Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 477 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116491673
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Indikátor spasení
Vloženo Pátek, 02. listopad 2012 @ 09:06:05 CET Vložil: Olda

Zkušenosti poslal unshaken

Každý obrácený Kristův následovník se nejednou ptá, zda je skutečně zachráněn. Ptá se, zda je právoplatným občanem Božího království a dědicem zaslíbení, která z tohoto občanství plynou. Je totiž poznanou skutečností, že nám Pán nevystavuje žádný pas ani jinou listinu a neoznačí nás ani nějakým zjevným znamením, která by jistotu spásy vstupem do Božího království potvrzovala. A víme, že je jen málo výjimek, kdy se tazateli dostalo odpovědi v podobě přímého Božího zjevení, jak to známe z Písma u některých proroků.

Můžeme však v Písmu nalézt ukazatele, které o spasení přímo hovoří a mohou nám dotvrdit přijetí této milosti.


Prvním ukazatelem je známé ubezpečení o spáse skrze víru v Ježíše Krista a v Boha:

[Jan 5:24] Amen, amen, říkám vám: Kdo slyší mé slovo a věří Tomu, který mě poslal, má věčný život a nepřijde na soud, ale již přešel ze smrti do života.

Toto ujištění žádnému následovníku Krista nečiní problém, neboť sám na sobě dokáže rozpoznat svou víru v Boží zaslíbení a ve spásné Kristovo evangelium.

Nejsem si jist, ale další ukazatel spasení nebude mnohým křesťanům vyhovovat, nebo ho nebudou považovat za směrodatný. Jeho platnost však byla a je potvrzená bohatou zkušeností Kristových následovníků, projevující se v jejich životě a v odkazech, které někteří z nich zanechali prostřednictvím svých skutků, někdy zdokumentovaných také v písemných projevech. Tímto ukazatelem je následující text z Janova dopisu, tedy od autora, který v době psaní listu již měl za sebou mnohá poznání o podstatě a důvodu Ježíšova působení. Byl též svědkem zkušeností z projevů víry a spásy u prvních Kristových následovníků:

1.Jan 3:14 My víme, že jsme přešli ze smrti do života, protože milujeme své bratry. Kdo nemiluje, zůstává ve smrti.

Jak jsem již uvedl, jde o poznání dané následovníkům Kristovým. Říkáme mu obvykle zkušenosti života. Ačkoliv láska k bratrům je uvedena v Ježíšových výrocích (rozumí se i láska k sestrám), apoštolé, ale i my, teprve svou zkušeností potvrzujeme pravdivost Janova svědectví. Je to podobné jako bylo u první církve při obdarovávání Duchem svatým. Ačkoliv bylo vylití Ducha na pohany zdokumentováno nejen ve výrocích Ježíše, ale též několik set let předtím v Izaiášovi (44:3) či Jóelovi (3:1,2), Ježíšovi následovníci si pravdivost museli sami ověřit vlastní zkušeností (Skutky 10:45). Tyto zkušenosti jim dokonce skrze tato empirická poznání objasnily smysl pojmů, jako je „Boží lid“, „vyvolení“, „Sión“, „Jeruzalém“, a podobně.

Podobně i my, ačkoliv přijímáme poznání z Písma, tak teprve vlastní zkušeností podobné zkušenosti nevěřícího Tomáše jsou naše duše zahalené závojem nevědomostí a slepoty postupně osvětlovány uzdravujícím Božím světlem.

Zkušenosti věřících proto podobně svědčí o jistotě spasení. Po obrácení postupuje naše proměna. Nic není naráz. Postupně si nejdříve začneme uvědomovat, jak pravdivá jsou Ježíšova slova „Pohleďte, má matka a mí bratři“ (Marek 3:34) nebo tyto radikálně drsné věty „Kdo má rád otce nebo matku více než mě, není mě hoden. Kdo má rád syna nebo dceru více než mě, není mě hoden.“ (Matouš 10:37).

Sami pociťujeme, jak milujeme všechny své pokrevní blízké, včetně bratrů a sester. Vždyť v naší lásce k nim je projevena síla Božího zaslíbení a mocného působení Božího ducha. Avšak tento dar lásky ke svým máme nejenom my, ale je vlastní i nevěřícím.

Ale teprve, až dojdeme k vnitřnímu poznání, že láska k Bohu a ke Kristu je pro nás bezpodmínečně na prvním místě, a teprve až dokážeme prožít bezpodmínečnou lásku k našim bratrů a sestrám ve víře, dospěli jsme též k jistotě spásy podle Písma. To samé prožili i apoštol Jan a milióny dalších kristovců.

Jako všechen růst ve víře, tak i poznání jistoty spasení probíhá postupně. Zpočátku se jeví jako nejasná představa, ve které si nejsme příliš jisti, neboť vychází z poznaného učení Písma. Je to něco jako doktrína, kterou sice s důvěrou přijímáme, ale pouze povrchně, naučeně jako informační poznatek, nejasně a bez skutečně niterného prožitku. Jednoho dne však zjistíme, že původní doktrína již v našem nitru neexistuje a že je tu místo ní prožitkem poznaná jistota. Je to něco jako uzdravení z nemoci. Nemůžeme určit den ani hodinu svého uzdravení, ale jednoho dne objevíme, že příznaky nemoci pominuly.

Ještě k té lásce k bratrům a sestrám ve víře. Boží láska, o kterou v tomto případě jde (agapé), není pouhým hormonálním projevem jako u zamilovanosti. Jedná se o lásku, k níž lze dospět rozhodnutím milovat. Rozhodneme-li se milovat a požádáme-li Boha o tento dar, určitě jej dostaneme. A věřte, že s tímto darem Pán neotálí, jako v případě našich jiných proseb. Rozhodneme-li se milovat, připodobňujeme se totiž k Bohu, což je naším hlavním cílem. Neboť proč nás Bůh miluje? Miluje nás proto, že se tak rozhodl. Nebo si myslíte, že nás miluje pro naše dobré skutky a naši dokonalost? U mne osobně to určitě v úvahu nepřipadá. A přesto vím, že mě miluje. Jako miluje i vás.

Autorovy poznámky

Učení o znaku spásy podle Jana, jakožto i připodobnění prozření k nemoci, jsem převzal podle Watchmana Nee. O „rozhodnutí milovat“ jsem kdysi slyšel z pořadů amerického kazatele Johna Vernona McGee.


"Indikátor spasení" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Indikátor spasení (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Neděle, 04. listopad 2012 @ 14:55:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to zvláštní. Napadla mne taková otázka. Proč někteří tak moc potřebují mít ujištění, že jsou spaseni, proč potřebují mít jistotu spásy? Já nevím, ale mne to připadá jako projev nedůvěry. Jako bychom byli malé děti, kteří chtějí, aby jim maminka. pořád opakovala, že je miluje. Anebo chceme tohle ujištění slyšet i od jiných a Slovo Boží nám nestačí? Jan 3,16.


Je to možná věc názoru a zvyku. Já, v době, kdy jsem byl mladý kluk, jsem byl vždy úplně vyveden z míry, když mi někdo položil otázku:“ Máš jistotu spasení? “ Proč to na mne chce? Zkouší moji víru? Kde je jistota, tam pak asi  nemůže být víra. Nebo jak to vlastně je ? Připadala mi tahle otázka nevhodná a nechápal jsem, proč to druhého tak zajímá. S podobnou otázkou, i když jiným způsobem položenou, jsem se setkal i později. Připadalo mi to, jako by jiní věřící chtěli nějak testovat a zpochybňovat pak moji víru. Ale proč?


Co je to vlastně víra ?

Spolehnout se na to, v co doufáme, a být si jist tím, co nevidíme. ( Žid.11,1 )


Pak v této kapitule následuje spousta příkladů ze SZ.


Všichni tito lidé věřili,  A kdyby si nebyli jisti, tak by asi jednali jinak. Jistota, která vzniká z víry, jsou především skutky víry. Noe začal stavět archu, i když se mu všichni smáli a ještě muset čekat několik dní v arše, než se stalo to, co Bůh oznámil. Abraham šel obětovat svého jediného syna, protože věřil, že ho Bůh zase vzkřísí. To byla vůbec jedna z nejtěžších zkoušek víry. Potřebovali tyti lidé od někoho ještě nějaké ujištění ? Potřeboval snad Noe či Abraham  s někým se poradit a slyšet nějaké ujištění.


Jsme prostě různí lidé. Já to nechci kritizovat. Někomu stačí málo a věří. A někomu nestačí ani „plný talíř“.  Prostě nerad jsem slýchával tuhle otázku. Dnes bych se usmál a řekl bych:“ Přece věřím Božímu Slovu. Co chceš slyšet víc? Neposuzuj však moji víru ani víru někoho druhého podle slov !“  


Tím indikátorem spasení nejsou naše slova, ale skutky víry. Víra, láska , naděje, ale největší je láska. A i kdybych měl jakoukoliv víru a s tím určitou jistotu, ale neměl bych lásku, nic to neznamená, nic nejsem. To je ten indikátor, Samaritám pomohl člověku, kterého si ostatní zbožní nevšimli a Pán Ježíš o něm říká, že to je ten, kterého zná. A koho Pán Ježíš zná, toho spasí.

Hezký den.










Re: Indikátor spasení (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 02. listopad 2012 @ 09:40:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím že jedním ze základních indikátorů toho zda jsme na dobré cestě k Bohu je okolní svět. Obvykle začínáme tím že se pokoušíme k lepšímu měnit druhé a úměrně tomu také u nich tvrdě narazíme. Když potom začneme u sebe tak se začnou obracet i oni, aniž bychom je k tomu nutili. Přbývá víry, lásky a modlitby, ubývá pýchy, sobectví, nenávisti, sporů a vlažnosti. V rodině, v církvi i v širším okolí.




Re: Indikátor spasení (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Pátek, 02. listopad 2012 @ 15:48:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
1 Janův 2:3  A po tomť známe, že jsme jej poznali, jestliže přikázání jeho ostříháme.
4  Dí-liť kdo: Znám jej, a přikázání jeho neostříhá, lhářť jest, a pravdy v něm není.
5  Ale kdožť ostříhá slova jeho, v pravděť láska Boží v tom jest dokonalá. Po tomť známe, že jsme v něm.
6  Kdo praví, že v něm zůstává, máť, jakž on chodil, i tento tak choditi.
7  Bratří, ne nějaké nové přikázání vám píši, ale přikázání staré, kteréž jste měli od počátku. A to přikázání staré jestiť slovo to, kteréž jste slyšeli od počátku.
8  A zase přikázání nové píši vám, kteréžto jest pravé i v něm i v vás. Nebo tma pomíjí, a světlo to pravé již svítí.
9  Kdo praví, že jest v světle, a bratra svého nenávidí, v temnostiť jest až posavad.
10  Kdož miluje bratra svého, v světle zůstává, a pohoršení v něm není.
11  Ale kdož nenávidí bratra svého, v temnosti jest, a v temnosti chodí, a neví, kam jde; nebo temnost oslepila oči jeho.
12  Píši vám, synáčkové, žeť jsou vám odpuštěni hříchové pro jméno jeho.
13  Píši vám, otcové, že jste poznali toho, kterýž jest od počátku. Píši vám, mládenci, že jste zvítězili nad zlým.
14  Píši vám, dítky, že jste poznali Otce. Psal jsem vám, otcové, že jste poznali toho, kterýž jest od počátku. Psal jsem vám, mládenci, že silní jste, a slovo Boží v vás zůstává, a že jste zvítězili nad zlým.
15  Nemilujtež světa, ani těch věcí, kteréž na světě jsou. Miluje-liť kdo svět, není lásky Otcovy v něm.
16  Nebo všecko, což jest na světě, jako žádost těla, a žádost očí, a pýcha života, toť není z Otce, ale jest z světa.
17  A svět hyne i žádost jeho, ale kdož činí vůli Boží, ten trvá na věky.

Určitě jsme Ho poznali na tolik dobře, že můžeme mluvit o jistotě? Bůh je věrný a věrný zůstává, ale platí to za všech okolností? Izraeli nedaroval a nevešli, je "dnešní" Bůh jiný? Mějme se na pozoru, aby se nestalo, že sebechlácholením o jisté spáse se ocitneme mezi "psy" aniž bychom si to uvědomili.
rastan



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy