Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 143 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116567673
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Proč Halík není Charlie
Vloženo Pátek, 23. leden 2015 @ 15:51:42 CET Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Tomáš Halík velmi srozumitelně vysvětlil, proč se nepřidává k heslu „Já jsem Charlie“, vyjadřujícímu solidaritu se zavražděnými karikaturisty z Charlie Hebdo. Přesto byl kritizován Michaelem Žantovským za nedostatek empatie („V Charlieho kůži“, LN 14. května) a Martinem Zvěřinou za snahu dělat si monopol na vkus („Proč má mít monopol na vkus zrovna Halík?“, tamtéž).

Předně nutno říci, že Halík si monopol na vkus nedělá. Říká, že naše kultura má více tváří, a on preferuje jinou, než byla tvář humoristického časopisu Charlie Hebdo. A domnívám se, že za jeho stanoviskem není ani nedostatek empatie. Pouze ji projevuje nejen vůči zavražděným, jejich rodinám a přátelům, ale i vůči muslimům.

Halíkovi se nelíbí má přílišná kritičnost vůči islámu. Nicméně to, co se nyní stalo, vidím jako obrovské a zbytečné přilévání oleje do ohně. Umírnění muslimové zejména v islámských zemích to totiž vůbec nemají snadné. Pokud vyjádří nelibost nad vraždou karikaturistů, potřebují k tomu více statečnosti než my Evropané. Radikální muslimové jsou totiž vyzbrojenější a jejich nenávist se obrací i vůči těm, kdo jim připadají příliš „vlažní“. Když vyjde pětimilionovým nákladem další karikatura Mohameda (byť lze argumentovat tím, že nikde není psáno, že je to Mohamed, nicméně všechny strany to tak chápou), znamená to velký problém pro umírněné muslimy a velký trumf pro ty radikální. Proto by asi stálo za hlubší promyšlení, jak to s tou empatií vlastně je. Umírnění muslimové jí hodni nejsou?

Jestli Halíkovi dobře rozumím, stojí stoprocentně za svobodou slova. Ve svém článku to vyjádřil opakovaně. Pouze má určité pochybnosti, jestli ta tvář, kterou západní civilizace ukazuje světu, je opravdu to nejlepší, co můžeme nabídnout. Jsou opravdu Riot a karikatury urážející věřící všeho druhu tou korouhví, pod níž máme táhnout do boje? Když to vztáhnu do naší historie, morální ikonou hilsneriády byl přece Masaryk, nikoli Hilsner.

Na rozdíl od Tomáše Halíka si myslím, že jsme v boji s islámským světem. Pouze ten boj pojímáme jinak. Radikální islamisté se nás terorem snaží obrátit na svou víru. Západní sekulární kultura by také ráda obrátila muslimy na svou víru. Ráda by dosáhla toho, aby ani jim nebylo nic svaté, a aby jim bylo jedno, že si někdo dělá legraci z toho, co oni považují za důležité. Já jsem křesťan, a taky bych je rád obrátil na svou víru. Věřím tomu, že Bůh miluje každého člověka a nepřeje si, aby se víra v něj šířila násilím. Věřím i tomu, že Bůh miluje humor a že lze vtipkovat například o církvi a o křesťanech. Lze dokonce vtipkovat i o Ježíšovi. Ale to neznamená, že pokud takto vtipkuji, dokazuje to, že mi není nic svaté. Západní kultura muslimům velmi hlasitě říká: „Nám není nic svaté.“

Když někdo namítne, že to možná není to nejlepší, co bychom mohli dělat, je v podezření, že odmítá svobodu slova, nebo, v Halíkově případě, že si dělá monopol na vkus. Já trvám na svobodě slova, ale řídím se slovy apoštola Pavla: „Všechno je mi dovoleno, ale ne vše je pro mě užitečné.“ A mohu se k Halíkovi, s nímž v mnohém nesouhlasím, připojit, když píše: „…pokládám za svou povinnost varovat … před tímto cynickém trendem naší západní kultury.“

Dan Drápal 
15. ledna 2015


"Proč Halík není Charlie" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Proč Halík není Charlie (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Pátek, 23. leden 2015 @ 21:25:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Každý křesťan jistě nebude svého bližního provokovat. Avšak v komentáři Dana Drápala je mnoho chyb, které svědčí o jeho neznalosti věci. Úplně zásadní:  Islámští teroristé se nás nesnaží získat na svou víru, jak píše D. Drápal. Ani trochu. Islámští teroristé bojují za svou víru, neboť je ohrožena satanem, představovaným západním světem. Pouze naplňují příkazy Koránu.

Ještě že Boží prozřetelnost nám dala Krista, který nás vede, abychom Boží boj přenechali Bohu a zde na zemi milovali své nepřátele.



Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy