Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 489 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479283
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Ukrajinský spor o pravé pravoslaví
Vloženo Středa, 17. září 2014 @ 16:16:01 CEST Vložil: Olda

Z našich církví poslal Nepřihlášený

Ve slavné Kyjevo-pečerské lávře (nejvýznamnějším pravoslavném klášteře na Ukrajině) byl v polovině srpna zvolen nový kyjevský metropolita.

Po smrti metropolity Volodymyra na počátku července má Ukrajinská pravoslavná církev moskevského patriarchátu nového vůdce, kterým se stal metropolita Onufrij původem z Bukoviny. Při této příležitosti stojí za to načrtnout, jak vypadá aktuální náboženská situace na Ukrajině. Ta je od první poloviny 90. let značně nepřehledná.


Podobně jako v mnoha jiných oblastech i v tomto případě platí, že církve na Ukrajině jsou hluboce rozdělené. V základu se Ukrajinci dělí na pravoslavné a řecké katolíky. Druzí jmenovaní jsou de facto křesťany východního obřadu, avšak narozdíl od pravoslavných uznávají katolickou hierarchii a za hlavu církve považují papeže. Řeckokatolická (nebo také uniatská) církev vznikla tzv. Brestskou unií v roce 1596, kdy pravoslavní žijící na území tehdejšího Polska vytvořili unii s římskými katolíky.


Vzhledem k ruským represím (řeckokatolická církev byla likvidována nejen v carském Rusku, ale i v Sovětském svazu) přežili řečtí katolící ve větším množství především na území rakouského záboru Polska, tedy v Haliči, přičemž dnes jasně dominují pouze ve lvovské oblasti. Tam je také jejich duchovní centrum – lvovská katedrála svatého Jiří. Kromě toho fungují ve větším množství ještě v dnešní Ivano-Frankivské, Ternopilské a částečně Zakarpatské oblasti. V Praze se početná řeckokatolická komunita shromažďuje v katedrále svatého Klimenta, která je součástí areálu Klementina.

Naprostá většina Ukrajinců se sice hlásí k pravoslaví, ale ani zde není situace jednoduchá. Světové pravoslavné církve sice formálně uznávají pouze Ukrajinskou pravoslavnou církev moskevského patriarchátu, která je autonomní součástí Ruské pravoslavné církve. Kromě toho ale existují na Ukrajině ještě přinejmenším dvě významné pravoslavné církve. První (a méně významná) z nich je Ukrajinská autokefální pravoslavná církev, jejíž kořeny sahají do roku 1921, tedy období kdy se Ukrajinci snažili vybojovat si nezávislost. Druhou z nich, která je hlavním soupeřem moskevského patriarchátu, je Ukrajinská pravoslavná církev kyjevského patriarchátu, která vznikla v roce 1992.

Roztržku mezi pravoslavnými spustil tehdejší kyjevský metropolita Filaret, který se pokoušel ukrajinské pravoslavné osamostatnit od Moskvy, za což byl ze své pozice odstraněn a nahrazen nedávno zemřelým metropolitou Volodymyrem. Filaret poté založil "vlastní" církev a stal se kyjevským patriarchou, kterým je dodnes. Základním programem Filareta je sjednocení pravoslavných na Ukrajině v jedné národní církvi. Díky tomu pochopitelně existují mezi oběma církvemi hluboké antipatie, které volba nového kyjevského patriarchy zcela evidentně neutlumí. Nový metropolita Onufrij je totiž příznivcem koncepce "ruského světa" (sjednocení "ruského" prostoru, součástí kterého má být i Ukrajina s Běloruskem). Není tedy divu, že na volbu velmi rychle zareagovali představitelé kyjevského patriarchátu, kteří v souvislosti s ní vyjádřili rozčarování.I když značná část Ukrajinců rozdíly mezi církvemi nevnímá a označuje se jednoduše za "pravoslavné" bez sympatií ke konkrétní církvi, je jasné, že současná situace církvi moskevského patriarchátu kvůli jejímu napojení na Ruskou pravoslavnou církev spíše uškodí. Ještě větším problémem této církve je to, že se v průběhu Euromajdanu projevilo její vnitřní rozdělení. Zatímco část jejích představitelů sympatizovala s kyjevskými protesty, jiní otevřeně podpořili separatisty v Donbasu.

Na problémy před kterými stojí Ruská pravoslavná církev v souvislosti s Euromajdanem upozorňuje ve své aktuální analýze i polský Ośrodek studiów wschodnich, podle které nebude bez Ukrajiny projekt "ruského světa" nikdy kompletní. Zároveň ale na Ukrajině narůstá negativní názor na její činnost a jedním z důsledků ruské agresivní politiky jsou i rostoucí snahy o emancipaci Ukrajinské pravoslavné církve moskevského patriarchátu. I když tedy volba nového kyjevského metropolity nijak nesjednotí pravoslavné duchovní na Ukrajině, je takřka jisté, že události posledních měsíců v delší perspektivě složitou náboženskou situaci nějakým způsobem změní.

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/blogy/283804-ukrajinsky-spor-o-prave-pravoslavi/


"Ukrajinský spor o pravé pravoslaví" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ukrajinský spor o pravé pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 18. září 2014 @ 09:11:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro mne je pravé všechno pravoslaví, stejně jako pro většinu našich pravoslavných bratrů a sester. V Cařihradě, na Ukrajině, v Rusku, v Řecku, na Blízkém východě i po celém světě. Určité rozdíly mezi Ruskem a Ukrajinou pocházejí také z toho že do Ruska přišlo pravoslaví z Byzance a na Ukrajinu z Řecka. Což se projevuje na obřadech, zvycích i svatých ikonách.



Stránka vygenerována za: 0.12 sekundy