Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 230, komentářů celkem: 429546, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 429 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466870
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Co je pravda? (II.pokračování)
Vloženo Sobota, 16. prosinec 2017 @ 23:21:19 CET Vložil: Tomas

Dotazy čtenářů poslal Nepřihlášený

V mém původním článku nazvaném „Co je pravda?“ jsem příspívajícím uživatelům Grano Salis položil otázky: Co je pravda? Nezajímají mě proklamace, naučená Písma, ale to, jak by svými vlastními slovy popsali, co je pravdou a jak se dá pravda poznat nebo zakusit. 

Ze všech komentářů pod pokračováním v článku „Co je pravda (poděkování a odpovědi) mi vykrystalizovaly k uvážení jen dvě odpovědi uživatelů timga a wolleka. Odpovídám pouze na reakci timgovu, kde víceméně reaguji i na odpověď wolleku. Děkuji Vám za Vaše reakce.

timg :  
Zjevným se světlo (pravda) o to víc stává, rozzáří-li se na temném místě. A žádná tma není ze světla, jednoduše proto že ve světle žádná tma není. Nepíšu to proto, že bych neznal světlo.
  Odpověď :
  Timgu, zaměňujete dva výrazy, pravda a světlo, jako dva pojmy vyjadřující jedno a totéž, popřípadě píšete o pravdě v zástupném termínu jako o světle. Rozumím, že mi asi naznačujete rozdíl mezi pravdou samotnou a pravdivostí z ní vycházející nebo o ni svědčící, podobně jako je rozdíl mezi světlem a září světla či svítivostí.
  Píšete, že žádná tma není ze světla, protože ve světle žádná tma není. Tady bych si dovolil Vám trošičku oponovat citací z biblické zprávy o stvoření: „…a oddělil světlo od tmy“ (Gn1:4). Podle biblické zprávy byla v první den (fáze) stvoření nebe a země nejprve tma (Gn1:1,2 Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi. Země byla pustá a prázdná a nad propastnou tůní byla tma) a nebylo tehdy nic vidět až do stvoření světla (Gn1:4 (Bůh) viděl, že světlo je dobré) Až po stvoření světla je konstatováno, že lze světlo vidět a poznáno, že je dobré. Světlo bylo sice také stvořeno v první fázi Stvořitelova díla, ale až v jejím závěru, až po tmě (Gn1:2 … nad propastnou tůní byla tma). Do existence tmy, promluvil Bůh své slovo: „Buď světlo“ (Gn1:3). Buď nebo Budiž, tedy buď – již, teď; nyní buď, zjev se). Světlo tedy prostoupilo skrze tmu jako záblesk, zář (2K4:6 … Bůh který řekl: Z temnoty ať zazáří světlo, …). Až poté v úplném závěru první fáze stvoření došlo k oddělení světla od tmy (Gn1:4) a teprve až ve čtvrté fázi k vytvoření (zjevení) jeho zdrojů (Gn1:16 Učinil tedy Bůh dvě veliká světla: větší světlo, aby vládlo ve dne, a menší světlo, aby vládlo v noci; učinil i hvězdy). Nicméně je při tomto biblickém popisu Stvořitelova díla uvažovat jako naprosto běžný člověk, který pozoruje události, tak jak běží, tedy běžný chod událostí, které jsou pozorovatelné lidským zrakem z povrchu planety Země pohlížejícím do Vesmíru a poté na Zemi kolem sebe. Dříve než je ráno vidět slunce, tma ustupuje, je prostupována přicházejícím světlem jako září, zábleskem od vycházejícího slunce, než vyjde (přijde) slunce samo a oddělí úplně světlo od tmy noci. A na sklonku dne, slunce zajde, přijde tma a teprve potom se objeví na nebi měsíc a postupně hvězdy, jejich záře je za dne pohlceno září slunce. Na Zemi jsou však stinná místa, kde i za jasného dne je tma, a z hlubší temné jámy lze pozorovat noční oblohu. Je tedy z tohoto pohledu člověka pozorujícího vzhled Nebes z povrchu zemského nakonec zřejmé, že světlo bylo, ač nebylo vidět skrze tmu, že bylo zahaleno ve tmě či za tmou. A stejně je zřejmé, že Slunce bylo, ač ještě nebylo vidět pro tmu a světlo přichází od Slunce jako oznamovatel, zvěstovatel jeho příchodu. A když Slunce přijde (vyjde) a v pravé poledne svítí kolmo na Zemi nad člověkem, je tma pod nohama člověka (jako) poražena a na nebi svítí vítěz. A střídání těch dnů a nocí, poloha Slunce, Měsíce a Hvězd, určuje tok opakujícího se (navracejícího se) času a zároveň postupujícího vpřed času, jak ho člověk na Zemi vnímá. Tedy opakované a zároveň proměnlivé děje.
  Tím vším jsem chtěl jen reagovat na Vaše zaměňování dvou výrazů „světlo a pravda“. Světlo je dobré nebo dobrotivé a přináší spatřitelné dobrotivost, která zjevuje, co je Dobro. Ale není tím pravým Světlem, tedy zdrojem svitu, tak jako jimi jsou světla svítící na obloze - Slunce, Měsíc (zrcadlo Slunečního svitu), Hvězdy; viz. k porovnání Gn1:3 vs. Gn1:16. Pokud bychom takto uvažovali o pravdě, pak i pravdivost není co Pravda. Stejně jako dobrotivost nebo dobrota není Dobrem samotným, nýbrž Dobro předchází jako jeho úvodce, oznamovatel – zvěstovatel vyslaný nebo vycházející z Dobra. Nicméně nade vším, tedy jak nad Světlem (Světly – většími, menšími až i nejnepatrnějšími) stojí v moci jejich Tvůrce Bůh. A nad Pravdou stojí Bůh sám, ze kterého Pravda vychází nebo pochází a svědčí o Bohu samotném. Ale zkusme se na to podívat z opačného pohledu, tedy že svit, jas je pravým Světlem a jeho zdroj je světlem, tedy spíše jako spotřebič (lampa) a ne jeho výrobna. V tom případě byly Hvězdy (vč. Slunce) stvořeny kvůli Světlu - svitu, aby ho vyzařovaly. Řekněme, že jakoby Světlo existující v nehmotné nezjevené podobě bývá zhmotněno, projeveno skrze stvořitelské jednání Boha stvořením Hvězd. Bůh o sobě dává tušit.
  Pravda se tedy dá poznávat, zakoušet skrze její pravdivé projevy, ale tyto její projevy nejsou Pravdou samotnou a stejně tak Pravda není Bůh sám, ale je Božím projevem. Jak tuto Pravdu poznáváte a zakoušíte ji? Jak se o ní přesvědčujete? Jak ji hledáte? Pokud jste o Pravdě poznal již vše, znamená to, že jste již zakusil veškerou její pravdivost a tedy Boží Pravdu? Víte už tedy o Ježíši Kristu, který o sobě prohlásil, že je Pravda, všechno? Jak poznáváte a zakoušíte, že Ježíš Kristus je Bohem zjevená Pravda nebo že Boží Slovo je Pravda? A víte-li o Ježíši Kristu všechno, pak máte za to, že víte o Bohu naprosto vše?
  K tomuto bych ještě přidal svůj dotaz minule položený uživateli JirkaB, která zůstala bez jakékoliv odpovědi všech:
  „… přispěvatel Willy ptal, kde je zaznamenáno, na co se Ježíš Kristus odkazoval, tedy na to, že se Eliášovi mělo stát, co je o něm psáno, že přijde a učiní mu, co sami chtěli. Je-li tento Ježíšův výrok pravdivý, tak jak je přeloženo překladateli, pak by se takový výrok měl v Písmu nacházet nebo alespoň takové výroky, které k tomuto vedou. Pak lze posuzovat Ježíšova slova za pravdivá. Je-li Ježíš zosobněním pravdy, pak by však měla být ta Písma o Eliášovi jím zosobněna.“  
Je-li Ježíš Kristus Pravda, pak tedy musí být také pravdivé jeho tvrzení z Mk9:13, kde je napsáno: Ale pravím vám, že Eliáš již přišel a učinili mu, co se jim líbilo, jak je to o něm psáno.“ Kde je to tedy napsáno v bibli? Přijímáte toto Ježíšovo tvrzení jako pravdu autority bez ověření skutečnosti, tedy bez hledání existence takového psaného záznamu jen proto, že to prohlásil nebo si pravdivost jeho slov „…a učinili mu, co se jim líbilo, jak je to o něm psáno“ ověřujete hledáním takového zaznamenaného psaného textu? Ověřujete si i tady shodu tohoto tvrzení se skutečností nebo jeho slovům věříte jen proto, že o sobě prohlásil, že je Pravda, tedy že to řekl On, tak se tvrzení se skutečností nemusí shodovat? Jenže shoda tvrzení se skutečností nemusí existovat vždy. Ani listy javoru nejsou přeci vždy zelené a co je „o něm psáno“ nemusí znamenat, že je to doslovná citace nějakého psaného textu.  
Předem děkuji za Vaše další odpovědi.                                                                                                    armespit


"Co je pravda? (II.pokračování)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co je pravda? (II.pokračování) (Skóre: 1)
Vložil: timg v Úterý, 14. květen 2019 @ 17:17:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Omlouvám se že reaguji až zpětně, neboť jsem si až teď všiml článku , který reaguje na mne. Sdělujete mi: 

 ---- Timgu, zaměňujete dva výrazy, pravda a světlo, jako dva pojmy vyjadřující jedno a totéž-----

---Tím vším jsem chtěl jen reagovat na Vaše zaměňování dvou výrazů „světlo a pravda“---

                    Velmi se mýlíte. Nic nezaměňuji: 


J 8,12  Ježíš k nim opět promluvil a řekl: Já jsem světlo světa; kdo mě následuje, nebude chodit ve tmě, ale bude mít světlo života.“

J 14,6  Ježíš mu odpověděl: „Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.


--- Píšete, že žádná tma není ze světla, protože ve světle žádná tma není. Tady bych si dovolil Vám trošičku oponovat citací z biblické zprávy o stvoření: „…a oddělil světlo od tmy“(Gn1:4).--

Ano,  píšu to, že ve světle žádná tma není. A je to pravda. Která se citací Gn1:4 (kterou ovšem jen Vy považujete za oponovací) sama i potvrzuje. 



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy