše poznání je kusé a všechna vnuknutí
omezená; až její místo zaujme úplnost a dokonalost, všechno kusé a omezené bud překonáno. Dokud jsem byl dítě,
byl dětský můj rozhled i způsob myšlení. Z dětských bot jsem však vyrostl a
spolu s nimi jsme odložil i dětské představy.
V tomto životě můžeme vidět jenom cosi jako zamlžený obraz v zrcadle, ale pak
staneme Bohu tváří v tvář. Zatím ho známe jen z nepatrné části; pak ho budeme
znát tak úplně, jak on už nyní zná nás. Tři věci jsou silnější než smrt: víra, naděje a láska. A největší z nich je láska.