|
Právě je 271 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116549521 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život víry: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští
Vloženo Čtvrtek, 20. říjen 2016 @ 16:11:58 CEST Vložil: Tomas |
poslal Nepřihlášený „Na počátku stvořil Bůh nebe
a zemi.“ Těmito slovy začíná Bible, která je pro některé lidi Božím
slovem a je pro ně tím nejlepším zdrojem informací. Nejdříve ovšem musím
nastínit krátký úvod.
Nevím jak pro vás, ale pro mne je tato
stručná informace dostatečně výpravná. Podle nám známých fyzikálních
zákonů muselo stvoření nebe, jak ho vidíme ze země, trvat mnohém déle,
než stvoření samotné země. Oprávněná otázka, proč tedy Bůh stvořil nebe –
vesmír, který vidíme a můžeme pozorovat je logická. Libuje si snad Bůh v
neživé hmotě? Což není Bohem živých? Je-li nositelkou organického
života jen naše malá zeměkoule, tento kousíček prachu v nesmírných
dálavách známého vesmíru, pak nemají smysl všechny ty galaxie a hvězdy,
kterých je podle různých údajů kolem 10 na 22, slovy deset tisíc
triliónů. Máme tady ovšem slova apoštolů Ježíše Krista, kteří hovořili o
trůnech a panstvech, knížectvích a mocnostech, o Božích synech a
jitřních hvězdách, o vysokých vojscích na výsostech, o cherubínech a
serafínech, archandělech a andělech. Všechny tyto bytosti označují týmž
názvem „nebeské zástupy“ stejně jako hvězdy. Toto souhrnné
pojmenování „nebeské zástupy“, nám dávají tušit hlubší souvislost. Neboť
jak jinak by mohly jitřní hvězdy prozpěvovat a spolu se syny Božími
plesat (Job 38,7)? „Ty, Hospodine, jsi ten jediný, ty jsi učinil nebe,
nebesa nebes a všechen jejich zástup, zemi i vše, co je na ní, moře i
vše, co je v nich. Sám to všechno zachováváš při životě a nebeské
zástupy se ti klanějí.“ Nehemiáš 9,6. A přece! Tento svět určený k tomu,
aby se stal nádobou pro zjevení jeho slávy, utrpěl trhlinu. Dříve než
byl na zemi stvořen první člověk, objevil se na scéně hřích, který se
drze postavil na odpor Božím plánům. Nebesa, obepínající celý
svět jsou, jak se zdá, rozdělená na celou řadu oblastí, jejichž hmotná a
duchovní organizace je svěřena určitým knížatům andělů, jakožto Božím
správcům. Apoštol Pavel mluví skutečně o „trůnech, panstvech, knížatech a
mocnostech“ a to nejen viditelného, nýbrž i neviditelného světa (Kol
1,16; Ef 1,21). Jedním z těchto zvláštních knížat musel být před svým
pádem i satan. Podle postavení, jemuž se stále ještě těší, můžeme zcela
právem soudit, že mu byla svěřena do správy – v každém případě ještě
před jeho pádem – obrovská oblast. Skutečnost, že působí právě na zemi,
vnuká myšlenku, že mu byla svěřená právě země s jejím vzdušným a
éterickým okolím. Potvrdil to i sám Pán Ježíš, když nazval Satana
„knížetem tohoto světa“ (Jan 14,30). Apoštol Pavel jej nazývá „knížetem
mocným v povětří“ (Ef 2,2). Když Satan pokoušel Ježíše na poušti
slovy: Pak ho ďábel vezme na velmi vysokou horu, ukáže mu všechna
království světa i jejich slávu a řekne mu: „Toto všechno ti dám,
padneš-li přede mnou a budeš se mi klanět.“, neupřel Ježíš Satanovo
právo disponovat všemi královstvími se vší jejich slávou (Mat 4,8-9). O
konci tohoto satanova práva se můžeme dočíst až v knize Zjevení 11,15:
Zatroubil sedmý anděl. A ozvaly se mocné hlasy v nebi: „Vlády nad světem
se ujal náš Pán a jeho Mesiáš; a bude kralovat na věky věků.“ Vláda
satana nad pozemskou oblastí pokračuje i po Golgotě a Letnicích. Jen si
vzpomeňte na slova apoštola Jana z konce prvního století, 1 Jan 5,19…:
celý svět je pod mocí Zlého. Kdy se stal z „Lucifera“ tj.
„Světlonoše“ Boží slávy, Boží odpůrce Satan? Můžeme jen z náznaků v
Božím slově usoudit, že mezi prvním veršem Bible, viz na začátku článku a
druhým veršem: „Země pak byla pustá a prázdná, nad propastí byla tma a
nad vodami se vznášel Boží Duch,“ se událo něco, proč se země stala
„pustá a prázdná“. Některé překlady říkají: „stala se“ po zásahu
stvoření „pustá a prázdná“ a dokonce zatopená vodami. Takže nejspíš
tehdy nastal okamžik, kdy tento Bohem dosazený kníže tohoto světa
vypověděl svojí denní povinnost a stal se z něj Boží odpůrce (hebrejsky
satan) a hanobitel svatých (řecky „diabolos“ = Ďábel). Od té doby se
táhne stvořením trhlina a proti světskému státu Božímu stojí
organizovaná vzdoroříše zla. Pád Satana, vládce země a
světelného knížete, se stál i pro starozákonní proroky námětem jejich
obrazného líčení svržení babylonského krále (Iz 14,12-14) a popisu pádu
Týru (Ez 28,12-17). Bible se zmiňuje o původu zla jen na pozadí a jaksi
zprostředkovaně, jen příležitostně a formou obrazných náznaků, nikdy
formou přímého poučování a nikde souvisle a nezahaleně. Víra v existenci
satana je vírou Ježíše a apoštolů. Ten, kdo tuto prakřesťanskou víru
nesdílí, nemůže pochopit Ježíše a ani apoštoly. Současný moderní člověk
se staví vůči představě Ďábla negativně už proto, že v něm vidí
groteskní obraz. Satan je ve skutečnosti vysoce inteligentní sice padlá,
nicméně mocná duchovní bytost, jejíž existenci nelze filozoficky nijak
napadnout. V této souvislosti můžeme pozemské a světové
katastrofy považovat za reakci Boží spravedlnosti na kosmickou revoluci.
Jisté je jen to, že na zemi zuřily smrt a zkáza v rostlinné a živočišné
říši již od nepaměti, dlouho před lidským pokolením. Geologické vrstvy,
které leží pod námi, jsou v pravém smyslu tohoto slova „obrovským
pohřebištěm obklopeným zkamenělou půdou“. Mnohá dravá zvířata pravěku
představovala příšerné, neuvěřitelně žravé a smrtonosné obludy. Jen si
uvědomte, co řekl Hospodin Adamovi v ráji: „Hospodin Bůh postavil
člověka do zahrady v Edenu, aby ji obdělával a střežil.“ (Gen
2,15). Před kým a čím měl Adam střežit rajskou zahradu? Skutečnost, že
Adam byl pokoušen Bohu nepřátelskou a lživou vzdoromocí , vedou k
poznání, že zlo se neobjevilo poprvé v člověku, nýbrž už před ním v
jiném tvoru. Už před stvořením člověka, před jeho pádem a souvisejícím s
ním prokletím půdy, byla ve stvoření trhlina a disharmonie. V
této souvislosti můžeme uvažovat o tom, že šestidenní dílo, tak jak o
něm čteme v Genesis 1 kapitole, je vlastně dílem regeneračním, a že
původním úkolem člověka bylo, aby jakožto služebník Boží a vládce nad
stvořením tuto navenek regenerovanou zemi rozmnožením svého rodu a
rozšířením svého panství i na sféru satanovu, znovu získal pro Boha. Jak
dlouho probíhala geologická období podle prvního biblického verše, si
nikde v Bibli nečteme. Tímto způsobem lze pak vysvětlit rozpory mezi
učením Bible a filozofickým učením o vzniku světa. Myslím, že
původ zla jsem vcelku zevrubně vysvětlil, a teď již jen zbývá vysvětlit,
proč Bůh toto zlo dopouští i nadále. Tady musím uvést jeden z klíčových
veršů Bible, Žalm 89,1: Spravedlnost a právo jsou pilíře tvého trůnu,
před tebou jde milosrdenství a věrnost. Kdyby Bůh porušil jeden z těchto atributů svého kralování, jeho trůn by neobstál a popřel by svou svátost. Jestli
Lucifer dostal do správy zemi i s jejím okolím, nevíme především na jak
dlouho a za jakých podmínek, a spekulace o tom jsou bezpředmětné. Jen
si uvědomte, že dosud vlastně podle biblických záznamů se nikdy Satan
neujal své vlády veřejně. Ani v známých lidských dějinách neexistuje o
tom žádný záznam. Když se totiž zamyslíte nad knihou Zjevení a její
zvěstí, Satan bude odstraněn teprve potom, co se ujme své vlády nad zemí
zjevně a veřejně. Zj 13,1: Tu jsem viděl, jak se z moře vynořila dravá
šelma o deseti rozích a sedmi hlavách; na těch rozích deset královských
korun a na hlavách jména urážející Boha. Ta šelma, kterou jsem viděl,
byla jako levhart, její nohy jako tlapy medvěda a její tlama jako tlama
lví. A drak jí dal svou sílu i trůn i velikou moc. Teď ještě
něco pro ty, kteří obviňují Boha, že nezasahuje do lidských dějin a
nepomáhá trpícím. Dokud se veřejně neujal vlády satan, nemůže ani Pán
Ježíš. Pomáhá skrytě a pouze tam, kde vidí víru. Viz nenápadný verš z
Markova evangelia 6 kapitoly 5-6: A nemohl tam učinit žádný mocný čin,
jen na několik málo nemocných vložil ruce a uzdravil je. A podivil se
jejich nevěře. Obcházel pak okolní vesnice a učil. Kde není víry, nejsou ani zázraky. Zdroje: Bible, Svítání spásy světa, napsal Erich Sauer
Leonet
|
Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Pondělí, 24. říjen 2016 @ 21:32:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | No z prvních veršů bible "nesálá" negace, natož 'učení' o zlu. Vždy je dobré si uvědomit že, čtu hebrejské písmo...a nemusím "pouštět fantazii" dveře dokořán ;-) |
Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Úterý, 25. říjen 2016 @ 21:06:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To co Bůh zasadil... Šamar, hlídat, střežit svou sebekázní..Abad, obdělávat, vzdělávat láskou... Neb z ráje zbyde poušť... |
]
Re: Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: leonet v Úterý, 25. říjen 2016 @ 21:31:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Hezké, odpovídáš si sám na své otázky. Střežit před čím, když prý žádné zlo nebylo? Proč obdělávat, když nebyl žádný plevel? To, že v ráji je strom poznání dobrého a zlého, a může v něm být had, svědčí kromě jiného, že události nastíněné v článku jsou pravděpodobné.
|
]
Re: Re: Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Úterý, 25. říjen 2016 @ 21:47:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ten had, njn. ... dobře pisatelé Gen. odmytologovali hada, matku zem, nebeské panstva... chceš li odbožštili. .. ráj nezůstane rájem lenošením ? Obděláváním (práce pro druhé)a střežením (sebe) se ráj rozvíjí.... Had zde není zlo, nýbrž bůžek, a ráj se nestřeží proti hadu, nýbrž pro zachování ráje... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: leonet v Středa, 26. říjen 2016 @ 15:11:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Obhajuješ svůj názor, který jsi pravděpodobně od někoho přijal, můžeš, ale uvědom si, že neznámé procento teologů zastává názor, který tady hlásáš a stejně neznámé procento zastává názor, který jsem prezentoval v článku. Nikdo nedělal průzkum kolik je pro tvůj pohled a kolik pro můj. Knížku, kterou cituji jako zdroj, mám a autor uvádí desítky jmen teologů, archeologů a dalších, kteří zastávají názor článku. Začíná Augustinem a pokračuje až do dneška. A to nehovořím o překladech druhého verše, které používají jako první slovo "potom", "pak" nebo "stalo se", a všechny s významem, že toto slovo popisuje něco, co učinila nějaká stvořená bytost. Neboli mezi prvním a druhým veršem Písma se mohlo stát něco, co příčinou stvořených bytostí učinilo zemi "pustou a prázdnou a zatopenou vodou", neboli první stvoření mohlo být zničeno první potopou.
Nebuď tak tvrdohlavý a zkus si něco vyguglovat.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Středa, 26. říjen 2016 @ 18:17:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Taky věřím že, mezi prvním a druhým veršem se něco stalo, ...ale pisateli :-) Nepotřebuji věřit po " cizímu ", a nenabádám k tomu, diskutuji nad článkem.
"Na počátku stvořil", a jdu za fundament, i za obraz, i alegorií a možná i mýtus tím že, vnímám strukturu řádu, od neuspořádanosti k řádu, od chaosu k řádu, od prázdnoty k životu. Bůh do všeho vnáší stvořitelský řád, naplňuje životem. Děje se to "kulticky" oddělením (badal), vnáší se 'rytmus' do chaosu a uspořádává se. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: tele (123tele@seznam.cz) v Středa, 26. říjen 2016 @ 19:22:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ... dříve než Bůh 'zformoval' nebesa i zemi ... byla země 'zpustlou a nehostinnou' ... nad propastnou tůní (vod) vznášel se 'boží úmysl' ... ;-) ... oddělit je 'košer' ... |
]
|
|
Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Neděle, 23. říjen 2016 @ 19:09:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | V prvních kapitolách Bible chodil Bůh s lidmi a nikde nebylo po nadzemských bytostech zla památky. Badatelé dokonce soudí, že andělé tam byli vsunuti až dodatečně. I když se občas o nějakém zlém tvoru zmínka vyskytla, např. pouštním ďáblu Azazelovi. Izajáš sice napsal, že sám Bůh je stvořitelem zla, jeho personifikaci však jasně nevidí. Zmiňuje jen pohanské pověrečné bytosti (např. satyr = Lilith), občas nějaké duchařské zmínky.
Dobří a zlí andělé se však vloudili do textů Bible někdy po -6 stol. a pracovali s nimi proroci hlavně po babylónském exilu. Apokalyptické zvěsti jsou však jich plné, Daniel je již vykreslil naprosto jasně. Kniha Daniel však byla dokončena do dnešní podoby někdy kolem r. - 166.
Nový zákon již s nadzemskými mocnostmi zla, zlými duchy, démony a nepřátelskými andělskými bytostmi pracuje naprosto běžně.
Kde se vzal ten dualismus, kde na jedné straně je dobrý Bůh a jeho andělé a na druhé zlí andělé a vládce zla?
Když půjdeme do historie, najdeme počátky dualismu před dobrými 2 tisíciletími před n.l. v nejrůznějších mýtech, hlavně v sumerských, babylonských a perských. Mýtus o Tiamátě (nepřítelkyně v Bibli) je asi tak starý. Jenže badatelé přišli na to, že hlavním zdrojem učení o dualismu dobra a zla byl perský Zoroaster (někdy též nazývaný Zarathuštra), který působil někdy v -6 stol. Ten učil, že svět ovládá na jedné straně dobrý bůh a jeho bohové, na druhé straně zlý bůh a jeho duchové. Člověk má pomáhat tomu dobrému bohu a zlému se vzepřít. Zoroastrismus se přirozeně mohl dostat i do podvědomí biblických autorů, neboť zvláště od té doby se to v Bibli dualismem jen hemží. Dokonce samotný biblický Bůh je zatlačován do pozadí, místo něho bojují andělé a vysvobození musí přinést nějaký spasitel.
Řecký dualismus, který má kořeny v jejich filozofii, již pevně s počítá s dušemi a s duchem, přičemž na rozdíl o hebrejského chápání odděluje duši od těla. V Novém zákoně je vliv řecké filozofie naprosto zřejmý, třeba evangelista Jan je jím plný, dokonce přejímá jejich poloboha Logos.
Dá se z toho udělat prostý závěr:
Autoři Bible nebyli ušetřeni dualistických vlivů a převzali vysvětlení, že zlo je způsobeno jakýmisi duchovními bytostmi, jejichž názvy přejali. Jde o primitivní vysvětlení, neboť například ďábla nikdo nikdy neviděl. Zato počátek Bible, který ještě pověrami ovlivněn nebyl a o všem rozhodoval Bůh, jasně říká, že lidské srdce je od základů zlé. Tedy žádbý dualismus, žádní duchové nepáchají zlo, ale příčinou všeho je lidské srdce.
Tím máme jasně řečeno, že cestou proti zlu je obrácení, kdy je člověk naplněn Božím duchem. Jiný duch není, přestože Ježíš, ovlivněn myšlením své doby, dualismus zřetelně přejímá. |
Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Neděle, 23. říjen 2016 @ 21:40:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jak vykládají věřící židé svou bibli? Jak to že Bůh zná dobré i zlé, a lidé ne? Gen.3:22... Chtějí tím snad říci že, Bůh prvně padl aby poznal zlo, zlé...? Personifikací zla do jména " satan" uhýbáme tomu : je jako jeden z nás, vlastní zodpovědnosti ... |
]
|
|
Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: tele (123tele@seznam.cz) v Pátek, 21. říjen 2016 @ 22:35:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Leonet ... ďábel (satan) hřeší odpočátku ... když mluví, nemůže jinak než lhát, protože v něm pravda není, je odpočátku vrahem ... v něm je odpočátku zlo ... nikdy nebyl světlonoš a nikdy nebyl jitřenkou ... Písmo mluví k Nebúkadnesarovi jako o babylónských božstvech Šaharovi a jeho synu Helelovi ... |
|
|
Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: leonet v Čtvrtek, 20. říjen 2016 @ 20:19:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj všem, již několik let se mi nedaří dát tady žádný článek. Jeden bratr v Kristu ho tady dal jako nepřihlášený. Orginální článek i s odstavci a mnohém lépe přehledný lze nalézt na mém blogu tady: siemko.blog.idnes.cz Leonet
|
Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Neděle, 30. říjen 2016 @ 11:43:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Skutečnost, že Adam byl pokoušen Bohu nepřátelskou a lživou vzdoromocí , vedou k poznání, že zlo se neobjevilo poprvé v člověku, nýbrž už před ním v jiném tvoru."
1. Bůh Hospodin 2. Člověk tvor 3. Had živočich
Člověk byl stvořen s oběma sklony jecer ha-ra, jecer tov, potom byl "vsazen" do zahrady Eden, a tam dostal pomoc k aktivaci jecer ha-ra, ženu. Had stvořený, "polním živočichem," nejzchytralejší posloužil k tomu aby člověk od pasivního vztahu dospěl k aktivnímu vztahu, přes zákaz jíst z stromu, a budete jako Bůh, k "člověk je jako jeden z nás, zná dobré i zlé". Jak žena tak had udělali co museli, aby člověk došel k paradoxu, totiž k jedinému možnému vztahu přes pokání.... |
]
|
|
Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Čtvrtek, 20. říjen 2016 @ 21:13:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Lucifer není konkrétní jméno Satana. Lucifer je označení světlonoše. Satan byl světlonošem ale už dávno není. |
|
|
Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Čtvrtek, 20. říjen 2016 @ 21:20:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Proč je zlo...je to jednoduché. Takový oheň je dobrý sluha ale špatný pán. V ohni je tedy jak dobro tak i zlo. Bůh ovšem nestvořil oheň pro konání zla, stejně jak nestvořil člověka k tomu aby konal zlo. Zlo jako takové tedy bylo už od počátku ale bylo minimalizováno jakoby do jednoho bodu a to do ovoce, které se z tohoto důvodu nemělo jíst.Zlo číní ten kdo zlo chce působit. Stačí k tomu zneužít dobro.
|
Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: leonet v Čtvrtek, 20. říjen 2016 @ 21:43:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Přečti si tyto odkazy: (Iz 14,12-14); (Ez 28,12-17).
|
]
Re: Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pátek, 21. říjen 2016 @ 00:19:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No a ??? Ja vím, že byl světlonoš. Ale říkám, že to je označení těch co nosí světlo. Satan ho nosil, ale už dávno nenosí, už dávno není světlonoš. |
]
Re: Re: Původ zla a proč zlo Bůh dopouští (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Pátek, 28. říjen 2016 @ 20:52:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | dzehenuti, jakto že, Bůh zná dobré i zlé ? jak a jakým způsobem zná ? Znamená "znát" prožívat, nebo zažívat ?
|
]
|
|
|
|