Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Matouš.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 10, článků celkem: 15037, komentáře < 7 dní: 466, komentářů celkem: 311011, adminů: 60, uživatelů: 4798  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 105 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

myslivec
Noname
gregorios777
Willy
wollek

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·V čele Evropské baptistické federace kazatelka z Velké Británie
·V USA se mění struktura náboženské příslušnosti
·Znamení na nebi 23. září 2017
·Nedokončená reformace
·Vytržení. Vytržení? Vytržení!
·Letniční odpověď reformované teologii
·Omluva a dodatek k recenzi knihy Vytržení
·Pražské zastupitelstvo zamítlo obnovu Mariánského sloupu
·Rozhovor s novým předsedou Výkonného výboru BJB Pavlem Coufalem
·Zpravodaj baptistických sborů na Facebooku

více...

Počítadlo

Licence Creative Commons

GRANO SALIS
 podléhá licenci
Creative Commons
Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported

Zaznamenali jsme
89 613 521
přístupů od 17. říjen 2001

Založeno L.P. 1997


ATELIÉR PROMĚN Jitka Černíková, kosmetika, vizáž, proměny, svatební líčení
BWF Protec
BWF Profiles
technické plsti
profily PMMA PC
plexi desky
aramid
kevlar Michaela Křivánková svatební fotografie, portréty, portrétní fotografie, fotografování novorozeňat a dětí, dětská fotografie, portrétní fotografie, svatba, svatební přípravy, fotograf

Teologie: Kniha Kazatel varuje před přicházejícím Soudem
Vloženo Pondělí, 28. srpen 2017 @ 20:15:17 CEST Vložil: Tomas

Studijní materiály poslal karels

Článek vznikl hlavně díky myšlenkám z vyučování profesora Jacquese Doukhana v rámci biblického týdne, který jsem strávil společně s členy církve Adventistů sedmého dne[1].

Eschatologie je nauka o posledních věcech. Eschatologie se zabývají událostmi, které žádný člověk nezažil a nelze je tedy ověřit. Slovo eschatologie potom může znamenat následující: Jedná se o teologickou disciplínu zabývající se buď posledními otázkami člověka, nebo posledními otázkami našeho světa (konec časů, atd.). V přeneseném smyslu může eschatologie znamenat samotné poslední věci (obvykle světa); z tohoto hlediska je téměř synonymem pro εσχατον [eschaton], což je vlastní termín označující poslední věci.V biblické knize Kazatel je jeden biblický text, poměrně nenápadný biblický text, který však odkazuje k posledním věcem:2. než se zatmí slunce a světlo, měsíc, hvězdy, a vrátí se po dešti mraky.
3. V ten den se začnou třást strážcové domu a mužové zdatní se zkřiví a mlečky nechají práce a bude jich málo, a ty, kdo hledí z oken, obestře temnota,
4. a zavřou se dveře do ulice a ztiší se hlas mlýnku a vstávat se bude za šveholu ptactva a všechny zpěvy budou znít přidušeně.
5. A člověk se bude bát výšek a úrazů na cestě; a rozkvete mandloň a těžce se povleče kobylka a kapara ztratí účinnost. Člověk se vydá do svého věčného domu a ulicí budou obcházet ti, kdo naříkají nad mrtvými.
6. Pamatuj na svého Stvořitele, než se přetrhne stříbrný provaz a rozbije se mísa zlatá a džbán se roztříští nad zřídlem a kolo u studny se zláme. 
7. A prach se vrátí do země, kde byl, a duch se vrátí k Bohu, který jej dal. kniha Kazatel 12,2-7Obyčejně tento text bývá spojován s obrazem stárnutí člověka. Vývoj člověka od jeho mládí až po jeho stáří. Nejprve jinoch, na kterém zanechalo stáří „zub času“, posléze stařec, který později umírá. (mužové zdatní se zkřiví – kosti, mlečky nechají práce – zuby; kdo hledí z oken, obestře temnota – oči) Prostě a jednoduše postupné „chátrání“ člověka, který stárne. Eschatologická perspektiva tohoto textu[2] se s výše uvedeným výkladem nemusí vylučovat. Ba právě naopak! Biblický text má více vysvětlení a tyto se navzájem nevylučují. Obraz posledních dnů člověka se tak stává obrazem posledních dnů celého lidstva. Zatímco s výkladem o postupném stárnutí člověka je jistě mnohý čtenář obeznámený. Eschatologické poselství bylo alespoň pro mě něco nového. Text z knihy Kazatele 12,2-7 se týká posledních dnů celého lidstva. Těch ukazatelů, že je to pravda, je celá řada. Uvedu některá z nich. Především jazyk, analyzujeme výpovědi biblického textu. Viz: „se zatmí slunce a světlo, měsíc, hvězdy“ (Kazatel 12,2), tohle je podobná řeč například u proroka Joele 3,4: „Slunce se zastře tmou a měsíc krví, dříve, než přijde den Hospodinův, veliký a hrozný“. Podobně bychom se dočetli i u proroka Izajáše 13,10 nebo v Evangeliu podle Matouše 24,29. Pro Boží příchod hovoří i obraz o kvetoucím mandlovníku. Hebrejské slovo pro mandlovník שׁ.ק.ד implikuje myšlenku „bdělosti“ a „pozornosti“. Tento strom v Izraeli kvete již v lednu či v únoru a je považován za jednoho z prvních poslů jara.[2] Obraz konce[3] je podpořen obrazy „zpěvů, které budou znít přidušeně“, „ti, co naříkají nad mrtvými“, „člověk (zde reprezentuje celé lidstvo) umírá“ Kazatel 12,4,5;7.Jazyk textu knihy Kazatel 12,2-7 odkazuje nejenom ke stvoření světa z biblické knihy Genesis, viz stejná terminologie: slunce, světlo, měsíc, hvězdy, atd., ale je terminologií ležící vlastně na opačné straně knihy Kazatel, kde je báseň oslavující stvoření světa – Kazatel 1,2-11. Ale zatímco tento text oslavuje stvoření světa, biblický text z 12. kapitoly hovoří o konci světa.  
Jaký má smysl tohle všechno? Odpovím slovy krále Šalamouna:Pohleď na Boží dílo! Kdo může narovnat, co on zkřivil?“ Kazatel 7,13 Jenom On Sám, tj. Stvořitel světa, můžu vyřešit naší nezáviděníhodnou situaci. „Konečným řešením“ pokřiveného stvoření je boží Soud celého lidstva na konci věků (Kazatel 12,14) a nové stvoření našeho světa. Zjevení 21,5 Na tohle upozorňují již starozákonní proroci a s východiskem přichází Spasitel světa Ježíš Kristus, který nabízí nejenom synům Izraele, ale celému světu Evangelium čili Dobrou zprávu o možnosti záchrany každého pozemšťana.   
Poznámky:1. O církvi adventistů se občas mluví jako o sektě. Měl jsem možnost účastnit se občas jejich akcí a podobná tvrzení můžu vyvrátit. (prý jsou zákoníci, to by byla pravda za předpokladu, pokud by se obřezávali, což adventisté ani neučí, ale ani tak nečiní..., takhle bych mohl pokračovat v jejich obhajobě)
2. Jak píše ve své knize profesor Doukhan, tak eschatologický výklad tohoto textu se objevuje již ve středověku a v současnosti se k němu přiklání někteří z dalších významných teologů. Není to tedy nějaký další „sektářský“ výklad...
3. Doukhan, Jacques. Kazatel, Marnost nad marnost. Advent-Orion, 2017.
4. tamtéž


 
Příbuzné odkazy
· Více Studijní materiály
· Novinky od Tomas


Nejčtenější článek Studijní materiály:
Plzeňská náboženská scéna III.


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4
Hlasů: 1


Prosím, ohodnoť tento článek:

Vynikající
Velmi dobrý
Dobrý
Průměrný
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Kniha Kazatel varuje před přicházejícím Soudem" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Prohledat diskusi

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kniha Kazatel varuje před přicházejícím Soudem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Karels v Úterý, 29. srpen 2017 @ 20:27:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
http://www.ekalich.cz/produkt/6961-Kazatel/index.htm?srchtxt=kazatel



Re: Kniha Kazatel varuje před přicházejícím Soudem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 29. srpen 2017 @ 21:15:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kniha Kazatel (Kohelet) je zjevně inspirována řeckou osudovostí, proti níž není obrany. Z osudovosti, jak známo, plyne jen beznaděj. Z hlediska chápání času obsahuje - a to také zřetelně - zdůrazňování cyklického času, jak ho vyjadřovaly četné kultury přechozí i autorovi současné. Což je v rozporu s celou Biblí, která chápe čas lineárně, kde na počátku je Bůh, zrození člověka a nakonec splynutí člověka s Bohem. Tedy žádný časový neustále se opakující cyklus, ale vpřed postupující vývoj.

Nebýt několika vět na konci (troufám si říci, že jsou k předešlému textu tak odtažité, že mohly být doplněny až při konečné redakci), tak je Kazatel knihou beznaděje. Což je v příkrém rozporu s celým Písmem, které v kdejakém verši vyjadřuje naději, i kdybychom šli stíny smrti.



Re: Kniha Kazatel varuje před přicházejícím Soudem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Karels v Pondělí, 28. srpen 2017 @ 21:19:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kniha Kazatel varuje před přicházejícím Soudem

Článek vznikl hlavně díky myšlenkám z vyučování profesora Jacquese Doukhana v rámci biblického týdne, který jsem strávil společně s členy církve Adventistů sedmého dne[1].

Eschatologie je nauka o posledních věcech. Eschatologie se zabývají událostmi, které žádný člověk nezažil a nelze je tedy ověřit. Slovo eschatologie potom může znamenat následující:

Jedná se o teologickou disciplínu zabývající se buď posledními otázkami člověka, nebo posledními otázkami našeho světa (konec časů, atd.). V přeneseném smyslu může eschatologie znamenat samotné poslední věci (obvykle světa); z tohoto hlediska je téměř synonymem pro εσχατον [eschaton], což je vlastní termín označující poslední věci.

V biblické knize Kazatel je jeden biblický text, poměrně nenápadný biblický text, který však odkazuje k posledním věcem:

2. než se zatmí slunce a světlo, měsíc, hvězdy, a vrátí se po dešti mraky.
3. V ten den se začnou třást strážcové domu a mužové zdatní se zkřiví a mlečky nechají práce a bude jich málo, a ty, kdo hledí z oken, obestře temnota,
4. a zavřou se dveře do ulice a ztiší se hlas mlýnku a vstávat se bude za šveholu ptactva a všechny zpěvy budou znít přidušeně.
5. A člověk se bude bát výšek a úrazů na cestě; a rozkvete mandloň a těžce se povleče kobylka a kapara ztratí účinnost. Člověk se vydá do svého věčného domu a ulicí budou obcházet ti, kdo naříkají nad mrtvými.
6. Pamatuj na svého Stvořitele, než se přetrhne stříbrný provaz a rozbije se mísa zlatá a džbán se roztříští nad zřídlem a kolo u studny se zláme.
7. A prach se vrátí do země, kde byl, a duch se vrátí k Bohu, který jej dal. kniha Kazatel 12,2-7

Obyčejně tento text bývá spojován s obrazem stárnutí člověka. Vývoj člověka od jeho mládí až po jeho stáří. Nejprve jinoch, na kterém zanechalo stáří „zub času“, posléze stařec, který později umírá. (mužové zdatní se zkřiví – kosti, mlečky nechají práce – zuby; kdo hledí z oken, obestře temnota – oči) Prostě a jednoduše postupné „chátrání“ člověka, který stárne.

Eschatologická perspektiva tohoto textu[2] se s výše uvedeným výkladem nemusí vylučovat. Ba právě naopak! Biblický text má více vysvětlení a tyto se navzájem nevylučují. Obraz posledních dnů člověka se tak stává obrazem posledních dnů celého lidstva. Zatímco s výkladem o postupném stárnutí člověka je jistě mnohý čtenář obeznámený. Eschatologické poselství bylo alespoň pro mě něco nového. Text z knihy Kazatele 12,2-7 se týká posledních dnů celého lidstva.

Těch ukazatelů, že je to pravda, je celá řada. Uvedu některá z nich. Především jazyk, analyzujeme výpovědi biblického textu. Viz:

se zatmí slunce a světlo, měsíc, hvězdy“ (Kazatel 12,2), tohle je podobná řeč například u proroka Joele 3,4: „Slunce se zastře tmou a měsíc krví, dříve, než přijde den Hospodinův, veliký a hrozný“. Podobně bychom se dočetli i u proroka Izajáše 13,10 nebo v Evangeliu podle Matouše 24,29.

Pro Boží příchod hovoří i obraz o kvetoucím mandlovníku. Hebrejské slovo pro mandlovník שׁ.ק.ד implikuje myšlenku „bdělosti“ a „pozornosti“. Tento strom v Izraeli kvete již v lednu či v únoru a je považován za jednoho z prvních poslů jara.[2] Obraz konce[3] je podpořen obrazy „zpěvů, které budou znít přidušeně“, „ti, co naříkají nad mrtvými“, „člověk (zde reprezentuje celé lidstvo) umírá“ Kazatel 12,4,5;7.

Jazyk textu knihy Kazatel 12,2-7 odkazuje nejenom ke stvoření světa z biblické knihy Genesis, viz stejná terminologie: slunce, světlo, měsíc, hvězdy, atd., ale je terminologií ležící vlastně na opačné straně knihy Kazatel, kde je báseň oslavující stvoření světa – Kazatel 1,2-11. Ale zatímco tento text oslavuje stvoření světa, biblický text z 12. kapitoly hovoří o konci světa.

Jaký má smysl tohle všechno? Odpovím slovy krále Šalamouna:

Pohleď na Boží dílo! Kdo může narovnat, co on zkřivil?“ Kazatel 7,13 Jenom On Sám, tj. Stvořitel světa, můžu vyřešit naší nezáviděníhodnou situaci. „Konečným řešením“ pokřiveného stvoření je boží Soud celého lidstva na konci věků (Kazatel 12,14) a nové stvoření našeho světa. Zjevení 21,5

Na tohle upozorňují již starozákonní proroci a s východiskem přichází Spasitel světa Ježíš Kristus, který nabízí nejenom synům Izraele, ale celému světu Evangelium čili Dobrou zprávu o možnosti záchrany každého pozemšťana.


Poznámky:

1. O církvi adventistů se občas mluví jako o sektě. Měl jsem možnost účastnit se občas jejich akcí a podobná tvrzení můžu vyvrátit. (prý jsou zákoníci, to by byla pravda za předpokladu, pokud by se obřezávali, což adventisté ani neučí, ale ani tak nečiní..., takhle bych mohl pokračovat v jejich obhajobě)
2. Jak píše ve své knize profesor Doukhan, tak eschatologický výklad tohoto textu se objevuje již ve středověku a v současnosti se k němu přiklání někteří z dalších významných teologů. Není to tedy nějaký další „sektářský“ výklad...
3. Doukhan, Jacques. Kazatel, Marnost nad marnost. Advent-Orion, 2017.
4. tamtéž



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy