Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Ilja.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 18, článků celkem: 16722, komentáře < 7 dní: 706, komentářů celkem: 435306, adminů: 60, uživatelů: 5259  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 165 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Willy
Tolstoj
cizinec
gregorios777

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
119456992
přístupů od 17. 10. 2001

Z internetu: Chanuka 5775
Vloženo Úterý, 16. prosinec 2014 @ 10:10:35 CET Vložil: Tomas

Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Zítra večer rozsvítíme první Chanukové světlo, podívejme se proto na svátek z poněkud méně obvyklého pohledu. Když se učíme o Chanuka, klasifikujeme tento svátek společně se svátkem Purim jako svátek mladý, který není uveden v Tóře. Skutečně v Tóře není uveden svátek Chanuka, ale na druhou stranu v Tóře nalezneme mnoho náznaků, pro to, že tento svátek bude v budoucnosti slaven.

Jaké jsou to náznaky? Především známý komentář k tomu, že Aron, Mojžíšův bratr při rozdělování odpovědností v přenosném Chrámu byl ustanoven odpovědným za Menoru, což se mohlo zdát jako cosi, co není podstatné, a snad by se slušelo, aby Mojžíšův bratr byl pověřen něčím významnějším. Odpověď je na tuto otázku je právě Chanuka, i léta po té, kdy přestane existovat nejen přenosný svatostánek, ale i Chrám, ponesou si Židé přenesené světlo z Chrámového svícnu sebou na své cestě diasporou.

Druhý výklad s nímž si dovoluji čtenáře seznámit je složitější, vztahuje se k světlu, které je na samém počátku stvoření a to je ono světlo, o němž hovoří Genesis 1,3 prvotní pro nás dnes skryté světlo. Ve verši 14 nalezneme opět zmínku o světle, které odděluje den od noci, to je světlo, které známe. Kam zmizelo ono první světlo z třetího verše, které umožňovalo Adamovi, stvořenému šestého dne vidět vše a pamatovat si vše, co viděl na celé zemi. Toto neobyčejné světlo však bylo s koncem šabatu Adamovi odebráno, protože porušil Boží přikaz. Ono velké skryté světlo zářilo pro člověka pouhých 36 hodin, od stvoření Adama do dokonce šabatu. A pak jej Bůh uschoval a učinil pro nás nedostupným.

Nyní si připomeňme, kolik Chanukových světel rozsvěcujeme – 36 (nepočítáme 8 sluhů, šamašů, kterým chanuková světla zažíháme). Dostáváme se tak ještě k samému počátku stvoření, odkud čerpáme sílu při zapalování chanukových světel. Zapalujeme světlo v srdcích, a oheň ve svícnu. Tak se zpívá i v písničce באנו חושך לגרש בידינו אור ואש – Přišli jsme vyhnat temnotu, v našich rukou je světlo a oheň. Slovo חושך , (temnota) je složeno ze stejných písmen jako slovo שוכח (zapomenutí), což nám má připomenout že temnota znamená zapomnění.

Zapomnění tedy opuštění židovských tradic chtěli Řekové, když nežádali od Židů nic jiného, než aby se vzdali tří příkazů svého náboženství, tedy obřízky, šabatu a novoluní, podle nějž se určuje čas svátků a nového roku. Nevadilo jim studium Tóry, které však bez praktické aplikace jejích příkazů pro židovský život ztrácí význam. Proto Řekové a mnozí jiní zakázali to, co tvoří tři principy židovské existence totiž duši (obřízku), místo (šabat) a čas (novoluní). Svátek Chanuka trvá 8 dní, vždy je v něm šabat a také během svátku začíná nový měsíc tevet. Studium Tóry je projev rozumu dodržování jejích principů je věcí srdce. Rozum analyzuje, ale srdce sjednocuje a přibližuje Bohu. I proto je poselství svátku stále tak naléhavé, navrací nás k samému ideálu stvoření.

Zdroj: www.eretz.cz


"Chanuka 5775" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Úterý, 16. prosinec 2014 @ 11:20:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud má někdo více informací na toto téma at je uvede děkuji.



Re: Chanuka 5775 (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 16. prosinec 2014 @ 11:44:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokoj a mír nechť zůstává s Vyvoleným národem.
Ten kdo se chce postupného zapalování Chanukových světel zúčastnit má každoročně příležitost v Praze před Rudolfinem. Na náměstí Jana Palacha.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy