Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472745
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Úvaha nad návrhem zákona o majetkovém narovnání
Vloženo Neděle, 09. říjen 2011 @ 00:16:41 CEST Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Tento týden zveřejnilo Ministerstvo kultury ČR návrh zákona o majetkovém narovnání státu s církvemi a načas tak opět obrátilo pozornost křesťanů k pozemským statkům. Zdá se mi, že navrhovaný způsob restituce církevního majetku by mohla být Pandořinou skříňkou naší církve (Apoštolské církve), která nepřinese nic dobrého, kromě dočasného pocitu materiálního zabezpečení.

Nyní si už i řada křesťanů klade otázku, jaký je vlastně vztah církve k majetku a jaký by tento vztah měl být z hlediska Bible? Má být církev závislá na Bohu, nebo má být dotována státem? Tento článek si neklade za cíl přinést odpověď na tuto otázku, ale věnuje se způsobu rozdělení majetku, který byl odsouhlasen Ekumenickou radou církví a který byl v současnosti zapracován Ministerstvem kultury do návrhu zákona. Tento návrh je aktuálně v připomínkovém řízení.

Hned na úvod připomenu dva starší články, které jsem tomuto tématu věnoval. V článku „Restituce církevního majetku“ jsem se zabýval tématem navrácení majetku obecně a připojil jsem i odkazy na zákony z roku 1949, kterými komunistický režim tehdejší církve zbavil břemene pozemských statků. V novějším článku „Ekumenická budoucnost křesťanských církví“ jsem reagoval na srpnové usnesení Ekumenické rady církví, kde došlo k průlomové dohodě o způsobu vypořádání.

S restitucí církevního majetku se pojí několik známých faktů. Předně je třeba přiznat, že politická reprezentace nikdy neměla ochotu tento ukradený majetek vracet. To, že má k tomuto vrácení dojít až nyní, osobně nespojuji s nadpřirozeným prozřením politiků a jejich mravní nápravě, ačkoliv se nám to o sobě alespoň někteří snaží tvrdit. Daleko spíše se v této době, kdy náš stát spíše připomíná vyjedený krám a kde už není co ukrást, kloním k názoru, že se zde povaluje obrovské množství majetku, se kterým si církve nebudou vědět rady a u kterého je velká šance, že se k němu v konečném důsledku dostanou nepoctivci. Restituce se netýká jen kostelů či lesů, ale i lukrativních pozemků, která často leží v hodnotných intraviánech obcí.

Dohodu církví na rozdělení majetku, kterou v srpnu odsouhlasila Ekumenická rada církví, považuji svým způsobem za průlomovou. Jednak se v ní Římskokatolická církev dobrovolně zřekla části majetku ve prospěch menších a zejména protestantských církví. Potom je tu ještě druhý průlom. Čtyři církve (Starokatolická, Pravoslavná, Husitská a Apoštolská) dlouhodobě odmítaly jakoukoliv formu církevní restituce. Důkaz pro toto tvrzení  je např. zde: http://apostolskacirkev.cz/view.php?cisloclanku=2005032201. Cituji první bod z tohoto usnesení:

Od úsilí některých církví získat svůj bývalý majetek (či kompenzaci za něj) se jako církev striktně distancujeme a bude-li to možné, nechceme mít na těchto pokusech podíl. Považujeme tuto snahu za zcela privátní záležitost té které církve potažmo státu jako partnera v případných jednáních. Jsme ovšem kdykoliv ochotni v takových jednáních dle svých možností pomoci.
Rudolf Bubik, tehdejší biskup AC

Toto prohlášení mohu podepsat. Restituce církevního majetku nechť se týká těch, kterým byl majetek zabaven. Uvědomuji si, že se v první řadě jedná o Římskokatolickou církev a rovněž si uvědomuji, že objem jejího majetku je pro mnohé spoluobčany téměř nepředstavitelný. Chápu to, ale protože byl tento majetek neprávem odebrán, měl by být vrácen. (V období probíhající hospodářské krize je ovšem na místě otázka, musí-li to proběhnout právě nyní.)

Nyní však došlo k průlomovému obratu v jednání a do té doby odmítající církve (Starokatolická, Pravoslavná, Husitská a Apoštolská) na restituci kývly. Co bylo důvodem této změny? Domnívám se, že důvodů může být několik:
  1. U moci je politická reprezentace, která je (ať už z jakýchkoliv důvodů) svolná k pokračování restituce církevního majetku, který v této podobě zahájila vláda Mirka Topolánka a který je pro restituenty historicky nejvýhodnější. Na rozdíl od minulých vlád  současná vládní garnitura delegovala rozhodnutí o způsobu rozdělení majetku na Ekumenickou radu církví.

  2. Kardinála Vlka nahradil ve funkci Dominik Duka, který si jako jeden ze svých cílů vytkl právě dotažení této restituce a který je daleko vstřícnější k dohodám jak s politiky, tak i ostatními církvemi.

  3. Církve, kterým nebyl zabaven žádný majetek a které by v roce 2030 přestaly být financovány ze státního rozpočtu, získají z restituce v takto navrženém modelu zajímavý desátek.

Krátce se zastavím se u třetího bodu. Pro mě osobně je financování církví státem velkým problémem, se kterým jsem se nesmířil a se kterým se smířit nehodlám. Podle mého názoru neexistuje žádný dobrý a biblicky podložený důvod, proč by měl stát financovat činnost církve, pokud tím důvodem není naplnění pořekadla „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.“ Financování církví státem v některých konkrétních případech vedlo k tomu, že v církvi vznikla do určité míry přezaměstnanost, kdy církve tento přísun peněz velmi dovedně a často možná i nehospodárně využívají. V okamžiku, kdy by došlo k uskutečnění původně navrhované církevní restituce, rovněž vyschne tento voňavý struk plný pravidelně valorizovaných peněz. Pro řadu zejména tradičních nekatolických církví je to představa prakticky likvidační. V této souvislosti se nejčastěji hovoří o husitech nebo evangelících, jejichž počet postupně klesá.

Počátek financování církví státem spadá do roku 1781 a tehdejších reforem Josefa II., který zavedl tzv. církevní daň (obdobu desátku), ze kterého byli placeni církevní představitelé. Tehdy došlo k prvnímu významnému „znárodnění“ církevního majetku.

Římskokatolická církev se podle mého názoru zachovala při vyjednávání velmi chytře, když obětovala 20% objemu navrácených prostředků ve prospěch ostatních církví a tím pravděpodobně odblokovala jejich do této doby zcela zásadový postoj v této otázce. Bohužel se na tom ukázalo, jakou cenu tento zásadový postoj měl.

  • Pro Starokatolickou církev, která má 46,99 pracovních úvazků při počtu 1605 členů (dle sčítání lidu v roce 2001), je tato částka 272 milionů korun. Na jednoho věřícího tak připadá 170000 korun. Na jednoho duchovního připadá 47 členů.

  • Pro Pravoslavnou církev, která má 169,22 pracovních úvazků při počtu 22968 členů (dle sčítání lidu v roce 2001), je tato částka 1,14 miliardy korun. Na jednoho věřícího tak připadá 50000 korun. Na jednoho duchovního připadá 170 členů.

  • Pro Husitskou církev, která má 382,59 pracovních úvazků při počtu 99103 členů (dle sčítání lidu v roce 2001), je tato částka 3,08 miliardy korun. Na jednoho věřícího tak připadá 31000 korun. Na jednoho duchovního připadá 259 členů.

  • Pro Apoštolskou církev, která má 183,57 pracovních úvazků při počtu 4565 členů (dle sčítání lidu v roce 2001), je touto částkou 1,056 miliardy korun. Na jednoho věřícího tak připadá 231000 korun, což je nejvyšší částka ze všech církví, kterých se má restituce týkat. Na jednoho duchovního připadá 24 členů.

  • Černým koněm jsou Unitáři, kterých je podle sčítání lidu z roku 2001 pouze 405 a mají 4,46 přepočteného pracovního úvazku. Unitáři získají 36 milionů korun.  Na jednoho věřícího tak připadá 119000 korun. Na jednoho duchovního připadá 67 členů.

Koláč narovnání - objem získaných prostředků přepočtených na jednoho člena církve (údaj dle sčítání lidu z roku 2001)


Na obhajobu nejen Apoštolské církve ovšem musím dodat dvě věci. Zaprvé vycházím z výsledků sčítání lidu v roce 2001 a ne 2011, protože tyto výsledky budou k dispozici nejdříve za měsíc. Počet členů nejen Apoštolské církve mezitím pravděpodobně mírně narostl a částka přepočtená na jednoho člena bude aktuálně ve skutečnosti nižší, naopak počet členů na jedno pracovní místo bude vyšší. Druhou věcí je poměr mezi formálními a aktivními členy církve. V tomto případě je statistický údaj spíše na škodu, protože nevypovídá nic o tom, kolik lidí opravdu chodí pravidelně do kostela. I když zde vždy bude existovat jistá disproporce, poměr aktivních a pasivních členů je výrazně jiný u menších evangelikálních církví, než např. u Římskokatolické církve, ke které se v roce 2001 přihlásilo 2,71 milionu osob.

Pro upřesnění ještě dodám, že oněch 59 miliard korun je pouze 56% z celkové částky, která by měla být navrácena. Tato částka však bude navýšena o inflaci a mohla by se vyšplhat až na celkem 96 miliard korun.

Návrh zákona o majetkovém narovnání řeší způsob majetkové odluky církví od státu. Přechodné období odstřihnutí církví od státního rozpočtu by mělo začít v roce 2013 a trvat 17 let. Za tuto dobu by podle předpokladů měl stát církvím dát celkově 16,997 miliardy korun. První tři roky bude stát na platy duchovních a církevní administrativy přispívat ze svého rozpočtu plnou částkou, tedy 1,445 miliardy ročně, od čtvrtého roku se pak částka každoročně sníží o pět procent. V posledním, sedmnáctém roce by církve na platy ještě měly dostat 433 milionů korun, pak už se podle dohodnutého návrhu musejí spolehnout samy na sebe.
Jak jsem už napsal ve svých předchozích článcích na toto téma, jsem jednoznačným zastáncem navrácení toho, co bylo odcizeno. Rovněž zastávám názor, že pokud si církev či místní společenství nemůže dovolit placené kazatele, pak budou muset kazatelé pracovat. Znám evangelické faráře, kteří musí pracovat současně se svojí duchovní službou. Znám minimálně jednoho apoštola, který se živil tím, že šil stany. Podle názoru některých by se sice v takovém režimu života nemohl plně soustředit na svoji duchovní službu, ale on při tom přesto stihl napsat většinu epištol a přinesl evangelium pohanům do tehdejší Římské říše. Existují církve, které zaniknou tak, že jim vymře členská základna. I to je přirozený proces, kdy větev, která nenese ovoce, bude vyťata. Vím, že to zní krutě, ale tak to je.

Od takto navržené restituce se musím distancovat. Chápu mechanismus, jakým způsobem byly peníze přepočítány, jak Ekumenická rada církví došla k jednotlivým údajům. Přesto nemohu souhlasit s tím, aby k takto nastavenému dělení došlo.

Jsem znepokojen nekonzistencí v chování těch církví, které dlouhodobě blokovaly tento proces a nyní přistoupily na dohodu výměnou za finanční kompenzaci. Tato dohoda může dlouhodobě způsobit jak další prohloubení nedůvěry většinové společnosti vůči církvím, tak i pnutí uvnitř jednotlivých denominací.

Domnívám se, že pokud církev hlásá závislost na Bohu, pak by měla jít v tomto postoji příkladem a spolehnout se plně na jeho štědrou náruč. Věřím, že je na zodpovědnosti každého křesťana, jakým způsobem se k tomuto návrhu postaví.

Tom Klíčník

Zdroj: http://www.klicnik.eu/archives/1048

"Úvaha nad návrhem zákona o majetkovém narovnání" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Úvaha nad návrhem zákona o majetkovém narovnání (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 10. říjen 2011 @ 16:41:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Má být církev závislá na Bohu, nebo má být dotována státem?

Již tahleta otázka je poněkud zavádějící. V téhle podobě by měla smysl tehdy kdyby věřící prvotní církve nepřispívali vůbec, kdyby měla církev nulový rozpočet. Nebo kdyby dostávala přímo od Pánaboha něco jako byla mana která padala z nebe. Myslím že by bylo výstižnější se ptát jestli má být církev kromě dobrovolných členských darů financována také státem a vlastní hospodářskou činností. Což je případ těch kterým byly tyto prostředky násilně odebrány. I státní úředníci přiznávají že doteďka my dotujeme stát a ne naopak.
Článek může například vyvolat i různé jiné mylné dojmy ale ty teď nechme stranou. Zatím ještě nedostal nikdo nic a jen Pánbůh ví jak to celé dopadne. A´t už to bude jakkoliv tak se to vždycky dá využít k útokům a pokusům o vyvolání rozkolů. I mezi námi. Nějaký "dobrodinec" může snadno říct že jsme se nachali vydírat nebo že jsme hříšně rozdali to co patří Bohu. Proto se modleme ať Bůh dá i zachová to co sám chce. A komu chce.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy