Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 229, komentářů celkem: 429564, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 503 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116496043
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jak to vidí historik Bernard Lewis
Vloženo Úterý, 08. březen 2011 @ 12:01:01 CET Vložil: Stepan

Společnost poslal ferda

Jak to vidí historik Bernard Lewis: „Blízkovýchodní státy mají jinou představu o demokracii, než my na Západě. Nejsou připraveny na svobodné volby. Ty by pravděpodobně skončily katastrofou. Zažil jsem to v 1950 v Turecku. Ve svobodných volbách utrpěla vláda porážku. Adnan Menderes, vítěz voleb, nedodržel předvolební sliby a změna nepřišla.   „Adnan Menderes je opravdu otcem turecké demokracie,“ říkalo se sarkasticky mezi profesory, „protože znásilnil matku demokracie.“ To se pořád opakuje. Svět podporuje zářijové volby v Egyptě. To nahrává pouze islámským hnutím, protože jen ty jsou dobře organizovány. Díky mešitám mají vybudovanou dobrou komunikační síť, které se nemůže rovnat žádná politická strana. Hovoří navíc k davu srozumitelnou řečí.   

Vítězství islámského hnutí ve svobodných volbách bude znamenat katastrofu. Vývoj k demokracii musí probíhat postupně, ne ihned svobodnými volbami, ale raději přes komunální instituce. Tradiční islámská kultura často zmiňuje slovo „konzultace.“ Sultán musel svá rozhodnutí konzultovat se svými poradci, obchodníky a cechy řemeslníků. Autoritářský režim je výtvor moderní doby, výsledek modernizace.   Většina blízkovýchodních islámských zemí je produktem moderní doby. Předmoderní režimy byly více otevřené, mnohem více tolerantní. A paměť je stále živá. Britský námořní důstojník Slade to vyjádřil lapidárně: „Ve staré době žila šlechta na svých statcích. V nové době se stal stát majetkem nové šlechty.“     Netlačme na svobodné volby, podporujme konzultace, jak se to děje dnes v Iráku. Muslimské bratrstvo (MB) v Egyptě je radikální hnutí. Laskavé je snad jen ve srovnání s nacisty. Dostane-li se k moci, bude to pro Egypt zkáza. Podobně to skončí i v jiných islámských zemích, MB přivede země do středověké bídy. Celkový export z arabských zemí, kromě ropy, je menší než export Finska. Až skončí ropa, budou se arabské země podobat Sahaře.   Díky internetu vidí mladí Arabové, jak se žije v jiných zemích. Není pro ně problém naladit si izraelskou TV. Chce-li mladý muslim žít sexuálním životem, musí se oženit nebo zajít do nevěstince. Ani na jedno nemá nezaměstnaný peníze. Může ho pak lákat sebevražedný čin se zaslíbením ráje s pannami, opak frustrace.   Není moudré tvrdit, že americký imperialismus je nebezpečím. To je absolutní nesmysl. Ti, kdo hovoří o americkém imperialismu na Blízkém východě, neznají Ameriku, anebo neví, co je to imperialismus. Termínem americký imperialismus se může popsat proces rozšíření 13 původních amerických států na 50. Termín imperialismus můžeme použít pro vpád Římanů do Británie před 2000 lety, nebo příchod Britů do Indie před 300 lety.   Jiným problémem blízkovýchodních zemí je přístup k ženám. V tom jsou islámské země zpátečnické. Turecký spisovatel Namik Kemal to popsal už v 1880: „Zaostáváme za Západem proto, že zacházíme s našimi ženami špatně. Tím se sami okrádáme o naše talenty a služby poloviny obyvatelstva. Stavíme naše ženy do postavení nevzdělaných a utlačovaných matek. Jak mají potom dobře vychovávat naše děti?“   Děti, které vyrůstají v tradiční muslimské rodině, si pak od mala zvykají na autoritářskou, autokratickou vládu. Proto je postavení žen ve společnosti tak důležité. Dobrým příkladem může být Tunisko. Vzdělávání dívek je tam povinné. Ženy tam pracují v profesích lékaře, právníka, novináře i politika a hrají ve společnosti důležitou roli. Proto je postavení žen pro celý muslimský svět velice důležité.   Budeme-li nutit blízkovýchodním zemím západní politický systém, může se to zvrhnout jedním směrem, jak seto stalo kdysi v Německu. Na Západě stále mluvíme o svobodě. Ale v islámském světě svoboda není pojem politický. Tam je to pojem právní a sociální, svoboda je opakem otroctví. V celém muslimském světě bylo provozováno otroctví.   Záměrem dobré vlády má být v očích muslimů spravedlnost. Dělicí čára nevede mezi svobodou a tyranií s otroctvím, ale mezi spravedlností a útlakem. Nebo, chcete-li, mezi spravedlností a bezprávím.   Jak má na události v arabských zemích reagovat Izrael? Pozorně, tiše pozorovat a připravovat nezbytná opatření. A hlavně informovat. Stále více lidí v arabském světě sleduje dění v Izraeli. Sledují funkční, prosperující a otevřenou izraelskou společnost. Četl jsem nedávno článek od palestinského Araba, který napsal, že „nejlepší budoucnost pro Araba je status občana druhé třídy v židovském státě.“   Sadat se obrátil k Izraeli také proto, že odmítl být sovětskou kolonií. Nyní se někteří v arabském světě obracejí k Izraeli v obavě z íránské hrozby. V Izraeli vidí model demokratické vlády. Model svobodné, otevřené společnosti s rovnoprávností žen. V tom vidím známky naděje pro budoucnost.         (Jpost, 25.2.11, ) 
***Ferda***


Podobná témata

Společnost

"Jak to vidí historik Bernard Lewis" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak to vidí historik Bernard Lewis (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 08. březen 2011 @ 12:36:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když to tak čtu tak si kladu otázku jestli by nebyla demokracie tak jak jí známe my pro muslimy spíš krokem do (pekelné)propasti než nahoru. Po stránce světské, morální i duchovní. Jejich svět a společnost v mnohém připomíná starozákonní a novozákonní dobu i svět prvotní církve podstatně víc než ten náš. Mnohé věci z těch které nám připadají potupou a břemenem jsou pro ně radostí a výsadou. Málokdo například ví že třeba závoj byl ve většině starověkých civilizací právem a znamením svobodné ženy a otrokyně která ho na sebe vzala byla trestána smrtí. Značná část muslimských žen upřímně lituje ty naše a považuje je za otrokyně po pracovní i sexuální stránce. Pro ně je štěstí být vdaná a starat se o muže a děti. Jedna česká podnikatelka se kamarádí  s jednou muslimkou která se často diví jak může žít taková jemná a vzdělaná žena s takovým zvrhlým a hrubým zvířetem jací jsou podle ní muži západu a nedá si vymluvit že jí ten její nemlátí a nezanedbává kvůli pornografii a cizím ženám.
Nemyslím si že by muslimům nějak zvlášť prospělo kdyby se od islámu posunuli směrem k ateismu, pohrdání autoritou, drogám a sexuální revoluci. Kdyby začali zabíjet nenarozené děti a staré rodiče místo aby se o ně starali a kdyby začali vymírat tak jako my. Radši se modleme za to aby jim Bůh dal podle své vůle to co potřebují doopravdy, stejně jako nám.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy