Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 230, komentářů celkem: 429546, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466581
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Cenzura výroků kardinála Tomáška?
Vloženo Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 12:23:38 CEST Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Pražské arcibiskupství údajně odmítá potvrdit výroky někdejšího kardinála Františka Tomáška k církevním restitucím. Na žádost Britských listů, abych se k tématu vyjádřila, uvádím stručnou chronologii kardinálových vystoupení od roku 1989.

Při děkovné mši za svatořečení Anežky Přemyslovny, která se za přítomnosti tisíců občanů konala v katedrále Sv. Víta 25. listopadu 1989, prohlásil kardinál Tomášek: „V této důležité hodině zápasu za pravdu a spravedlnost v našich zemích jsem já i katolická církev na straně národa.“ O měsíc později (23.12.) se vyjádřil v souvislosti s případnými majetkovými požadavky ŘKC takto: „O tom se zatím nejedná a ani se to neplánuje. Doufáme však, že ze strany státní správy bude větší otevřenost a že pro církevní činnost poskytne stát větší možnosti.“

Tento předpoklad se naplnil přijetím tzv. výčtových zákonů (zákona č. 298/1990 Sb. a jeho novely č. 338/1991 Sb.), kterými Federální shromáždění ČSFR předalo řeholním řádům, kongregacím a Olomouckému arcibiskupství v souhrnu 170 komplexů budov. Novela č. 338/1991 Sb. byla schválena v červenci roku 1991. Počátkem srpna, domnívám se, že 1. 8. 1991, prohlásil v děkovné řeči kardinál František Tomášek: „Toto je poslední nárok, který církve vznášejí.“ Jeho veřejné vyjádření, o kterém tehdy informovala média, bylo vnímáno jako restituční tečka. O rok později kardinál zemřel a situace se začala měnit.

Je zřejmé, že dnes je ziskuchtivým hodnostářům ŘKC v Čechách trapné, aby byli konfrontováni s čestnými postoji kardinála Tomáška, a proto se je snaží zpochybňovat tvrzením, že v archívech Pražského arcibiskupství nic podobného nenalezli a že výroky snad nikdy proneseny nebyly. Existuje však archív České televize a také archívy tištěných deníků (Lidové noviny, Mf Dnes a další). Navrhuji tedy novinářům, kteří se tématem zabývají, aby využili tyto zdroje, ke kterým mají snazší přístup než běžní občané, a aby o výsledcích svého bádání vydali svědectví pro dnešní mladé a osvěžili paměť nás starších.

Jsem si naprosto jista tím, že moje připomínky někdejších výroků kardinála Tomáška jeho odkaz nijak nesnižují a ani nešpiní, jak mi vytýká např. pan Štefan Švec, ale naopak poukazují na duchovní a charakterovou velikost tohoto muže, kterého většina národa vnímala a stále vnímá jako skutečnou mravní autoritu. Je smutné pozorovat nakolik se dnešní funkcionáři ŘKC v naší zemi vzdálili jeho krédu, že církev je „na straně národa“, když svými skutky prokazují naprostý opak.

Pondělní verdikt Ústavního soudu o církevních restitucích, který současný kardinál Dominik Duka hodnotí jako uzavření neslavné kapitoly historie, vnímám já naopak - jako (dočasnou) prohru v zápase o pravdu a spravedlnost. Z poznámek, které jsem si v průběhu čtení verdiktu v Brně chvatně zapsala, mě i dnes, den poté, kdy první hněv už opadl, stále nejvíce zaráží zdůvodnění, že pokud by Ústavní soud žaloby na zákon nezamítl, otevřel by svým aktivismem prostor k hledání nového řešení majetkového narovnání mezi státem a církvemi. V další glose mám poznamenáno, že ÚS není oprávněn posuzovat smysl českých dějin.

Je nad mé psychické i časové možnosti proklestit se celým mnohomluvným zdůvodněním verdiktu (200 stran na webových stránkách ÚS), ale z uvedených poznámek, které pokládám za klíčové, mi jako laikovi vyplývá, že většina ústavních soudců rezignovala na své poslání hájit ústavní principy, ke kterým ČR na základě své historie dospěla a že volí pasivní přístup. V této „důležité hodině“ tedy ani většina českých ústavních soudců není na straně národa. „Co budeme teď dělat?“ ptali se nás brněnští občané, když nám poblíž Ústavního soudu pomáhali balit petiční stánky a zmoklé transparenty před nočním návratem do Prahy. „Vždyť teď už nemáme komu věřit!“ Odpovídali jsme, že musíme spoléhat sami na sebe, že demokracie nás k tomu zavazuje. Skutečně si myslím, že nic není definitivní a že se otevřel prostor aktivitě občanů, aby demokratické principy a smysl českých dějin uhájili sami, společně, krok za krokem.

Vládou a církví připravený, Parlamentem přijatý a Ústavním soudem potvrzený zákon č. 428/2012 Sb. koliduje s principy, na kterých zakladatel státu Tomáš. G. Masaryk demokratickou republiku budoval a dává římskokatolické církvi moc, jakou neměla ani v dobách Habsburské monarchie. Přesto je zřejmé, že dnešní radost kardinála Duky nebude dlouhodobá, protože žádné zlaté kreditní karty nemohou zpět vykoupit mravní kredit římskokatolické církve v Čechách, který on sám pomohl zničit. Nevědomost hříchu nečiní, říká se, v tomto případě ale nejde o nevědomost, všichni, kteří se na přípravě a schvalování zákona č. 428/2012 Sb. podíleli, byli průběžně písemně varováni, že rozsah vydávaných majetků a finančních náhrad je neopodstatněný. Podali jsme též několik trestních oznámení. Odpovědi legislativců, státních zástupců, policie ČR a dalších úředních osob archivujeme. Nikdo se tedy v budoucnu nebude moci vymlouvat na to, že jednal v dobré víře a netušil, o co jde.

Současně sbíráme petiční podpisy pod dopis papeži Františkovi, který hlásá, že církev má být chudá a pro chudé, v kterém jej informujeme o kořistnickém jednání římskokatolických hodnostářů v Čechách. Text dopisu je k dohledání ZDE. Víme, že kdo bojuje, možná prohraje, ale kdo nebojuje, už prohrál. Pasivita je zbabělá volba a v některých případech může být dokonce zradou.

Lenka Procházková

Britské listy


"Cenzura výroků kardinála Tomáška?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Cenzura výroků kardinála Tomáška? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 12:41:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vypadá to jako kdyby měla paní Procházková a redakce Britských listů nesmírnou úctu ke slovu otce kardinála Tomáška. Větší než k celému soudnímu systému, i když ho pan kardinál možná ani nevyslovil. Možná by nebylo od věci kdyby ho poslouchali i ve všem ostatním a kdyby ho následovali. Na cestě k Bohu a do Církve.

Pokud by napsali dopis Svatému otci Františkovi a upozornili ho na svoje záměry tak by to mohlo našim národům přinést požehnání. Kdyby se za nás modlila Církev tak jako v dobách revoluce. Nebo kdyby to  pomohlo urychlit nějaký proces svatořečení.




Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy