Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 244, komentářů celkem: 429560, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 536 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116482948
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Miloš Rejchrt: Co nebylo ukradeno, nemá být vráceno
Vloženo Úterý, 27. březen 2012 @ 15:51:32 CEST Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

V souvislosti s projednávaným návrhem zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi se Český bratr (1/2012) zeptal: „Jaký objem komunisty ukradeného církevního majetku se vrátí ČCE?“ Na tuto otázku odpověděl náměstek synodního seniora Pavel Stolař:

„Sbory ČCE, kterým byly zabaveny pole či lesy, budou moci uplatnit restituční nárok na naturální vydání pozemků v celkové výměře přibližně 160 ha polí a 80 ha lesních pozemků… Církev jako celek by měla obdržet restituční náhrady v celkové výši 2,26 miliard Kč splácených po dobu třiceti let se zohledněním inflace.“

Jasná odpověď – ovšem na otázku velmi nejasnou. Kdo co ukradl?



Kdyby to opravdu byli jacísi ztotožnitelní komunisté, bylo by sice nesnadné, ale možné pochytat je, a ještě před tím, než budou potrestáni, neprodleně vrátit okradenému to, co u nich bylo nalezeno (tak se např. postupovalo v případě zloděje M. P., který v pozici ekonoma Ústřední církevní kanceláře ukradl naší církvi deset miliónů).

Potíž je v tom, že majetek ve vlastnictví církevních právnických osob po 25. únoru 1948 nebyl ukraden. Tohoto majetku se nezmocnil zloděj, nýbrž stát. Státní instituce sice plnily zadání komunistické strany, ale majetkové přesuny neprováděli ani jednotliví komunisti, ba ani KSČ, ale ČSR. Nu a státy, i ty zlotřilé a ujařmené vedoucí úlohou diktátora či strany, konfiskuji, zabavují, vyvlastňují, odnímají, znárodňují, zestátňují – ale nekradou.

Majetek katolické církve (Stolař připomíná, že poměr zabaveného majetku církve římskokatolické k majetku ostatních církví je přibližně 95 ku pěti) nebyl ukraden. Nebyl ukraden ani majetek německé luterské církve na území ČSR po válce, nýbrž na základě prezidentských dekretů propadl státu, který jej následně převedl např. Českobratrské církvi evangelické. Připomínám to proto, že před lety v jedné velmi otevřené debatě s našimi bývalými krajany, odsunutými po válce do Německa, jsem se musel ohradit proti formulaci, že Češi ukradli německý majetek: nic jsme neukradli, to náš stát dle tehdejšího práva majetek Němců zabavil. Jestli to bylo spravedlivé, humánní a prozíravé, to je jiná otázka, ale krádež to nebyla.

Ovšemže se státy dopouštějí i hrozných křivd, jako se dopustila Československá republika vůči římskokatolické církvi. Já, natož moje děti a vnuci, jsem sice katolíkům nic neukradl ani jim jinak neublížil, ale zle – často i podle tehdejších norem nezákonně – jim ublížil stát, a to stát můj. Byl můj za prezidenta Havla i za Gottwalda.

Státní kontinuitu volky nevolky přijímám, i k té komunisty uzurpované poúnorové republice se hlásím jako ke své, i k jejím dluhům, křivdám a bezpráví. Však komunistický režim u nás nebyl nastolen intervencí cizí mocnosti, nýbrž vůlí velké části občanů proti vůli slabší části občanů, dokonce procedurou v zastupitelské demokracii běžnou. Náhradu za škody napáchané za nadvlády komunistů nelze vymáhat po nějakém cizím státu jako reparace. To můj stát – komunisty ovládaný – církvi katolické křivdil a ubližoval, mimo jiné i nespravedlivým odnímáním majetku.

Nelze však napravit všechny křivdy a nelze ani vrátit vše, co bylo odcizeno. Maximum možného je „zmírnit následky některých majetkových křivd a jiných křivd, které byly spáchány“, jak stojí výstižně napsáno v preambuli projednávaného zákona. Jako občan tento záměr zákona vítám a podporuji.

Nepodporuji ale zákon jako celek, neboť mnoha jeho ustanovením nerozumím. O některých se domnívám, že jim rozumím, ale o to víc s nimi nesouhlasím. Např. v § 14 odst. 8 čtu: „Práva a povinnosti zakladatele Náboženské matice vykonává ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona Církev římskokatolická“. Tato na nenápadném místě umístěná větička ruší Náboženskou matici, právního nástupce náboženských fondů zřízených Josefem II., a její majetek „přiklání“ katolické církvi. Zákon, který přesně vyjmenovává, kolik která církev dostane jako „finanční náhradu“, skrývá nezanedbatelný majetkový přesun pod jednou oznamovací větou, že „práva a povinnosti“ někoho nyní vykonává někdo jiný. Co se kde ještě pod kterými větami zákona skrývá? Nedějí se tu pod zástěrkou zmírňování některých křivd jakési neprůhledné kulišárny?

Jako člen ČCE se ptám: Co je ona „finanční náhrada“ dle § 11, která se má týkat i mé církve, a to ve výši 2 266 593 186 Kč? Zákon sám nespecifikuje, co má tato náhrada nahrazovat, toliko vyhlašuje, že církev, „která neodmítne uzavřít se státem smlouvu o vypořádání podle § 11, obdrží paušální finanční náhradu“. P. Stolař hovoří v této souvislosti o „restituční náhradách“, synodní senior J. Ruml (Český bratr tamtéž) o „finanční kompenzaci za zabavený majetek“.

Jenže hodnota majetku, jenž byl evangelíkům zabaven, činí řádově promile oné štědré (že vůči některým jiným církvím je zákon ještě štědřejší než vůči ČCE, je jistě pikantní až třaskavé, ale vedlejší) paušální náhrady, navíc si o těch pár desítek hektarů lesů a polí mohou evangelíci zažádat a získat je zpět. Za co je tedy ta náhrada? Je to vůbec náhrada, nebo je to něco jiného? Co?

Nevím a dokud se to nedozvím, velmi si přeji, aby vládní návrh zákona ve stávající podobě Poslaneckou sněmovnou protlačen nebyl a celá věc se o pár měsíců pozdržela. Tím by se konečně otevřel uvnitř církve na toto téma rozhovor, který tak žalostně scházel (a vlastně musel scházet, protože zákon v té době ještě nebyl ani ve stádiu schválení vládou), když v listopadu 2011 mimořádný synod v časové tísni pověřil Synodní radu ČCE krokem vskutku mimořádným, totiž podepsáním smlouvy s Českou republikou na základě zákona, který ještě nevznikl.

Co nebylo v církvi důkladně objasněno, prohovořeno, promodleno, vyargumentováno, nechť není ani odhlasováno. A co nebylo ukradeno, ať se nevrací.


Miloš Rejchrt, farář Českobratrské církve evangelické

Zdroj: časopis Protestant 2012/3


"Miloš Rejchrt: Co nebylo ukradeno, nemá být vráceno" | Přihlásit/Vytvořit účet | 47 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Miloš Rejchrt: Co nebylo ukradeno, nemá být vráceno (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 27. březen 2012 @ 16:45:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ublížil stát, a to stát můj. Byl můj za prezidenta Havla i za Gottwalda.
Státní kontinuitu volky nevolky přijímám, i k té komunisty uzurpované poúnorové republice se hlásím jako ke své, i k jejím dluhům, křivdám a bezpráví.


Tak to já v žádném případě.

1) Jako bibličtí křesťané bychom se měli chlásit ke Království Nebes a ne k pozemským říším.
2) Nijak jsem se o české státní občanství neprosil, prostě jsem se narodil a Československo, tehdy ještě socialistické mi vnutilo nějaký právní status, k čemuž nemělo a nemá žádné mé svolení. Ani mi nedává možnost se formálně zříci jakéhokoliv občanství a být skutečně cizincem bez domovského práva, jak je v psáno v některé epištole. Dnes to dost dobře nejde.
3) Nepřijímám žádnou kontinualitu ani s poválečným Československem, ani s poúnorovým Československem ani s normalizačním Československem, jelikož jsem v té době nežil, a tak jsem neměl a nemohl mít žádný vliv na tehdejší události. To je záležitost těch generací, které tehdy žily.
Nás, děti krize 2008-???? laskavě nezatěžujte pofidérním "dědictvím", se kterým nemáme nic společného, to je opravdu vaše věc a ne naše (mluvím k ročníků, kteří tehdy byli či mohly být a nebyly ve vedení lidské pospolitosti).
K tomu jen dodávám, že nepřijímám kontinuitu ani Církve prvního tisíciletí, ani katolické církve ani Církve v době Druhé Světové Války obecně, a tudíž se necítím nijak morálně spoluzodpovědný za přehmaty někoho v době, kterou jsem nezažil. Proto také odmítám všechny ty kecy o společné vině křesťanů a podobné plky.
Stejně bych se necítil zodpovědný ani za činy svého sboru před svým příchodem (přišel jsem cca po roce činnosti, tudíž mluvím více méně teoreticky).



Re: Miloš Rejchrt: Co nebylo ukradeno, nemá být vráceno (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Středa, 28. březen 2012 @ 09:15:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To jako si tady někdo myje ruce, či jako co.
Asi někomu začíná docházet, že podal prst. 
Milej Smolíčku, mám dojem, že Jezinky už máš v chaloupce  :o))
Ale neboj Církev je jinde.



Farář, který neví, která bije... (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 28. březen 2012 @ 12:25:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je evidentní, že Miloš Rejchrt, farář Českobratrské církve evangelické se právě probudil. On nic neví o podepsané dohodě mezi státem Církví  a ostatními náboženskými společnostmi? Pokud vím, tak jeho mateřská Českobratrská církev evangelická je pod dohodou podepsána také. A pokud dnes píše toto:
Je to vůbec náhrada, nebo je to něco jiného? Co?
Nevím a dokud se to nedozvím, velmi si přeji, aby vládní návrh zákona ve stávající podobě Poslaneckou sněmovnou protlačen nebyl a celá věc se o pár měsíců pozdržela. Tím by se konečně otevřel uvnitř církve na toto téma rozhovor, který tak žalostně scházel (a vlastně musel scházet, protože zákon v té době ještě nebyl ani ve stádiu schválení vládou), když v listopadu 2011 mimořádný synod v časové tísni pověřil Synodní radu ČCE krokem vskutku mimořádným, totiž podepsáním smlouvy s Českou republikou na základě zákona, který ještě nevznikl.“
Pak musí volat do svých řad a nikoliv ke všem.



Miloš Rejchrt (Skóre: 1)
Vložil: Vaszti v Středa, 28. březen 2012 @ 12:50:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Miloš Rejchrt je mimo a mluví od věci nejenom co se týká vrácení ukradeného majetku církvím.



Re: Miloš Rejchrt: Co nebylo ukradeno, nemá být vráceno (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 28. březen 2012 @ 14:21:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevidím důvod proč bych měl panu faráři Rejchrtovi upírat právo na jeho názor, nebo se plést do vnitřních záležitostí ČCE. Ať jim Bůh pomůže naplnit svou svatou vůli. V tomhle i v ostatním.




Re: Miloš Rejchrt: Co nebylo ukradeno, nemá být vráceno (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 28. březen 2012 @ 14:46:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestliže naši bratři a sestry z některé církve nemají v nějaké otázce (například ekonomického charkteru) jednotný názor nechť si z toho nic nedělají. Před lety jsem se zúčastnil shromáždění občanské iniciativy která si vytkla za úkol postavit kostel a přál bych Vám to zažít. Namluvili jsme spoustu hloupostí a ještě k tomu protichůdných, přestože jsme usilovali o totéž a já v tom vynikal. Ti kteří celou věc opravdu táhli a organizovali museli být svatí, když tam nepoškrtili každého kdo se jim do toho pokoušel kecat a rdait. Nebo alespoň mne. :o)))))))))))))



Re: Miloš Rejchrt: Co nebylo ukradeno, nemá být vráceno (Skóre: 1)
Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Středa, 28. březen 2012 @ 16:34:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento názor už jsem několikrát slyšel a dovolte, abych se k němu s nepatrnou nadsázkou (jsem joker) vyjádřil.
Pokud budu souhlasit s názorem pana faráře, že co vyjde ve sbírce zákonů, je legální, pak musím rovněž připustit, že i holocaust byl legální, neboť měl oporu v zákonech tehdejšího Německa. Jenže holocaust nebyl legitimní, byť byl legální. Tak i zákony, vydané jak c.k. korunou, tak později v období první či čtvrté repupliky, byly poplatné své době a kryly zájem určitých zájmových skupin, jak se dostat k pracovní síle (nástup kapitalismu, Josefínské reformy), či k církevnímu majetku (v tomto si byly velmi podobné oba režimy - jak za Masaryka, tak za Gottwalda). 
Pan farář možná zastává širší pohled, který není zaostřený pouze na tento konkrétní zákon. Možná by si přál zvrátit i ostatní restituce, které proběhly v uplynulých dvaceti letech, byť i v tomto případě byl majetek živnostníkům, továrníkům a kulakům odebrán na základě řádného zákona. Jenže tu ke vší smůle pana faráře máme zákon o protiprávnosti komunistického režimu a holt následky některých zákonů z tehdejší doby musíme nyní napravit.
Pro případné reakce jen dodám, že jsem odpůrcem tohoto zákona ze zcela jiných důvodů, než pan farář. Jeho argumenty vnímám pouze jako snahu o zviditelnění a přihřátí si polívčičky. Mám soukromý pocit, že jako evangelík by měl hledat problémy jinde, než zrovna zde.



Za co je tedy ta náhrada? Je to vůbec náhrada, nebo je to něco jiného? Co? (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 28. březen 2012 @ 16:53:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na smysluplnost a rozsah církevních a jakýchkoliv jiných restitucí mohou být různé názory. Stejně tak jako na článek a osobu pana faráře Rejchrta.

Ale dejte do placu konkrétní odpověď , co to je ta finanční náhrada dle § 14 návrhu zákona o majetkovém narovnání s církvemi?


Co se tady nahrazuje církvím, kterým bylo ukradeno či zestátněno podstatně méně, než jim chce přesměrovávát návrh zákona nebo dokonce které nevznesly žádné restituční nároky?
Jako například v případě Apoštolské církve, které je navrhováno přes 64 milionů Kč ročně.



Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy