Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 266, komentářů celkem: 429601, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 438 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116506223
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Čtení Písma svatého ve společenství
Vloženo Pátek, 04. únor 2011 @ 20:24:14 CET Vložil: Stepan

Dotazy čtenářů poslal Kjubik

Zdravím čtenáře GS. Každý člověk patří do nějakého společenství, ať už to je rodina, církev, sbor, mládež, parta, skupinka modlicích se žen/ mužů. Zajímalo by mně zda na Vaších setkáních čtete Písmo? Pokud ano, zajímalo by mně jakou používáte metodu čtení Písma? Protože čím více se do těch metod ponořují tím větší bohatství v nich vidím. Abych nezůstal jen teorie, popíšu vám některé teorie, s kterými jsem se již setkal v naším společenství mládeže popřípadě doporučení od lidi, kterých si vážím. Zajisté jsou i další a rád bych je poznal proto se na Vás obracím s tímto dotazem. 

V každém z těchto mou uvedených přístupech, je na prvním místě modlitba o porozumění Božího sdělení a o Ducha Svatého.

Praktická četba biblického úryvku


Úryvek se nejdřív přečte nahlas. Jeden předčítá, zbytek skupinky poslouchá. Pokud je úryvek delší je možno ho rozdělit a můžou se čtenáři dle potřeby vystřídat.

Po hlasitém přečtení každý si soukromě předčítá daný úryvek pro sebe a hledá místo, které ho oslovilo.

Když již všichni máji svůj úryvek nastupuje dělení se Božím slovem a sdělovaní co nám Bůh chce říct do osobního života.

Modlitba Božím slovem

Úryvek z Božího slova se zde nepředčítá. Každý má svůj text před sebou a říká pouze slovní obraty co ho oslovily a na straně druhé co řekli jiní. Každý člověk ve skupince diskutuje s Bohem o tom co ho oslovilo, ale zároveň i nad tím co oslovilo jiné.

Např.: Čte se Blahoslavenství z Matoušová Evangelia. Elišku osloví slovní spojení blahoslavení tišší. Pepík tedy může s Pánem diskutovat o tom zdá on je tichý, nebo zdá si na  tichého jen nehraje apod.

Metoda Västerås

Je podobná metodě první ale má jisté rozdíly. Začátek je stejný. Daný úryvek se čte nejdříve nahlas.

Po hlasitém čtení každý již sám pracuje s textem. Každý, text označuje grafickými značkami: ?; !; ->; (šipka)
? se značí místa, kde člověku se vnucuje otázka buď se souvislosti s textem, nebo se souvislosti s lidským životem.
! se značí důležité poznatky pro rozum. Důležitá místa v daném úryvku.
-> (šipka) osobní zasažení neboli co člověka oslovilo na srdci

Když již všichni mají označen svůj text, je dobré zjistit vyjádření těch, kteří si nic nepoznačili.

Následně by měl proběhnout rozhovor. Nejdříve se vysloví vyslovuje otázka nad kterou je položená. Pak vykřičník. Stojí za zvážení zdá se nejdříve bude věnovat všem otázníkům a pak vykřičníkům nebo jednou bude otázník a pak vykřičník.

Potom dle chutí zájemců je možno vyjádřit se k šipkám. Nemělo by se to vyžadovat pod nátlakem.

Metoda Bludesch

Je zde opět podobnost s předcházející metodou. Opět se začíná hlasitým předčítáním textu.

Následně každý se věnuje osobnímu čtení textu a snaží pomocí textu odpovědět na tyto dotazy:
1.Co je hlavní výpovědí textu?
2.Čemu nerozumím?
3.Které souvislosti lze poznat?
4.S čím mohu souhlasit? S čím nesouhlasím?
5.Co konkrétního mohu / můžeme udělat?

Po zodpovězení otázek následuje společná výměna názoru

Metoda překladových variant

Daný úryvek se čte ve více překladech a hle ta se rozdílnost a stejnost v dánem úryvku. Pokud někdo ovládá řečtinu (v případě  textu z Nového Zákona) nebo hebrejštinu (v případě úryvku ze Starého zákona) je dobré porovnat i s originálním jazykem dané překlady.

Metoda synoptických čtení

Postup je podobný jako v předcházející metodě avšak s tím rozdílem, že se stejnou údajnost čte v různých od různých autorů. Nejlépe se dle mého názoru tímto způsobem čtou evangelia. Opět je zajisté dobré všimnout si rozdílů, výjimečností či stejností se vyjádření různých autorů.

Skrutace Písma

Jedna se o metodu čtení Písma kde zkoumáme Písmo na základě jednoho verše. V daném našem úryvku vybereme hlavní myšlenku (verš, větu) a na základě tohoto verše postoupíme tam kde nás odkáže poznámka. Dany verš, nás opět odkáže na jiný úryvek a ten zase na další. Nevýhodou této metody může být to, že někdy nemusí být skrutace nijak provázaná popřípadě nemusí odkazovat na žádný verš. Může být i chyba, že daný verš, který pokládáme za ústřední, ústředním být nemusí.

Tož to je ode mně všechno. Doufám, že se taky podělíte o nějaké ty vaše metody jak vy zkoumáte/ čtete Písmo. Budu se těšit. Shalom a Ahoj (Ad Honorem Jesu).
 


Podobná témata

Dotazy čtenářů

"Čtení Písma svatého ve společenství" | Přihlásit/Vytvořit účet | 95 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Čtení Písma svatého ve společenství (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 05. únor 2011 @ 08:42:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za moc užitečné informace.

..."Potom dle chutí zájemců je možno vyjádřit se k šipkám. Nemělo by se to vyžadovat pod nátlakem."...

->  Toto vyžaduje už opravdu společenství blízkých lidí, kteří se dokážou sdílet i v oblasti, kterou už lidé běžně zahrnují do okruhu tajemství svého srdce. Ve společenství, kde už není obava z případného skrytého posměchu druhých.

U skrutace Písma (když chybí odkazy), se dá s výhodou využít i konkordance, která nám kolikrát odhalí souvislosti, které bychom ani nečekali. To je samozřejmě zahrnuto už do přípravy na prožívání společenství, nikoli hledat až "za pochodu".

Je proto užitečné si u pravidelného setkávání dopředu určit, kterou částí Písma konkrétně se budeme příště zabývat. Taková soukromá příprava významě posunuje kvalitu prožívaného společenství.


A Písmo se čte "od zadu" - nejdřív Nový zákon, až potom Starý zákon. Jen tak jsme schopni porozumět naplnění Starého zákona zákonem novým.




Re: Čtení Písma svatého ve společenství (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 05. únor 2011 @ 08:53:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Nevěděl jsem, že jsi metodista, Kjubiku ;-)

  Díky za zajímavý výčet metod čtení písma. Mne na čtení písma zajímá nejvíce jedna metoda.

Metoda oživení písma.

  Fascinující metoda. Vypadá tak, že nějaký člověk čte písmo, jednou, dvakrát, pětkrát to samé místo a nic mu to neříká, nijak se ho to písmo osobně nedotýká. A pak přijde chvíle, kdy se najednou něco stane a to písmo je živé.

  Člověk čte ten samý úryvek jako mnohokrát před tím a najednou to není úryvek o nějakých vzdálených tmavých lidech kdesi na poušti středního východu, ale ten úryvek se dotýká srdce toho člověka, který ho čte. Ten čtenář najednou s překvapením zjistí, že ten úryvek písma je o něm.

  A to živé písmo najednou promění život člověka, protože se čtenáře osobně dotýká.



Re: Čtení Písma svatého ve společenství (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Sobota, 05. únor 2011 @ 09:42:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bibli čtu podle Hesel Jednoty bratrské. Lze zdarma získat v digi podobě na e - adrese strakajosef@quick.cz. Pokud snídám společně s Jitkou, tak část čtení čtu nahlas a dodávám: "Slyšeli jste slovo Boží." Jitka, podle nálady, odpovídá: "Bohu díky." Pak se snažím denně přečíst jednu stránku z B21 a ČSP, postupně od Adama.



Re: Čtení Písma svatého ve společenství (Skóre: 1)
Vložil: svata_tradicia (svatatradicia@jesuits.tv) v Sobota, 05. únor 2011 @ 10:18:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.jezuiti.sk/
kjubik také "opomenul" nejlepší katolickou metodu, kerá se volá: Svaté přepisování, aneb svaté pozměňování. Je to pokrytec. Více informací proto najdeš zde, metodě je se možé učit od Svatého Bernarda, pozměňovatele. 



Re: Čtení Písma svatého ve společenství (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Sobota, 05. únor 2011 @ 11:09:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Shalom

U nás se Bible čte a nebo otevírá.

Čtení Bible: před jídlem, při  rodinných setkáních, o svátcích a při jiných událostech v rodině - vhodně vybraný text.

Otevirání Bible: otevírá se Starý zákon i Nový zákon - je to forma rozhovoru s Bohem. Vždy je to forma rozhovoru s Bohem!!!!!
Když je člověk sám, otevírá Bibli SZ i NZ vícekrát.

Přijde-li návštěva, na závěr navštěvy se otevírá Bible SZ i NZ. Otevírá se jednou. Je to Slovo na cestu do života. Pak o tom textu krátce pohovoříme. Samozřejmě každá návštěva neotevírá Bibli.

Otevírání Bible - to znamená, že se text vybere náhodně.

Pokud vybírám text náhodně, vždy ho beru jako rozhovor s Bohem.



Re: Čtení Písma svatého ve společenství (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Sobota, 05. únor 2011 @ 15:50:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejradši mám homilii od zkušeného kněze který něco ví o tom jak to vypadalo v Izraeli. Chodím do řádového kostela kde jeden z otců mluví dokonale hebrejsky a vždycky nám předčítá žalmy a některé pasáže ze Starého i z Nového zákona v originále a pak v češtině. Od jiného jsem se třeba nedávno dozvěděl jak to bylo s prasaty do kterých Ježíš vyhnal démony. Že to byla zvláštní a krátká výprava na pohanský břeh Genesaretského jezera. Židi tam nežili a proto tam měli tolik vepřů. Další nám zas názorně popsal jak vypadal Pavlův Korint. Město na úzké šíji které mělo dva přístavy, každý v jiném moři a podle toho místní sbor vypadal. Drobní kupci, přístavní dělníci, rybáři, prostitutky, otroci  a jen semtam mezi nimi někdo bohatší nebo urozenější. Když se člověk dozví souvislosti tak je to všechno o něčem jiném.



Re: Čtení Písma svatého ve společenství (Skóre: 1)
Vložil: Hujer (dedayaga@centrum.cz) v Sobota, 05. únor 2011 @ 21:37:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestli to tak můžu napsat tak by jsem napsal že se mi to co píšeš moc líbí. Moc by se mi líbilo i to kdyby jsme si tady takhle nějak a bylo by jedno jakou tou metodou vyprávěli o tom kdo jak čemu v bibli rozumíme. To by byl gól. Já by jsem napsal já si myslím že Pavel tady mluví o babách a někdo by mi napsal tak holenku to se asi pleteš protože proto. A já by jsem mohl vědět víc a víc. Ale takhle si tady jen skoro nadáváme a já už jsem s tím začal také a není to k ničemu a hlavně to není to co Bůh chce. Jenže co teda teď? Máš ještě nějaký nápad jak to posunout dál?



Re: Čtení Písma svatého ve společenství (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 05. únor 2011 @ 23:23:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Věřící se nemají sdílet s metodami čtení Písma, nýbrž s Kristem, kterého poznali, poznávají, žijí, který je jejich životem, potěšením, spravedlností, pokojem a radostí v Duchu Svatém, jedním slovem, vším, co mají a potřebují.

S tím úzce souvisí to, co napsal Toník. Čtení Písma modlitbou podobně, jak je popsáno v článku, ale nikoli jako metoda, nýbrž jako praktické "jedení Krista" (J 6:57), a nikoli jako diskuze, ale sdílení se s tím, co jsme od Pána přijali, ať už to bylo něco, co nás oslovilo nebo přijetí zjevení, vede v podstatě k témuž cíli, jak od něm mluvil Toník, neboť věřící potřebují rhemu, živé, tj. slyšené Boží slovo, které je duch a život, tzn. že nepotřebují literu nebo jen Logos, potřebují živé Slovo, aby bylo jejich životem, aby ji dalo potřebný život, tj. Krista a Jeho moc vzkříšení.

Uvedu to na příkladu cizoložné ženy v 8. kapitole Janova evangelia. Předpokládám, že ten příběh znáš. Přivedou k Ježíši ženu přistiženou při cizoložství, přičemž je zajímavé, že nepřivedli toho muže, neboť podle Zákona měli být ukamenováni oba, a pokoušejí Pána Ježíše, aby ho mohli obvinit. Pán je přemůže svou moudrostí, když řekne, aby ten, kdo je bez hříchu, první hodil kámen. Ženě, kterou nakonec nikdo neodsoudil, pak řekne (J 8:11): „Ani já tě neodsuzuji. Jdi a od této chvíle již nehřeš.“
Kdybychom byli přirození lidé, řekli bychom možná: To se ti lehko řekne, Ježíši, ale ona je hříšná žena, jak může najednou přestat hřešit, když se jí tento její hřích zjevně líbí?! Podle Pánova slova z Jana 6:63 je však Jeho Slovo, které mluví, D/duch a život, to znamená, že spolu se svými slovy udělil cizoložné ženě ze svého ducha život, který jí dal sílu/moc proti hříchu v ní, takže mohla odejít v pokoji a skutečně už nehřešit.

Podobně, ne-li stejně, funguje Boží Slovo ve věřících, jak je psáno v Izajášovi (55:10-11) - Tak jako déšť či sníh padá z nebe a nevrací se tam zpět, nýbrž zavlažuje zemi a činí ji plodnou a úrodnou - dává zrno tomu, kdo rozsévá, a chléb tomu, kdo jí - tak bude Mé slovo, které vyjde z Mých úst: Nenavrátí se ke Mně s prázdnou, nýbrž vykoná to, co si přeji, a zdárně dokáže to, k čemu Ho pošlu.

Avšak, aby takhle Boží Slovo fungovalo, je třeba Ho jíst, tzn. se Ho modlit a vírou přijímat v duchu jako život a všechno, co potřebujeme k životu a ke zbožnosti (2P 1:3), neboť spolu se Slovem přijímáme Toho, kdo je tím Slovem, jako náš Život, zaopatření životem a všechno, co potřebujeme.

Tož tak.

willy



Stránka vygenerována za: 1.25 sekundy