poslal Nepřihlášený Radostná zvěst pro bohaté
První dekáda 21. století možná jednou vstoupí ve známost jako skvělá éra "prostoru pro hlavu". Během oněch let měly nové domy obrovské místnosti se šestimetrovými stropy - a bylo třeba vynalézt veskrze nové umělecké formy, aby vůbec bylo možné zaplnit hektary prázdného prostoru na nadměrně vysokých stěnách.
Nadto si lidé kupovali baňatá vozítka typu Hummer nebo Chevrolet Suburban. Pravidlo znělo: "Čím menší žena, tím větší auto" - a tak jste mohli vidět pětačtyřicetikilogramovou ženu v bílém tenisovém úboru za volantem čtyřtunového "ofroudu" s tak velkým prostorem pro hlavu, že by řidička klidně mohla vézt svého parťáka ze čtyřhry na ramenou.
Až jednou budoucí archeologové vykopou pozůstatky z této epochy, pravděpodobně dospějí k závěru, že někdy kolem roku 1996 zasáhl Spojené státy americké mor klaustrofobie - a dohnal zemi až k bankrotu, když se zoufale snažila nalézt nějakou úlevu.
Ekonomika šla vepsí a společenské normy se od té doby přece jen změnily. Přehnaně velké věci dnes vypadají poněkud směšně. A co je ještě důležitější - změnily se i hodnoty.
Čajový dýchánek radikálů
Míra úspor se již delší dobu zvyšuje a chytří inzerenti už začali
zdůrazňovat maloměstskou zdrženlivost a váženost. Hnutí Čajový dýchánek je
militantně měšťácké. Využívá radikálních prostředků levicového aktivisty
Abbieho Hoffmana, aby dospělo k usedlým cílům malíře Normana Rockwella,
který si získal srdce Američanů roztomilými výjevy z jejich každodenních
životů.
V nadcházejících letech jen velmi pozvolného růstu budou lidé zákonitě
vytvářet nové normy. A také a hledat neekonomické cesty k nalezení smyslu
života. Jednou z pozoruhodných a zajímavých postav tohoto "rekalibračního"
úsilí je kazatel David Platt.
Platt získal dva vysokoškolské tituly a má doktorát z baptistického
teologického semináře v New Orleansu. V šestadvaceti letech byl pověřen
vedením předměstského sboru v Birminghamu ve státě Alabama, který má
kapacitu 4300 míst. Vešel díky tomu v obecnou známost jako nejmladší šéf
megasboru ve Spojených státech.
Role, do které se dostal, však začala Platta zneklidňovat - a tak o svých
pochybnostech napsal knihu s názvem "Radikál: Odejměte svou víru americkému
snu". Text, který se před nedávnem dočkal vydání, je věnován mnoha tématům,
o nichž se v posledních několika letech diskutuje v mladých evangelikálních
kruzích.
Noční můry amerického snu
Plattovým prvním cílem je samotný megasbor. Američané si k uctívání Boha
postavili chrámy v hodnotě mnoha milionů dolarů, tvrdí baptistický pastor. A
dodává, že se tak začaly nepříjemně podobat korporacím, když soupeří o
"tržní podíl" nabídkou sociálních center, programů péče o děti, prvotřídní
zábavy a pohodlného spotřebního křesťanství.
Ježíš to svým učedníkům nijak neusnadňoval, povšiml si Platt. Založil
minicírkev, nikoliv megacírkev. Dnes však církevní rozpočty na výstavbu
chrámů a center notně převyšují rozpočty na charitu - a Ježíš je vyobrazován
jako bodrý chlapík z předměstí. "Když se v našem svatostánku sejdeme,
abychom zpívali a zvedali ruce v uctívání Boha, možná ve skutečnosti
neuctíváme biblického Ježíše. Možná místo něj uctíváme sami sebe," dodává
ironicky Platt.
A hned si bere na mušku americký sen: Když se Evropané poprvé usadili na
americkém kontinentě, viděli hojnost přírody a dospěli ke dvěma závěrům: že
by se zde dal uskutečnit Boží plán pro lidstvo a že by oni sami mohli
zbohatnout, když budou Bohu napomáhat v jeho díle. Z tohoto dojmu se
vyvinula představa, že máme dvě vzájemně provázaná poslání - budovat něco na
tomto světě a připravovat se na svět příští.
Napětí mezi dobrem a hojností, Bohem a mamonem se stalo hlavním zdrojem
napětí v americkém životě, které aktivizuje zběsilou energii a vysvětluje,
proč jsou Spojené státy tak nábožensky založené a současně tak
materialistické: Američané jsou prostě morálními materialisty, spiritualisty
pracujícími na hmotě.
Platt pokračuje v tradici těch, kdo nevěří, že lze tyto sféry uvést ve
vzájemný soulad. Materiální svět je příliš ničivý pro duši. "Americký sen se
radikálně liší od Ježíšova volání a podstaty evangelia," tvrdí. Americký sen
zdůrazňuje osobní rozvoj a osobní růst. Našimi největšími aktivy jsou podle
něj naše schopnosti.
Evangelium však zaměření na sebe sama odmítá, připomíná Platt: "Ve
skutečnosti Bůh s potěšením velebí naši neschopnost." Americký sen
zdůrazňuje pokrok směrem vzhůru, ale "úspěch v Božím království je spojen s
pohybem dolů".
Platt vyzývá čtenáře, aby omezili svůj životní styl. Žijte tak, jako byste
vydělávali 50 000 dolarů ročně, navrhuje, a všechno ostatní odhoďte stranou.
Vyčleňte si rok na to, abyste se odevzdali. Přestěhujte se do Afriky nebo do
nějaké části světa, která je stižená chudobou.
Jak přežít zámožnost
Plattovy argumenty jsou staré, ale objevují se po období nestřídmosti, kdy
lze postoje k materiálnímu životu snadno ovlivňovat. Jeho kniha ťala do
živého. Dílo o odříkání se prodává jako housky na krámě. Recenze jsou vřelé.
Vedoucí osobnosti na místech, jako je Jižní baptistická konvence, vyzývají
občany, aby se vzdali amerického snu.
Pochybuji, že se dočkáme vlny lidí odhazujících iPody v dál. Američané se
nezřeknou morálního materialismu, který tvoří jádro jejich národní identity.
Země však očividně předefinovává, který druh životního stylu je společensky
a morálně přijatelný, a který není. A lidé jako Platt hrají v tomto procesu
stěžejní roli.
Spojené státy měly kdysi Evangelium bohatství: kodex zdrženlivosti, na němž
se podílely všechny možné osobnosti, od kazatele Jonathana Edwardse přes
Benjamina Franklina až po otce filosofie úspěchu Andrewa Carnegieho. Kodex
měl zemi pomoci vyrovnat se s vlastní zámožností. Postupně se však rozpadl a
v příštích několika letech bude předefinován.
David Brooks
Autor je komentátorem deníku The New York Times