Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 418 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474919
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Sedm církevních koncilů
Vloženo Pondělí, 10. listopad 2003 @ 09:54:58 CET Vložil: Bolek

Historie poslal Legulda

Sedm církevních koncilů Nikajský koncil Doba konání: červen 325 n.l. Koncil byl svolán císařem Konstantinem. Důvod koncilu: řešení arianismu. Výsledek koncilu: arianismus byl odsouzen jako hereze, Nikajské vyznání víry, rozdělení církve na část „stoupenců Nikaje“ a origenovce. Sněm potvrdil přednostní práva římského biskupa, alexandrijského a antiochijského patriarchy. Stanovení doby Velikonoc definitivně podle alexandrijské praxe na neděli po jarní rovnodennosti, po prvním jarním úplňku.

Konstantinopolský koncil Doba konání: květen až září 381 n.l. Koncil byl svolán císařem Theodosiosem. Důvod koncilu: vyřešení arianismu jednou provždy. Výsledek koncilu: byly odsouzeny hereze arianismus, makedonismus, apollinarismus, Nikajsko-konstantinopolské vyznání víry, začíná rozkol mezi západem a východem (kvůli článku o Duchu Svatém ve vyznání), počátek sporu o pořadí ctění římských a konstantinopolských biskupů, římští biskupové si začínají činit nárok na zvláštní postavení dědiců Petrových, Konstantinopol nahradila Alexandrii v úloze druhého stolce říše.   Efezský koncil Doba konání: červen 431 n.l. Koncil byl svolán císařem Theodosiosem II. Důvod koncilu: vyřešení sporu mezi alexandrijským a konstantinopolským biskupem Cyrilem a Nestoriem. Výsledek koncilu: učení Nestoria bylo odsouzeno, Nestorius byl sesazen, byl sepsán dokument Vyznání opětovného sjednocení, kde je Ježíšova matka nazvána jako Panna Bohorodička (Theotokos), vznikly nejasnosti a rozdělení Východu: Alexandrie se oddělila od Antiochie (roku 433 došlo k dohodě).   Chalkedonský koncil Doba konání: říjen 451 n.l. Koncil byl svolán císařem Markianem. Důvod koncilu: jasné stanovisko k eutychianismu (monofyzitismu). Výsledek koncilu: rehabilitace předních antiochijských biskupů, kteří byli odsouzeni v roce 449 na „lupičské synodě“ v Efezu, eutychianismus byl zamítnut a Eutyches byl zbaven úřadu, byla přijata první dvě vyznání a dva listy proti nestorianismu a jeden list proti nauce Eutychově, Chalkedonské vyznání víry, kde je Ježíšova matka nazvána jako Matka Boží, vyznání mělo stmelit západní a východní část říše, výsledek byl však opačný. Vyznání klade důraz na čtyři staré hereze: 1) V Kristu je plné božství (proti arianismu), 2) a plné lidství (proti apollinarismu), 3) spojeny v jednu osobu a jednu hypostazi (proti Nestoriovi), 4) aniž by došlo k jejich smíšení (proti Eutychovi). Koncil uznal prvenství římského biskupa, ale prohlásil, že Pontus, Asie a Thrákie podléhají svrchovanosti konstantinopolského biskupa. Koncil nebyl nikdy uznán v Egyptě a i jinde na Východě, tyto církve (koptická, jakobitská a arménská) se odlučují. Koncil postavil kláštery pod dozor biskupů, takže byly včleněny do svazku církevní diecéze.   Konstantinopolský koncil Doba konání: 553 n.l. Koncil byl svolán císařem Justiniánem Konstantinopolským. Důvod koncilu: pokus o usmíření východních teologů (teopaschitický spor), usmíření s monofyzity. Výsledek koncilu: dílo koncilu jde shrnout do tří částí: 1) vydání 15-ti anatemat proti učení Origena (preexistence duší), 2) odsouzení učení různých teologů, 3) jasné porozumění Chalkedonskému vyznání, totiž alexandrijská interpretace (přijmutí čtyř svatých synod) a nikoliv nestoriánská interpretaci, přes odpor Západu byla schválena formulace, že jeden z Trojice byl ukřižován v těle, tzn., že na kříži trpěl Bůh.   Konstantinopolský koncil Doba konání: 680-681 n.l. Koncil byl svolán císařem Konstantinem IV. Pogonatosem na naléhání papeže Agathona. Důvod koncilu: další pokus o usmíření s monofyzity. Výsledek koncilu: odsouzení papeže Honoria I. (kvůli jeho souhlasu s jednou vůlí) jako heretika (okolnost velmi nepříjemná římským teologům v otázce papežské neomylnosti), předložení Vyznání víry (volně navazuje na Chalkedonské vyznání), učení monofyzitů (o jedné vůli) bylo zamítnuto a bylo přijato, že Ježíš měl dvě vůle (božskou, která je společná s Otcovou a lidskou, která není v rozporu s Otcovou), koncil ukončil vývoj ranného učení o osobě Ježíše Krista, v důsledku muslimské expanze monofyzité zmizeli z Východní říše a proto tento koncil byl posledním pokusem o usmíření. Papež Agathon zdůrazňuje nárok římské stolice na rozhodování ve věcech víry. Část syrských křesťanů se pro nesouhlas s výsledkem koncilu odtrhuje od církve říšské (Maronité v Libanonu). Znamenal-li V. ek. koncil dogmatické vychýlení obecné církve směrem k monofyzitismu, tedy ve směru teologie východní, vyrovnal VI. ek. koncil tento výkyv ve smyslu dyofyzitismu, tedy ve směru teologie západní. Ale vědomí rozdílu tím nebylo setřeno.   Nikajský koncil Doba konání: 787 n.l. Koncil byl svolán císařovnou Irenou (Eiréné), vdovou po císaři Lvovi IV. Důvod koncilu: vyřešení více než 100 let trvajícího sporu ve východní církvi o uctívání ikon. Výsledek koncilu: proti ikonám vystupovali ikonoklasté (obrazoborci) a pro ikony ikonodulové (uctívači ikon). Obě strany měly silné argumenty a vzájemně se obviňovali z hereze. Usnesení z roku 754 v Konstantinopoli (zákony proti ikonodulům - byli prohlášeni za kacíře a modláře, obrazy svatých byly zakázány) byla anulována. Výsledek byl sepsán ve Vyznání Nikajského koncilu: …obrazy mají být patřičně uctívány, ale skutečná úcta patří Bohu… …obrazům je možno obětovat kadidlo a svíce… …úcta vzdávána obrazu přechází na jeho vzor a ten kdo ctí obraz, ctí v něm osobu kterou představuje. Bylo potvrzeno i ctění ostatků svatých.   Závěr: 1) Prvních šest koncilů řešilo základní biblické doktríny o Bohu a Ježíši Kristu, sedmý koncil byl pokusem o ospravedlnění relativně pozdní praxe která nemá biblické opodstatnění či spíše je zjevně nebiblická. 2) Proč právě sedm církevních koncilů? Protože východní církev uznává za nejvyšší církevní autoritu pouze koncily „celosvětové“, které svolal jen císař. Jsou to koncily nerozdělené církve, tj. neoddělené od Říma. A těchto koncilů bylo právě sedm. 3) Katolická a pravoslavná církev uznává všech sedm koncilů dodnes. Protestanti uznávají ve větší míře první čtyři koncily, v menší míře pátý a šestý, avšak odmítají sedmý koncil. 4) Následující koncil vždy respektoval výsledek předešlého koncilu. Výsledek nebyl měněn, jen doplňován.   Hereze: 1) Arianismus: presbyter Areios (260-336): Pouze Otec je Bůh, skrze Syna stvořil svět ale Syn je pouze stvoření, nikoliv Bůh. Jako stvoření není věčný, ale má počátek tj. byla doba kdy nebyl. Obdobu učení lze najít dnes u Svědků Jehovových. 2) Makedonismus: biskupové z Makedonie věřili, že Syn je Bůh, ale Duch je stvoření. 3) Apollinarismus: učení, že Ježíš neměl lidskou duši, tj. popírání plné Ježíšovi lidské přirozenosti. Odsouzeno v roce 377 v Římě. 4) Nestorianismus (diofyzismus): stoupenec antiochijské školy, který tvrdil, že člověk Kristus není Bohem, nýbrž jeho nositelem, tj. rozděloval ho ve dvě osoby: Boží Slovo a Ježíše člověka. 5) Eutychianismus (monofyzismus): stoupenec alexandrijské školy, který tvrdil, že Kristus je sice ze dvou přirozeností, nikoliv však ve dvou přirozenostech, tj. směšoval dvě jeho přirozenosti v jednu.   Literatura: Tony Lane – Dějiny křesťanského myšlení, Návrat domů, Praha 1999 R.Říčan, A. Molnár – 12 století církevních dějin, Kalich, Praha 1989


"Sedm církevních koncilů" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Sedm církevních koncilů (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 29. červenec 2005 @ 10:06:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle S.,

něco jsem tu pro Tebe objevil :-)

Pastýř



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy