Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 243, komentářů celkem: 429559, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 662 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481791
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Spletl se Mojžíš úmyslně ?
Vloženo Neděle, 26. leden 2014 @ 22:56:21 CET Vložil: Olda

Žhavá témata poslal Frantisek100

Proč existuje Starý Zákon, když je v něm tolik vražd a zla?

Beru knihu Numeri 31. kapitolu a nechápu.

Hospodin promluvil k Mojžíšovi: " Než budeš připojen ke svému lidu, vykonej pomstu synů Izraele nad Midiánci"
Zvláštní! Hospodin chce, aby se synové Izraele mstili ( podle některých prý Ježíš chce, aby se lidé mstili). Proč byl tentokrát Ježíš, Hospodin, Bůh jiný než o tisíce let později ?

A k jakému lidu má být Mojžíš připojen? Jistě, Mojžíš má už svůj věk a vykonal i mnoho dobrého. Hospodinovi sloužil obětavě. Má to být strach z toho, že po případné jeho smrti by Izraelité nedokázali být tak důslední v boji?


A proč pak tuto  údajnou Boží zprávu  a pokyn prezentuje svému lidu jinak?  

" Ať vytáhnou proti Midiánu a vykonají nad ním Hospodinovu pomstu.."

Ale to přece neměla být Hospodinova pomsta, ale pomsta synů Izraelských??!! Proč ta nepřesnost. To se přece nemstí Bůh, ale Izraelci.

Takže ne Hospodin se mstil???

A tak se shromáždí na 12 000 mužů. Jsou ozbrojeni. Ta pomsta se liší od jiných bojů, kde museli zničit vše a nic si ponechat a případné zlato dát na Boží chrám. Zde se vedle vražd i rabuje. Co mohou si vezmou. Muže zavraždí. Pěkná genocida. Inspirace pro celý svět, který se tím důkladně řídil.

A Mojžíšovi to nestačí. " Vy jste nechali všechny ty ženy na živu?" A následuje pokyn k dalšímu vraždění žen i dětí. Jen panny jsou ponechány. Proč asi zrovna panny? Ty nemohou svádět ?

A proč se synové Izraele nechali svést? Jakou měli víru, když stačí nepřátelská žena k jejich svedení ?

A jaký to byl asi rovný boj, když ani jeden Izraelský muž nepadl?

A pak se dělí kořist. Je bohatá.  když si uvědomíme, že jen panen bylo 32 000, kolik pak bylo mužů, žen a dětí mužského pohlaví.  Víc než sto tisíc. Sto tisíc obětí.Krásná bitva. Ukázka vlivu Satana, který všechny svedl.

 A tak co bylo cílem bitvy?

Jen pomsta anebo i majetek? Co na to by říkala asi manžela Mojžíše, pokud žila. Byl to její národ. Mojžíš tak odplatil i pomoc jejího otce vůči němu, když byl v úzkých.

Smutný příběh. Kdo zklamal? Kdo lhal, i když třeba neúmyslně?

A hlavně co dobrého přinesl Izraelcům ????

Může nás to k něčemu inspirovat? A nařídil to přesně tak, jak a se stalo, opravdu Bůh?? !!!!

Není to i příklad toho, jak člověk dokáže brát Boží Slovo darmo???!!!

Mojžíš byl jen člověk a násilí mu nebylo cizí. V tom smyslu ho chápu.

"Spletl se Mojžíš úmyslně ?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 236 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Spletl se Mojžíš úmyslně ? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 27. leden 2014 @ 09:45:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mělo by nás to inspirovat k tomu abychom uctívali Hospodina jako svého Otce, zdroj a zároveň měřítko spravedlnosti i milosrdenství. Abychom se pevně a s láskou drželi Boha, církve i bližního a nespoléhali na to že jsme v minulosti prokázali církvi  nějaké služby a dobrodiní. Nebo naši předkové. A zůstali stát opodál a dál si žili po svém. Je třeba vstoupit do církve, žít jejím životem ve společenství s Bohem a sloužit podle aktuální potřeby. Důležitější je obrácení a poslušnost než rady. I když dobře míněné a prospěšné. Od Midjánců si můžeme vzít důrazné ponaučení o tom k čemu vede život mimo Církev.  Mohlo by se snadno stát že bychom už pak nebyli použitelní ani jako otroci.




Re: Spletl se Mojžíš úmyslně ? (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Pondělí, 27. leden 2014 @ 10:34:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Františku, můžeš mi říct důvod, proč na GS neustále opakuješ své názory na Mojžíše a jeho jednání, zvláště pak Nu 31?
Proč se stále ptáš na ty samé otázky? Téměř všichni, kdo na GS píšou, už Ti řekli k té věci svůj názor a všichni už četli Tvůj názor. Co ještě chceš? Ty to máš vyřešené, my to máme vyřešené, tak o co Ti vlastně jde? Máš pocit, že Tvé názory jsou tak geniální, že je zde musíš stále dokola opakovat?



Re: Spletl se Mojžíš úmyslně ? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 27. leden 2014 @ 11:16:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Napřed ta jednodušší část. "být připojen ke svému lidu" znamená totéž jako "jít ke svým otcům" (např. Gn 15,15), tj. umřít. V této souvislosti je zajímavá otázka, jaké byly představy starověkých Izraelců o posmrtném životě, ale o tom Tvůj text není, takže zůstanu u toho, že je tam napsáno "než zemřeš".

Pokud jde o důvod válečné výpravy (pomsty), pak je to reakce na to, co se píše ve 25. kapitole Numeri.

Pokud jde (obecně) o počty (vojáků, lidí, dobytka, kořisti) ve SZ, pak jsou to údaje často velmi přehnané. Někdy mají ta čísla očividně symbolický význam. Je naprosto běžné, že si tu Bible protiřečí. Porovnej si třeba 2S 24,13 a 1Pa 21,12. Kolik let hladu si mohl Daivd vybrat? 7 nebo 3? Tady asi bude příčinou chyba písaře, protože v Septuagintě je na obou místech stejné číslo. No a když už mluvíme o těchto dvou knihách, kolik bylo bojovníků v Izraeli a Judejců? 800 000 + 500 000 (2S 24,9) nebo 1 100 000 + 480 000 (1Pa 21,5)? Někdy je rovněž chyba na naší straně. Podívej se do jakéhokoli překladu Bible na Nu 1,46 a najdeš tam číslo 603 550 mužů. Když k tomu odhadneš počet žen, dětí a asi i otroků, dostaneš se k příšerně vysokému a zcela nehistorickému číslu kolem 2 miliónů. Klíčové tu je slovo elef, které se standardně překládá jako tisíc. Původně elef znamenalo počet mužů, které dodávala jedna vesnice pro armádu a bylo to mezi 5 a 14 muži. Až později se elef stalo označením pro tisíc vojáků. My nevíme přesně, kdy mělo k exodu dojít, ale celková populace Egypta v letech 1300 až 1200 před naším letopočtem byla asi 3,5 miliónu. Tady tedy zřejmě není chyba v Bibli, ale v našich překladech. 

Archeologické nálezy nám poskytují představu o populaci území, která Izraelité podle Bible dobyli. A když říkám archeologické, pak myslím nálezy obydlí, hrobů atp. a ne třeba zprávy faraónů o počtech zajatců, protože ty jsou stejně jako v Bibli přemrštěné - pokud tedy vůbec správně překládáme ta čísla (viz elef výše). Takže počty obětí neber vážně. 

Klíčovou částí Tvého textu ale zřejmě je, jestli Bůh nařídil tuto a mnohé další "svaté války". Ve starověku bylo naprosto normální interpretovat bitvu jako v konečném důsledku boj různých božstev. Vítězství jedné strany pak znamenalo buď vítězství jednoho božstva nad druhým, nebo bylo vykládáno tak, že božstvo poražené armády se na svůj lid nějak hněvalo a nepomohlo mu. Přečti si 3. kapitolu 2. Královské. Izraelci vedou vítězné tažení a dostanou se až k hlavnímu moábskému městu. Tamní král vidí, že situace je beznadějná, a obětuje na hradbách svého syna jako oběť zápalnou. Starověká logika byla taková, že obětoval buď svému bohu, aby ho usmířil, nebo bohu obléhatelů, aby je tím oslabil. Tak či tak, očividně to zabralo, protože na Izraelce dopadl velký hněv a odtáhli domů. Je tak možné, že Mojžíš jako dítě své doby vykládal to tažení jako vůli Boha. Mnozí křesťané jsou samozřejmě přesvědčeni o tom, že když Bible říká, že Hospodin něco pověděl, tak to prostě Hospodin pověděl. Nám tak mohou některé zákony Tóry připadat jako kruté, ale bez existence vězení (nápravných zařízení) jsou pochopitelné. Ty různé genocidy (z historického pohledu hodně nepřesný a nadsazený termín) jsou pak vysvětlovány jako postupné zjevování se Boha člověku. Je to podobné tomu, jak se lidé učí něčemu světskému - představa žáka na základce o tom, co je to atom je hodně přibližná a vlastně chybná. Bůh prostě začal s hříšným člověkem a postupně ho uváděl do pravdy. No a samozřejmě platí, že Bůh je jako svrchovaný pán a tvůrce někým, kdo má právo konat dle své vůle, aby dosáhl toho, co chce. Není ale možné stavět Boha SZ do opozice vůči Ježíšovi, který se k odkazu Tóry plně přihlásil. Osobně věřím tomu, že tyto věci pochopíme, až jednou neuvidíme zastřeně. (1K 13,12). Chápu, že to není nějaký pádný argument, ale kdo z nás se může holedbat tím, že chápe Boží cesty? I ve svém životě mohu zpětně vidět působení Boha, i když v dané situaci jsem ho třeba nerozpoznal. Věci, které jsem v daný okamžik považoval za zlé, se zpětně jeví jako snad to nejlepší, co mě mohlo potkat. Neztrácej ze zřetele, že smyslem celého SZ je příchod Ježíše a smyslem příchodu Ježíše je spása celého světa. A rovnou říkám, že věřím, že je mimo naše chápaní vědět, proč právě tuto cestu Bůh zvolil.

Pokud jde o ponaučení, pak vidíme závažnost modloslužby a vzpoury proti Bohu. Pro mě osobně je tím poučením i to, co jsem psal výše o našem zastřeném vidění.





Re: Spletl se Mojžíš úmyslně ? (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 27. leden 2014 @ 16:53:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle je tuším už několikátý článek od Tebe na podobné téma, takže soudím, že Ti to vrtá hodně hlavou.
Nabízím vysvětlení, které pro většinu křesťanů asi nebude úplně přijatelné, ale Bůh z něho vychází nejlépe.
Vezmu to trochu oklikou přes inspiraci Písma. Jsou lidé, kteří věří v doslovnou inspiraci. Prostě to Bůh těm lidem nadiktoval, oni byli jen nástroji, psacími potřebami :-) a každé slovo v Bibli je slovem Božím. OK? Co by to znamenalo v případě tohoto textu? 
Jiní lidé věří v myšlenkovou inspiraci. Myšlenka, idea byla Boží, slova jsou lidská. Je to sice oproti tomu předchozímu krok vpřed, ale myslím, že tenhle přístup Tě dovedl k tomu, že si tyhle otázky kladeš, ne?
Já naproti tomu jdou ještě dál a tvrdím, že Bůh inspiroval autory Bible ve většině případů svou přítomností. Prostě jen tím, že byl (nebo tedy je) a oni o něm po svém psali. Markantně se to promítá právě v historických knihách SZ. Ti ústní tradenti (pokud věříš, že knihy Mojžíšovy sepisoval po večerech ve svém stanu na poušti Mojžíš, brát Ti to nebudu, ale tady to nehraje roli) a nakonec i ten, kdo to finálně zapsal, si nedovedli představit, že by se něco dělo a Bůh v tom neměl prsty. Židé z nějakého důvodu potřebovali vykonat pomstu nad Midjánci (mimochodem, tvrdím, že zdrojem násilí bývají nejčastěji strach a bezradnost, shrňme to do strategických a politických důvodů). Tak ji prostě vykonali. V jejich pojetí Bůh stojí naprosto za vším, není tedy možné, aby nestál i za tím.
Ten text tedy podle mě vypovídá o tom, jací byli Židé v té době, jak věřili, částečně i o tom, jak věřil autor toho textu a ti lidé, kteří ten příběh mezi jimi a ním ústně předávali. Ale pokud nám to ukazuje na rozdíl od Boha, jak ho představil Ježíš, tedy Otce bezpodmínečně milujícího, odpouštějícího a vidícího na každém spíš to lepší, jde ten rozdíl na vrub toho jejich vnímání, nikoliv toho, že by se Bůh ve svém rozmaru najednou rozhodl nějak jinak.
Je tohle odpovědí na Tvůj problém?



Re: Spletl se Mojžíš úmyslně ? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Úterý, 28. leden 2014 @ 17:49:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Františku, nejsi první, kdo si takové otázky klade. Již v počátcích křesťanství to řešil Marcion (viz zde). A byl za to církví vyloučen jako heretik, nazýván příznivcem ďáblovým, atd.  To nejspíš čeká i tebe, protože lidí, kteří raději přijmou dogmata než Bohem darovaný rozum je velmi mnoho.

Mohu jen říci, že tohle vyřešit nejde. Buď zpochybníš Písmo, nebo zpochybníš Boží vedení. Pokud si pamatuji, nejlepší výklady na toto téma podával pro jednotlivé texty Jan Heller. Jistě lze i nyní něco z jeho výkladů nalézt. Přečti si třeba tohle, což se sic okrajově, ale principiálně dobře tvého dotazu týká. Tam lze nalézt i odpověď - nebudu ji raději předesílat.



Re: Spletl se Mojžíš úmyslně ? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 30. leden 2014 @ 09:15:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Františku.

Dobře děláš, že už z principu odmítáš jakékoli zlo v dějinách. Špatnost zůstává špatností ať už ji člověk koná jménem jakéhokoli boha, nebo jménem svým.
Hlavně, abychom tento princip odmítání jakéhokoli zla dokázali také aplikovat na nás samotných, v drobných "půtkách" v našem životě. To je pro nás to podstatné a k tomu je Boží slovo určeno nám - pro rozlišení dobra a zla v našich životech. Co se v minulosti stalo, stalo se a ty minulé hříchy dávných lidí nijak neovlivníš. Minulost nechme historikům.
Boží slovo Starého zákona není ovšem kniha svým zaměřením historická, ani biologická či zeměpisná - i když všechna tato témata částečně obsahuje.
Neuvědomuješ si však, že svatopisci se vyjadřovali nejenom pod vlivem Ducha svatého, ale také pod vlivem svého "východního" způsobu myšlení a vyjadřování, které je naprosto odlišné od našeho "západního" myšlení, myšlení racionálního, nabitého přesnými fakty a definicemi. Neuměli se vyjadřovat jiným způsobem, jen nám svými texty sdělují něco úplně jiného (duchovní skutečnost vedení vyvoleného národa Bohem), než my svými západními mozečky rozumíme.

Oni ve svém vyprávění nelhali a orientální národy jim neměly potíž rozumět. Orientální vyjadřování je zcela jiné, zcela na jiných základech. Když tento text vyhodnotíš "západním " způsobem, vyjdou ti z toho stejně lži. Takto vůbec nelze přistupovat k textům SZ!

Pokusím se vysvětlit na příkladu:
Když David zabil Goliáše, Pelištejci se dali ve zmatku na útěk. Večer, když bitva skončila, izraelské ženy zpívaly: „Saul pobil své tisíce, ale David své desetitisíce.“ (1 Sam 18,7).

Náš "západní" rozum musí protestovat:
Je naprosto technicky nemožné, aby jeden člověk za jeden den pobil v boji desetitisíce nepřátelských bojovníků.


Není to tedy lež, ale je to orientálním způsobem vyjádření určité skutečnosti Davidova obrovského morálního vítězství, které jej uvedlo do podvědomí celého vyvoleného národa.

Písma Starého zákona nemůžeš tedy brát věcně jako fakta. Ona sdělovaná fakta jsou ukryta hlouběji pod povrchem květnatého vyprávění, ve kterém se podle východního obyčeje značně přehání. Čísla zde mívají význam symbolický, nikoli faktický.

Písma Nového zákona jsou už trochu o něčem jiném - už je zde znát vliv řeckého myšlení (myšlení faktů a filosofie), které už několik století (od Alexandra Velikého) ovlivňovalo a formovalo jak život, tak i způsob myšlení Izraelců ve Svaté zemi.



Stránka vygenerována za: 1.26 sekundy