Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 527 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480055
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Autorita Písma - otázka interpretace
Vloženo Sobota, 09. únor 2013 @ 12:34:43 CET Vložil: Olda

Etika poslal ssns

Tento článek je určen zejména těm, kteří mě tu opakovaně přesvědčovali o tom, že právě Bible je nejvyšší či hlavní normou a autoritou křesťanského života. Představte si prosím, že za vámi přišel nějaký bratr s otázkou, které je text věnován. Jak mu odpovíte a jak svoji odpověď zdůvodníte právě Biblí?

Úvod


Pokud za vámi přijde nějaký bratr s tím, že se rozhodl pro dobrovolnou kastraci s tím, že Bible něco takového doporučuje či dokonce nařizuje, řeknete mu své "amen"? Upozorňuji, že toto není nějaký uměle vytvořený problém, protože právě sebekastrace či dobrovolné podstoupení kastrace z rukou lékaře byl zejména v prvních 3 stoletích jev, se kterým se církev potýkala. A tak nás třeba Justin Mučedník ve své První apologii (kap. 29) informuje o mladíkovi, který požádal vládce Alexandrie Felixe o svolení s dobrovolnou kastrací, protože tamní právo vyžadovalo získat souhlas vládce k takovému činu. I později se v rámci křesťanství vyskytly skupiny, které kastraci propagovaly či dokonce vyžadovaly - asi nejznámější je ruská sekta Skopců z 19. století. 

K této otázce se vyjadřuje mnoho církevních otců a dokonce se tomu věnoval i první ekumenický koncil nicejský. Ale protože má být Bible tou nejvyšší autoritou, podívejme se, co k tomuto tématu říká samo Písmo a jakou odpověď nám poskytuje. 

Eunuchem pro království Nebes? - Mt 19,12

Ježíš na konci své promluvy o manželství říká:

Jsou totiž eunuchové, kteří se už takto narodili z matčina lůna; a jsou eunuchové, které učinili eunuchy lidé; a jsou eunuchové, kteří se sami stali eunuchy pro království Nebes. Kdo může chápat, chápej.

Řečtina je tu velmi jasná, protože u poslední skupiny eunuchů je použito sloveso eunuchizó, což znamená doslova vykastrovat. Slovo eunuchos se používalo ve dvou významech. Jednak pro skutečné eunuchy, tj. muže, kteří byli vykastrováni (Est 2,14; Sk 8), a jednak pro ty, kteří se už narodili jako neplodní. Je zřejmé, že první dvě skupiny mluví doslovně o eunuších. Tradice církve učí, že třetí skupinu eunuchů nemáme chápat doslovně. A stejně tak jsou v pravoslavných církvích a římskokatolické církvi svobodní biskupové (navzdory textu 1Tm 3,1nn) a používá se oslovení "otec" v duchovní významu a existují "učitelé církve" (navzdory textu Mt 23,9-10). Pokud je však tradice církve jen tradicí lidskou, před kterou Ježíš dokonce varoval, musí existovat nějaký biblický důvod, proč tu třetí skupinu eunuchů chápat jen obrazně.

Svádí-li tě, utni  - Mt 18,8

Zastánci sebekastrace či dobrovolné kastrace z rukou lékaře se pravidelně odvolávali na Ježíšova slova zaznamenaná v Mt 18,8-9 a Mk 9,43-47. Ježíš tu mluví o tom, že je-li člověk sváděn k hříchu nějakou končetinou či okem, je dobré provést amputaci. Smilstvo je zajisté chápáno jako těžký hřích a je faktem, že vlivem kastrace dochází k rapidnímu snížení hladiny testosteronu na asi 5-6% původní hodnoty (testosteron je nadále produkován např. v nadledvinkách), což vede jednak ke snížení rizika plešatosti ale hlavně k enormnímu poklesu sexuální apetence, tj. i rizika smilstva. Konkrétní dopad pak záleží na formě kastrace.

I zde církevní tradice říká, že tato Ježíšova slova nemáme brát doslova. Z textu však nic takového neplyne. Je tedy pravda, že velká část křesťanů nebere vážně ani následující slova Ježíše o rozvodu, a tak se v různých církvích setkáme s lidmi, kteří mluví o Kristu a možná celkem v klidu žijí v permanentním cizoložství, protože se po rozvodu znovu oženili. Nutno přiznat, že ŘKC tu stojí pevně na slovech Krista, kdežto pravoslavné církve za určitých okolností rozvod i druhé manželství povolují.

Odměna pro eunuchy

Písmo (zejména NZ) se velmi často pozitivně zmiňuje o lidech, kteří se pro království nebeské vzdají manželského života. V souvislosti s eunuchy je dobré zmínit i příslib Hospodina z Iz. 56,3nn:"A eunuch ať neříká: Hle jsem suchý strom. Neboť toto praví Hospodin o eunuších, kteří zachovávají mé soboty, zvolili si to, v čem mám zalíbení, a drží se pevně mé smlouvy; Dám jim ve svém domě a mezi svými hradbami místo a jméno lepší než synů a dcer, dám jim věčné jméno, které nebude zmařeno."

Závěr

Tradice církve, tj. podle mě jediný Bohem autorizovaný výklad Evangelia (včetně Písma), mi jasně říká, že sebekastrace je hřích. Samotná Bible však takový čin minimálně schvaluje. Je tedy nějaký čistě biblický důvod dát v této otázce té tradici za pravdu? Jak jen na základě Bible odpovědět tomu člověku?

Protože tak trochu předjímám jeden typ odpovědí, přiznávám, že stojím v úžasu nad sebevědomím některých zdejších diskutujících, kteří mi opakovaně napsali, že "Duch svatý je uvádí do veškeré pravdy" a oni tak "v Duchu pravdy poznají, co je a co není inspirované Písmo a jak se má to inspirované vykládat." Zdá se, že po světě chodí miliony malých neomylných papežů, kterým vůbec nevadí, že jedny tento "duch" vede mezi Svědky Jehovovi, druhé k adventistům, třetí k lutheránům, další ke kalvinistům, metodistům, baptistům, letničním a pak další spoustě různých sdružení pod vlivem všelijakých "mluvčích Boha" (Sun Myung Moon, Watchman Nee, Luboš Pavel Křesina, Miloš Kozohorský atp.). A ponechme radši stranou muslimy, kteří jsou přesvědčeni, že Ježíš v souvislosti s Duchem Pravdy mluvil o jejich proroku Mohamedovi. (J 15-16 kapitola)

"Autorita Písma - otázka interpretace" | Přihlásit/Vytvořit účet | 205 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Autorita Písma - otázka interpretace (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Sobota, 09. únor 2013 @ 13:16:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ssns....požaduješ vec velice zložitú...
1.
...jedna z dobrých reformačných zásad hovorí, že písmo treba vykladať písmom....ak sa zdá nejaká stať písma nejasné, treba hľadať odpovede v inej časti písma...lebo veríme že písmo je inšpirované Bohom a preto v ňom nie sú žiadne rozpory...
2.
písmo sväté samo o sebe hovorí že niektoré jej časti sú doslovné, iné treba brať ako podobenstvo...
3.
niektoré časti písma môžu mať viac významov...
4.
Duch sv. je ten ktorý dokáže dať pochopenie textu nie len intelektom, ale hlavne srdcom...
5.
Niektoré veci môžme pochopiť len cez cirkev...solo kresťan nie je schopný vystihnúť celú pravdu:Efezským 3:18  aby ste mohli so všetkými svätými<a> vystihnúť, aká je to šírka a dĺžka, výška a hĺbka, 19  a poznať Kristovu lásku, ktorá prevyšuje všetko poznanie;
eunuch z Etiopie darmo čítal proroka Izaiáša...aj tak mu nerozumel....musel prísť niekto z cirkvi a danú vec mu vyložiť...

tvoj problém je v tom čo je najväčšou autoritou pre kresťana...stredoveká cirkev v čase reformy to riešila...
najväčšiu autoritu má:
1. písmo
2. cirkev
3. koncil
4. pápež

správna odpoveď nemôže byť kombináciou viacerých...
od odpovede na otázku  najvyššej autority pre kresťana závisí jeho vzťah k výkladu písma a hlavne jeho vzťah k Bohu......

ivanp




Re: Autorita Písma - otázka interpretace (Skóre: 1)
Vložil: Papen v Sobota, 09. únor 2013 @ 15:30:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
vsetky sekty na svete, rimskym katolicizmom počnuc a jehovistami konciac, vznikli na vytrnutí nejakej veci z kontextu Písma, mantrickým opakovaním vybraných veršov, preexponovaním tej veci a vytvoreniu si obecenstva vlastných hlupákov, ktorí sa stali členmi sekty. Nazorne si nám, ssns predviedol ako sa to robí. Nový Zákon nedáva na piedestál zivot bez manzelstva, to dáva iba rkc. Najdem ti v Pisme mnoho príkladov. Katolicky klerus musi byt bez manželstva nie na zaklade bibie ale na zaklade babylonskej královny Semiramis, ktorá rimsky katolicizmus zalozila. Ona zacala s celibátom, spovedami, transubstanciaciou,večnou pannu a tak .. Vy teraz musíte písmo iba prekrucovať, falšovať a spochybnovat jeho integritu, aby ste si mohli učenie tejto známej satanistky obhájiť z túžby po modloslužobníctve, ktorej ste plní a ktoré milujete nadovšetko.  Hlupáci !



Re: Autorita Písma - otázka interpretace (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Sobota, 09. únor 2013 @ 17:32:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Napsal jsi:

"Tradice církve, tj. podle mě jediný Bohem autorizovaný výklad Evangelia (včetně Písma), mi jasně říká, že sebekastrace je hřích. Samotná Bible však takový čin minimálně schvaluje."

To není ani trochu pravda. Bible nic takového neschvaluje, jen nabízí jedno z možných řešení. Ani trochu ho nikomu nenutí. Naopak.

Tvůj článek svědčí o přeceňování zákonictví. Navíc jsi vybral špatný příklad - v dnešní době hypersexuání odhalenosti čišící pomalu z každého rohu si dozajista může každý muž, pokud ho to tak nadměrně svádí, zajít k lékaři a požádat ho o předepsání léků na snížení testosteronu. Kdo chce jít ještě dál, může se nechat předělat z muže na ženu estrogenem. Pro normálního člověka je to sice něco nemyslitelného, ale takoví lidé mezi námi jsou.

Problém zákonictví pak spočívá v tom, že žádáš od Písma dokonalá a jednoznačná pravidla pro svůj život. Jenže věřící je po svém znovuzrození osvobozený od zákona a tedy od všech diktovaných pravidel. A získal vedení Duchem, neboli chápe duchovní věci, které neznovuzrozený chápat nemůže, neboť jsou pochopitelné jen duchem. Jeho srdce je z kamenného přeměněno na masité. Takže pokud ho něco pohoršuje, například sexualita ("být mladým a ze sexu se nezbláznit"), tak má možnost svůj dar předat své manželce. Pokud tu možnost zatím nemá (co však vím, tak ženy mají docela problémy s hledáním vhodného muže, nemyslím tím jen muže do postele), jistě zde "hřích ti stojí ve dveřích, ty však máš nad ním vládnout". Což je možno řešit i kastrací. To si musí každý vyřešit sám, aby se zbytečně nezbavil daru od Boha k jeho potěšení darovaného.

Největší dar, který jsme dostali je v tom, že pokud jsme hříchu podlehli pro žádosti těla, vždy máme možnost znovu vstát a býti ospravedlněni. Bůh se totiž nedívá na nás, ale na Krista, kterého v sobě nosíme. To si však musí každý rozmyslet a podle své síly se rozhodnout. Chtěl by Krista snad někdo Bohu ukazovat ušmudlaného? Copak nemůže být každý očištěn, jako ten celník, který se neodvážil ani k nebi pohlédnout?



Re: Autorita Písma - otázka interpretace (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 11. únor 2013 @ 09:38:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Biskupové a kněží jsou naši skuteční  otcové a ledacos na tohle téma je popsáno v apoštolských listech. Kdo chce najít ten najde.
Zároveň musím konstatovat že cesty Páně jsou opravdu nevyzpitatelné. Duch Boží si vždycky vanul kudy chtěl a často tam kde bychom to nečekali. Jako když třeba prorok Eliáš zachránil vdovu ze Sarepty. To bylo pohanské město a ona byla teoreticky pohanka, přestože měla větší víru než značná část Izraele. . A mezitím umíraly hladem vdovy v Izraeli.



Re: Autorita Písma - otázka interpretace (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 17. únor 2013 @ 20:53:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj Slávku.

  nemůžu jsem teď psát a na dané téma jsem ti odpovídal už pod minulým článkem.

  1. Stručná odpověď na tvou otázku.

  Pokud už by za mnou přišel člověk, který by za mnou přišel s tím, že písmo
doporučuje nebo nařizuje kastraci a že se kvůli tomu chce dát vykastovat, vedl
bych ho ke Kristu a nepovažoval za bratra a doporučil bych mu, aby se naučil
alespoň česky nebo někdy vyrazil mezi lidi poslouchat o čem si povídají a zeptat
se, jestli jim správně porozuměl.


  2. Osobní zkušenost s tématem.

  Když jsem nebyl křesťan, uvažoval jsem o tom Božím slovu, smilstvu, svádění
a kastraci způsobem, který uvádíš  v článku. Těsně před tím, než jsem se křesťanem
stal a ještě později jsem pochopil, že nemoc hříchu je mnohem hlouběji než v těle
a v duši. Napsal jsem o tom před pár lety Standovi článek Spravedlnost, modlitba
a přímluva, kdyby tě to zajímalo.
 
  Když jsem se křes´tanem stal, pochopil jsem, že řešení problému hříchu není
v těle a krvi. Alespoň ne v mém těle a duši.


  3. Otázka porozumění písmu

  Už jsem ti psal že to, jak církev rozuměla písmu a jak písmu rozumí dnes je
pro mne jedna z velmi klíčových věcí. Když si čtu tvoje příspěvky tak mi připadá,
že máme zhruba stejný pohled na věc pokud jde o církev a vztah k písmu.

  Proto pro mne bylo - stejně jako pro tebe - zásadní a důležité rozpoznat kdo
je církev. V čem se z mého pohledu lišíme je právě toto: koho rozeznávám jako
Církev a koho rozeznáváš jako církev ty. T.j. rozdíl mezi následníky a následovníky
a pak v tom, že mi přijde divné, že nevidíš, že se církev od počátku řídila podle písma
a podle písma se rohodovala. Nebo to vidíš, ale z nějakého důvodu oponuješ že ne?
 

  Když si srovnáš dané téma například s tématem model, které jsme probírali minule.
V písmu je zjevné, jak církev pochopila to příkázání: Jasný příkaz "miláčkové zdržujte se model",
jinde najdeš místo kdy po kázání křesťanů výrobci model vzbouřili celé město, jelikož přicházeli
o zisk když lidi modly přestali kupovat, jinde zas že přicházeli věřící a své modly pálili.

Když se podívám dnes, tak když přijme Krista nějaký cigán, jsou modly obvykle jedna
z prvních věcí, které likvidují. Byť to pro ně představuje vyhozenou "investici" často v řádu
desítek tisíc korun. I mne Bůh vedl k likvidaci model jako jedné z prvních věcí.

  Naproti tomu v písmu nikde nenajdeš: "Miláčkové, dejte se pro jistotu vykastrovat"
a "i přicházeli mnozí z lidu a dávali se kastrovat jak jim apoštol Pavel kázal". Lze si
to vyložit zhruba dvěma způsoby: 1. Ti lidé neměli žádné takové svádění, proto v písmu
není takový záznam 2. Ti lidé pochopili, že ležet s mlýnským kamenem na dně moře
není řešení svádění ke hříchu. Což pochopí snad každý kromě náboženských fanatiků
co si staví doktríny na vytrženém kousku křesťanského písma.


  Když něčemu v písmu nerozumím, zajímá mne, jak to chápe církev.
Církev jsou pro mne ti, kteří přijali Ježíše a znají jeho jméno.

  Když něčemu nerozumím, vůbec mne nezajímá jaký mají názor ti, co to svaté Jméno
nepoznali a ani ho nemohou znát a sami písmu nerozumí a ani mu nemohou rozumět,
jen opakují poučky (z EGW, Vasuly či katechismu, to už je jedno).

  Paradoxně se ale v mém pohledu na věc s jedním takovým zde shodnu ;-)


  Píšeš o snížení rizika.

  My hodně kážeme o svobodě člověka, o moci lidského rozhodnutí. Jestli kastrace snižuje riziko
např o 90%, pořád zbývá 10% (to nevím, zda snížení hladiny hormunu = snížení rizika?).
Když porovnáš manželství a život na hromádce, tak manželství snižuje riziko nevěry také zhruba o 90%.
To, že se lidé rozhodnou žít jako manželé výrazně snižuje riziko hříchu.
Podobně snižuje riziko lidské rozhodnutí a hranice, které člověk respektuje.

  V písmu jsou celkem tři věci, o kterých je napsáno "utíkejte". Jinak spíše doporučují apoštolové a svatopisci
bojujte, čelte, vitězte, držte se, čekejte, vyhlížejte, ...

1. Utíkejte před modlářstvím
2. Utíkejte před smilstvem
3. Utíkejte před láskou k penězům (což je modlářství, t.j. duchovní smilstvo)

  Tak jsem řešení dané věci pochopil a dané téma považuju stejně závažné jato ty dvě další.


  3. Extrémní případ.


  Snad ti nezamotám hlavu.

  Zamýšlel jsem se nad tím co s tím, když má člověk hříchem narušenou sexualitu tak, že to "vede k úrazu",
např pedofilie. Asi si dokážu představit, že člověk přijme Ježíše, přesto je jeho tělo natolik mimo, že je potřeba
lékařský zásah. Tak jako u jakéhokoliv jiného narušení hříchem. Tedy kdysi kastrace.

  Toník



Stránka vygenerována za: 1.22 sekundy