Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 241, komentářů celkem: 429557, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 537 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480731
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Dvě knihy od Boha.
Vloženo Pátek, 16. září 2011 @ 08:55:06 CEST Vložil: Olda

Studijní materiály poslal oko

Bible a rozum, logika věcí.

Jsou dvě hlavní cesty poznávání Boha – víra – a její uchopení rozumem.
Teologie má šířit živou a niternou zkušenost Boha.  Je hledáním racionálního pochopení vírou přijatých tajemství křesťanského Zjevení, nakolik je to možné. Mnišská teologie je orientovaná převážně na kontemplaci tajemství víry v Písmu, zatímco teologie scholastická využívala rozum, aby novými metodami tato tajemství zkoumala a vytvářela teologický systém.

Harmonie víry a rozumu vytváří blahodárnou syntézu, kterou se křesťanství odlišuje od všech ostatních náboženství.
Všechny vědy -  kromě toho že jsou užitečné k porozumění Písma svatého – mají hodnotu samy o sobě a je třeba je pěstovat, aby se rozšiřovalo lidské vědění a uspokojovala se touha člověka poznat pravdu.
K poznání Boha nelze vyjít odjinud, než od toho, co chtěl Bůh sám o sobě zjevit prostřednictvím Písma. Tato teologie si tedy v prvé řadě žádá láskyplné studium Písma svatého.


Patristicko – středověké rozdělení smyslu výkladu Písma je následující: Historicko-literární, alegorické, analogické a morální. Jde o čtyři dimenze smyslu Písma, které jsou dnes znovu objevovány a které umožňují vidět, že v textu a v podaném vyprávění se skrývá hlubší význam: vlákno víry, které nás táhne vzhůru, vede nás na této zemi a učí nás, jak žít.

Hugo od sv. Viktora (12.stol) však klade originálním způsobem zvláštní důraz na historicko – literární smysl, což byla novinka. Jinými slovy, ještě před objevením symbolické hodnoty či hlubších dimenzí biblického textu je třeba znát a prohloubit význam dějin podaných v Písmu. Jinak totiž – upozorňuje efektním přirovnáním – hrozí nebezpečí, že se staneme "odborníky" na gramatiku, kteří neznají abecedu.

Tomu, kdo zná smysl dějin, popsaných v Písmu, se lidské události jeví jako podřízené božské Prozřetelnosti podle plánu, který přesně stanovila. Dějiny nejsou výsledkem slepého osudu, nebo absurdní náhody. Naopak, v lidských dějinách působí Duch svatý, který navazuje podivuhodný dialog lidí s Bohem, jejich přítelem. Bůh do dějin reálně vstupuje a jedná v nich; je jakoby součástí našich dějin, ale vždy uchovává a respektuje svobodu člověka.

sv. Justin (nar. roku 100) píše o božském plánu stvoření a spásy, který se naplňuje v Ježíši Kristu, jenž je Logos, tzn. věčné Slovo, věčný Rozum, tvůrčí Rozum.

Každý člověk, jakožto rozumný tvor je účasten Logu, jehož „semeno“ v sobě nosí, a může chápat záblesky pravdy. Samotný Logos, který se zjevil v prorockém předobraze Hebrejům ve Starém zákoně, se tak v „semenech pravdy“ částečně ukázal také v řecké filozofii.
Justin zde dospívá k následujícímu závěru: protože křesťanství je dějinným a osobním projevem Logu v jeho úplnosti, plyne z toho, že všechno krásné, co bylo kýmkoli vyjádřeno, náleží nám křesťanům (Druhá apologie 13,4).
Takto Justin, byť kritizoval rozpory řecké filozofie, s rozhodností vztáhl každou filosofickou pravdu k Logu, čímž z racionálního hlediska založil jedinečný nárok pravdy a univerzality křesťanského náboženství.
Pokud se Starý zákon vztahuje ke Kristu, jako se znamení vztahuje k označené skutečnosti, pak se řecká filozofie rovněž vztahuje ke Kristu a evangeliu – jako část, směřující ke sjednocení s celkem.
A Justin říká, že tyto dvě skutečnosti, Starý zákon a řecká filozofie, jsou jako dvě cesty, které vedou ke Kristu, k Logu. Proto řecká filozofie nemůže odporovat evangelní pravdě a křesťané z ní mohou s důvěrou čerpat jako ze svého vlastního dobra. Justin ve své první Apologii vyslovil neúprosnou kritiku pohanského náboženství a jeho mýtů, které pokládal za ďábelské svody, jež při hledání pravdy zavádějí na falešnou stopu.
Naproti tomu filozofie představuje privilegovanou oblast setkávání pohanství, judaismu a křesťanství právě na rovině kritiky pohanského náboženství a jeho falešných mýtů. Pohanské náboženství se však neubíralo cestami Logu, ale setrvávalo na stezkách mýtů, přestože to řecká filozofie považovala za nekonzistentní ve vztahu k pravdě. Zánik pohanského náboženství ve styku s křesťanstvím byl proto nevyhnutelný; nastal jako logický důsledek odtržení náboženství (redukovaného na vyumělkovaný komplex ceremonií, konvencí a zvyků) – od skutečné pravdy bytí. Ty se především modli, aby ti byly otevřeny brány světa, protože nikdo nemůže vidět a porozumět, pokud mu Bůh a jeho Kristus neudělí porozumění. (Dialog 7,3).

Také veliký Galileo tvrdil, že Bůh dal lidstvu dvě „knihy“: Písmo svaté a Knihu přírody (vědy, matematiky).
Skrze obě tyto knihy se člověk může setkávat s Bohem. Vědci totiž zažívají zvláštní zkušenost: svět je až nápadně poznatelný – jakoby zde byly informace připravené jen pro člověka, aby jich objevil. Vezměme takový paprsek, přicházející stovky let z některé hvězdy. Nese v sobě informaci o směru, ve kterém se hvězda nachází a tak ji můžeme zakreslit do hvězdné mapy, do souhvězdí. A to by nám mohlo stačit, stejně se tam zřejmě nikdy nedostaneme. Ale tento paprsek v sobě nese spoustu informací dalších (nadbytečných?): Z jakých prvků se hvězda skládá, jaká je její teplota na povrchu, jaké je na povrchu magnetické pole, jakou rychlostí se hvězda pohybuje, jaká je její gravitace apod. To všechno jsme schopni pomocí matematiky, pomocí logických zákonů zjistit jako poznatelnou pravdu. Pravda o Bohu je vždy logická, Bůh svojí přirozeností je vždy v souladu s logikou. Já bych Galilea doplnil ještě o další knihu, věnovanou lidem od Boha - o knihu krásy. 

Skrze ni můžeme žasnout a spolu s anděly obdivovat Boží díla Stvoření a spolu s nimi Boha chválit. I krása nás přivádí blíže k Bohu, i v kráse se setkáváme s nekonečně milujícím Bohem.  


"Dvě knihy od Boha." | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dvě knihy od Boha. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 23. září 2011 @ 00:31:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Hezky a pravdivě vyjádřené náboženství, ve kterém žiješ. Zvláště hláška "Starý zákon a řecká filozofie, jsou jako dvě cesty, které vedou ke Kristu, k Logu. Proto řecká filozofie nemůže odporovat evangelní pravdě a křesťané z ní mohou s důvěrou čerpat jako ze svého vlastního dobra. " vystihuje podstatu mnohého, co tu píšeš.

  My máme taky napsané dvě knihy. A v té první se píše o té druhé.

  Ta kniha, o které píšeš ty, je určitě zajímavá a moc mne baví si v ní číst - ale jednou zmizí a nebude. Ta mnohem důležitější kniha zůstává na věčnost.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy