poslal Nepřihlášený Vláda ČR ve svém vyjádření k návrhu na zrušení zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi
potvrdila náhled, že tzv. finanční náhrady církví bez majetkových
nároků jsou ve skutečnosti prostředky pro realizaci finanční odluky a že
jsou poskytovány z majetku Církve římskokatolické.
"Platí, že celková částka finanční náhrady (59 mld.) není navýšena o
platby směřující k realizaci finanční odluky. Prakticky to tedy vypadá
tak, že církvím, kterým nebyly v rozhodném období způsobeny majetkové
křivdy, je poskytována finanční náhrada z hodnoty původního majetku
Církve římskokatolické (podíl Církve římskokatolické na hodnotě
původního církevního majetku je cca 98 %, avšak podíl Církve
římskokatolické na finanční náhradě je pouze 80 %). Toto řešení
umožňuje, aby mohl být realizován jeden z cílů zákona č. 428/2012 Sb.,
tedy finanční odluka se všemi dosud státem financovanými církvemi a
náboženskými společnostmi.
Pokud
by podíly jednotlivých církví a náboženských společností měly striktně
odpovídat způsobeným majetkovým křivdám, neměly by nekatolické církve a
náboženské společnosti dostatek finančních zdrojů k důstojnému
přežití...
...Příjmy podle zákona č. 218/1949 Sb. byly pro fungování 17 církví a
náboženských společností, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu
zvláštního práva podle § 7 odst. 1 písm. c) zákona č. 3/2002 Sb.,
esenciální, bez nich by nemohly fungovat jak ve své ryze kultové
činnosti, tak ve své službě bližnímu, která je podstatnou částí poslání
většiny dotčených církví a náboženských společností. Většina z dotčených
církví a náboženských společností přitom byla masivně odkázána na
státní financování již od účinnosti zákona č. 218/1949 Sb., nehledě na
to, že řada z nich dostávala určitou formu státní podpory i dříve
(kongruové a dotační církve)...
...Ačkoliv cílem zákona č. 428/2012 Sb. je odstranit finanční vazbu
církví a náboženských společností na stát, nemohl na druhé straně
nereflektovat možné likvidační důsledky zrušení hospodářského
zabezpečení státem pro většinu dotčených církví a náboženských
společností, potažmo pro výkon náboženské svobody věřících dotčených
církví a náboženských společností. Proto bylo do zákona č. 428/2012 Sb.
zakotveno sedmnáctileté přechodné období, ve kterémje dotčeným církvím a
náboženským společnostem poskytován státem příspěvek...
...Mezicírkevní dohoda, na jejímž základě došlo k rozdělení finanční
náhrady, byla ostatně vytvářena právě s ohledem na úpravu příspěvku.
Pokud by příspěvek neexistoval, byly by částky finanční náhrady určené
pro jednotlivé církve a náboženské společnosti s velkou pravděpodobností
odlišné od stávajícího stavu...
...V dané situaci příspěvek představuje přiměřené a rozumné řešení.
Stanovení příjemců příspěvků není projevem svévole, je postaveno na
objektivním kritériu přiznání zvláštního práva na financování ze
státního rozpočtu. I ostatní církve a náboženské společnosti měly
možnost do konce roku 2012 o toto zvláštní právo požádat a za podmínek
stanovených v zákoně č. 3/2002 Sb. by jim bylo přiznáno, což by
znamenalo zařazení do okruhu dotčených církví a náboženských
společností...
Zdroj: portal.cb.cz