Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474079
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Rozumět textům Písma tak, jak jsou napsány ...
Vloženo Pondělí, 18. červenec 2016 @ 22:35:41 CEST Vložil: Tomas

O Bibli poslal oko

Návrat do reality.

V posledních měsících alespoň mě připadají tyto stránky méně atraktivní, jakoby nějak potemněly. Probírají se zde pořád dokola jen samé nechuťárny, jako by ony byly nějakou přirozenou součástí života obyčejných křesťanů. A navíc zde roste vulgarita ve vyjadřování, kterou už jedno vynechané písmeno ve slově nahrazené tečkou opravdu nijak nevylepší.

Přesto bych rád dostál svému někdejšímu slibu (zvláště Toníkovi) a pokusil se nyní na konkrétních příkladech osvětlit, že Písmo nejde číst jenom tak, jak je napsáno, že prostý text třeba organicky zasadit do prostředí, ve kterém vznikl, do způsobu myšlení a vyjadřování tehdejších lidí. Až pak se člověku „rozsvítí“, až pak Písmo skutečně ožije a Bůh ke člověku skutečně promluví. Promluví v pravdě, protože Bůh je pravda.
Ale to nejde bez znalostí tehdejšího prostředí, obyčejů a způsobů myšlení. Tyto znalosti však nenalezneme přímo v Písmu, předávají se už od dob apoštolů skrze věky v živé tradici církve.
Někteří z vás však žijí v absurdní představě, že si stačí vzít Písmo a číst - a o správné pochopení smyslu textů se už postará Duch svatý.
Žijí v naprosto mylné představě o jakémsi pomyslném trosečníkovi na ostrově, kterému k obrácení ke křesťanství plně dostačil nález Bible. "Sola scriptura" (jedině Písmo) ovšem člověka naprosto spolehlivě zavádí jenom do světa vlastních virtuálních představ, které jsou oním člověkem mylně přisuzovány jakémusi vnuknutí Ducha svatého. Člověk pak žije ve vlastních lžích, v absurdních lžích - coby produktech vlastní zjitřené nábožné fantazie, ve virtuálním světě vlastních vymyšleností, naprosto přesvědčen o své neomylnosti ve víře.
Přesvědčen o vlastní výjimečnosti mezi ostatními lidmi, třeba i o tom, že Bůh mu už přece dal „bílý kamínek“… - že patří už mezi jistojistě navěky spasené.

Ovšem porozumět správně třeba významu Janova Zjevení, které v sobě organicky zahrnuje jak minulost, tak přítomnost i budoucnost celého světa, lidstva i jednotlivců současně, určitě není pro žádné začátečníky. Tato část Písma je co do správného pochopení smyslu ta nejtěžší, nejobtížnější.
Člověk sotva zvládnuvší zavrzat stupnici na housle se přece ještě nemůže s úspěchem pustit už i do partitur Niccoly Paganiniho! To by byl katastrofální debakl!

Domnívat se, že správně porozumím Písmu právě tak, jak je napsáno – i bez dalších znalostí příčin a souvislostí, že smysl Písma netřeba vykládat a osvětlovat, že takového vzdělání netřeba – znamená zvolit si cestu oklamaného hlupáka, borce z jakési virtuální počítačové hry, ve které je jeho vítězství jím samotným už dopředu naplánováno, ať ve hře učiní cokoli. Ovšem vše je v takovémto případě pořád jen zdánlivé, virtuální. Zcela mimo objektivní skutečnost, zcela mimo realitu.


Postavme se raději nohama na pevnou zem, nebojme se přijmout realitu o sobě!
Každý z nás je opravdu výjimečný, ale docela jiným způsobem. Výjimečný ve způsobu svého obdarování, výjimečný v tom, že jej docela výjimečně a dokonalým způsobem miluje Bůh. Myslet si však o sobě věci, které nejsou ani zbla pravdivé, je docela obyčejná čistá pýcha.
Pokora naproti tomu není zase ničím jiným, než prostým návratem do reality. Pokora je přijmutím pravdy o sobě.
A až v této pravdě se pak člověk teprve může opravdu setkávat se skutečným Bohem – protože Bůh je pravda a lež nenávidí.

Přicházíte sem jako lidi různého založení, různého vzdělání, různých podob víry - i s různými urputně zakořeněnými představami. Za ta léta, co sem chodím je mi ale už jasné, že sám nikoho nepřesvědčím naprosto o ničem, pokud moje láska k tomuto člověku nebude předcházet jakékoli mé dokazování. A také to, že i síla logických argumentů je neúčinná, nepředchází – li ji vnitřní ochota z druhé strany tyto moje argumenty také naprosto nezaujatě posoudit.

Proto bych vás rád požádal o velkorysost, o toleranci a shovívavost, o chladnou hlavu bez emocí - až budete posuzovat toto mé dokazování a vytvářet si na něj svůj vlastní názor.

Jako vzor pro to, že Písmu se nedá porozumět bez předchozí přípravy, bez určitých znalostí, které teprve podmiňují správné a pravdivé pochopení textu uvádím Mt 5,38-41:
Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Oko za oko a zub za zub.‘ Já však vám pravím, abyste neodporovali zlému člověku, ale když tě někdo udeří do tvé pravé tváře, nastav mu i druhou tvář. A tomu, kdo se s tebou chce soudit a vzít ti košili, nech i plášť. A když tě někdo bude nutit k službě na jednu míli, jdi s ním dvě.


Já však vám pravím, abyste neodporovali zlému člověku, ale když tě někdo udeří do tvé pravé tváře, nastav mu i druhou tvář. ...
Jak tomuto textu rozumí dnešní člověk bez znalosti okolností?
Tak, jak je napsán! Doslova! Tedy neodporovat zlu, ale podřídit se zlému člověku, udělat ze sebe hlupáka, doslova blbečka. Nechat na sobě dříví štípat! Někdo mě bude fackovat a já mám jenom držet jak bačkora, jak tupec? Takovou máte představu o křesťanství? A jakou jinou můžete mít, pokud neznáte dobové okolnosti a posuzujete tento text čistě očima a myšlením dnešního člověka?


... A tomu, kdo se s tebou chce soudit a vzít ti košili, nech i plášť. ...
A opět se tomuto bez znalosti okolností nedá porozumět jinak, než doslova – tak jak je napsáno. To v důsledku ovšem znamená nechat se trpně okrást, aniž bychom proti tomu jakkoli protestovali, ba naopak, přidat zloději z vlastní iniciativy ze svého i ještě něco navíc! Tedy vlastně doslova podporovat zloděje v jeho hříšném jednání!


... A když tě někdo bude nutit k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. …
Tak, jak je napsáno. Podvolit se nespravedlivému násilí a z vlastní horlivosti se podbízet násilníkovi k ještě větší službě, k ještě větší křivdě na sobě.


Takto by těmto textům nutně musel rozumět i onen fiktivní trosečník na ostrově s Biblí v ruce – ale bez jakýchkoli dalších informací – a v podobném duchu tomuto místu rozumíte i mnozí z vás. Totiž bez nutné znalosti tradice církve těmto textům ani nelze nijak jinak rozumět. Jen tak, jak jsou napsány, v tomto smyslu jim rozumí dnešní člověk.



Ale jaký je tedy skutečný význam těchto textů?
Nemůžete přikrývat zlo!
Křesťan nemá být tím, kdo se jen sladce usmívá a nic víc. Kdo trpně přijímá rány! Křesťan není žádný blbec! Křesťan má taky za úkol postavit hráz zlu. A to vyžaduje odvahu a statečnost.


Já však vám pravím, abyste neodporovali zlému člověku, ale když tě někdo udeří do tvé pravé tváře, nastav mu i druhou tvář.
Dnešní člověk už nezná spoustu okolností, ve kterých Ježíš mluvil.
Nezná přesně tehdejší zvyky, kulturu apod. - co tehdy všichni lidi věděli a co dnešnímu člověku uniká …
V kontextu toho pak nabývá toto podobenství úplně jiný význam:
Ježíš žil uprostřed semitské kultury, kde i dodnes je ostře vymezena funkce pravé a levé ruky.
Pokud si v této kultuře lidi vyřizují své účty tak, že se fackují, dělají to pravou rukou.

Když někoho udeřím hřbetem ruky (tedy na jeho levou tvář), tak fackuje pán svého otroka, nebo svého sluhu, někoho, kdo je mu podřízený - tedy není mu rovný, je méněcenný.
Kdežto údery dlaní si vyřizují účty mezi sebou lidé sobě rovní.
Lidé sobě rovní se tedy fackovali dlaní pravé ruky na levou tvář toho, kdo stál naproti.

Vidíme tedy, že podobenství nabývá najednou už docela jiný význam: Jestliže tě někdo udeří na pravou tvář (hřbetem pravé ruky), nastav levou. Na levou tvář tě nemůže udeřit pravou rukou hřbetem, nýbrž je nucen tě udeřit dlaní. Udeřit sice, ale udeřit už jako sobě rovného.
Tímto nastavením levé tváře protivníkovi říkáme: „Nevyvyšuj se nade mnou, před Bohem jsme si všichni lidé rovni!“
Jde tady totiž i o obrácení toho, kdo se domnívá, že má nade mnou navrch, že je něco víc. Nastavením levé tváře mu říkám něco zásadního: „My jsme si před Bohem rovni!“.
Jakýkoli jiný způsob jej o naší rovnosti nepřesvědčí (udeřit jej třeba na oplátku do levé tváře), znamená další eskalaci násilí, krevní mstu. Nám se však jedná o akt milosrdenství vůči bližnímu – udělej víc! A správně! To od křesťana vyžaduje odvahu a statečnost. Stejně statečně se zachoval Kristus, když mu voják před veleknězem dal políček. Tehdy taky nemlčel, ale dal onomu vojákovi podnět k zamyšlení. A příležitost k obrácení, ke změně smýšlení.


... A tomu, kdo se s tebou chce soudit a vzít ti košili, nech i plášť. … …
U židů v té době se nosil dvojí druh oděvu? Svrchní šat (plášť), který sloužil v noci i jako deka na přespání, protože noci byly chladné a spodní dlouhá košile. Chudý člověk si mohl pořídit zpravidla jen jediný plášť na celý život. A ten plášť sloužil na mnoho účelů, byl důležitý na přežití.. Jestliže někdo chudému člověku ukradl jeho plášť, tak tím vlastně ohrožoval jeho život. Když ti někdo vezme plášť i košili, zůstaneš nahý, na pospas zimě a chladu, na pospas živlům. A u Izraelců bylo velmi důležité starat se o sebe navzájem. Ve Starém zákoně je mnoho míst, která mají zajistit chudým lidem, aby se mohli o sebe alespoň nějak postarat: Při žních se nechávalo v rozích pole obilí pro chudé lidi, aby si mohli na svou obživu alespoň něco nasbírat. Pokud někdo vzal jinému do zástavy jeho plášť, měl povinnost jej před západem slunce dotyčnému zase vrátit. Příkaz přímo od Hospodina (Ex 22,25).
A pro Izraelce dívat se na nahého člověka byla pro něho mnohem větší ostuda, než být sám nahý. Měl totiž povinnost pomoci. Protože jestliže můj bratr je nahý a já na sobě něco mám, pak je zde zásadní problém – a ten problém mám já. Čili když mi někdo sebere košili a já mu dám i plášť, tak jemu musí dojít, co provedl! Jemu musí v té chvíli dojít, že to je jeho ostuda! Znovu zde máme adekvátní výzvu křesťanům k milosrdenství pro obrácení hříšníka. Aby si on uvědomil, co to dělá!


... A když tě někdo bude nutit k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. …
Ježíš toto vypráví v kontextu, kdy Palestina byla okupovaná Římany, byli tam římští vojáci a platilo zde římské právo. To vojákům zajišťovalo právo vložit svoji „plnou polní“, či jiné břemeno komukoli z místního obyvatelstva na záda a ten musel místo vojáka nést toto břemeno plnou míli – ale nikdy ne víc, než jednu míli! Ani o krok dál! Za zneužití totiž byly týmž zákonem stanoveny pro vojáky vysoké tresty – takový voják by mohl mít problémy, kdyby si postižený stěžoval.
Právě na základě tohoto zákona přinutili později vojáci i Šimona z Kyrény nést Ježíšův kříž. Čili to nebyla žádná zlovůle vojáků, či bezpráví na Šimonovi. Vojáci jej takto mohli docela po právu zákonným způsobem přinutit nést Ježíšův kříž.
Takže když já ponesu vojákovi jeho břemeno dál, než jednu míli, říkám mu tím: Ano, ty mě můžeš přinutit jít s tebou jednu míli – zákon ti to umožňuje - ale nes i ty kus své odpovědnosti. Zamysli se nad tím! Já bych si přece mohl stěžovat a ty bys měl problém! Já ti však nyní pomáhám už nikoli jako vojáku ze zákona, ale pomáhám ti jako bratru v našem lidství.

Milosrdenství není něco sladkého a rozplizlého.
Milosrdenství je cosi velmi pevného, co vyžaduje odvahu, námahu a vede k zamyšlení, vede k obrácení. Obrácení mě, i obrácení toho druhého. Vede ke změně smýšlení lidského srdce.

Jsme sice vystaveni různému nehezkému jednání ze strany druhých, ale existuje způsob, jak nastavit druhou tvář. Jak tomu druhému člověku sdělit: „My jsme si před Bohem rovni!



A toto je skutečným smyslem celé této Ježíšovy řeči, těchto podobenství.
Bez předávané tradice církve bychom toto ovšem už dávno nevěděli a rozuměli bychom textům právě jen tak, jak jsou napsány – ovšem v kontextu novodobého myšlení a bez znalosti dávných souvislostí bychom těmto textům pochopitelně nutně rozuměli už naprosto chybně.




"Rozumět textům Písma tak, jak jsou napsány ..." | Přihlásit/Vytvořit účet | 66 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Rozumět textům Písma tak, jak jsou napsány ... (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Pondělí, 18. červenec 2016 @ 23:06:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Bílý kamének nestačí jen dostat ale musí se i přijmout :).



Re: Rozumět textům Písma tak, jak jsou napsány ... (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Pondělí, 18. červenec 2016 @ 23:08:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko, co tě naučili v katolicismu, to je tvé rozhodnutí..
Na rozdíl od pomatené a znásilněné mysle oko, mohu a můžu rozumět textům epištol.
Víš, ty oko sloužíš člověku, a napiš  co chceš, jseš pořád mimo!



Re: Rozumět textům Písma tak, jak jsou napsány ... (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 19. červenec 2016 @ 08:20:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Návrat do reality. 

  Ahoj Stando.

  Jak bylo na lodi?

  To je dobře, že jsi zpět v realitě, to ti chválím. Jsem radši, když se začneš bavit o realitě, než když se zamotáváš do různých konstrukcí a realitě života se vyhýbáš. Pokud se budeme bavit o reálném životě a ne o různých náboženských nápadech, bude to jen k užitku.


Písmo nejde číst jenom tak, jak je napsáno, že prostý text třeba organicky zasadit do prostředí, ve kterém vznikl, do způsobu myšlení a vyjadřování tehdejších lidí. Až pak se člověku „rozsvítí“, až pak Písmo skutečně ožije a Bůh ke člověku skutečně promluví. 

  To je výborné zjištění, mám stejnou zkušenost. K tomu jsem už dříve psal článek "Je možné rozumět písmu?".


Ale to nejde bez znalostí tehdejšího prostředí, obyčejů a způsobů myšlení. Tyto znalosti však nenalezneme přímo v Písmu, předávají se už od dob apoštolů skrze věky v živé tradici církve. 

  No, porozumění není o znalostech, ale o životě a životní zkušenosti, kterou žili ti lidé, co písmo psali. 

  Abych ti to přiblížil: Je to podobné, jako třeba s muzikou. To, že by ti někdo předával znalosti jak se tahá za smyčec, jak se s ním správně hýbe, jak se správně naladí struny je samo o sobě k ničemu, pokud člověk nevezme housle do ruky a nezahraje na ně. Teoretické znalosti o tom, co to jsou housle a jak se na ně hraje nejsou ani zlomek toho, co je to hrát na housle. Dokonce ani poslouchat houslový koncert není ani zlomek toho, co je to hrát na housle. Teoretické znalosti jsou dobré a užitečné, poslouchat druhé jak hrají je dobré a užitečné, ale ani jedno ani druhé není hraní na housle. Vzít do ruky housle a hrát je ten klíč.

  A tak je to s písmem: To důležité, co dává porozumět písmu, "vědět o čem ti lidi psali" je život, který žili autoři písma. Znalosti jsou až zprostředkovaná věc. 

  Život je ta hlubina. Znalosti jsou jen povrch.

  To, co se předává v živé tradici církve, je život.
  To, co se předává v mrtvé tradici "církve" jsou znalosti. A to ještě často falešné, protože lidem, co ty znalosti předávají, chybí ten život. Pak jsou ty znalosti jako "tichá pošta", protože ti lidé předávají něco, čemu nerozumí z co nežijí.

  To že člověk zná význam přirovnání z prvního století, je povrch. To, že člověk žije život, ze kterého přirovnání vychází, je ta hlubina.


Někteří z vás však žijí v absurdní představě, že si stačí vzít Písmo a číst - a o správné pochopení smyslu textů se už postará Duch svatý. Žijí v naprosto mylné představě o jakémsi pomyslném trosečníkovi na ostrově, kterému k obrácení ke křesťanství plně dostačil nález Bible.

  A kteří z vás tuto tvou absurdní představu mají? 

  A zajímali jste se někdy o realitu, jak je to ve skutečnosti, nebo jsou pro vás důležité jen vaše virtuální představy?


"Sola scriptura" (jedině Písmo) ovšem člověka naprosto spolehlivě zavádí jenom do světa vlastních virtuálních představ, které jsou oním člověkem mylně přisuzovány jakémusi vnuknutí Ducha svatého. Člověk pak žije ve vlastních lžích, v absurdních lžích - coby produktech vlastní zjitřené nábožné fantazie, ve virtuálním světě vlastních vymyšleností, naprosto přesvědčen o své neomylnosti ve víře. Přesvědčen o vlastní výjimečnosti mezi ostatními lidmi, třeba i o tom, že Bůh mu už přece dal „bílý kamínek“… - že patří už mezi jistojistě navěky spasené.

  To ti ta realita dlouho nevydržela. 

  Myslíš jako, že když někdo zastává "sola scriptura", že žije totéž, co vy v ŘKC? A podle čeho jsi tak usoudil? Projekce?

  Zajímal ses někdy o to, co znamená to heslo "sola scriptura", jak žijí lidé, kteří se jím řídí, nebo to máte zakázáno, nesmíte to a musíte povinně psát do diskuzí vaše nepravdivé výmysly o druhých?


Domnívat se, že správně porozumím Písmu právě tak, jak je napsáno – i bez dalších znalostí příčin a souvislostí, že smysl Písma netřeba vykládat a osvětlovat, že takového vzdělání netřeba – znamená zvolit si cestu oklamaného hlupáka, borce z jakési virtuální počítačové hry, ve které je jeho vítězství jím samotným už dopředu naplánováno, ať ve hře učiní cokoli. Ovšem vše je v takovémto případě pořád jen zdánlivé, virtuální. Zcela mimo objektivní skutečnost, zcela mimo realitu. 

  Konečně rozumné slovo. Když píšeš sám o sobě, tvou zkušenost, tak je vidět, že píšeš pravdivě. 

  Je dobře, že jsi na to přišel. Pokud opustíš tvoje klamné virtuální představy a vrátíš se do reality, bude to jen a jen dobře.


Postavme se raději nohama na pevnou zem, nebojme se přijmout realitu o sobě! 
Každý z nás je opravdu výjimečný, ale docela jiným způsobem. Výjimečný ve způsobu svého obdarování, výjimečný v tom, že jej docela výjimečně a dokonalým způsobem miluje Bůh. Myslet si však o sobě věci, které nejsou ani zbla pravdivé, je docela obyčejná čistá pýcha. 
Pokora naproti tomu není zase ničím jiným, než prostým návratem do reality. Pokora je přijmutím pravdy o sobě. 

  No, vida, jak ti to jde, když se od tvých výmyslů a falešných představ vrátíš do reality! Moc hezky napsané. Přesně tak to je.

  Pokora je přijmutím pravdy o sobě. Pokora je poddat se pravdě. Pýcha je pravdě se vzpírat, myslet si věci, které nejsou pravdivé. Ať už o sobě, nebo o druhých lidech.







Re: Rozumět textům Písma tak, jak jsou napsány ... (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 19. červenec 2016 @ 17:02:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Uvedené výklady jsou tradičně známé a nevím, proč oko soudí, že je předává pouze tradiční církev. Já jsem je od ní určitě neslyšel.

Konkrétně uvedené Ježíšovy výroky však mají úplně jiný význam, než oko uvádí. Totiž neřešit konflikty tak, aby člověk nebyl jako nějaký "blbeček" (citace z článku) tím, že nedokázal odporovat zlu. Ježíš vyzývá k tomu, aby takovým "blbečkem" byl, neboť se stane součástí  blahoslavených, jejichž je království nebeské.

Kromě toho, kdo pak posoudí co je zlo a co není, přičemž co není zlo - co to pak je? Dobro je totiž všude kolem, vždyť Bůh stvořil vše dobré. Zlo je pak něco, co do tohoto světa nepatří, zlo není přirozenou součástí. Když někdo zlu odporuje, správně se staví proti  nepřirozenosti, která do tohoto světa nepatří. Když však ve svém odporu použije metodu, která je shodná s metodu zla, sám se stává strůjcem zla, tedy se protiví přirozenému Božímu řádu.

Ježíš uváděl nejen tyto příklady, ale jeho učení je nejdokonaleji shrnuto v kázání na hoře.
Blahoslavení jsou tiší, plačící, žíznící a pronásledovaní po spravedlnosti, milosrdní. pokojní, čistého srdce...

Ježíš jasně říká, že blahoslavenství nespočívá v odporu vůči zlu, ale v tom, že člověk zlo šířit nebude. Je to princip přerušení řetězení zla. Když proti zlu nepodnikneme odpor, budeme sice trpící, plačící, pronásledování, ale zůstane nám čisté srdce a můžeme se radovat, že nás budou tupit jako blbečky. My to však děláme kvůli němu a tím získáváme jen další blahoslavenství (Mt 5:11).

Již Sokrates řekl, že dobrého člověka buď uctíváme, nebo zabijeme. Ježíš nám jasně řekl, že dobro je přirozeným řádem tohoto světa a vyzval k budování spravedlivého řádu Božího království. Ale cesta k budování Božího království není cestou zla, křížových výprav, tak zvaných "spravedlivých válek" (na ně jsou katolíci experti), ale hlvně

cestou kříže.

Kdo to umí zvládnout?



Re: Rozumět textům Písma tak, jak jsou napsány ... (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 19. červenec 2016 @ 18:33:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Přicházíte sem jako lidi různého založení, různého vzdělání, různých podob víry - i s různými urputně zakořeněnými představami. 

  To jsi hezky popsal vaši realitu. Ale proč nemáš odvahu psát sám za sebe, ale stále si promítáš vaši situaci a vaše postoje do druhých?


  Teď k tématu.

  K tomu, aby člověk znal dobový kontext písma se mnohem více hodí historici, archeologové, znalci poměrů, než ideologové různých náboženství či guru sekt a jejich nápady.

  K tomu, aby člověk porozuměl o čem je podobenství se mnohem více hodí život, který žili lidé písma, než výklady lidí, kteří žijí jiný život a život popsaný v písmu neznají a nemohou poznat. Chceš li, je třeba "přijmout Ducha písma".


  Teď ke tvým konkrétním výkladům a nápadům, zajímal by mne tvůj pohled.

Vidíme tedy, že podobenství nabývá najednou už docela jiný význam: Jestliže tě někdo udeří na pravou tvář (hřbetem pravé ruky), nastav levou. Na levou tvář tě nemůže udeřit pravou rukou hřbetem, nýbrž je nucen tě udeřit dlaní. Udeřit sice, ale udeřit už jako sobě rovného. Tímto nastavením levé tváře protivníkovi říkáme: „Nevyvyšuj se nade mnou, před Bohem jsme si všichni lidé rovni!“ ....
...
Bez předávané tradice církve bychom toto ovšem už dávno nevěděli a rozuměli bychom textům právě jen tak, jak jsou napsány – ovšem v kontextu novodobého myšlení a bez znalosti dávných souvislostí bychom těmto textům pochopitelně nutně rozuměli už naprosto chybně.

  Když se například podíváš na příběh bičovaného a bitého Pána Ježíše či kamenovaného Štěpána, kteří se modlí za ty, co je bijí a neoponují jim, jak se na ně díváš? Neznali tvůj správný výklad a jiný pohled v tradici tvé církve?

  Když si vezmeš příběh pronásledovaných křesťanů, kteří umírali po stovkách v circích, neodpláceli zlým za zlé, neodporovali, nebo příběh Maxmiliána Kolbeho, jak se na ně díváš? Neznali tvůj výklad, nebo byli popletení?

  Když si například vezmeš toto kázání na téma Mt 5,38-42, tak jak to má ten člověk? Nezná ten tvůj "správný" výklad, který sis na základě tvých učitelů vyrobil, nebo ho zná, ale posluchačům ho zatajuje?  Jak se díváš na toto kázání?



Re: Rozumět textům Písma tak, jak jsou napsány ... (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 20. červenec 2016 @ 22:29:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Jak tomuto textu rozumí dnešní člověk bez znalosti okolností? 
Tak, jak je napsán! Doslova! Tedy neodporovat zlu, ale podřídit se zlému člověku, udělat ze sebe hlupáka, doslova blbečka. Nechat na sobě dříví štípat! Někdo mě bude fackovat a já mám jenom držet jak bačkora, jak tupec? Takovou máte představu o křesťanství? A jakou jinou můžete mít, pokud neznáte dobové okolnosti a posuzujete tento text čistě očima a myšlením dnešního člověka?

  Stando, ještě k této věci.

  Kdo z vás tomu takto podivně rozumí? Komu to oponuješ? Kde jsi získal tuto tvou představu o "křesťanství"?

  Souvisí to nějak s utrpením a očistcem, co nás vyučovali v ŘKC? Už jsi prohlédnul ten nesmysl náboženství utrpení, který tak strašlivým způsobem ubližuje lidem, tu ohavnost, a vymezuješ se proti ní? 

  Nebo proti komu se to vymezuješ? Kde jsi potkal lidi či názory a postoje, kterým oponuješ?



Re: Rozumět textům Písma tak, jak jsou napsány ... (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 19. červenec 2016 @ 19:53:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Někteří z vás však žijí v absurdní představě, že si stačí vzít Písmo a číst
Zato jiní žijí v ještě absurdnější představě, že vzít samotné Písmo nestačí, je třeba k tomu vzit ještě i Mišnu, Gemaru, Toseftu a Šulchan Aruch. Přípaně jen ten posledně jmenovaný a Písmo přenechat (pře)placeným profesionálům.

Žijí v naprosto mylné představě o jakémsi pomyslném trosečníkovi na ostrově, kterému k obrácení ke křesťanství plně dostačil nález Bible. "Sola scriptura" (jedině Písmo) ovšem člověka naprosto spolehlivě zavádí jenom do světa vlastních virtuálních představ
Zatímco různé lidské tradice člověka ještě spolehlivěji zavedou do jen světa představ jiných lidí, často pochybného charakteru a erudice.

Člověk pak žije ve vlastních lžích, v absurdních lžích - coby produktech vlastní zjitřené nábožné fantazie, ve virtuálním světě vlastních vymyšleností, naprosto přesvědčen o své neomylnosti ve víře.
Spousta lidí žije ve lžích, co se na sebe po generace nabalují jak brouk hohnivár svou kuličku. A často především kvůli vlastní myšlenkové pohodlnosti. Doteďka se to tak dělalo a komu to nevyhovuje, tak je "smraďoch". Že by měl pravdu je zcela vyloučeno.

Každý z nás je opravdu výjimečný, ale docela jiným způsobem. Výjimečný ve způsobu svého obdarování, výjimečný v tom, že jej docela výjimečně a dokonalým způsobem miluje Bůh.
Tohle zní jako jazykový protimluv. Výjimečné je něco, co je dostupné jen menšině, a to menšině menší než je množina zájemců. To, co je dostupné všem, se dá nazvat spoustou krásných slov, ale ne slovem výjimečný.
Tyto věty by byly v pořádku, například pakliže bys jimi chtěl říci, že Bůh miluje dokonalou láskou pouze číst lidí, kteří o to stojí/by o to stáli, zatímco ty ostatní nikoliv.

Pokora naproti tomu není zase ničím jiným, než prostým návratem do reality.
Žil jsem v přesvědčení, že pokora je strpění křivdy, jež by být trpěna nemusela, tedy by mohla být napravena. To, co jsi popsal bych pojmenoval spíš asertivita. (viz - Pokora je přijmutím pravdy o sobě.)

A navíc zde roste vulgarita ve vyjadřování
Fakt tu není nic horšího? Tak to jsme šťastní lidé



Re: Rozumět textům Písma tak, jak jsou napsány ... (Skóre: 1)
Vložil: tele v Středa, 20. červenec 2016 @ 09:54:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsme sice vystaveni různému nehezkému jednání ze strany druhých, ale existuje způsob, jak nastavit druhou tvář. Jak tomu druhému člověku sdělit: „My jsme si před Bohem rovni! A toto je skutečným smyslem celé této Ježíšovy řeči, těchto podobenství. Bez předávané tradice církve bychom toto ovšem už dávno nevěděli a rozuměli bychom textům právě jen tak, jak jsou napsány – ovšem v kontextu novodobého myšlení a bez znalosti dávných souvislostí bychom těmto textům pochopitelně nutně rozuměli už naprosto chybně.

Tedy, Stando … nejenže mám za to, že se docela dost mýlíš, ale ty dokonce sama sebe usvědčuješ z nadřazenosti nad druhými – jen ty máš ty správné výklady – tedy tvá církev. Podle tvého chápání ti tedy nastavím svou druhou tvář :-):- )

Předně je třeba nevytrhávat z kontextu a číst Písmo tak, jak je psáno: Mt5,38„Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Oko za oko a zub za zub.‘39Já však vám pravím, abyste neodporovali zlému člověku, ale když tě někdo udeří do tvé pravé tváře, nastav mu i druhou tvář.40A tomu, kdo se s tebou chce soudit a vzít ti košili, nech i plášť. 41A když tě někdo bude nutit k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. 42Tomu, kdo tě žádá, dej a od toho, kdo si od tebe chce vypůjčit, se neodvrať.“

Tedy Ježíš ve verši 38 říká lidu, že něco slýchává, jistý výklad Písma „Oko za oko a zub za zub“. Ten předávaný výklad onoho Písma je ihned podáván ve verši 39(a): „Já však vám pravím, abyste neodporovali zlému člověku …“. Zde vidíš, že opravdu někdy postačuje jen pozorně číst Písmo. Ve verších 39(b) až 42 Ježíš tento výklad (verš 39b), tuto ústní tradici (dnes ústní tradice církve) naprosto boří a obrací. Všechny 3 respektive 4 příklady (v.39b – uhození do tváře, v.40 – košile a plášť, v.41 – míle, v.42 – rozdávání) vysvětlují Ježíšovo stanovisko k Písmu, jeho učení, jak mají lidé jednat a říkají totéž, jsou odpovědí na verše 38 až 39(a). 

... A tomu, kdo se s tebou chce soudit a vzít ti košili, nech i plášť. … Stando, bez dobové znalosti … :- ) Tedy měl bys vědět, že košile byla tím spodním a základním kusem oděvu přikrývajícím nahotu člověka a plášť sloužil jako ochrana před nepřízní počasí. To asi víš. Tedy bez košile by byl člověk nahý a bez pláště by zůstal bez ochrany. Asi také víš. Můžeš znát mnohé výklady církevní tradice a naprosto se minout v porozumění, protože tvé myšlení je založeno na mystice a nikoliv na moudrosti životního poznání. Tedy výklad tohoto Písma je naprosto jednoduchý a pochopitelný z kontextu Písma a bez příkras církevní tradice: Když tě někdo ponižuje (haní), nebraň (nechraň) se mu, neodplácej mu zlým, ale dobrým.

Další verše:  Já však vám pravím, abyste neodporovali zlému člověku, ale když tě někdo udeří do tvé pravé tváře, nastav mu i druhou tvář. ... A když tě někdo bude nutit k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. … říkají (tedy Ježíš) naprosto to samé, … když tě někdo ponižuje, nebraň se mu, neodporuj mu, odplať mu svou pokorou a dobrotou. Celé to završuje a dokresluje a vyplňuje verš 42: „Tomu, kdo tě žádá, dej a od toho, kdo si od tebe chce vypůjčit, se neodvrať.“ A je Ježíšovým učením, jak mají jeho učedníci žít.

Mne však asi bude zajímat tvé praktické uplatnění toho, co kážeš (tedy tvá církev). Jak tedy tomu, kdo ti ubližuje a ponižuje tě, odplácíš, a jak jednáš k těm, od kterých nemůžeš, ale předně můžeš čekat dobrou odplatu, za tvé dobro učiněné jim. Jak jim dáváš poznat, že jste si před Bohem naprosto rovni. Všechny ty církevní dogmata, předávané církevní tradice, mimochodem zrovna tuto tebou vysvětlenou mám za zlou, (tedy v přístupu k tomu, kdo tě ponižuje; k tomu kdo se před tebou ponižuje – prosí, žádá – za dobrou), jsou totiž k ničemu, stejně jako Písmo, které neuchopíš životně, tedy nebudeš ho žít. A příležitostí je v životě člověka mnoho …

Tedy, jak konkrétně jednáš s člověkem, který tě ponižuje … ? Jak konkrétně jednáš vůči těm, kdo od tebe něco žádají a mohou ti odplatit dobrým … ? A jak vůči těm, kdo ti nemohou odplatit dobrým, ale víš že ti asi odplatí zlým …? Zapomeň na plášť, košili, míle, břemena, hřbety ruky, dlaně ... a napiš něco zcela reálného z dnešní doby. 





Stránka vygenerována za: 0.66 sekundy