Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Zdeňka.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 13, článků celkem: 15252, komentáře < 7 dní: 555, komentářů celkem: 327524, adminů: 60, uživatelů: 4861  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 108 návštěvník(ů)
a 6 uživatel(ů) online:

cizinec
rosmano
oko
Willy
wollek
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Petice na podporu manželství
·Tetování a křesťanství (odpověď na otázku)
·Křesťan a tetování
·Spurgeon a kontroverze ´´Downgrade´´ II.
·Spurgeon a kontroverze ´´Downgrade´´ I.
·Jižní baptisté si zvolili nejmladšího prezidenta v historii
·Může stát zdanit majetkové náhrady církvím?
·Paul Washer: Biblické mužství
·Žádné restituce!
·Otevřený dopis Martinu Glaserovi

více...

Počítadlo

Licence Creative Commons

GRANO SALIS
 podléhá licenci
Creative Commons
Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported

Zaznamenali jsme
94 448 051
přístupů od 17. říjen 2001

Založeno L.P. 1997


ATELIÉR PROMĚN Jitka Černíková, kosmetika, vizáž, proměny, svatební líčení
BWF Protec
BWF Profiles
technické plsti
profily PMMA PC
plexi desky
aramid
kevlar Michaela Křivánková svatební fotografie, portréty, portrétní fotografie, fotografování novorozeňat a dětí, dětská fotografie, portrétní fotografie, svatba, svatební přípravy, fotograf

Povzbuzení: Neschopnost rozpoznat nadsázku
Vloženo Středa, 10. leden 2018 @ 10:30:04 CET Vložil: Tomas

Humor poslal Nepřihlášený

Existují dva typy duševních poruch. Neurózy a psychózy. Troufnu si tvrdit, že neurózami trpíme do jisté míry všichni a počet neurotiků bude dále narůstat. Podléháme nejčastěji úzkostem a depresím, někdy i pseudomániím (což je ale sporné). Neurotik si pak vždy dokáže uvědomit, že s ním něco není v pořádku a své stavy může cíleným soustředěním krátkodobě překonat. Dnes se mnoho neuróz klasifikuje jako duševní poruchy, což si myslím, že není úplně vhodné. 

Neschopnost sebereflexe 

Na druhou stranu existují i psychózy. Psychotik na rozdíl od neurotika není schopen si uvědomit, že jeho stav není normou. Zatímco i relativně těžký neurotik může bojovat s vnitřními hlasy, ponoukajícími ho k sebevraždě, psychotik je často o jejich existenci nezvratně přesvědčen, personifikuje si je  a je schopen se jim podrobit. Neurotik si může uvědomit, že má pocit, jako kdyby po něm všichni šli, ale psychotik ví, že po něm jdou úplně všichni, že má odposlouchávané telefony apod. I když, samozřejmě, dnes je možné vše a jak se říká, jste-li paranoik, neznamená to, že po vás nejdou. Agent tajných služeb musí být například „zdravým paranoikem“, aby přežil. Proto nebude prakticky reagovat na léčbu, protože hladina jeho katecholaminů bude v normě. Takže generalizace je i zde ošidná.

Profesor Olson, známý psychoterapeut, tvrdí, že psychotika nepoznáme podle toho, co říká, ale jak to říká. Dovolím si s tím souhlasit. Neurotik je schopen rozeznat normu od výkyvu a extrému a spolupracuje a chce se toho zbavit. Psychotik nemá čeho se zbavovat. Ty hlasy reálně existují a jdou po něm! Sám považuje extrém za normu a není schopen sebereflexe. Nadsázka je nad jeho rozlišovací schopnosti. Je proto i náchylný věřit bludům. Pokud je nábožensky založen, je schopen věřit každému zjevení a každému učení. Normu však často odmítá jen proto, že je sdílena většinou a většina je prostě už z principu mimo. Tento extrémní příklad je zvolen směrem k paranoi, ale lze samozřejmě zvolit i jinou diagnózu.

Nadsázka a ironie

Jednou z klasických diagnostických prostředků, jak odlišit neurotika od psychotika, je nadsázka a ironie. Pokud například napíšete parabolu, která popisuje myšlenkový svět, v němž psychotik žije, bere to jako hotovou věc. Uvedu příklad: Pokud je psychotik neomylně přesvědčen, že komunikuje s mimozemskými civilizacemi a vy mu od nich pošlete fingovaný dopis, vezme ho smrtelně vážně a odepíše.

Na druhé straně jsem přesvědčen, že neschopnost rozeznat ironii a nadsázku zdaleka není jen výsledkem psychózy. Bývá i  výsledkem izolacionismu. Pokud se i zdravý člověk zabydlí ve svém vlastním světě, čemuž napomáhají například sociální sítě, které mu nabízejí jen souhlasná stanoviska, může se velice reálně zahnízdit ve svém bludu a ztratit sebereflexi. Naopak většinový názor ho jen utvrzuje v tom, že je výjimečný tím, že vše prohlédne a nade všemi vyzraje. Takový člověk pak může vyhledávat konfrontace za každou cenu nebo se naopak obklopit lidmi podobného naturelu.

Církev z živých lidí

Aby se tak nestalo, nabídl Bůh člověku řešení, a to je reálné společenství živých lidí, kteří se liší svými názory. Jde o tzv. jednotu v různosti. Na tomto základě funguje církev. Excentrik zde má chuť buď druhé ovládat, aby věřili stejně jako on - Bůh chraň před pastory tohoto typu (některé druhy církví tyto lidi přitahují) - nebo se naopak stane kverulujícím členem, který je vždy výjimečný. Zdravé společenství dokáže obě úchylky eliminovat mechanismem, kterému se říká láska a domluva. Člověk je zde v lásce konfrontován s různými názory, ale musí se naučit podřídit většině v souladu s obecně přijatým výkladem Písma, a přesto se může cítit přijat. 

Je ovšem jedním dechem nutno dodat, že všichni jsme různým stupněm „duševně postiženými“, křesťané obzvlášť (Kristus přišel pro hříšníky ne pro spravedlivé) a bez Ducha svatého a Písma by tak nesourodá skupina lidí jednoduše nedokázala existovat. Pokud však někdo odmítá církev složenou z živých lidí apriori, už to o něčem svědčí. Je pak "neléčitelný". 

Závěr 

Proto jsem přesvědčen, že schopnost nadsázky včetně schopnosti utahovat si sám ze sebe je vlastnost, kterou je třeba pěstovat a rozvíjet. Samozřejmě bez urážek. Kdo to ale nedokáže, bude se vždy cítit uražen. Snese třeba mnoho, ale to, co ho zasahuje je vždy „necitlivé, urážlivé nebo dokonce nesvaté“. Dovolím si proto zacitovat jedno staré lidové moudro: Hodíš-li kámen do hejna hus, ta potrefená kejhne. Vyrovnaný člověk se zasměje a neurazí, i když se v tom třeba najde a zabolí to.

Překlad článku: Irony and Parabole in Post-church Culture. Magazine of Contemporary Communities 112(4) 222-223.

 
Příbuzné odkazy
· Více Humor
· Novinky od Tomas


Nejčtenější článek Humor:
Je ''povodňový'' humor etický?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 1


Prosím, ohodnoť tento článek:

Vynikající
Velmi dobrý
Dobrý
Průměrný
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Neschopnost rozpoznat nadsázku" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Prohledat diskusi

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Neschopnost rozpoznat nadsázku (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 10. leden 2018 @ 16:27:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V kterépak skupině se asi viděl autor článku?

Nevím jak ostatní, ale nejenom mně připadá, že lidé v církvi, namísto aby milovali druhé jak přikázal Ježíš, se snaží být milí. Po pravdě řečeno, slizkost je mi protivná, i když některým kupodivu vyhovuje.



Stránka vygenerována za: 0.40 sekundy