Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 252, komentářů celkem: 429587, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 457 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116499784
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Jan Heller: Násilí – bezpráví – náprava
Vloženo Čtvrtek, 25. říjen 2018 @ 09:41:29 CEST Vložil: Tomas

Studijní materiály poslal karels

Násilí? Co s ním? Kde má kořeny? Zřejmě dost hluboko. Osobně se mi nelíbí a velmi těžce nesu, že se rozmáhá a prostupuje celý náš život: zavraždění lékaři, potlučení sanitáři jsou jen jedním z viditelných příkladů.

Většina lidí přestala věřit, že poctivost se vyplácí. Slyší to z médií a vidí na nejednom politikovi. Každý kolem nás jako by toužil po svobodě, a to pokud možno po svobodě bez odpovědnosti, žít na účet druhých, deptat je pěstmi, ekonomicky, vojensky. Chodit po světě s pistolí, když se ještě u nás, na rozdíl od některých „pokročilejších zemí“, nevžil samopal.

Tak si jdou přemnozí bezohledně za svým, od malých kapsářů po velké tuneláře. Nejsem etik ani politik, sociolog ani psycholog. A nemám příliš důvěru k moralizujícím receptům. Myslím, že většina etických problémů roste zevnitř, a proto se dá řešit teprve tehdy, když do problémů sami vstoupíme a když nás začnou bolet, nejen obecně, nýbrž osobně.

Jeden muž z Nazareta to tak učinil, vešel do naší bídy a prošlapal cestu. Málokdo na ni dbá. Vraťme se však k výchozí otázce: Co s násilím? Je možno najít nějaký závažný podnět nebo nový průhled do věci v Písmu? Čteme-li pečlivě Tenach čili Starý zákon, ukáže se, že klíčové pojmy této oblasti jako právo a spravedlnost jsou tu jinak strukturovány než v běžném současném myšlení.

V čem je hlavní rozdíl? Ve zkratce řečeno: Ve středu našeho zájmu je viník, případně jeho potrestání, kdežto ve středu zájmu Písma je postižený a náprava toho, co ho postihlo. Jinak řečeno: Podstatou práva v biblickém smyslu je napravování křivd, nikoli (pouhé) vyměřování (nebo promíjení) trestu. Cílem není (jen) potrestat provinilého, ale především obnovit životadárný řád v rodině, společnosti i přírodě, který si tu přeje mít Bůh.

I rozhněvaný Bůh v Písmu je především Bůh soucítící s ukřivděným, a nikoli Bůh libující si ve své rozhněvanosti a dychtící zničit ty, kteří ho urazili. Kdo si toto myslí, zůstal na povrchu problému. Z Písma se to dá prokázat dosti snadno.

Vezměme si třeba známé podobenství o milosrdném Samaritánovi. Někdo by se hned pustil do pátrání po lupičích v domněnce, že tak nejlépe učiní spravedlnosti zadost. Ale Samaritán se nejdříve zajímá o napadeného a polomrtvého poutníka. Ve Starém zákoně čteme dosti podrobné pokyny, jak se má co ukradeného, poškozeného či zničeného nahrazovat, ale dozvíme se jen málo o tom, kdy a jak co trestat.

Ovšemže je to v textu přítomno také a tresty bývaly víc než tvrdé – popravovalo se. Je to způsob tehdejší doby, stejně jako otroctví či patriarchalismus. Z důvodu, že je to v Bibli, to dnes samozřejmě zavádět nebudeme. Avšak právě i nad Písmem je třeba prozřít se k jádru: obecným znakem dneška, vydatně zneužívaným, je často opatrná váhavost vůči viníkovi, leckdy šikovně připravená neprokazatelným úplatkem.

Sotva dnes naleznete soucit s tím, komu bylo ublíženo. Tu a tam se sice něco připomene, obecně vzato však loupež či podvod nejsou mediálně zajímavé. Zajímavé to začíná být až od brutální vraždy a potom ještě z článku či televizního záběru člověka uhodí do očí, jak ruku toho, kdo zprávu podává, vedla podstatně víc senzacechtivost než opravdový soucit.

V Písmu je to ale jinak: Celý soudní proces se soustřeďuje na otázku, jak napravit spáchanou křivdu. Ve středu zájmu stojí poškozený, nikoli ten, kdo čin spáchal. A spravedlnost, spravedlivý řád, se nevytváří trestem, po němž se obracíme k postiženému zády, nýbrž náprava.

Podstatou trestu není v Písmu ani představa mechanické odplaty. „Oko za oko“ (Ex 21,24) tam ovšem stojí (a nejednou se opakuje), sledujeme-li však kontext a jeho záměr, vidíme, že tu jde především o brzdu pro ty, kteří se chtějí svémocně mstít bez hranic, jako např. Lámech (Gn 4,23–24). V takovém kontextu je „(jen) oko za oko“ humanistickým krokem kupředu.

Podstatou trestu je především fakt, že se provinilec má, jak jen může, podílet na nápravě, tedy nahradit, odškodnit, uvést věc do původního stavu. Teprve tam, kde to není možné, nastupují další opatření. Závěr známého podobenství je zřetelný: Nejdříve se máme stát bližními těm, kterým se ukřivdilo (L 10,37), a pak teprve těm druhým.


Shrnuto a podtrženo: Každé násilí, každý zlý čin rozbíjí životadárný řád Boží, který drží svět pohromadě. Kdo jej poruší, dělá něco podobného, jako by zranil celé lidstvo a všecko stvoření. To je třeba obnovit, uzdravit a napravit. To je ovšem, jak už bylo řečeno, jiná koncepce práva, než na jakou jsme zvyklí. Je životadárná.

Písmo je pak nejinspirativnější knihou dějin, neboť předkládá a hájí životadárné struktury, a to i struktury právní. Ježíš je potom ten, kdo se i za cenu svého života zasazuje o životadárnou hodnotovou stupnici. Kdo zastává diametrálně odlišné hodnotové stupnice, uprostraňuje tím násilí, ať již skrytě a dlouhodobě, nebo zjevně a krátkodobě, vědomě či nevědomě. Přivolává tak smrt a krátí život celého lidstva.

Jan Heller (22. dubna 1925, Plzeň – 15. ledna 2008, Praha) byl český religionista, biblista, protestantský teolog, vysokoškolský pedagog a překladatel z hebrejštiny a foiničtiny.

"Jan Heller: Násilí – bezpráví – náprava" | Přihlásit/Vytvořit účet | 164 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jan Heller: Násilí – bezpráví – náprava (Skóre: 1)
Vložil: timg v Pondělí, 29. říjen 2018 @ 06:33:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

       ----Ježíš je potom ten, kdo se i za cenu svého života zasazuje o životadárnou hodnotovou stupnici.---- 


To je pravda a od nebeského Otce světel , nám posílá Ducha svatého.  Jak už pověděl Izaiáš: Byť byl Pán zástupů nepozůstavil nám semene, jako Sodoma učiněni bychom byli, a Gomoře byli bychom podobni.



Re: Jan Heller: Násilí – bezpráví – náprava (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 29. říjen 2018 @ 06:42:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
V Písmu je to ale jinak: Celý soudní proces se soustřeďuje na otázku, jak napravit spáchanou křivdu. Ve středu zájmu stojí poškozený, nikoli ten, kdo čin spáchal. A spravedlnost, spravedlivý řád, se nevytváří trestem, po němž se obracíme k postiženému zády, nýbrž náprava.
...
Podstatou trestu je především fakt, že se provinilec má, jak jen může, podílet na nápravě, tedy nahradit, odškodnit, uvést věc do původního stavu. Teprve tam, kde to není možné, nastupují další opatření. 

  Díky za článek, po dlouhé době velmi užitečný. Ukazuje na to, že víc jak dva tisíce let staré zásady práva jsou v mnohém i dnes výrazně praktičtější, než stávající "světská spravedlnost". 

  Když byla v roce 89 "revoluce", probíhalo i u nás hodně sporů mezi pomstou/trestem a náhradou škody. Stát se více soustředil na náhradu škody, než na trest zločincům, říkalo se tomu "samet". Byl jsem za to rád - byť náhrada škody  byla provedena velmi nedokonale, "lidsky", tak i jen ta snaha pomoci poškozeným byla lepší, než snaha potrestat zločince (kteří byli sami často svým zločinem postiženi také).

  Celý ten rozdíl se dobře ukazuje, když se světská "spravedlnost" snaží potrestat lidi ad absurdum: Když například vymýšlí pro neplatiče alimentů jako trest zabavení řidičáku (nejlépe někomu, kdo řidičák potřebuje v práci...). Ještě lepší nápad "spravedlnosti" je takového člověka zavřít do kriminálu. Podobně, jako člověka, co způsobí dopravní nehodu a zranění....

  Bylo by prima, kdyby se spravedlnost víc přiklonila k pravidlům starým tisíce let a soustředila se víc na poškozené a náhradu škody poškozeným než na potrestání zločinců či škůdců (často nesmyslné..) .



  Cizinec.



Re: Jan Heller: Násilí – bezpráví – náprava (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Pátek, 26. říjen 2018 @ 08:34:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
"V čem je hlavní rozdíl? Ve zkratce řečeno: Ve středu našeho zájmu je viník, případně jeho potrestání, kdežto ve středu zájmu Písma je postižený a náprava toho, co ho postihlo."
NAPROSTÝ SOUHLAS



Re: Jan Heller: Násilí – bezpráví – náprava (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Pátek, 26. říjen 2018 @ 17:03:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Násilí není jen fyzické, ale i psychické. Na.silu proti vůli druhého. Násilí začíná tam, kde se nerespektuje vůle druhého. Z principu jsou násilné všechny ideologie, včetně judaismu i křesťanství. Násilná je už snaha po unifikaci všech lidí. Násilí je základní princip náboženského strachu. Pobožný přece věří, že jeho bůh bude mučit ty, kteří se mu nepodřídí, respektive se nepodřídí tomu učení. Všechna náboženství jsou násilná z principu. Neřídí se heslem žít a nechat žít, ale vzít život druhému a diktovat mu. Diktát a indoktrinace jsou vždy násilím. Výhrůžky věčným mučením při nedostatečné submisivitě a subordinaci. 

Jinak násilí je plná příroda. Viz soupeření v rámci jednoho druhu nebo soupeření mezi živočišnými druhy. 

U lidí fungují tytéž mechanismy jako v přírodě. Ale lidi jsou nadaní inteligencí a mají možnost volby, zda budou chtít násilně ovládat životy jiných a nebo zda budou nenásilně žít svůj vlastní život. 



Re: Jan Heller: Násilí – bezpráví – náprava (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Neděle, 28. říjen 2018 @ 17:13:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jan Heller viděl vždy vše Kristovýma očima, takže se dokázal oprostit od starozákonních přešlapů, přestože judaismus znal do detailů. Škoda, že ho nikdo doposud nedokázal nahradit. Možná to bude Beneš, ale přestože je určitě starozákonní špičkou, Jan Heller dokázal vše vysvětlit ve zkratce a velmi srozumitelně.  



Re: Jan Heller: Násilí – bezpráví – náprava (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Čtvrtek, 25. říjen 2018 @ 14:17:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lidské dějiny jsou plny bezpráví , válek  a násilí. A vzor toho máme ve SZ plného těch největších krutostí. Tady je zdroj zla. Bylo mi špatně, když nějaký kazatel si pochvaloval Jozueho  a jiné válečné zločince a tvrdil, že  s ním či  s nimi byl Kristus. Jak dokáží věřící totálně zblbnout??'!! Když jsem se  s nimi hádal, že to není možné, argumentovali tím, že Bible je pravdivá a co je tam, je pravda.  Nepřipustí, že tohle si tam sami židé mohli přidat. Když byli schopni zavraždit Ježíše, proč by nebyli schopné i někdy lhát a dávat do úst Hospodina to, co nenařídil. Kdo vidí mne vidí Otce, přece říká Pán Ježíš. SZ je místy krutá kniha, kdy lidé vraždí, rabují a údajně je k tomu vede Hospodin. Je to pravda? Když jsem si přečetl knihu Rozhovor s Američany, tak jsem se zhrozil. V USA je na každém rohu nějaký kostel  a synové věřících byli třeba v době války ve Vietnamu vedeni k zabíjení. A ten výcvik byl hnusný  a krutý a do toho modlitba, pochopitelně za pušky a schopnost umět zabíjet. A chování ve válce ve Vietnamu? Stejné jako u SS, ale ti se asi  aspoň nemodlili. Proč? Copak Vietnam ohrožoval USA?  Křesťanství je tak zničené, protože lidé si z vzor nevzali Pána Ježíše, ale  násilí ve SZ. K čemu je křesťanství, když jeho dějiny jsou plné krutosti, válek a zla???



Stránka vygenerována za: 0.89 sekundy