Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Albert.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 11, článků celkem: 15084, komentáře < 7 dní: 652, komentářů celkem: 314450, adminů: 60, uživatelů: 4810  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 114 návštěvník(ů)
a 11 uživatel(ů) online:

Melissokomos
timg
cizinec
momonka
Tetra
luteran
JirkaB
wollek
Willy
martino
Laura67

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Spiritualita žitá v rodině
·Recenze: Homosexuální láska
·Babiš chce, aby církve spadaly pod ministerstvo financí
·Výsledek voleb jako ovoce Církevních restitucí
·Novodobá kalvinistická liturgie
·27 lidí zastřeleno v baptistickém kostele v Texasu
·Baptisté v Evropě o homosexualitě
·Exekutiva Evropské baptistické federace o manželství
·Stručný přehled názorů na milénium
·Co je to hermeneutika Ducha?

více...

Počítadlo

Licence Creative Commons

GRANO SALIS
 podléhá licenci
Creative Commons
Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported

Zaznamenali jsme
90 760 596
přístupů od 17. říjen 2001

Založeno L.P. 1997


ATELIÉR PROMĚN Jitka Černíková, kosmetika, vizáž, proměny, svatební líčení
BWF Protec
BWF Profiles
technické plsti
profily PMMA PC
plexi desky
aramid
kevlar Michaela Křivánková svatební fotografie, portréty, portrétní fotografie, fotografování novorozeňat a dětí, dětská fotografie, portrétní fotografie, svatba, svatební přípravy, fotograf

Teologie: Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků
Vloženo Pondělí, 05. červen 2017 @ 12:28:00 CEST Vložil: Tomas

O Bibli poslal xb

Lukáš na začátku svého evangelia říká, že již mnozí se pokusili toto vypravování sepsat, a pak střídavě čerpá z Matouše a Marka. Do toho přidává materiál, který v Matoušovi ani v Markovi není.

Takto čerpá z Matouše Lukáš 11,39-16,17:  

Mt 23,4-36
Mt 22,15-17
Mt 16,6
Mt 10,17-33
Xx             Kdo mne ustanovil nad vámi rozhodčím?
Mt 6,25-33
Mt 6,19-21

Mt 24,43-25,28
Xx             Oheň jsem přišel uvrhnout na zemi
Mt 10,34-36
Xx             Umíte posoudit to, co vidíte
Mt 5,25-26

Xx             Myslíte, že to byli větší hříšníci?
Mt 21,18-19
Mt 12,9-13
Mt 13,31-33  Mk 4,30-32  Čemu se podobá Boží království?
Mt 7,13-14

Mt 25,10-12
Mt 7,22-23
Mt 8,11-12
Mt 20,16

Xx             Vzkaz Herodovi
Mt 23,37-39
Mt 12,10-13
Mt 23,6
Mt 22,1-2
Xx             Nesedej si dopředu
Mt 23,12
Mt 5,46-48

Mt 22,2-10
Mt 10,37-39
Xx             Napřed sedne a počítá náklad
Mt 5,13

Mt 9,10-11
Mt 18,12-14
Mt 21,28-31
Mt 20,1-16
Xx             Podobenství o nepoctivém správci
Mt 6,24

Mt 23,28
Mt 11,12-13
Mt 5,18

Tabulka obsahující rovněž příslušné adresy v Lukášovi je na http://www.quantum-mechanics.net/MkMtLk_Jn/Czech/ dole. Prázdné řádky jsem přidal, aby bylo zřetelněji vidět, že se cyklicky opakuje zhruba tento vzorec:

1. vezmi něco z Mt 20-25,
2. vezmi něco z Mt 10-11 nebo napiš variaci na uzdravení z Mt 12,
3. vezmi něco, co není ani v Mt ani v Mk,
4. vezmi něco z horského kázání Mt 5-7.

Z Matouše 10-12 čerpá Lukáš obzvlášť systematicky:

Mt 10,17-33
Mt 10,34-36
Mt 12
Mt 12
Mt 10,37-39
Mt 11,12-13

Před ty dva cykly, které čerpají z Mt 12, je navíc předřazen materiál, který není ani v Mt ani v Mk a který se vyznačuje tím, že popisuje konkrétní události.

Vzhledem k systematičnosti, s jakou zde Lukáš sahá po materiálu, který není ani v Mt ani v Mk, lze těžko učinit jiný závěr, než že používá písemně zachycenou sbírku Ježíšových výroků, která se nedochovala.

Když Lukáš čerpá z Mt 13,31-33, je mimořádně silně ovlivněn paralelním Mk 4,30-32. Nebo je to jinak? Když vezmeme do úvahy, kde se čerpání z Mt 13,31-33 nachází, je logičtější vysvětlit příbuznost s Mk 4,30-32 tím, že Lukáš čerpá nikoli z Mt 13,31-33, nýbrž z nedochované sbírky Ježíšových výroků.

Některé z výroků, které jsou zde popsány jako "ani v Mt ani v Mk", Matouše nejspíš ovlivnily. Lk 12,49-50 mohl inspirovat Matouše k tomu, aby ve verši 3,11 obohatil Marka 1,8 o "a ohněm". Lk 12,49 mohl být inspirací i pro Mt 10,34, Lk 14,32 pro Mt 5,25 a Lk 16,1-8 pro Mt 18,23-34.

No a jak je to s naší sbírkou Ježíšových výroků po obsahové stránce? Působí velmi autenticky. Nevykazuje žádný esejský vliv, tolik typický pro Matouše.

Vzrušující je, že ve společnosti těch nejpravděpodobnějších vlastních slov Ježíšových nacházíme i výroky, které ukazují na Ježíšovo mesiášské sebepochopení a bývají proto označovány za pozdější výtvor křesťanů.


 
Příbuzné odkazy
· Více O Bibli
· Novinky od Tomas


Nejčtenější článek O Bibli:
Bible ANO. Ale který překlad?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 1


Prosím, ohodnoť tento článek:

Vynikající
Velmi dobrý
Dobrý
Průměrný
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků" | Přihlásit/Vytvořit účet | 83 komentáře | Prohledat diskusi

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Vacant v Pátek, 23. červen 2017 @ 20:38:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tyhlety úvahy mi přijdou celkem zbytečné. Svatý Lukáš mohl klidně čerpat z jakýchkoliv písemných pramenů, z ústního svědectví přímých svědků nebo ze svědectví lidí naplněných Duchem svatým nebo přímo z Ducha kterým byl sám naplněn. Pravděpodobně od každého něco. Nevím jak by mohl ovlivnit ostatní evangelisty, kteří byli očitými svědky a psali před ním. Matouš a Jan byli apoštolové.



Re: Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: xb v Pátek, 23. červen 2017 @ 12:24:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oprava: "Umíte posoudit to, co vidíte" je podle Mt 16,2-3.



Re: Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: xb v Čtvrtek, 08. červen 2017 @ 13:37:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sbírka Ježíšových výroků se rozrostla ještě i o něco z Matouše a z Tomáše, popsal jsem to na http://quantum-mechanics.net/O_puvodu_evangelii.html mezi posledníma dvěma trojhvězdičkama.



Re: Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rudinec v Středa, 07. červen 2017 @ 20:34:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lukáš na začátku svého evangelia říká, že již mnozí se pokusili toto vypravování sepsat, a pak střídavě čerpá z Matouše a Marka. 

S tým rozhodne nesúhlasím,že Lukáš čerpal z Matúša a Marka

21  Lebo nikdy nebolo proroctvo vynesené vôľou človeka, ale Svätým Duchom súc nesení hovorili svätí Boží ľudia.

Sväté Písmo písali svätí Boží ľudia pod vplyvom Ducha Božieho. 

Pisatelia Biblie písali nezávisle jeden od druhého.


Biblia je dielom Ducha Božieho a nie človeka.



Re: Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: tele v Středa, 07. červen 2017 @ 06:17:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám spíše pochybnosti o existenci tzv. písemné sbírky Ješuových výroků, z níž by evangelista Lukáš čerpal, zejména z úvodních vět jeho evangelia, kde psal o tom, že se už mnozí snažili sestavit vyprávění, a že on se proto rozhodl v souvislostech napsat to, co převzali z vyprávění 'očitých' svědků Ješuy. Také shledávám potíže s onou sbírkou výroků, z níž by evangelisté čerpali v tom, že by nemohlo jít o pouhé výroky Ješuovy, ale muselo by se jednat o výroky a činy s popisem události, za jakých okolností, kdy a kde byly vyřčeny a učiněny, a také se zaznamenáním výroků jeho oponentů nebo následovníků. Řazení Ješuových výroků i činů se však tu a tam liší nejen okolnostmi, ale také samotné výroky se tu a tam v některých dlovech liší, někde scházejí, jinde jsou jen v onom evangeliu ... 

Spíše se přikláním k prvotní nepsané ústně předavané tradici, pakli existovala nějaká sbírka Ješuových výroků z doby Ješuova života, snad by to Lukáš zmínil nebo by sama byla evangeliem. Přesto nepopírám, že by někdo z vyprávění Ješuových učedníků, kteří byli očitými svědky těch událostí, mohl Ješuovy výroky samostatně zaznamenávat, tak jako vlastně evangelisté tato vyprávění zaznamenali. Navíc Lukáš se zmiňuje o těch pokusech sestavit/sepsat vyprávění a mohl tedy čerpat právě z nich, ... z více psaných zdrojů. Ale o psaném uceleném záznamu výroků za života Ješuy v evangeliích zmínka chybí. Ješua zjevně asi neměl svého písaře a sám své výroky a činy i události nezaznamenával.



Re: Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: igneus v Úterý, 06. červen 2017 @ 00:07:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Doporučuji přečíst si nějaký úvod do Nového zákona. Třeba Pokorného http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001896446&local_base=SKC

Otázky, které si kladete, mají za sebou skoro dva tisíce let pokusů o řešení ...



Re: Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Karels v Pondělí, 05. červen 2017 @ 12:43:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Klobouk dolů! Jak může potom někdo říct, že Nový zákon je jednodušší než Starý zákon. Pokud se týká vzniku Nového zákona, je to pro mě osobně záhada. Zabývám se spíše Starým zákonem, ale Nový zákon je přeci jenom pro nás křesťany důležitější... Za článek a odkazy na blog díky. 



Re: Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: wollek v Pondělí, 05. červen 2017 @ 14:52:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejsem si příliš jistý, jestli podobné úvahy o vzniku evangelií brát aspoň trochu vážně. Myslím, že s dostatečnou mírou jistoty se nedá říci skoro nic, a i když mnohé paralelní texty evidentně vykazují značné podobnosti, ale někdy i rozdílnosti. Nejsem si vůbec jistý, zda z toho lze usuzovat v jakém pořadí evangelia vznikala a kdo která evangelia znal a použil. Třeba představa Lukáše čerpajícího z Marka a Matouše, a přitom uvádějící zcela jiný rodokmen Ježíše, mně osobně pravděpodobné vůbec nepřipadá. A tím pádem si kladu značné otazníky nad jakýmkoliv jiným bádáním. Jinak porovnávat ty paralelní části samy o sobě, je jistě zajímavé a něco nám to může ukázat.



Stránka vygenerována za: 1.48 sekundy