Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 268, komentářů celkem: 429603, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 447 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116507269
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Bible – kni***** plná rozporů? Druhá část
Vloženo Pondělí, 28. leden 2013 @ 18:59:35 CET Vložil: Olda

O Bibli poslal unshaken

V první části jsem poukázal na rozpory, které v Písmu naleznou nejenom jeho kritici, ale i my, pokud budeme Bibli opravdu dobře poznávat. Nesmíme ani podezřívat vědce, že jsou všichni naladěni ke zboření naší víry, neboť jistě část z nich bere Bibli do rukou s dobrým úmyslem poznat Boha a někdy též dokonce nalézt argumenty na její obhajobu. Nyní budeme pokračovat.


II. Co tedy dělat? Zavrhnout naši schopnost poznávat a touhu přesvědčovat se o pravdách?


Je to také jeden z omylů, kterým se často necháváme svést, když slyšíme nabádající hlas: Nerozumíš tomu, vidíš tam rozpory? Musíš tomu věřit, musíš, musíš, musíš!

Je to však správně? Vždyť to naše myšlení máme zaručeně od Boha, a ten řekl, že nám ho stvořil dobře. Jak tedy ten náš dar myšlení, sice dnes až přespříliš hypertrofovaný racionalitou, skloubit s Písmem?

Na to existuje jedna dobrá odpověď:

Tímto racionálním a přesnost milujícím myšlením.

Zkuste se tedy zamyslet se mnou. Oprostěme se od jakýchkoliv předsudků, své myšlení nasměrujme přísně logicky a nenechme se zmást nějakými zažitými dogmaty.

Jelikož v této části vytváříme základ analogický základu racionálního vědeckého zkoumání, tak se nesmíme pozastavovat nad suchopárností textu.

K našemu přemýšlení použijme stereotypy zažité ve vědě: Vyslovíme hypotézu, tedy předpoklad. Například při vědeckém zkoumání se předpokládalo, že existuje foton, který nemůžeme vidět, ale o kterém věříme, že existuje. Všimněme si dobře: Věříme, že existuje. Tomuto fotonu byly přisouzeny vlastnosti, které ho charakterizovaly. Konkrétně že foton je hmotnostně téměř nic, které se pohybuje rychlostí světla. Toto přisouzení vlastností tvoří nedílnou součást hypotézy, která v tomto případě zní: Předpokládejme, že existuje částice s názvem foton, která je téměř nic pohybující se rychlostí světla. Potom řada vědců provedla ověření, že předpoklady – hypotéza o existenci fotonu a jeho vlastnostech - byly správné. Což učinili potvrzením pomocí změřené rychlosti a hmotnosti fotonu. Ověření se ve vědě vždy provádí tak, aby bylo možné výsledky vnímat našimi smysly a kdokoliv si mohl potvrzení zopakovat. Tedy prvotní víra o fotonu se potvrzením proměnila v relativní jistotu. Relativní proto, že vědecká jistota nepřipouští absolutní jistotu. Není totiž nic nestálejšího a nejistějšího, než jsou výsledky vědeckých zkoumání. Racionalita hypotéz spočívá právě tom, že kdokoliv má možnost je jiným racionálním potvrzením vyvrátit. Například u fotonu tím, že nalezne foton, jehož původní rychlost světla může poklesnout pod rychlost světla, aniž by přestal jako částice existovat. Dodnes se však takový vědec neobjevil.

Abychom byli úplně přesní, není podmínkou, abychom nejprve věřili a pak to ověřovali. Můžeme se též opačně nejprve přesvědčovat našim poznáním a teprve pak na základě našeho poznání vytvořit hypotézu, obsahující předmět naší víry.

V následujícím textu se vrátíme zpět k tématu, tedy k Bibli. Jako křesťané si uvědomujeme, že zkoumání Božích pravd vědeckými metodami, tedy něčím tak z principu nejistým, je nepřípustná degradace Boha na pouhý předmět zkoumání. Víme dobře, že takto nelze Boha potvrzovat, On sám se nám při něm vytratí z našeho zorného pole. Co však můžeme udělat je to, že použijeme naše racionální myšlení k tomu, abychom analogicky k vědecké racionalitě postupovali ve stejném schematu: Tedy napřed víra a poté potvrzení toho, v co věříme. Ještě jednou zopakuji, abych byl vyloučen z útoků pro čistě vědecký princip zkoumání Božích pravd: V přemýšlení použijeme jen postup (metodu), která je shodná s jakoukoliv vědeckou metodou. Tedy jen racionální uvažování a přemýšlení, jehož správnost si potvrdíme skutečnostmi vnímatelnými našimi lidskými smysly.

Samotného Boha tedy zkoumat nebudeme. Avšak budeme postupovat přesně tak, jak je popsáno v předchozích odstavcích: Víra (hypotéza) a ověření (potvrzení) této víry (hypotézy). Přednostně zde nebudeme používat slovo hypotéza, ale víra. Kdo však chce, nechť si ty výrazy klidně zamění.


III. Cesty k Bohu vedou sice jen Božími cestami, ale Bůh je lidem srozumitelně objasnil. Přesvědčeme se o tom, potvrďme si to podobně, jak to dělají vědci

Nejprve si po vzoru vědeckých pojednání určeme okruh našeho bádání. Uděláme to formou otázek.

Položme si tuto první otázku:

Věříme v Boha?

Klademe si základní otázku, zda Bůh existuje. Zde však opakuji, že provádíme racionální a přísně logický rozbor. Pokud si na tuto otázku odpovíme „nevěřím v Boha“, tak tím znemožníme jakékoliv další pokračování tohoto rozboru. Nanejvýš si můžeme říci, pokud jsme si existenci Boha již dávno neověřili pozorováním stvoření kolem sebe i v nás samých, že „předpokládejme, že Bůh existuje“.

Odpověď tedy zní: „Ano, věříme v Boha.“ Nebo u těch hledajících „předpokládejme, že Bůh existuje“.

Položme si nyní druhou otázku:

Věříme Bohu?

Touto otázkou si definujeme souhrn vlastností, které má Bůh a o nichž se chceme přesvědčit. Podobně jako u dřívějšího příkladu s fotonem byly jeho vlastnostmi jeho rychlost a hmotnost.

Neptáme se, jestli věříme v Boha, ale zda věříme Bohu. Je mezi tím velký rozdíl. Mnozí například věří v dobro, ale dobru by mohli věřit jen tehdy, byla-li by to nějaká důvěryhodná osoba. Kterou by mohli oslovit a která by k nim dokázala mluvit. Takto jsme se ani nemohli ptát u fotonu, neboť foton je předmět, nikoliv osoba. Takto se ani nemůžeme ptát u nějakého principu, třeba u toho dobra, nebo u pojmu pro souhrn nějakých dějů, například u evoluce. Ani principy, ani pojmy pro děje s námi totiž nedokáží rozmlouvat a nemohou proto ani odpovědět.

Za základní Boží vlastnosti, pro něž Bohu věříme, považujeme přinejmenším (doplňte si případně sami):

Bůh nás a celé své stvoření stvořil jako své dobré dílo. Bůh je dárcem života. Člověka stvořil ke svému obrazu a chce ho takového mít. Bůh je spravedlivý, milosrdný a své slovo plní. Bůh chce se svým dobrým dílem nakládat dobře. Bůh činil a činí vše pro to, aby nás přivedl do své blízkosti a chce, abychom se společně s ním všichni radovali.

Naše odpověď tedy zní: „Ano, věříme Bohu.“ Případně u těch hledajících musí být odpověď (kdyby taková nebyla, nebylo by co dále rozebírat a ověřovat) „předpokládejme, že Bůh má vlastnosti, ve které věří křesťané“.

Položme si nyní třetí otázku:

Věříme, že Bůh nám k dorozumění s ním dal k dispozici slovo, které lidé zapsali do Písma?

Musíme si uvědomit, že kdyby Bůh promlouval ke každému z nás samostatně, jako k prorokům, že bychom si jeho vyjádření představovali a vysvětlovali každý podle svého způsobu. Každý by si tedy představoval Boha podle vlastního chápání, takže naše víra by mohla vyústit v různé bohy resp. božstva a nikoliv v Boha jednotného a jediného. Proto i svým lidským racionálním myšlením musíme přijmout, že jeden Bůh dal všem lidem k dorozumění s ním jedno vyjádření. Není nám známo, že by bylo jiné takové komplexní vyjádření, než je Písmo, jež nazýváme svaté a které je sloučeno do knihovny s názvem Bible. A které by bylo adresováno každému člověku bez rozdílu toho, kdy, kde a komu se narodil. Pokud má někdo jiný nález o Boží promluvě k lidem, než je obsažen v Písmu, nechť on provede důkaz pro oprávněnost svého nálezu. Tento článek je věnován jen Bibli.

Teď poznámka na okraj, která není pro náš rozbor zásadně důležitá: Všimněme si též, že Boží promluva určená všem lidem bez rozdílu se děla a děje slovem. Mluveným, zapsaným. Vizuální vjem Boží promluvy obdrželi jen někteří z lidí. Vedlejší roli vizuálního vjemu nám dokládají obtížně představitelné popisy proroků při setkání s Bohem a také to, že Bůh nám nezanechal ani jediný obraz Ježíše Krista, důležitou osobu biblické zvěsti, dokonce ani popis jeho vzezření, ze kterého bychom obraz rekonstruovali.

Naše odpověď tedy zní: „Ano, věříme že Písmem se s námi Bůh dorozumívá.“ Ti hledající pak musí vyslovit (opravdu musí, jinak by nemohli v ověřování této hypotézy pokračovat) „předpokládejme, že Písmem se s námi Bůh dorozumívá“.

Je nutné upozornit na důležitou stránku Písma, které jsme přijali vírou jako Boží slovo k dorozumívání, nebo ti hledající jako předpoklad, jímž se s námi Bůh dorozumívá. Ve svém důsledku to znamená, že přijímáme Bibli takovou jaká je, tedy i s rozpory, nesrovnalostmi, mýty, nepřesnou formulací, prostě se vším všudy. Ať se nám to líbí nebo ne. Ať rozpory a nesrovnalosti vnímáme nebo ne. Pokud bychom takto nepřijali Písmo a prováděli v něm dodatečné úpravy a opravy, tak se již předem zpronevěříme naší víře, kterou jsme v Písmo před chvíli vyznali. Dokonce tím postavíme Boha do role chybujícího, jehož nedostatky za něj musí lidé napravovat. Písmu nesmíme měnit ani řádek, ani slovo, ani písmeno!


Tento článek bude mít pokračování ve třetí části. Ta se bude zabývat potvrzením víry, resp. předpokladů výše uvedených. Původně jsem měl sice napsány jen části dvě, ale chtěl jsem tu druhou část zpřesnit, aby logika byla co nejméně napadnutelná. A takhle to dopadlo. Ale jistě tušíte, v čem potvrzování ve třetí části bude. Sami jste (určitě většina z vás) potvrzením životodárnosti Boží promluvy, a to přesto, že v Písmu nacházíme rozpory. Co je nám do těch rozporů, které rozpory ani být nemusejí, když z Božího slova k nám teče životodárná voda? To budeme studnu s živou vodou rozkopávat proto, abychom zjistili, jakými podzemními cestami k nám pramen teče? Přesto se v další části pokusím vysvětlit, proč rozpory v Písmu nalézáme.


"Bible – knihovna plná rozporů? Druhá část" | Přihlásit/Vytvořit účet | 43 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Bible – kni***** plná rozporů? Druhá část (Skóre: 1)
Vložil: hirali v Pondělí, 28. leden 2013 @ 19:53:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře napsáno. Problém je to že málokdo se dokáže oprostit od své víry a přijmout něco nového co oběví v bibli. Většina lidí posuzuje bibli podle své víry,podle toho ke které církvi patří. Není mnoho lidí kteří na zakladě studia bible opustí svou církev a vstoupí do církve jejíž učení je v souladu s tím co při studiu oběvili.  Cirkve mají po nějaké době tendenci vracet se ke kořenum učení které měli lidé v době vzniku teto církve a to je škoda. Přiklad mužou být Adventisté 7dne,v této církvi v posledních letech jsou dost velké tlaky vrátit se k tomu čemu věřili pionýři tak říkají lidem co stáli u zrodu této církve. A přitom jejich pojetí víry šlo za 150let kupředu a dnes po 150letech jsou tam lidé co říkají že se musí vrátit k TAKZVANÉMU TRADIČNÍMU UČENÍ PIONÝRU!!!!   Nepřipomíná vám to něco právě Adventisté poukazují na tradice římskokatolické církve a po 150letech se to i u nich začína projevovat. Bohužel tento nešvar se vyskytuje po určitém čase ve všech církvích.



Re: Bible – kni***** plná rozporů? Druhá část (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 29. leden 2013 @ 08:32:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Samotného Boha tedy zkoumat nebudeme."...


nemyslím si, že je něco špatného na tom rozpoznávat Boha rozumem. Toto poznání bude vždycky jen částečné, ale stejně je pravdivé - pokud je ovšem podloženo vlastní zkušeností se setkání se s Bohem, nebo převzaté ze svědectví jiných lidí, či ze svědectví Krista a apoštolů.

Rozum máme od Boha a pomáhá nám také rozlišovat pravdu od zdání, skutečnost od herezí. Křesťanská víra není žádnou vírou slepou: Já vím, komu jsem uvěřil.





..."musíme přijmout, že jeden Bůh dal všem lidem k dorozumění s ním jedno vyjádření."...

Pokud zde pořád mluvíme o Písmu, nemohu souhlasit.
Naopak, jedno  místo v Písmu může mít bezpočet správných vyjádření (pokud ovšem všechna splňují pravidlo "regula fidei") - totiž že svým výkladem neodporují žádnému jinému místu v Písmu.

Kdyby tomu tak nebylo, nemohl by přece ani Bůh mocí Ducha svatého skrze Písmo promlouvat ke každému z nás osobně do naší konkrétní životní situace.

Je naprosto zjevné, že třeba i Izaiáš rozuměl proroctví o trpícím služebníku docela jinak, než Izaiášovu proroctví porozuměli apoštolové ve světle životního příběhu Ježíše z Nazareta.



Svobodný krok Boha v dějinách spásy (vtělení Božího Syna) nemohl předpokládat absolutně nikdo - ani v nejdivočejší fantazii. Až se věci skutečně staly, proroctví se teprve zjevilo lidem ve skutečném smyslu.






Re: Bible – kni***** plná rozporů? Druhá část (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 29. leden 2013 @ 08:44:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si, že základní chybou tohoto článku je nevyváženost - je zde kladen přílišný důraz pouze na Písmo - jako by nic jiného mimo Písmo už neexistovalo.


Pro křesťana je však naprosto stěžejným život s Bohem v církvi, poznávání a naplňování Boží vůle (Bůh k nám ani zdaleka nepromlouvá jen skrze Bibli)

- v modlitbě, v událostech našeho života, v Písmu, v řádně odváděné práci v našem povolání - ale také přibližování se Bohu skrze skutky lásky k bližnímu.

Až zde má Bible své místo.

Na piedestal našich životů patří sám Bůh, nikoli kniha od Boha.



Re: Bible – kni***** plná rozporů? Druhá část (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 29. leden 2013 @ 12:20:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výborným lékem na zdánlivé rozpory v Písmu jsou kromě Církve a Boha samého i životopisy svatých, například prvokřesťanských mučedníků z dob pronásledování. Jeden soudní zaměstnanec mučil skupinu křesťanů, mužů a žen, nedovedl pochopit proč vypadají tak šťastně zatímco on sám byl nešťastný a tak se jich na to zeptal. Co si od toho svého Krista vlastně slibují. Oni mu řekli že všechno a odcitovali mu to o kráse a příbytcích v Nebi. On na to řekl když je to takové tak já jdu s Vámi, zabouchal na dveře a řekl nadřízenému důstojníkovi že je také křesťan. Zanedlouho šli do Nebe všichni.



Re: Bible – kni***** plná rozporů? Druhá část (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Úterý, 29. leden 2013 @ 19:14:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
    A co s hypotézami, které nejdou ověřit? Máš jích plný článek. 

Hypotéza: Člověk je stvořen k obrazu Božímu. Jak ověřit, že člověk je stvořen k obrazu Božímu? A jak byl stvořen? Skrze evoluci, nebo skrze Slovo. Pokud skrze evoluci, kdy začal být obrazem Božím? Jako Austrolopithecus? Pokud Slovem, což je další hypotéza, jak ji ověřit?

Hypotéza: Musíme si uvědomit, že kdyby Bůh promlouval ke každému z nás samostatně, jako k prorokům, že bychom si jeho vyjádření představovali a vysvětlovali každý podle svého způsobu. Tahle hypotéza se vylučuje sama. Ač jedno Písmo, stejně desítky výkladu. 

V tomto: "Pokud má někdo jiný nález o Boží promluvě k lidem" máš skrytou hypotézu o tom, že Bůh chtěl promluvit k lidem a tudíž i promluvil. Jak tuto hypotézu ověříš?





Re: Bible – kni***** plná rozporů? Druhá část (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Čtvrtek, 31. leden 2013 @ 21:01:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná je to tím, že toto je teprve druhá část triptychu, ale tak nějak mi přijde, že se text míjí s názvem. A abych to stručně ukázal:

1) Věřím v Boha - ANO
2) Věřím Bohu - ANO
3) Věřím, že Bůh nám dal k dorozumění s ním k dispozici slovo, které lidé zapsali do Písma? - ANO

A výsledek? Jsem muslim, alhamdulillah. Uvidím, jestli bude také možné poskytnout ten požadovaný důkaz, který bude ve vztahu k Bibli v poslední části.



Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy