Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 434 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468052
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve
Vloženo Středa, 29. září 2010 @ 17:54:15 CEST Vložil: Olda

Katolicismus poslal Nepřihlášený

Vídeň. Historická bádání potvrzují, že v prvním tisíciletí existovaly v církvi společně papežský primát i biskupská kolegialita. To je výsledek zasedání smíšené teologické komise mezi katolickou a pravoslavnou církví, které se dnes skončilo ve Vídni. Jeho účastníci to sdělili novinářům na včerejší tiskové konferenci:

Podstatné je, že primát nemůže existovat bez kolegiality. Ale nemůže existovat ani kolegialita bez primátu. Primát je proto podstatným prvkem církve. Nejdůležitější co vychází najevo z našich diskusí je fakt, že historie prvního tisíciletí potvrzuje správnost rozhodnutí, které jsme přijali na předchozím zasedání v Ravenně. Jinými slovy v prvním tisíciletí byla uznávána zvláštní role římského biskupa v církvi. Historickým faktem je však i to, že biskup Říma nejednal bez konzultace s ostatními biskupy jak v rámci vlastního regionu, tak v rámci všeobecné církve. Objevujeme to v dějinách a domnívám se, že je to vážný krok.

Říká arcibiskup Zizioulas z řecké pravoslavné církve, který byl předsedou pravoslavné strany na jednáních ve Vídni.


Zdroj:   www.raddiovaticana.cz

"Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve" | Přihlásit/Vytvořit účet | 34 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 30. září 2010 @ 08:13:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kam se dneska poděli všichni ti popírači papežského primátu?



Re: Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Čtvrtek, 30. září 2010 @ 11:29:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hm, a proč se tedy pravoslavní nevrátí zpět k papežskému primátu, když si o tom tak pěkně popovídali? Myslíte, že by bylo pro pravoslavné křestany těžké vzdát se svých věrouk a přijmout ty katolické? Například uznat, že Duch svatý vychází z Otce i Syna? Já vím, ono to nejde, totiž spojovat něco co spojit nejde, jako třeba hlínu se železem, že....



Re: Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Čtvrtek, 30. září 2010 @ 13:12:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vrana k vrane sadá, rovný rovného si hľadá.

Knieža tohoto sveta dokáže urovnať spor medzi svojimi lokajmi.Ak to vyhovuje jeho plánom.



Re: Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 30. září 2010 @ 14:07:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Já a ti, kteří se mnou souhlasí jsme se shodli, že.... (doplňte cokoliv z dějin, politiky, ekonomiky či jiných společenských věd).



Re: Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pátek, 01. říjen 2010 @ 05:46:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V roce 1054 vyvrcholil letitý spor mezi Východem a Západem. Z pěti témat jsou tři dobové (ani si je nepamatuji) a jen dva zásadní: primát římský a filioque.
Dovolte mé stanovisko: tři vynechám, protože se nehodí,
(b) vždy se scházeli vrchní činitelé (nejdříve apoštolé) a to nejdříve v Jeruzalémě, po rozšíření křesťanství i jinde. Na sněmech obvykle byli zástupci velkých oblastí – metropolité, jako je v Alexandrii, Athénách, z Malé Ázie, z Cařihradu. Pokud vím, bylo jich sedm. Z Říma mohli přijít až potom, co do Říma křesťanství přišlo. V Antiochii a Athénách bylo dříve. Nejde o časový primát. Ale úloha papeže v Římě se vyvinula tak, že v čase rozpadu říše od IV. do VI. století byl úpadek takový, že organizace církve převzala část staré struktury a byla podporou pro udržení civilizace.  Itálií procházely tlupy barbarů.
Kdo chce podrobnější vysvětlení, lze najít v knize Vladimír Neff : Filosofický slovník (aneb Antigorgias), heslo Augustín.
tam se člověk dozví i to, že v mnoha okresech zanikala města, ale tam, kde sídlil biskup se udržela. Dokonce jeden papež (snad Lev I, nepamatuji přesně) ubránil slovem město, když Attila oblehl Řím. Papež mu vyšel ven naproti a přesvědčil ho, aby město nevydrancoval. Církev byla záchranou kultury a jistoty.
A na pozadí toho lze pochopit, že se papež cítil jako záslužný člověk.
Ale co dále ? V Cařihradě sídlil také císař. V posledních stoletích říše byli dva císaři, jeden pro západní část se sídlem v Římě a druhý pro východní část sídlil v Cařihradě. Tam byl pak také křesťanský metropolita.
A na sněmy se vždy scházejí všichni metropolité. Jen ten z Říma chtěl uplatňovat prioritu, nadřazenost. Ostatním se to nelíbilo. Od roztržky roku 1054 se scházeli metropolité bez toho římského, který nepřišel. Papežova skupina trvala na tom, že jejich sněm zastupuje celou církev, i když šest jiných metropolitů nepřišlo. Zato u sněmu těch druhých se vždy konstatovalo, že ´´bratr biskup římský, porušiv lásku bratrskou, se nedostavil´´ .
Od té doby nemůže pravoslavná církev řešit a přijmout závažná rozhodnutí platná pro celou církev, protože jeden biskup chybí, takže nelze spolu odhlasovat věci, které by byly platné pro všechny.
A co já? otevřeně jako katolík prohlašuji, že prvenství Říma mne nezajímá, jen celá jednota. (nejsem tudíž transmontánní, pokukující ´´za alpské kopečky k jihu´´). Ta jednota od roku 1054 není, tudíž se církev vyvíjí dvěma směry rozdílně. Na Západě si vesele sněmují a odsouhlasují ´´za celou církev´´. Ostatně doba, kdy tam žil apoštol Petr a Pavel je skoro 2000 let vzdálená, není to moc na tradici? V pravoslaví se říká, že u Petra se uznává prvenstvo, ale ne hlavenstvo, tím se chce říci, že byl časově první, ale ne že bude jako hlava všech první. A i tak je to asi podivné, první sněm byl ještě v Jeruzalémě, než se přijalo rozhodnutí poskytnout slovo o víře také pohanům.
Řekl bych, že až se bratr biskup římský bude považovat za rovnocenného a nevyčnívajícího, bude jednota. Ale kde je jistota, že lidé z této zem to pochopí? Italové jsou hrdí, jsou potomci a dědici obrovského kulturního rozsahu a tak se oprávněně cítí ´´v sedle´´. Bohužel, teologické otázky by se neměly řešit měřítkem kultury, ale v pravdě. A k tomu nemá kompetenci ani patent žádná oblast .
c) O filioque by se nemělo jednat. Můžeme snad něco říci o tak vysoké záležitosti? Ježíš to ví, ale kdo může vědět to co On ? Krom kdyby mu to Syn vyjevil. Ve staré době ale neuměli zvážit, že
1) na některé otázky není odpověď, nebo to neumíme pochopit,
2) že otázku máme správně formulovat, jinak nedostaneme odpověď,
3) nebyli schopni říci ´´nevíme´´. A to je celá moudrost. Vynechal bych spor o filioque a věnoval bych se životu.



Re: Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 01. říjen 2010 @ 09:22:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Naši pravoslavní bratři a sestry mají mnohé co nám mohou dát. Jejich „výhodou“ bylo to že je Nepřítel  téměř výhradně bil a hubil nebo je pod vlivem událostí II. světové války toleroval a podporoval  a nenabídnul jim takové hmotné i myšlenkové svody jako nám. Můžeme si od nich vzít v mnohém příklad ohledně úcty k Panně Marii, Božím svatým i k samotnému Bohu. Oni svou víru prožívají opravdověji  než mnozí z nás a téměř neznají relativismus. Věří nebo nevěří, bez vlažnosti mezi tím. Nedávno třeba vydal moskevský patriarcha zajímavé prohlášení ve kterém vyzval ty kteří si myslí že povstali z opice ať mluví výhradně za sebe a nevnucují svůj názor druhým. Připadá mi to velice výstižné a přiměřené. Lepší než kdyby je proklel. Momentálně mají oproti nám i tu spornou výhodu že jsou jediní křesťani  které skutečně podporuje světská moc.  Jinde nás všechny  považuje za nepřátele a snaží se jim škodit. Je v tom i veliké nebezpečí ale třeba to bude také jedna z věcí která všem pomůže vydržet do konce než přijde Kristus a odolat nepřátelské ideologii a svodům. Jedna z věcí kterou nám vytýkají je ta že se víc soustředíme na kříž než na zmrtvýchvstání. Na jejich ikonách je Ježíš na kříži jen velice zřídka. Ideální by bylo kdybychom se i v tomhle ohledu obohatili navzájem.  Můžeme se za ně modlit třeba Slavný růženec  a rozjímat o tajemstvích vzkříšení a seslání Ducha.

Kus dobré protestantské tradice a zbožnosti k nám přichází z Anglie, Austrálie a Kanady. Vždycky jsem si myslel že se v nové době nejdřív sejdeme v takové míře s pravoslavím. To že je evangelíci předběhnou jsem netušil.  Přišli  nečekáni ale o to jsou milejší a vítanější. Podobnými slovy popsal prý kdysi kronikář příjezd mladého krále Merovea  do bitvy s Attilou na Katalánské rovině. Přišel v čele kmene Franků na pomoc v největší tísni a pomohl rozhodnout o dalším osudu světa. Vzpomněl jsem si na to když australští anglikáni požádali římského biskupa o plnou jednotu morálky a víry v nedávné době kdy by se byl od nás ani pes neodvážil vzít kůrku aby nebyl obviněn z toho že znásilňuje štěňata.




Re: Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Sobota, 02. říjen 2010 @ 11:45:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...ja len aby reč nestála, pripomínam Kristove slová apoštolom o tom že nikto z nich nie je prvý, to znamená ,,námestník Krista,, alebo ,,vikár,, a podobne...podľa Kristových slov majú mať všetci apoštolovia rovnaké postavenie a nikomu z nich nie je dovolené voči ostatným apoštolom požívať titul ,,duchovný otec,,

...  A nikomu na zemi nehovorte: Otec! lebo jeden je váš Otec, ten nebeský; a nedávajte si hovoriť: Vodcovia! lebo jeden je váš Vodca, Kristus.  A kto z vás je najväčší, nech vám je služobníkom.


P.S: kedže apoštolovia majú všetci rovnaký status a nikto z nich nie je prvý medzi rovnými tak máme dohromady 12 pápežov...k tomu všetkému apoštol Pavel obhajuje svoje apoštolstvo, tak máme 13 pápežov...

ivanp



Re: Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve (Skóre: 1)
Vložil: Kojard v Sobota, 02. říjen 2010 @ 12:12:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Až přijde Přímluvce, kterého vám pošlu od Otce, Duch pravdy, jenž od Otce vychází, ten o mně vydá svědectví. Jan 15,26.
Pán ježíš něco říká jasně, leč katolická tradice říká něco jiného - má své, i ze syna. V tomto sporu jsem na straně pravoslavných, protože oni jsou na straně Písma.
Kojard



Re: Katolicko-pravoslavný dialog: Papežský primát je podstatným prvkem církve (Skóre: 1)
Vložil: Kojard v Sobota, 02. říjen 2010 @ 13:03:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen tak pro zajímavost uvádím, že mi ještě jako katolíkovi vyprávěli manželé, katolíci, že když byli v Řecku za prací a chodili tam do katolického kostela na mši, že se tam při vyznání víry ono „i ze syna“ vypouští. Prý k vůli dobrému vztahu s pravoslavnými. Možná to zas není tak důležitý problém jak se zdá.
Kojard.



Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy