Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 465 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485035
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Nevím co s ''Ano miluji se''
Vloženo Čtvrtek, 27. prosinec 2001 @ 08:15:41 CET Vložil: Stepan

Žhavá témata poslal pisnicka

Posílám vám úryvek z článku kalvinistického pastora Stevena Coleho. Po jeho přečtení teď nevím, co si mám o tom nebo o článku Effrime "Ano, miluji se" myslet. Pomůže mi někdo? vase pisnicka





Křesťanská psychologie vede člověka k soustředění na sebe, ne na Boha a Jeho slávu Jedna z nejrozšířenějších lží, které zaplavily církev v posledních 25 letech, zní takto: Bible učí, že je potřeba, abychom sami sebe milovali a rostli v sebeúctě. Sám jsem byl ovlivněn knihou Jamese Dobsona Být sám sebou (1974) s podtitulem "Tvoje dítě má hodnotu". Tvrdí, že naši společnost zachvátila epidemie komplexu méněcennosti, která je příčinou mnoha společenských neduhů. Svou knihu začíná ilustrací ze života Lee Harvey Oswalda. Tento ubohý člověk, "odmítnutý a nikým nemilovaný ztroskotanec, zabil muže, který - více než kterýkoliv jiný člověk na zemi - ztělesňoval úspěch, krásu, bohatství a láskyplné rodinné vztahy, které on neměl. Když vystřelil, použil jediné umění, kterému se za celý svůj bídný život naučil." Zastřelil prezidenta Kennedyho. "Nakonec, jak se často stává, jeho smutek se proměnil v hněv." Bez biblických principů poselství naznačuje, že kdyby se cítil spokojen sám se sebou (a další uvedené příklady), možná by tento hrozný čin nespáchal. Dobson také napsal knihu Žena si přeje, aby jí muž rozuměl (1975). Zde prohlašuje, že nízké sebehodnocení je hlavním problémem amerických křesťanských žen. Podobné představy pronikají desítky populárních křesťanských knih. V knize Worry-Free Living (1989) tvrdí autoři Frank Minirth, Paul Meier a Don Hawkins, že nedostatek sebevědomí "je základem většiny psychologických problémů". Říkají, že důvodem, proč David a ne Saul mohl zabít Goliáše, je fakt, že na rozdíl od Saula měl zdravé sebevědomí. Říkají také, že oněch deset zvědů, kteří přinesli špatné zprávy o ob- rech z Kenaanu, trpělo špatným sebehodnocením, zatímco o Jozuovi a Kálebovi toto neplatilo, protože měli pozitivní pojetí sebe sama. Brožura vydaná Rapha Treatment Center a doporučovaná mnoha významnými představiteli církve, vysvětluje, že "část úspěchu poradenského centra Rapha je založena na ojedinělé schopnosti zaměřit se na problémy nízkého sebevědomí a vyřešit je. Jádrem všech emocionálních problémů a návykových poruch je nízké sebehodnocení." Sám jsem nikdy ve vyučování zdravého sebevědomí nešel tak daleko, byl jsem více "vyvážený"! Učil jsem, že přílišná sebeláska se nazývá pýchou, ale nicméně musíme nějakou disponovat, abychom měli dostatek sebedůvěry a mohli fungovat v životě a sloužit Bohu. Abych toto stanovisko podpořil, používal jsem pravdy o našem postavení v Kristu spolu s příkazem milovat svého bližního jako sebe sama. Pak jsem četl Kalvína! Když pojednává o prvotním hříchu, ukazuje, jak jsme následkem naší padlé přirozenosti náchylní lichotit sami sobě kvůli vrozené sebelásce. Tvrdí: "Nic člověka netěší víc než ten druh svůdné řeči, který dráždí jeho pýchu, jež prostupuje až do morku kostí. Proto téměř vždy, když někdo veřejně velebil lidskou přirozenost, měl mnoho nadšených posluchačů." Dále říká, že to, co je založeno na padlé přirozenosti, nás učí být spokojen sám se sebou, což ale "přivádí ty, kteří takto přemýšlí, do úplné zkázy". Později, když pojednává o nutnosti milovat svého bližního, abychom naplnili zákon, říká: "Jasné je, že člověk je od narození náchylný k sebelásce, jakkoliv se vzdálil od pravdy, stále zachovává sebelásku, a nebylo tudíž nutno zákona, který by ji, i tak nadměrnou, rozmnožil nebo více roznítil. Je proto pravdou, že dodržujeme-li zákon, nejsme vedeni láskou k sobě, ale k Bohu a svému bližnímu. Ten, kdo žije dobrý a svatý život, žije sám sobě co nejméně, a že nikdo nežije horším nebo špatným způsobem života, než ten, kdo žije a namáhá se jen pro sebe, hledá jen svůj vlastní prospěch a přemýšlí jen o něm. A skutečně - k tomu, aby Bůh vyjádřil, jak moc máme milovat své bližní (Lv 19,18), poměřil obětavost s naší láskou k sobě samým - mocnější a silnější emoci neměl po ruce." Kalvín pokračuje odmítnutím těch, kdo jako mnozí z dnešních křesťanských psychologů učí, že se musíme nejdříve naučit milovat sami sebe, abychom mohli milovat Boha a ostatní. V protikladu k sebelásce Kalvín opakovaně zdůrazňuje jako hlavní ctnost skromnost a pokoru. V kapitole zabývající se zotročením vůle v hříchu (2.2.11) cituje Augustina, který říká: "Když si člověk uvědomí, že sám o sobě je ničím a sám v sobě nemůže hledat pomoc, pak jsou jeho zbraně zničeny a boj je u konce. Všechny zbraně bezbožnosti musí být zničeny, zlomeny a spáleny; musíš zůstat neozbrojen a nemít v sobě žádnou moc. Čím jsme totiž slabší, tím ochotněji nás Pán přijme." Kalvín uzavírá pojednání slovy: "Jenom žádám, abyste odložili stranou nákazu sebelásky a ambicí, kterými jsme zaslepeni, a přestali klamat sami sebe (sr. Ga 6,3), jen tak spatříme pravdivý obraz o sobě v zrcadle Písma (sr. Jk 1,22-25)." Kalvínovo dílo obsahuje rovněž nádhernou kapitolu nazvanou Souhrn křesťanského života: Zapření sama sebe. Když jsem četl Kalvínovo hutné biblické pojednání o přirozenosti člověka a hříchu, uvědomil jsem si, že jsem svým vyučováním křesťanské psychologie "zdravého sebevědomí" velmi chybil. Uvědomil jsem si, že křesťanská psychologie slouží k povýšení člověka v jeho hříchu a stahuje Boha k nám dolů jako dobráckého kamarádíčka, který nás bezpodmínečně miluje, takže můžeme sami sebe přijmout. Bible ale vyvyšuje Boha jako svatého, zatímco strhává z člověka jeho pýchu a sebespravedlnost. Nechává dokonce i toho nejlepšího z lidí padnout do prachu a vyznat:

  • Co ti odpovím, když jsem tak bezvýznamný!... Proto odvolávám a lituji všeho v prachu a popelu. (Jób 40,4; 42,6).
Když jsem si uvědomil svůj mylný pohled na sebe a Boha, začal jsem také vidět, že křesťanská psychologie nesměruje lidi k oslavě Boha a k životu, který by se líbil Bohu, bez ohledu na osobní oběti. Místo toho používá Boha a Písmo pro sobecké cíle štěstí a vnitřního pokoje. Knihy křesťanské psychologie a sebezdokonalování bez rozdílu citují mnoho biblických veršů a občas je i vykládají, což jim dodává zdání bibličnosti, ale v srdci jejich přístupu je vždy záměr použít Boha k vlastnímu prospěchu, štěstí nebo naplnění, místo podřízení se Bohu, aby byl oslaven, protože pouze On je toho hoden. Když jsem hledal způsob, jak pomoci zraněným lidem v mém sboru, dostalo se mi do rukou video a skripta, které používal Chuck Swindoll (Evangelical Free Church) v jeho kvetoucím sboru ve Fullertonu. Vážil jsem si tohoto muže a těžil z jeho kazatelské služby, a proto jsem doufal, že tento materiál budu moci použít. Když jsem jím ale procházel, byl jsem vyveden z rovnováhy. Používal často odkazy z Písma, ale protkával je těmi dobře známými řečmi o nízkém sebevědomí. Tento materiál uvádí, že lékem na naše emocionální problémy je naučit se zaměřovat se na sebe, milovat sebe sama a budovat svoji sebehodnotu, která naší osobnosti chybí. Došlo mi, že tyto příručky používají Boha jako návod, jak učinit sám sebe šťastným. V protikladu ke křesťanské psychologii říká Ježíš, že chceme-li ho následovat, tou první věcí je zapřít sám sebe a brát denně svůj kříž (Lukáš 9:23). Tyto dva naprosto rozdílné přístupy není možné sloučit. Buď budeme činit pokání ze sebelásky a zemřeme sami sobě pro Boží slávu a Jeho záměr, nebo se budeme sebevědomě snažit použít Boha k dosažení vlastního štěstí. Abychom následovali Ježíše, musí být naše já sesazeno z trůnu.

"Nevím co s ''Ano miluji se''" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nevím co s ''Ano miluji se'' (Skóre: 1)
Vložil: Dann v Sobota, 29. prosinec 2001 @ 21:20:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj příteli, mohu ti poradit jeden celkem praktický nástroj. Uveď oba články do extrému! V případě prvního z tebe bude egoista a v případědruhého z tebe bude paranoik. Vem to na příkladu otce (tebe) a tvého syna: Ty svého syna miluješ, zatím co on sám sebou pohrdá. Jaké budou asi tvé reakce k němu?



Re: Nevím co s ''Ano miluji se'' (Skóre: 1)
Vložil: bobby v Neděle, 30. prosinec 2001 @ 16:22:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Koukám, že u vás protestantů jsou nepřekonatelný rozdíly v názorech. Jakpa se můžete domluvit s katolikama, když mezi sebou je jeden hot a druhej čehý :-)

No nic ve zlým. Mě víra celkem začíná zajímat, ale děláte mi z toho celkem dobrej guláš :-P

Kdo se v tom má vyznat.. Ten Dann to myslí celkem rozumně, žádnej extrém - to bych taky bral. Lidi nemaj bejt sobci ať věřej nebo nevěřej. Ale zase se furt ponižovat, to bych nemoh..

Tady u toho článku mi taky vadí, že všecko ví nejlíp, je dost vostrej na druhý. Tak to dělaj jehovisti.. :-P

Psychologie ať je křesťanská nebo ne je odbornost - to jako kdybysme šili do zahradníka, že lidi ohlupuje, no nevim nevim...



Re: Nevím co s ''Ano miluji se'' (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Úterý, 01. leden 2002 @ 14:08:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Milá písničko,

mohu-li říci svůj názor na tento článek, pak první co vidím, je, že Effrime v článku Ano, miluji se rozhodně nenabádala:

- abychom rostli v sebeúctě
- abychom byli spokojeni sami se sebou
- k povýšení člověka v jeho hříchu
- se záměrem použít Boha k vlastnímu prospěchu, štěstí nebo naplnění, místo podřízení se Bohu, aby byl oslaven
- abychom používali Boha jako návod, jak učinit sám sebe šťastným

Oba články se tedy dotýkají trochu jiných oblastí a jediné, v čem se protínají je první věta, kterou cituješ již v komentáři k článku Ano miluji se.

Na této větě (a konec konců v celém článku) se mi nelíbí způsob, jakým je odlišný názor dehonestován jako lež, aby názor pisatele byl přijímán jako absolutní pravda. Takto se se svými oponenty vypořádávají fundamentalisté, a z toho usuzuji, že Steven Cole patří (a mýlím-li se, pak mě opravte) k fundamentalistickému křídlu kalvínské teologie.

Četl jsem pozorně Kalvína a zdá se mi, že Steven Cole jej používá jako odrazový můstek ke svým přemetům jak dokázat zhoubnost "křesťanské" psychologie. Já osobně jeho závěry z Kalvína nemohu vystopovat. Zdá se mi to příliš samoúčelné.

Chybí mi zde ona vyváženost, kterou Cole kdysi vyučoval a kázal: "Učil jsem, že přílišná sebeláska se nazývá pýchou, ale nicméně musíme nějakou disponovat, abychom měli dostatek sebedůvěry a mohli fungovat v životě a sloužit Bohu." Pouze bych slůvko "sebedůvěry" zaměnil za "sebeúcty". Neboť sebedůvěra ve svém hlubším smyslu je úplně o něčem jiném.

Dovoluji si tvrdit, že bez sebeúcty by pro nás nemělo cenu ani přijmout Boží milost a odpuštění - k čemu taky, když nesmíme toužit po tom, aby nás změnil, očistil a pozvedl ke Svému Obrazu. Cole se vlastním přičiněním dostává do vlastní pasti extrémního pohledu na sebeúctu. Popírá-li sebeúctu jako základní prvek lidského zdraví, pak ztrácí i důvod, proč by člověk měl přijmout spasení. Aby se stal Božím dítětem? Ale proč, když pohrdáním sebou samým znevažuje Boží dílo, které má opět získat své ztracené postavení?



Re: Nevím co s ''Ano miluji se'' (Skóre: 1)
Vložil: Pisnicka v Čtvrtek, 03. leden 2002 @ 17:58:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No ten začátek tvojí odpovědi, Štěpáne, je určitě logický a asi i správný, ale pak se do toho zamíchávám víc a víc a už nevím čí jsem.

Asi na to nemám. A nevím, čeho se mám chytnout. Promiň, jsem strašná..



Re: Nevím co s ''Ano miluji se'' (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Pátek, 04. leden 2002 @ 11:05:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Milý Peter sk tvůj názor ti neberu. Já osobně to však vidím jinak:
 Ja si dovolím tiež len také extrémne prirovnanie.

1, Ja a Počítač = ako prirovnanie Boh a ja = DOKONALÁ bytosť a ja naprogramovaná kalkulačka.
Myslím si, že člověk není naprogramovaná kalkulačka ale je stvořen k obrazu Božímu – tedy se svobodnou vůlí, která jej zásadně odlišuje od ostatního stvoření. Kalulačka ani počítač nemají (zatím? :-)) svobodnou vůli.

2,Keď píšem program VIEM aký má byť výsledok. Človek sa stal nástrojom vzbury práve v odopretí poslušnosti, keď urobil prvý krok " k sebaúcte ".Boh mal okamžité, dokonalé riešenie - zasľúbený ( poslaný ) Mesiáš ( Pán Ježiš Kristus ). Myslím, že první krok byl, bývá a je vždy k svobodné volbě Zla. Se sebeúctou to ovšem nemá nic společného.

3,Programátor svoj program ladí aby bol univerzálny pre rôzne parametre ( prostredia ) počítačov = Boh dal pre nás DOKONALÉ pravidlá ( Prikázania ), príklady ( Biblia ) riešení v životoch mužov a žien Starého zákona a poučení v Novom zákone ( je to nevyčerpa-teľná studnica ). Kdybychom byli jen naprogramovaní stroje, pak by Bible vypadala jinak – jako návod k obsluze, nikoliv plná příběhů lidí, kteří se v každém okamžiku rozhodují, jakou cestou půjdou.

4,Programátor VIE ROZHODNÚŤ, ktorý konkrétny počítač program nezvládol a prečo...je tu strašne široká možnosť extrémnych prirovnaní, obrazov, riešení, ALE...!Programátor je jedinečný, dokonalý a zvrchovaný pán situlácie..." Pán ŽIVOTA a SMRTI počítača, pán ktorému prináleží KONEČNÉ ROZHODNUTIE, ale bo si myslíte, že sa môže počítač vzoprieť programátorovy a neslúžiť mu ? Čo vy na to kolegovia z Granosalis?
Je to moje prirovnanie naozaj až tak EXTRÉMNE?
 
Bible je plná příkladů, že se člověk vzepřel Tvůrci a nesloužil mu. Je to možné a stává se to neustále. Protože člověk není počítač, ale bytost se svobodnou vůlí stvořená k Božímu obrazu.

Záver: Ja viem, že moje prirovnanie je extrémne, ALE URČITE NIE v tom, že rozdiel medzi Trojjediným Bohom a mnou ( človekom) je NEPOROVNATEĽNE väčší! Ja môžem len v POKORE a ÚCTE slúžiť BOHU skrze vykúpenie Pána Ježiša Krista, lebo už moje myšlienky pozná a NIE JE MU SKRYTÝ zámer, ktorý každý vo svojom srdci skrýva!!!
Ak mám takéto " poznanie - možno extrémne " môžu ZVÍŤAZIŤ pochybnosti??

Myslím, že jde o nedorozumění v chápání pojmu „sebeúcta“. Věřím, že sebeúcta a pokora vůči Bohu se nevylučují.
Sebeúcta je o respektu k sobě, jako k Božímu stvoření a k životu, jako k Božímu daru. Bez sebeúcty můžeme se svým tělem i životem nakládat nezodpovědně,  můžeme jej poškozovat či zmařit.
Proto věřím, že bylo Božím záměrem vložit nám sebeúctu do vínku v zájmu zachování života lidského rodu. Proto věřím, že ztráta sebeúcty je příznakem duševní poruchy, výsledkem manipulace nebo obojího.
Kdyby islámští fundamentalisté nebyli zmanipulováni a nechyběla jim sebeúcta, nikdy by se nemohli propůjčit tak ohavným činům, jako jsou sebevražedné atentáty. Toto žel není EXTRÉMNÍ příklad, ale tvrdá realita. Člověk bez sebeúcty může být nebezpečný sám sobě nebo i svému okolí.
Pokora vůči Bohu i lidem se vylučuje se „sebeláskou“ a „pýchou“. Ovšem to je již zcela jiná kapitola. Myslím, že rozhodně není obsahem článku Ano, miluji se.



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy