Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468526
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Hřích (hamartia)
Vloženo Pátek, 02. listopad 2012 @ 09:12:41 CET Vložil: Olda

Studijní materiály poslal legulda

Hřích je další slovo, jímž Písmo označuje zdroj zla v naší přirozenosti. Tu si musíme připomenout důležitou skutečnost, v několika oddílech epištol, jako v Ř 5,12-8,11 a lJ 1,6-2,2, nacházíme rozdíl v užití a významu slova hřích. Povrchním čtenářům tato skutečnost uniká. To má za následek zmatek v jejich životě víry a v duchovním výhledu. Především užití slova hřích v singuláru vystihuje naši adamskou hříšnou přirozenost, která je zdrojem zla. Apoštolé v uvedených místech ukazují, že hřích je kořen zla, z něhož pochází zlé výhonky, hříchy. To nám připomíná slova Páně, že ,,zlý strom nese zlé ovoce“ (Mt 7,11). Kdyby naše přirozenost byla dobrá, přinášeli bychom dobré ovoce. Historická a celosvětová zkušenost však dokazuje pravý opak. Každý Adamův potomek se rodí jako ,,zlý strom“, a proto nemůže ,,nést než zlé ovoce“. Musíme tedy rozlišovat hřích jako kořen zla a hříchy jako zlé ovoce zlého kořene.


Další rozlišení je v tom, že každý člověk přichází na svět již s hříchem v sobě, ale bez hříchu nebo hříchů jako produktu hříchu, hříšné přirozenosti. Nikde v Písmech si nečteme, že Bůh kromě Adama volal někoho jiného k odpovědnosti za hřích, neboť žádné nemluvně nemůže za to, že se narodilo s hříchem a tělem v sobě! Bůh nás však volá k odpovědnosti za hříchy, jež jsou produkty těla a hříchu! Těch se dopustíme, když se nepodvolíme Duchu svatému a duchu, duchovní přirozenosti. Škoda, že tento důležitý rozdíl mezi hříchem a hříchy je i v ,,evangelikálním světě“ neznámý.

Je politování hodné, že i spasení věřící se hlavně zajímají o to, jak Bůh jednal s jejich hříchy. Pravidelně se modlí: ,,A odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům.“ S oblibou si připomínají: ,,Blahoslavený, jemuž je odpuštěno přestoupení a jehož hřích je přikryt.“ ,,Nebo budu milostiv jejich nepravostem, a na jejich hříchy a nepravosti již nikdy nevzpomenu.“ Jsou si dobře vědomi toho, že jim bylo odpuštěno jen na základě oběti Pána Ježíše, v něhož jako svého Spasitele uvěřili. O hříchu buď nevědí, nebo o něj nemají zájem. Proto jsou neteční i k zjevení Písem o tom, jak Bůh s hříchem naložil. Máme tu co činit s nevědomostí, za kterou nese vinu každý, kdo sytí svou duši hříšnými produkty a odpadky bezbožného světa, místo aby se nechal vést na pastvy zelené a k vodám tichým, které ten Nebeský Pastýř opatřil pro své ovce ve svém Slovu! Pravidelní čtenáři Božího slova, kteří denně prožívají, co bylo zkušeností toho ,,blaženého muže“ podle Žalmu 1,2, jsou seznámeni s naukami Božího zjevení, a proto dobře vědí, jak rozdílně Bůh naložil s hříchem a s našimi hříchy.

Několik následujících veršů nám osvětlí, jak Bůh naložil s hříchem jako zdrojem, kořenem zla, z něhož rostou zlé výhonky, hříchy. Na základě Kristovy oběti Bůh při našem spasení odstranil, zahladil všechny naše hříchy, ale neodstranil z nás, tj. z naší přirozenosti hřích. Ten Bůh odsoudil v těle svého Syna na kříži. Apoštol Pavel výrazně vyhlásil, že hřích byl podroben soudu, byl odsouzen: ,,Neboť co bylo nemožné Zákonu, protože byl slabý pro tělo (sarx), (učinil) Bůh tím, že poslal vlastního Syna v podobě hříšného těla (sarx) [v podobě těla hříchu] a pro hřích (hamartia), odsoudil hřích (hamartia) v těle“ (sarx; Ř 8,3).

Tento verš byl již dříve vyložen, proto se tady omezím jen na poznámku, která se týká přítomného předmětu. Kdy a kde byl hřích odsouzen? Jediná možná odpověď je, že odsouzení hříchu se stalo v těle (sarx), když Pán Ježíš zemřel na kříži! Božím odsouzením hříchu jeho moc a nadvláda ve spasených Křesťanech byla jednou provždy zlomena. Hřích však nebyl vyhlazen, anihilován. I nám jako spaseným lidem je tato skutečnost známá nejen ze svatých Písem, ale z vlastních zkušeností. Dokud jsme v ,,tělích ponížení" (F 3,21), sídlí v nich hřích. Nejsme však hříchu podrobeni, nejsme jeho otroky, jak tomu je s nevěřícími lidmi, kteří nemohou jinak, než hřešit, protože se nacházejí pod jeho mocí.

Pavel však ujistil věřící v Římu: ,,Hřích nad vámi nebude panovat; vždyť nejste pod Zákonem, ale pod Milostí“ (Ř 6,14). Apoštol jim ihned sdělil první důvod: ,,vždyť nejste pod Zákonem, ale pod Milostí“. V Ř 8,3 Pavel dal druhý důvod, proč hřích nebude panovat nad spaseným člověkem: ,,Bůh odsoudil hřích v těle“ ve smrti Pána Ježíše. Třetí důvod je v tom, že spasený jedinec má Ducha (pneuma) svatého, který v něm sídlí a ducha (pneuma), tj. duchovní přirozenost z Ducha svatého. Taková jsou opatření Boží milosti pro jeho děti, aby nad nimi nepanoval hřích! Jestli někdo trvale hřeší, znamená to, že nad ním hřích panuje. Je to důkazem, že takový jedinec není spasený!

,,Neboť že umřel, hříchu umřel jednou, ale že žije, žije Bohu“ (Ř 6,10). Tato slova se ovšem týkají Pána Ježíše, jeho smrti, vzkříšení a oslavení. Fráze ,,hříchu umřel jednou“ je významná. Výraz zemřít hříchu nacházíme třikrát v Ř 6,2. l0.l1. První a třetí se týká nás věřících, druhý Pána Ježíše (v. 10). Je tedy nutné tento výrok posoudit společně, ovšem s tím základním vědomím, že my před spasením jsme byli pod panstvím hříchu, kdežto náš Pán, absolutně svatý Syn Boží měl co do činění s hříchem jen jako ,,zástupce hříšníků“. Z lásky k nám vzal na sebe naše hříchy a provinění, byl za ně ,,pokutován a strápen... On sám nesl hřích mnohých a za přestupníky, se přimlouval“ (Iz 53,7.12).

,,Bůh poslal vlastního Syna v podobě těla hříchu a pro hřích...“ (Ř 8,3), ohledně hříchu, aby jednal s hříchem. Nebýt hříchu, nebyl by důvod pro Kristovo vtělení, pro jeho bezhříšný, svatý život, pro oběť a smrt. Proč tedy zemřel? Zemřel hříchu. To je jeden z důvodů a aspektů Kristovy smrti. V tomto aspektu však nejde o oběť smíření s Bohem a naše ospravedlnění, ani vykoupení, ani posvěcení. Oč tu tedy jde? Pán tím, že zemřel jednou hříchu, navždy skončil s hříchem jako s mocí, která si na něho činila nárok. Hřích si činí nárok na všechny Adamovy potomky, a proto každého opanoval, takže nad každým panovala smrt (Ř 6,14; 5,12.17.19.21).

Tu se však na světě objevila bytost, která se vymkla nárokům, moci a panství hříchu. Jak tomu mohlo být, vždyť se také narodil z ženy? Nepřišel tedy na svět s adamskou přirozeností? Čtenáři Písem dobře vědí, že Bůh zvláštním zásahem Ducha svatého se postaral o to, aby v bytosti jeho syna neexistovalo tělo (sarx) ve smyslu toho hříšného principu. V něm nebyla ani hříšná přirozenost, ani hřích, který by nad ním panoval, ani starý člověk! Svatý Syn Boží byl na zemi v absolutním oddělení a isolaci od těchto veličin zla, jimž jsou podrobeni všichni lidé. On s nimi neměl nic společného. V bytosti syna Božího nebylo nic, co by kladně odpovědělo satanu i nárokům hříchu, té velmoci, která si podmanila celý svět.

Musíme však mít v paměti, že od svého příchodu na svět až do své smrti Pán měl co činit s hříchem a s hříchy lidí, vždyť přišel pro hřích! Hned po narození Josef a Marie s ním kvapně uprchli do Egypta, aby ho zachránili před Heródesovým vražděním malých chlapců. Když vyrůstal, byl svědkem hříšného jednání druhých hochů a mládenců. Když pracoval v Josefově dílně, aby získal obživu, trpělivě snášel důsledky Boží kletby pro Adamův hřích: ,,V potu své tváře budeš jíst chléb.“ Na počátku své veřejné činnosti byl vypuzen na poušť, aby za nejtvrdších podmínek čelil svému úhlavnímu nepříteli, který ho chtěl svést z cesty, kterou mu určil Otec. Neustále měl kolem sebe slepé, chromé a jinak postižené lidi, viděl, jak nemoci klátily lidi do hrobů, a to za stálého vědomí, že to byly důsledky hříchu. Zaplakal u hrobu svého přítele Lazara, když se ocitl tváří v tvář smrti, důsledku hříchu. Jeho mesiášská činnost milosrdenství neznala konce, když chtěl u trpících odstranit nesčetné důsledky hříchu.

Pak došlo k jeho zatčení. Co jiného mohl čekat od hříšníků než zradu, násilí, lživá svědectví, bičování a ukřižování, což byly přímé projevy hříchu? A když visel na kříži, bylo to pro hřích! Pán Ježíš se ve své lásce tak ztotožnil s hříšným člověkem, že vše, čemu byl člověk vystaven a podroben, On vzal dobrovolně na sebe, takže dokonce se na krátko jako náš zástupce dobrovolně podrobil důsledku hříchu, smrti. Proto slovo proroctví vyhlásilo: ,,Vždyť on vzal naše nemoci, a naše vlastní bolesti on nesl, my však jsme se domnívali, že je raněn a ubit od Boha i strápen. On však byl raněn pro naše přestoupení, potřen pro naše nepravosti..“

Pod vedením Ducha apoštol napsal, že Bůh ,,toho, který hřích nepoznal, za nás učinil hříchem, abychom se my stali Boží spravedlností v něm“ (2K 5,21). Zatímco Satan a hřích nikdy nemohl i sebeméně poskvrnit posledního Adama, a tím méně ho svést k hříchu, on sám se z lásky k Otci a k nám hříšníkům podvolil, takže on, ,,který hřích nepoznal, byl za nás učiněn hříchem“, abychom my, kteří jsme nebyli nic než hřích, ,,byli učiněni spravedlností Boží v Něm"!! Po této tajemné, svaté transakci, k níž došlo během tříhodinové tmy, Pán na kříži vyhlásil: ,,Dokonáno jest“. Cíl je dosažen, poslání a dílo dovršeno. Po tom, co poručil Otci svého ducha, naposledy vydechl, ,,umřel hříchu jednou“, aby s ním již nikdy neměl co činit. ,,Nyní však jednou při dovršení věků jest zjeven, aby svou obětí odstranil hřích (Žd 9,26b). Proto ,,podruhé se bez hříchu ukáže těm, kteří ho očekávají k (dovršení) spasení“ (Žd 9,28b). ,,Bez hříchu“ znamená, že Pán ve svém druhém příchodu na Zemi ve slávě již nebude mít co činit s hříchem, vždyť na Golgatě ,,hříchu zemřel jednou“!

Od své smrti nemá co činit s hříchem. Opět je nutné rozlišit hřích a hříchy! Od jeho nanebevstoupení činnost Páně je dvojí: jako velekněz za nás oroduje, abychom nezhřešili. Jako obhájce, přímluvce (paraklétos, 1J 2,1), oroduje za nás, když zhřešíme. V tomto smyslu má stále co činit s hříchy. Právě tak tomu bude během procesů před Kristovou soudnou stolicí (2K 5,10), kde Pán bude jednat s nevyznanými hříchy a s věčnými následky hříchů, jež spáchali spasení lidé po obrácení. Tehdy také bude vyhodnocen život každého za účelem obdržení odměny nebo ztráty (Ko 3,23-25). Až Pán jako Soudce, jemuž Otec dal všechen soud (J 5,22.21), zasedne na ,,velikém bílém trůnu“, odsoudí všechny bezbožníky pro všechny jejich hříchy, především pro jejich nevěru.

Avšak, když Kristus jednou zemřel hříchu, (Ř 6,10) skončil s ním jednou provždy i s nároky hříchu na něho. Tak je nutno rozumět tomu výroku. Ve v. 2. a 11. je tato vzácná, obdivuhodná pravda rozšířena na všechny spasené lidi. Odpovědností věřících je, aby denně žili s vědomím, když s Kristem zemřeli, zemřeli hříchu, aby již více v něm nežili ani pod jeho mocí, s tím cílem, aby nehřešili.

Z Kristovy historické smrti hříchu Pavel v Ř 6,2.11 vyvodil pro všechny spasené lidi veliké poučení: ,,My, kteří jsme zemřeli hříchu, jak v něm ještě budeme žít?“ ,,Tak se ovšem i vy považujte za mrtvé hříchu, ale živé Bohu v Kristu Ježíši“. V prvních čtrnácti verších 6. kap. Ř apoštol mluví o tom, že ten, kdo uvěřil v Krista jako Spasitele, byl s ním tak spojen, ztotožněn, vlastně vštípen (v. 5) v něho, že vše, co Kristus prožil skutečně, Křesťan spolu s Ním prožil z hlediska svého postavení v Kristu duchovně. Tuto duchovní zkušenost při spasení Křesťan potom vyzná a znázorní svým křtem (v. 3.4). Kristus zemřel, byl pohřben, ale třetí den vstal z mrtvých k slávě Otce. Tak i křtěnec úkonem křtu vyznává, že když uvěřil v Krista, tehdy spolu s ním zemřel hříchu, byl pohřben, a když se vynořil z vody, vyznal, že je rozhodnut nadále ,,chodit v novotě života“.

Ze všeho, co Pavel napsal v Ř 8,3 a 6,1-14, odvozujeme pro sebe důležité poučení. Spasený Křesťan se již nenachází pod mocí a panstvím hříchu, protože „hřích byl odsouzen v těle“. Navíc, Křesťan spolu s Kristem zemřel hříchu. Přirozeně, že mrtvý nemůže nic konat a tedy nemůže ani žít v hříchu. Toto chtěl apoštol vštípit v mysli lidí, kteří před svým obrácením ke Kristu žili v hříšné a nestydaté prostopášnosti pohanů. Vyjádřeno ve volné úpravě, Pavel jim sdělil toto:

,,Během svého pohanského života, jste nemohli jinak, než hřešit, neboť jste se nacházeli pod nadvládou hříchu, velmoci, jíž nikdo z lidí nebyl schopen se vzepřít. Smrtí Syna Božího na kříži však vznikla zcela jiná situace. Bůh v těle odsoudil hřích, takže jeho moc byla zlomena. Proto hřích nad vámi spasenými už nebude panovat. Kromě toho, vy jste s Kristem zemřeli hříchu. Považujte se tedy za mrtvé hříchu. Když u víře budete denně žít v této skutečnosti, nejen, že nebudete hřešit, ale budete žít vítězně jako ti, kdo spolu s Kristem byli přivedeni k novému životu, který se vyznačuje všemi znaky Kristova vzkříšení a vítězství nad Satanem, světem a hříchem.“

Zdroj: Luboš Pavel Křesina - Boží správy věků, str. 438 – 442.

"Hřích (hamartia)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Hřích (hamartia) (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 04. listopad 2012 @ 14:27:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Docela poučný článek, ale jako vždy, lze nad některými výroky vyslovit otázky. Třeba není pravdou, že když je někdo spasený, že nebude hřešit. To se snad ani nemůže stát. Vždyť hříchem je i pouhé pohlednutí s podvědomou žádostivostí! Kdo se hříchů dokáže vyvarovat?

Vždyť i Ježíš řekl Petrovi, že mu musí umýt nohy. A proč? V tomto hříšném světě se vždy znečistíme, ať chceme nebo nechceme. Jak říkají kazatelé - kdo jde do mlýnice musí počítat s tím, že ho nějaká ta mouka zapráší.

Teologie vypořádání se s hříchem je nejlépe shrnuta v Římanům 8. A tam je naprosto jasně psáno, že zákon Ducha života potlačil zákon hříchu a smrti. Opakuji - zákon. Nejsme již povinni žít v těle, v němž vládne hřích, ale této možnosti nás nikdo nezbavil. Máme stále na výběr. A pokud žijeme pod zákonem Ducha, k čemuž nám dopomohl Pán Ježíš Kristus, tak byly naše hříchy umrtveny společně s Kristem na kříži a společně s našimi hříšnými těly. A nejen to, když nově hřích spácháme, Ježíš nám nečistoty stále obmývá. Ale pokud obmytí nestačí a my se vědomě vracíme do svých hříšných těl a necháme stranou radost v našich tělech duchovních a nedbáme na to, že máme moc Duchem v nás své hříchy umrtvovat, pak se dobrovolně vzdáváme osvobozujícího zákona Ducha života a přecházíme zpět pod zákon hříchu a smrti.

Teologický názor, že o spasení nikdo nemůže přijít, vychází z několika míst Nového zákona, hovořících o síle Ježíšovy starostlivosti o stádo (nikdo mě mé ovce nevyrve). Musíme však pochopit vše a zejména neuvěřitelnou milost Otce čekajícího  návrat ztraceného syna. Takže ten názor nemusí být jenom názorem, ale Písmem potvrzenou skutečností.

Vědomé se navrácení k hříchům a využívání času milosti k opakovanému návratu ke Kristu však s sebou přináší jedno: Nové křižování Ježíše. A to si ten, kdo Ježíše miluje a sám poznal sílu Boží lásky, dobře rozmyslí, než se takového vztahu vzdá. Takže je správně nepochopitelné, že někdo takový se vůbec může vyskytnout a spíše se to vysvětluje tím, že spasením vůbec neprošel.



Re: Hřích (hamartia) (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Sobota, 03. listopad 2012 @ 19:19:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hřích? Apoštol Pavel to vyjádřil velice pěkně: Hřích v nás je to, co nás nutí konat špatné věci. Schvalujeme Boží vůli, ale nakonec ji přestupujeme. Rozumem chceme sloužit dobru a Bohu, ale výsledek je špatný. Podléháme zlu. Jsme otroci hříchu. Naším pánem je hřích. Nemůžeme se ho zbavit vlastním úsilím, ačkoliv se snažíme ze všech sil. To podobenství s otrokem je velice výstižné. Copak se otrok sám může vymanit z otroctví od svého pána. Tak se my nemůžeme osvobodit z hříchu. Hřích – to je Satanovo myšlení a jeho duch. Ten pronikl do člověka v ráji a dědí se  podobně jako děti otroků dál patřily otrokáři. Jak se zachránit?  Pavel pochopil, že Zákon je na jedné straně dobrý, ale na druhé straně je to, co nás nutí často chovat se jinak, co nás pokouší. Stejně jako Satan v ráji Evě naznačuje, že to přestoupení ohledně jablka nic tak špatného není, tak zlý duch v nás nám často říká totéž. Nic se ti přece nestane, když Zákon někdy porušíš. Ale za to je smrt a já nechci zemřít. A já přitom nejsem schopen Zákon vždy za všech okolností na sto procent dodržet. Tento konflikt v nás   prožíval i náš drahý apoštol Pavel.  A díky Duchu Božímu pochopil. Jakoby řekl i mně:

„ Františku drahý, já jsem Tvůj Pán, Já jsem tvůj Bůh, já jsem za tebe zaplatil, aby jsi už tomu otrokáři hříchu a Satanu  nepatřil. Už je to zaplaceno, Patříš mně. Patříš mne. Neboj se ničeho, netrap se! Zaplatil jsem smrtí své Syna Ježíše Krista.tím nejdražším, co  mám, protože tě mám rád a záleží mi na tobě. Moc mi záleží. Věř.Přijmi ho do svého srdce a měj ho tam pořád a stále a otrokář na tebe již nemůže. Rozhodni se. Víš, je to na dobrovolnosti. Já nikoho nenutím. Většina lidí to pochopí a vírou přijme a tím se zachrání. miluji tě …“


Možná tak nějak to cítil i Pavel.

A to je důležité. Aby Duch Ježíše Krista nás ovládal a vedl. Abychom nového Pána jsme si zamilovali a se vděčností mu sloužili. Zákon je dobrý a platí, ale my  k němu nepřistupujeme  jako ti, kteří jeho někdy přestoupením zemřou, protože ho nedodrželi, ale v Duchu Kristově, který nás vede k lásce k Bohu a k čĺověku.


Možná tak nějak uvažoval Pavel. Pochopil a prožil obrovskou radost, Pochopil, že díky Bohu existuje cesta k záchraně a nemusí se třást před požadavky Zákona.


Problém dnešní doby je v tom, že mnohým lidem se ten otrokář i libí a nebezpečí svého stavu mnozí ještě nepoznali a nevnímají.


Přeji hezký den a zdravím všechny bez ohledu na příslušenství k církvi.




Re: Hřích (hamartia) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 02. listopad 2012 @ 11:12:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V článku je několik věcí, které mají obecnou platnost a nelze, než s nimi souhlasit.

Budu tedy reagovat pouze na věci, které považuji za nedostatečně vyjasněné, nebo přímo za omyly.


..."hřích v singuláru vystihuje naši adamskou hříšnou přirozenost, která je zdrojem zla."...

Naše hříšná přirozenost je jenom zdrojem hříšné náklonnosti, nikoli přímo zdrojem zla. Hříšnou náklonnost můžeme přece ovládat.


U dědičné viny po Adamovi je třeba rozlišovat dva druhy účinku:

1.) Postavení člověka v jeho důstojnosti.
- Jako potomci vyhnanců z ráje se rodíme už jako vyhnanci bez nároku na dědictví věčného života. Rodíme se v Adamovi  jako vyhnané Boží děti, zbavené svých práv na věčný život - bez důstojnosti Božích dětí. Jako Boží děti pouze v rovině přirozené - svým původem po našem Stvořiteli.

2.) Vliv na charakter a chování člověka.
- Rodíme se s pokřivenou přirozeností, ve které touhy těla jsou v rozporu s touhami ducha, s hříšnou náklonností ke zlému.


Mimo tyto dva vlivy označujeme výrazem "hřích" i

3.) Samotné osobní provinění člověka proti Božímu řádu.



Ve křtu jsou nám zdarma (jako dar) pro Kristovy zásluhy odpuštěny položky 1.) a 3.)
Stáváme se tedy uznanými dětmi Božími, obléknutím do Krista ve křtu (Gal 3,27) je nám navrácena důstojnost Božího dítěte i se všemi právy dědice (A tak už nejsi otrok, ale syn, a když syn, pak také Boží dědic skrze Krista. - Gal 4,7) a jsou nám také odpuštěny všechny naše dosavadní osobní hříchy. To je ono znovuzrození z vody a z Ducha do novosti života (Ř 6,3-4).

To ale ještě neznamená, že už dokážeme nezhřešit dalšími osobními hříchy!
Položka 2.) - naše náklonnost ke zlému nám nadále zůstává i po křtu a naší úlohou křesťana je v Boží milosti s ní bojovat a vítězit.





Re: Hřích (hamartia) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 02. listopad 2012 @ 11:30:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Jestli někdo trvale hřeší, znamená to, že nad ním hřích panuje. Je to důkazem, že takový jedinec není spasený!"...


Spasení v Kristu je darem od Boha (ve křtu) bez jakýchkoli lidských zásluh. (Neboť jste spaseni milostí skrze víru, a to není z vás - je to Boží dar, ne na základě skutků, aby se nikdo nemohl chlubit. Jsme přece jeho dílo, stvořeni v Kristu Ježíši k dobrým skutkům, které Bůh předem připravil, abychom v nich chodili. - Ef 2,8-10).


Jestli tedy takový člověk trvale hřeší, znamená to, že se vlastní volbou od vedení Bohem odvrátil - že nežije jako Boží dítě. Neznamená to, že mu snad Bůh již nyní odebere dar spasení - důstojnost a práva božího dítěte  Před Kristovou soudnou stolicí však vydá počet ze svých skutků a neučinil - li ze svých hříchů pokání, nebude mu už pomoci.



Hříchy osobní:

Křesťan by měl umět rozlišovat mezi hříchy všedními, které nás od Boha ještě neoddělí, nezpřetrhají svazek milosti (a ze kterých se sami rychle očistíme pokáním a vyznáním Bohu. Jako když si při práci na zahradě umažeme ruce a musíme se pravidelně umýt).


a mezi hříchem ke smrti (ztráty Boží slávy), který znamená naprosté zpřetrhání společenství s Bohem i s církví.
Hřích ke smrti proto nestačí vyznat jen Bohu, ale pokání zde už nutně zahrnuje i smíření s církví skrze službu církve hříchy odpouštět (J 20,21-23). Křesťan svým hříchem totiž nejen uráží Boha, ale poškozuje i církev, jejíž je nedílnou součástí (činí z Kristova těla úd nevěstky). Proto i církev jako strana poškozená má právo i moc od Krista se k takovému hříchu vyjádřit.


(1 J 5,16-17)
Kdyby někdo viděl svého bratra, jak hřeší hříchem, který není k smrti, ať se modlí a Bůh mu dá život, totiž těm, kdo nehřeší k smrti. Je hřích k smrti a neříkám, aby se modlil za ten.
Každá nepravost je hřích, ale je hřích, který není k smrti.



Toto jsou dva naprosto rozdílné stavy "po hříchu" - co do účinku a proto je i rozdílný způsob likvidace jejich následků..





Žádný člověk nedokáže nehřešit pouze z vlastního rozhodnutí. Nutně potřebuje, aby mu v tom Bůh pomáhal - potřebuje milost.
(1 J 3,2-3)
Milovaní, teď jsme Boží děti, ale ještě se neukázalo, co budeme. Víme však, že až se ukáže, budeme podobní jemu, neboť ho uvidíme tak, jak je.
A každý, kdo v něm má tuto naději, očišťuje se, jako je čistý on.




Re: Hřích (hamartia) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 02. listopad 2012 @ 12:29:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Tu se však na světě objevila bytost, která se vymkla nárokům, moci a panství hříchu. Jak tomu mohlo být, vždyť se také narodil z ženy? Nepřišel tedy na svět s adamskou přirozeností? Čtenáři Písem dobře vědí, že Bůh zvláštním zásahem Ducha svatého se postaral o to, aby v bytosti jeho syna neexistovalo tělo (sarx) ve smyslu toho hříšného principu. V něm nebyla ani hříšná přirozenost, ani hřích, který by nad ním panoval, ani starý člověk! Svatý Syn Boží byl na zemi v absolutním oddělení a isolaci od těchto veličin zla, jimž jsou podrobeni všichni lidé. On s nimi neměl nic společného. V bytosti syna Božího nebylo nic, co by kladně odpovědělo satanu i nárokům hříchu, té velmoci, která si podmanila celý svět. "...


Je velmi obtížné vyjádřit naprosto správně tuto situaci.
" Bůh zvláštním zásahem Ducha svatého se postaral o to, aby v bytosti jeho syna neexistovalo tělo (sarx) ve smyslu toho hříšného principu. V něm nebyla ani hříšná přirozenost, ani hřích, který by nad ním panoval, ani starý člověk! "




V Kristu panovala přirozenost Boha, byl vtělením Boha do člověka.
Hřích osobní byl tedy už z podstaty proti jeho vlastní přirozenosti.




Bůh ovšem poslal vlastního Syna v podobě těla hříchu
:
Co si pod tímto představit?

Tím, že se Boží Syn narodil jako člověk, narodil se jako potomek, jako dědic Adama. Ježíš sám se často nazýval "synem člověka" (synem Adama). Jen pro tuto skutečnost mohl podědit důsledek viny Adamova pádu, mohl jej právem vzít na sebe, jakož i hříchy celého lidstva.
Víme, že důsledek hříchu Adama 2.)- pokřivená přirozenost, náklonnost ke hříchu se Božího Syna přímo netýkala. Byla proti jeho vlastní přirozenosti.

Ovšem ono dědictví Adamova hříchu 1.) se Krista naopak týkalo.

Kristus se jako člověk narodil právě ve stínu Adamova hříchu, aby ho mohl jako nedílná součást lidstva vzít na svá ramena a zahladit. Sám se narodil jako potomek vyhnanců z ráje (ona podoba těla hříchu). Sám jako Boží Syn bez nároku prokletí vzal na sebe prokletí celého lidstva. Jen Boží Syn mohl usmířit nebeského Otce - ale jen jako člověk, jako součást lidstva.

Žádný z lidí nemohl usmířit nebeského Otce ani sám za sebe, natož za někoho jiného.





..."Tak i křtěnec úkonem křtu vyznává, že když uvěřil v Krista, tehdy spolu s ním zemřel hříchu, byl pohřben, a když se vynořil z vody, vyznal, že je rozhodnut nadále ,,chodit v novotě života“."...

Nikoli ještě když už člověk uvěří.
Zemřeme hříchu až když jsme spolu s Kristem ponořeni ve křtu do jeho smrti a následně vzkříšeni do novosti života Božího dítěte. (Kol 2,9-14).



Re: Hřích (hamartia) (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Pátek, 02. listopad 2012 @ 17:17:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Abych řekl pravdu, tak nevím co si mám o tomto příspěvku myslet. Můžeš mi leguldo vysvětlit jak mám chápat dnešní křesťanský svět a pojem hříchu v něm, když většina se tluče do prsou s pokřikem "já jsem spasen"? Oko je jeden z mála, který to vidí střízlivě a v jiném příspěvku napsal, že musíme válčit s ďáblem a se sebou samým až do úplného vítězství (příchod Pána nebo naše smrt ve víře), abychom obdrželi věnec pro vítěze.
Hřích je přestoupení Zákona, to je definice Bible, Zákona nejen literního, ale dnes i duchovního, proti lásce k Bohu či člověku. Z opačné strany, budu ZÁMĚRNĚ hřešit, když miluji? Někteří se mi snaží namluvit, že mají tolik lásky v sobě, že je už žádný zákaz, příkaz nezajímá. Umřeli prý hříchu. Nechci tady znova rozdmychávat vášně ohledně desatera (minimum křesťana, si myslím), ale ta definice ohledně hříchu se týká desatera či nikoliv?
Jakubův 2:1  Bratří moji, nepřipojujtež přijímání osob k víře slavného Pána našeho Jezukrista.
2  Nebo kdyby přišel do shromáždění vašeho muž, maje prsten zlatý, v drahém rouše, a všel by také i chudý v chaterném oděvu,
3  A popatřili byste k tomu, jenž drahé roucho má, a řekli byste jemu: Ty sedni tuto pěkně; chudému pak řekli byste: Ty stůj tamto, aneb sedni tuto, pod podnoží noh mých;
4  Zdaliž jste již neučinili rozdílu mezi sebou a učiněni jste rozeznavatelé v myšleních zlých?
5  Slyšte, bratří moji milí, zdaliž Bůh nevyvolil chudých na tomto světě, aby bohatí byli u víře a dědicové království, kteréž zaslíbil těm, jenž jej milují?
6  Ale vy jste neuctili chudého. Zdaliž ne ti, jenž bohatí jsou, mocí utiskují vás, a oniť vás i k soudům přivozují?
7  Zdali oni nerouhají se tomu slavnému jménu, kteréž vzýváno jest nad vámi?
8  Jestliže pak plníte Zákon královský podle Písem: Milovati budeš bližního svého, jako sebe samého, dobře činíte.
9  Pakli osoby přijímáte, hřešíte, a Zákon vás tresce jako přestupníky.
10  Nebo kdo by koli celého Zákona ostříhal, přestoupil by pak v jediném, učiněn jest všemi vinen.
11  Ten zajisté, kterýž řekl: Nesesmilníš, takéť jest řekl: Nezabiješ. Pakli bys nesesmilnil, ale zabil bys, učiněn jsi přestupníkem Zákona.
12  Tak mluvte a tak čiňte, jakožto ti, kteříž podle zákona svobody souzeni býti máte.

rastan



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy