Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rudolf.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429503, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 66 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

cizinec

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116446319
přístupů od 17. 10. 2001

Historie: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie
Vloženo Středa, 24. duben 2019 @ 10:11:09 CEST Vložil: Tomas

Studijní materiály poslal karels

Kniha „Archeologie, dějiny a utváření identity starověkého Izraele“ popisuje vznik starověkého Izraele ze tří hlav­ních úhlů pohledu, respektive zdrojů, které se snaží metodologicky držet v rovnováze a pouštět do roz­hovoru vzhledem k jejich výpovědním možnostem. Prvním je hmotná nepísemná kultura (archeologie), druhým písemné doklady nebiblické provenience (zvl. asyrské texty) a třetím biblické texty. 

Důraz je kladen na představení základních existujících teorií a jejich kritické zhodnocení vzhledem k tomu, jak pra­cují či naopak nepracují s uvedenými zdroji. Autorův pohled na vznik Izraele je kritický k některým tvrzením o raných počátcích Izraele stejně jako k potvrzování téhož na základě biblických textů. Za zásadní považuje rozpoznání a zohlednění konceptů paměti a identity, které hrají při utváření dějinného vědomí klíčovou roli. 


Biblická interpretace, archeologický výzkum a historické zkoumání spolu mohou vést úspěšně rozhovor, i když není dosaženo shody o faktech.

— Andrew Vaughn a Ann Killebrew


Rekonstrukce stejných dějin s pomocí archeologie a starověkých textů z oblasti Levanty dokládá, že biblické texty jsou na jedné straně skutečně tendenční teologickou literaturou, ale zároveň nejsou jen a pouze pozdní historickou fikcí, protože zahrnují i látky, které obsahují historicky důležitý materiál.

Do jaké míry biblické texty uchovávají věrný otisk událostí, jež se skutečně odehrály, a do jaké míry se za matnými vzpomínkami skrývají některé reálie například již z doby kolapsu městských států závěru doby bronzové a následné doby železné, je věcí intenzivní diskuze.

Dějiny jsou ve Starém zákoně nástrojem sebereflexe, a proto v závislosti na zvoleném argumentačním „portfoliu“ získávají zcela specifickou podobu.

Starý zákon je knihou soustředěnou na náboženství, a proto je takto koncipována i v něm obsažená sebereflexe, jež chce být především teologií dějin, do kterých jsou vnášena zdůvodnění, proč ke vzniku Izraele došlo, proč padlo Samaří a pak i Jeruzalém a proč se Judsko samo stává Izraelem.

Pojetí identity, které se v biblických textech dostává ke slovu, má více podob, je vícestupňové, protože vznikalo v různých dějinných situacích. Kulturní paměť starověkého Izraele se vztahuje k prvopočátkům a tomu co následovalo, aby mezi minulostí a přítomností existoval kontinuální spoj.


zdroj: Čapek, Filip. Archeologie, dějiny a utváření identity starověkého Izraele. V Praze: Vyšehrad, 2018. 295 stran.

Knihu doporučuji zájemcům o problematiku k přečtení

Docent Filip Čapek působí od roku 2006 jako odborný asistent katedry Starého zákona Evangelické teologické fakulty Univerzity Karlovy a vědecký pracovník Centra biblických studií AV ČR. Po absolvování ETF UK studoval na Ruprecht-Karls Universität Heidelberg v Německu a na Oxford University ve Velké Británii. Filip Čapek se věnuje biblické archeologii jak teoreticky v rámci výuky, tak i prakticky v terénu.

"Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie" | Přihlásit/Vytvořit účet | 30 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Středa, 24. duben 2019 @ 13:25:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle, na to, abych věděl, že bible je fejk, nepotřebuju studovat archeologii. Stačí se podívat na podobnost lidoopů a člověka, zejména negroidů. 


Zejména fotky č. 7, 8 a 9

Někteří šimpanzi mají IQ 40, 50, někteří černoši 60, 70, je to jen kousek od sebe. Jsme příbuzní. Nejsme z hlíny a nedělal nás vymyšlený židovský Jahve. Pocházíme z přírody a tohle jsou naši vzdálení bratranci... Nos, oči, rty, DNA, krev, dokonce možný přenos pohl. chorob, všecko pasuje....



Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 01:13:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle.
Další zajímavý článek od Tebe. Starý zákon vlastně nenese jenom informace náboženské a historické.
Vzhledem k tomu, že pisatele SZ žili v době kdy byli informovaní většinou ústně od předchozích generací, se tyto jejich postoje, názory, zkušenosti, zděděné  převyprávěné zkušenosti odráží na tom jak se písemně vyjadřují v SZ. Začátek SZ je v literárním pojetí strohý, informačně tvrdý, a postupně s tím jak rostla znalost písma, tedy rychlá informatika, se informace v SZ stávají více kombinované. To musí být reflexe na duc***** doby. Počáteční informace knihy Genese nesou jasné znaky ústního předávání. Patriarchové od Adama až po Noeho byli živé lidské kroniky. Písemné záznamy z těch dob neexistují, existují až po potopě. Hypoteticky nebylo za doby živých "kronik" písmo třeba, potřeba písma vzniká po radikálním zkrácení lidského života.
A konec SZ? Tam lze mnohdy pozorovat jaký měl na některé pisatele vliv tehdejší panovník.
V článku zmiňuješ bronzovou dobu. Hned na začátku Genese je zmínka o řekách a obchodních trasách. Bude to asi hodně stará informace, na kterou je třeba pohlížet ne z pohledu časové osy ale narativně.




Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 08:27:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kreacionizmus - Stvorenie vs. Evolucia.
Všetkým pochybovačom o pravom stvoreni podľa biblie, 130 videi:



Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 15:15:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
2Kr 23:11  Nathan melech

https://www.timesofisrael.com/two-tiny-first-temple-inscriptions-vastly-enlarge-picture-of-
ancient-jerusalem/




Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy