Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465193
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Sexualita v Bibli
Vloženo Pátek, 09. květen 2014 @ 14:42:38 CEST Vložil: Olda

Kázání poslal karels

1. Píseň písní hebrejsky שׁיר השׁירים je možná jednou z nejvíce opomíjených knih svatých textů Bible. Při čtení zajisté zaregistrujeme řadu promluv mezi mužem a ženou. Píseň písní je mimoto zvláštní tím, že iniciativnější je žena, což není zcela běžné v blízkovýchodní literatuře.

Pro pochopení logiky knihy Písně písní je dobré si uvědomit, že láska nedošla svého tělesného naplnění. Jakýmsi refrénem, jakýmsi ústředním motivem, jenž se v knize neustále opakuje, je fráze: „nebuďte a nezburcujte lásku, dokud nebude chtít sama.“ (Píseň písní 2,7; 3,5; 8,4)


Jacques Doukhan navrhuje v textu 2:4 slova הביאני [hevieni] užít namísto minulého času „uvedl mě“ imperativu הביאני [havieni] „uveď mě“, což je možné díky odlišné vokalizaci. V každém případě láska dvou milujících není naplněna.  


2. V otázkách lidského těla, sexuality v průběhu dějin panovaly přinejmenším dva názory. Oba názory jsou pastí, kterou se člověk může nechat polapit.


Prvním názorem je, že lidské tělo, sexualita, sex je něco špatné. Prosazoval se mnišský způsob života, který byl pojímán jako ideál svatosti.


Druhým názorem - protipólem předešlého uvažování je názor, který nám chce vnutit představu, že je dobré si užívat života. Takzvaný volný sex, sex bez zábran s kýmkoliv a kdekoliv.


Nepochybně jste podobné uvažování, vážení čtenáři, zaznamenali v dnešní době. Biblická kniha Písně písní nám však uštědřuje morální lekci, jakpak je to s naším lidským tělem a naší sexualitou. Krása lidského těla a naše sexualita není něco nepatřičného, zač bychom se měli stydět. Kniha Písně písní je oslavou milostného vztahu mezi mužem a ženou, mezi dvěma milujícími. Na druhou stranu si je autor knihy velice dobře vědom svatosti vzájemné lásky dvou lidských bytostí. Láska a sexualita má Bohem přesně určené místo v tomto stvořeném světě, kde dochází svého jediného naplnění v monogamním svazku.


Možná jsme pod vlivem sdělovacích prostředků, jakými jsou televize, denní tisk, internet měli za to, že láska je příležitostný sex s tím, kdo se nám pro tu „kratochvíli“ právě namane. Moudrost svatých textů Bible, v našem konkrétním případě knihy Písně písní, nás však vyvádí z takové mylné představy! Pokud velice pozorně pročteme zmíněnou knihu, pak zjistíme, že zamilovanost nedošla svého tělesného naplnění. Láska, vztah dvou milujících lidí, muže a ženy je očekáváním na ten pravý okamžik, na tu pravou chvíli. Láska muže a ženy je naplněna v manželství.


3. A tady bych rád upozornil na jednu zvláštnost v biblickém textu knihy Píseň písní. Na určitou možnost hebrejského překladu upozornil Jaroslav Šubert křesťan, který vysílal rádiové pořady ze zahraničí ještě za socialismu: „Zdraví vás všechny křesťanské církve.“ V otázce krásy ženského těla, neměli překladatelé kralického, ani ekumenického překladu dostatek odvahy přeložit text doslova, jak by si biblický text nepochybně zasloužil. Jedná se o ženský klín.


Můj výklad nemá šokovat, ale upozornit na to, že krása lidského těla, ženského těla není něco nepatřičného, co k ryzímu pravověrnému křesťanství nepatří, nýbrž – opak je pravdou! Text, biblický text, který nás bude zajímat je v Písni písní „Tvůj pupek je pěkně vykroužená mísa, kéž nechybí v ní vonné víno! Tvé břicho je stoh pšeničný, obrostlý liliemi.“ (Píseň písní 7,3)


Takto je verš přeložen podle ekumenického překladu Bible. Podle kralického překladu Bible nemá text výrazně odlišný smysl: „Pupek tvůj koflík okrouhlý, ne bez nápoje; břicho tvé jako stoh pšenice obrostlý kvítím.“


Byl jsem na text upozorněn, jedná se o závěrečná slova našeho uvažovaného textu: „Tvé břicho je stoh pšeničný, obrostlý liliemi.“ Zaměřme svoji pozornost ke slovu „Tvé břicho“, což je hebrejsky בטנך [bit´nech]. Je to vlastně hebrejské slovo בטן [beten] se sufixem feminina tvoje. Hebrejské slovo בטן [beten] má mnohý význam, mimo jiné se překládá jako život, lůno, břicho, děloha aj.


Pokud se zamyslíme nad významem překladu „Tvé břicho je stoh pšeničný, obrostlý liliemi.“ pak se překlad nejeví smysluplným. Daleko výstižnější překlad, ke kterému se kloním já osobně, je: „Tvůj klín je stoh pšeničný, obrostlý liliemi.“


Nebo někdo z vás zaznamenal, že žena má břicho podobné pšeničnému stohu, obrostlému liliemi? Není v biblickém oddílu spíše řeč o ženském klínu? Já se domnívám, že tomu tak je. Biblický text nehovoří o břichu ženy, nýbrž o ženském klínu.


4. Píseň písní je bezesporu sbírkou milostné poezie. Ani jedenkráte není zmíněno Boží jméno, terminologie knihy nás pravděpodobně přesvědčila, že jediným tématem je oslava vztahu dvou milujících. Vrcholem literární struktury textu je totiž verš: „Spím, ale srdce mé bdí. Slyš, milý můj klepe: Otevři mi, sestro má, přítelkyně má, holubice má, má bezúhonná, vždyť mám hlavu plnou rosy, v kadeřích krůpěje noční.“ (Píseň písní 5,2)  


Téměř identickou myšlenku nalezneme v poslední knize Bible, v knize Zjevení, konkrétně ve verši 3,20: „Hle, stojím přede dveřmi a tluču; zaslechne-li kdo můj hlas a otevře mi, vejdu k němu a budu s ním večeřet a on se mnou.“ Právě tento text, text z poslední knihy Zjevení určuje smysl výkladu biblické knihy Písně písní. Píseň písní je o očekávání milované (církve) na svého ženicha (Ježíš Kristus). Čtením Písně písní zjišťujeme, že milovaný je vně, žena slyší hlas, zná jej, ale nedochází ještě k naplnění vzájemného vztahu.


Přestože je biblická kniha Píseň písní sbírkou milostné poezie, odkazuje také tahle kniha na mnohem zásadnější téma, kterým je očekávání církve na Ježíše Krista. Milá (církev) očekává na svého milého (Ježíš Kristus).


5. Závěr, kde můžeme nalézt dvě poučení:


a) Píseň písní má přinejmenším dvě možné roviny výkladu. Jeden výklad je morální, etický, který nás má poučit o tom, že krása lidského těla není nepatřičná. Sex, sexuální chování je přirozeným chováním každého z nás, ovšem za konkrétních Bohem daných podmínek. Láska dvou lidí dochází svého naplnění v monogamním svazku.


b) Druhým výkladem je očekávání církve na svého Mesiáše. Myšlenka „Spím, ale srdce mé bdí.“ (5,2) je nám zcela jistě povědomá, jde o podobenství o družičkách. Je psáno, že všechny usnuly, ale i přesto se nakonec pět rozumných družiček na svatbu dostalo. Pán Ježíš vyzývá závěrem onoho podobenství k bdělosti. Píseň písní je o očekávání na ten správný okamžik, na tu správnou chvíli, což je příchod Mesiáše. Text nás může povzbudit k trpělivému bdělému očekávání na druhý příchod Ježíše Krista, kdy s Ním budeme už na věky a navždy.


"Sexualita v Bibli" | Přihlásit/Vytvořit účet | 100 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Sexualita v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 09. květen 2014 @ 19:25:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V církvi jsem měl kázání, proto ty jednotlivé body. No, mluvit o ženském klíně v kázání ... :-), byl jsem zvědavý, jak to to ve sboru vezmou. Ale vzali to v klidu, nakonec je to výklad Božího slova a čistým je přeci vše čisté.... :-)



Re: Sexualita v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Sobota, 10. květen 2014 @ 11:22:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Doporučuji si také přečíst toto: 

http://www.andrews.edu/~davidson/Publications/Sexuality/Literary%20Structure%20of%20Song%20of%20Songs.pdf
http://www.andrews.edu/~davidson/Publications/Song%20of%20Songs/Is%20God%20Present.SS.pdf

Velice zajímavý je například postřeh, že "Zapřísahám vás jeruzalémské při gazelách a polních laních" je pravděpodobně slovní hříčkou, která kombinuje slova Elohe shabaoth (Bůh zástupů) a El Šadaj (Bůh všemohoucí). Vzniknuvší výraz zní v hebrejštině Eljot hašadé (při gazelách a polních laních). Či je zajímavé si všimnout schizmatu mezi strukturálním a tématickým středem. 




Re: Sexualita v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Sobota, 10. květen 2014 @ 22:16:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobré poučení. Upozornění na ženský klín, to lze přivítat, že do kánonu byla Píseň s takovým textem zařazena. Kdo by se  z krásy mileneckého vztahu, zvláště Bohem požehnaného, nerad těšil bez takového místa?

Nicméně doposud jsem nepochopil výroky zmíněné též na počátku článku „nebuďte a nezburcujte lásku, dokud nebude chtít sama.“ (Píseň písní 2,7; 3,5; 8,4)

Tento text totiž zakládá podezření (u mne určitě), že není v souladu s ostatním učením o Boží lásce. Láska Boží, nevyjímaje lásku mileneckou mezi mužem a ženou, není pouze emoce závislá na našich hormonálních tělesných projevech, ale - tvrdě řečeno - jde o rozhodnutí milovat. Tedy nikoliv pouhé čekání na endorfiny či jiné hormony. Bůh se rozhodl nás milovat a Boží srdce je ve starozákonním kontextu místem Boží vůle a rozumu.

Takže se nedivím, že při zařazení do kánonu měla Píseň písní problémy. Určitě bych to nesváděl jen na sexualitu.



Re: Sexualita v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 12. květen 2014 @ 18:23:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..." Kniha Písně písní je oslavou milostného vztahu mezi mužem a ženou, mezi dvěma milujícími."...


Ahoj Karle.
Při vší úctě k tobě, to by bylo opravdu málo.
I tato kniha se řadí mezi knihy učící moudrosti.

Je to o tom, jak člověk "hledá a nalézá" Boha (jako odpověď na Boží iniciativu):

Snědá jsem, a přece krásná, jeruzalémské dcery,
jako stany kedarské,
jako šalmské závěsy.
Nehleďte na mou osmahlou pleť:
to mě slunce ožehlo.
Synové mé matky se na mne rozzlobili,
poslali mě hlídat vinice.
A svou vinici, tu jsem neuhlídala!
Pověz mi tedy, ty, jehož miluje mé srdce:
kam zavedeš své stádo pást,
kde ho necháš za poledne odpočívat?
Abych už nebloudila jako tulačka
poblíž stád druhů tvých
. ...

... Na svém loži jsem za noci hledala
toho, jejž miluje mé srdce.
Hledala jsem ho, ale nenalezla!
Vstanu tedy a proběhnu městem.
Po ulicích a po náměstích
budu hledat toho, jejž miluje mé srdce.
Hledala jsem ho, ale nenalezla!

Potkali mě strážní,
kteří obcházejí město:
"Viděli jste toho, jejž miluje mé srdce?"

Sotva jsem je minula,
nalezla jsem toho, jejž miluje mé srdce.
Chopila jsem ho a nepustím ho
, ...




Tato poezie není jen o lásce mezi mužem a ženou! Bůh použil obraz lidské sexuality k tomu, aby skrze něj vyjádřil svůj vášnivý vztah lásky ke každému z nás. Kristus je "Ženichem" - a "nevěstou" je opravdu každý z nás. Tyto vášnivé obrazy ukazují, jak nádherní my připadáme Bohu očima jeho lásky, kterou k nám cítí.

Ztrácím kvůli tobě rozum,
má sestro, nevěsto,
ztrácím kvůli tobě rozum
pro jediný tvůj pohled,
pro jediný kruh tvého náhrdelníku.
Kolik půvabů má tvá láska, má sestro, nevěsto
...


Někdo bude možná namítat, jak že může Bůh ztrácet rozum! Ale co je rozumného na tom, nechat se dobrovolně kvůli nám ukřižovat na smrt?



Re: Sexualita v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 15. květen 2014 @ 11:21:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím že Píseň písní nemá kupodivu s lidskou sexualitou tak jak si ji představujeme společného vůbec nic  a týká se výhradně vztahu Hospodin a Vyvolený národ, Pán Ježíš Kristus a Církev, Beránek a Nevěsta. Nebo je to přinejmenším hlavní a zásadní rovina, od které by se měla odvíjet i vzájemná láska v rodině a mezi lidmi.

Láska a sex opravdu není jedno a totéž, i když si to často neuvědomujeme. Celibát nám doporučuje jak náš Pán Ježíš Kristus tak svatý Pavel. Mnišským a asketickým životem žili již eseni, nazirové a proročtí žáci. Lidé zasvěcení Bohu. Stejně jako svatý Jan Křtitel a apoštolové poté co byl od nich vzat Ženich. To že tak sami žít nedokážeme neznamená že musíme nenávidět ty kteří jsou lepší než my a kamenovat je jako pravé proroky. Závidět jim  a odsuzovat, hledat a počítat jejich chyby. V opačném případě běda nám.

Zkusme na chvíli odložit naši pýchu, chlípnost a soudobé předsudky, pohrdání, nestydatost a výsměch tomu co by pro nás mělo být posvátným způsobem jak předávat život, množit se  a naplňovat zemi a pak se na Píseň písní podívejme ještě jednou. Možná budeme překvapeni.

To že víc mluví žena je zajímavý aspekt, který mi uniknul. I my jsme ale obvykle navenek víc slyšet, když rozmlouváme s Bohem. Při našich modlitbách. Které se nevyrovnají jedinému slovu ze svatých Úst. Za celý náš život. Bylo by zajímavé zkusit porovnat dialog z Písně písní z hlediska hloubky a váhy sdělení.




Stránka vygenerována za: 0.95 sekundy