Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Šárka.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 4, článků celkem: 16173, komentáře < 7 dní: 270, komentářů celkem: 395892, adminů: 60, uživatelů: 5073  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 227 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
108465443
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Kovář Alexandros redivivus
Vloženo Úterý, 01. červen 2010 @ 15:09:09 CEST Vložil: Stepan

Charismatici poslal peh

Ekumenou se v těchto dnech šíří  varovný otevřený dopis evangelického faráře Petra Špirka, adresovaný staršovstvu BJB v Litoměřicích. Vzhledem k jeho závažnosti, která přesahuje vnitřní záležitost dotyčného sboru, považuji za vhodné seznámit s ním i čtenáře Grano Salis.

Otevřený dopis
staršovstvu sboru BJB
Litoměřice
M. Franc, V. Malý
   
V Praze dne 31. května 2010

Věc: Svědectví o panu Jaroslavu Plevovi

Vážení bratři z litoměřického sboru,

jmenuji se Petr Špirko a jsem bývalým členem a bývalým kazatelským kandidátem Jednoty bratrské. Dnes jsem farářem Českobratrské církve evangelické. Je mi líto, že Vás obtěžuji tímto dopisem. Dopisem, jaký jsem ještě nikdy nepsal...

Dozvěděl jsem se předevčírem ze serveru Nota bene (Hyde Park baptistů), že jste počátkem dubna zvolili za svého kazatele pana Jaroslava Plevu, bývalého kazatele Jednoty bratrské. Bylo to pro mě šokující zjištění. Nebudu se uchylovat k expresivním výrazům. Pouze si dovolím konstatovat, že pan Jaroslav Pleva spáchal v posledních 15 letech mnoho zlých skutků a nechal za sebou velkou spoušť.

Apoštol Pavel psal Timoteovi o kováři Alexandrovi, který mu způsobil mnoho zlého a varoval před ním. Podobně i já varuji Vás před panem Plevou. Pavel se nerozepisoval a nebyl konkrétní, já konkrétní budu, i když zůstanu stručný:

- J. Pleva aktivně jako předseda Úzké rady Jednoty bratrské organizoval vyhnání a vytlačení 1/3 sborů a kazatelů Jednoty bratrské po "charismatickém puči" v roce 1998. Jednota bratrská není velká církev, ale jednalo se o stovky aktivních křesťanů. Ony stovky lidí Vám mohou podat svá osobní svědectví, mnozí ještě žijí, vždyť je to událost stará jen 12 let. Ne ovšem všichni. Mezi obětmi tohoto duchovního zločinu byli nejen mladí, ale i staří lidé, kteří Vám již žádné svědectví nemohou napsat, jelikož zemřeli. Uvedu jedno jméno za všechny: Adolf Ulrich. Tehdy téměř devadesátiletý biskup Adolf Ulrich (1909-2002), hrdina západního odboje, byl z Jednoty bratrské pod vedením pana Plevy bezostyšně vyhnán spolu s ostatními. Pan Pleva s těmi, kteří s ním nesouhlasili, nejednal s nikým v rukavičkách a neštítil se ničeho.  

- J. Pleva jako předseda Úzké rady aktivně organizoval a řídil odebrání majetku vyhnané menšiny. Některé kostely si po deseti letech mohly sbory odkoupit zpět, jiné nenávratně skončily v rukou italských realitních spekulantů. Nejvýraznějším případem je bývala budova Jednoty bratrské v Praze 2, Hálkově ulici. Činžovní dům si zakoupil pražský sbor ještě za Rakouska-Uherska, dlouhá léta jej za první republiky splácel (hypotéka). Ani komunisté jej za totality církvi neodebrali. Až Úzká rada Jednoty bratrské pražský sbor z domu vypudila a prodala jej společnosti pro nás s hořce ironickým názvem - Dolce Vita (sladký život). Kdysi významné centrum duchovního života dnes slouží obchodní společnosti. Nejvyšší odpovědnost za to nese jednoznačně tehdejší organizátor - předseda Úzké rady Jaroslav Pleva.

Neznám okolnosti, za kterých se pan Pleva pohádal se svými dlouholetými souputníky z Úzké rady JB, pány Ruckým a Krásným. Ani je nepotřebuji znát. Nicméně znám velmi detailně a osobně události z roku 1998 a následných dlouhých let soudních tahanic a šikany. O tom nemohu zůstat mlčet. 

Pan Jaroslav Pleva je nepochybně velmi inteligentní člověk. Má dvě vysoké školy, hovoří dvěma světovými jazyky. Téměř 20 let působil ve vrcholných církevních funkcích. Je nepochybně velmi cílevědomý, sebevědomý a schopný, žel všeho schopný. Nemám obavy, že by se dobře neuplatnil v sekulární sféře v nějaké manažerské pozici. Nicméně je to člověk, který má mimořádně tlustou hroší kůži, tvrdé srdce a temnou minulost. Považuji za neuvěřitelné faux pas a absenci jakékoliv jeho sebereflexe, že se nestyděl kandidovat na post kazatele ve Vašem sboru. 

Ve svém zdůvodnění volby píšete: Víme, že nikdo z nás není neomylný a že každý z nás chybujeme.  Domníváme se, že pokud své chyby uzná, lituje svých hříchů, pak by měl dostat příležitost osvědčit to v další užitečné práci. 

Souhlasím s Vámi, že nikdo není neomylný a že každý chybujeme. Všichni v mnohém zajisté padáme. Na druhou stranu se domnívám, že nemohou být kazateli lidé s morálním profilem kováře Alexandra. Ptám se: uznal pan Pleva to, že vytuneloval tradiční Jednotu bratrskou? Lituje toho? Omluvil se někomu z poškozených a požádal o odpuštění? Nahradil škodu, kterou způsobil? Může tedy dostat příležitost k další placené duchovenské práci? Obávám se, že na žádnou z těchto otázek nelze odpovědět kladně.

Jak jsem psal na začátku, je mi líto, že Vám musím psát tento dopis. Nepotřebuji si s panem Plevou vyřizovat žádné účty, já jsem nakonec po všech turbulencích velmi šťastný, že mohu nyní žít a pracovat v ČCE. Neprahnu po pomstě. Nemohu ale mlčet, když vidím, že se tento člověk nestydí kandidovat na kazatele, zatajuje před Vámi důležitá fakta z minulosti a zneužívá Vaší nevědomosti.

Pravděpodobně Vám pan Pleva podá jiné vysvětlení, kterým se bude ospravedlňovat. V tom je mistr a je v tom za ta léta dobře vycvičený. V každém případě Vám v případě pochybností doporučuji, abyste se obrátili na kohokoliv ze stovek členů ochranovského seniorátu ČCE a vyžádali si další svědectví. Například br. kazatel ochranovského senioártu Ondřej Halama, který s ním býval v úzké radě, br. Petr Heřman, náměstek seniorátního kurátora, nebo farářka Eva Šormová, současná kazatelka pražského sboru bývalé Jednoty bratrské. Kontakty na ně naleznete na tomto webu:
http://www.evangnet.cz/cce/seniorat/ochranovsky 

S politováním a bratrským pozdravem,

Petr Špirko
evangelický farář
email: petr.spirko(at)evangnet.cz

Na vědomí: Výkonný výbor BJB


Podobná témata

Charismatici

"Kovář Alexandros redivivus" | Přihlásit/Vytvořit účet | 39 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kovář Alexandros redivivus (Skóre: 1)
Vložil: Pamplon v Úterý, 01. červen 2010 @ 19:32:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže pan Pleva vyhnal charizmatiky. No to udělal dobře. To udělal moc dobře. To je správnej chlap.




Re: Kovář Alexandros redivivus (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Úterý, 01. červen 2010 @ 22:43:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře faráři,
byl to opravdu jen Jarek Pleva, kdo vytuneloval českou JB ? Nebyla už Jednota dávnou vytunelována, duchovně prázdná, bez živého Krista ?
Zkuste příště přinést svědectví o něm, o živém Ježíši Kristu, ne jen o panu Plevovi ;-)




Re: Kovář Alexandros redivivus (Skóre: 1)
Vložil: Farel v Středa, 02. červen 2010 @ 10:28:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nicméně je to člověk, který má mimořádně tlustou hroší kůži, tvrdé srdce a temnou minulost. Považuji za neuvěřitelné faux pas a absenci jakékoliv jeho sebereflexe, že se nestyděl kandidovat na post kazatele ve Vašem sboru.

Myslím, že tato věta stručně vyjadřuje prototyp i kvalifikaci charizmatického vůdce od poloviny 80 let po dnešek a zatím se nad tím pozastavili jen jednotlivci, jako je pan Špirko. Já znám osobně cca 7-8 podobně se chovajících vůdců, což samo o sobě znamená, že nejde o jednotlivce, kteří nějak výjimečně vybočili z řady a navázali na sebe pár jednotlivců, kteří jejich chování akceptovali jako křesťanské. Při zmíněném množství jde již o fenomén, který je pro společnost patologický. Zmínění vůdci totiž produkují podobně se chovající žáky, takže pokud bylo na charizmatizmu v Čechách původně něco žhavého, živého, inspirabilního, tak nyní je to líheň kariéristických a tvrdých aparátčíků, kteří dostanou kostičku jakmile někoho správně pokoušou, či nakopnou, aby bylo všem okolo jasné, co je akceptováno jako křesťanské chování.

Dlužno podotknout. že podobné chování je celosvětovým fenoménem a ďáblovým duchovním experimentem. Tento duchovní experiment začal již v 60 letech a obecně je nazýván jako Nová náboženská hnutí. Tato hnutí nejsou jen křesťanskou specialitou, ale objevují se i v širokém spektru nekřesťanských společenství. Co je jim naprosto společné, je dominantní vůdcovství, selekce a vygenerování vlastního učení a likvidace odpůrců, kteří nahlédnou, že kotel, kde pan vedoucí své skopové vaří, není biblická péče o ovečky, ale  naopak, je ze zcela opačné strany duchovního světa.

Rád bych jen nakonec zdůraznil, že se nejedná o úlet jednotlivce, ale o celosvětově akceptovaný ďábelský systém, který se infiltroval a nadále infiltruje do křesťanství a je pouze otázkou, kterou tady zmínil Lu, jestli si to stávající křesťanství nezasloužilo!?! Pokud ale vezmu v úvahu, že do charizmatických společenství přicházejí ve velké většině lidé přímo ze světa, tak pokud bych akceptoval, že Bůh jedná kauzálně (nebo lépe pouze kauzálně), nedokáži si představit, za co jsou trestáni ti, kteří nevykazují žádné zatížení ztradičněním, či jakoukoli negativní historickou zátěží přijatou třeba vstupem do nějaké  historicky obvinitelné církve, či denominace.

Pan Vojtíšek sice popisuje tyto věci jako předfázi denominalizace. Tedy stručně řečeno buď  takové společenství zmíněné excesy překoná a  stane se z něj denominace (i když netuším jak, protože totalitní způsob vedení takřka nikdy nevykazuje žádnou sebereflexi vůdce, proto je dominantní, či totalitní), nebo se rozpadne a tím ukáže že nemá právo na život. To je ale podle mého způsob neslučitelný s božím jednáním. Je to jako kdyby Bůh potopil každého na dvě minuty pod vodu a pokud přežije má právo na život. Tedy opět selekce a eugenika. V božím světě mají právo na život, identitu, osobní svobodu a názor i slabí, či problémoví a s tím již zmíněný způsob chrizmatického křesťanství pro své ovečky nepočítá.


Milan G.





Re: Kovář Alexandros redivivus (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 02. červen 2010 @ 10:31:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je vidět že tohle psal inteligentní člověk. Díky tomu dokážu snadno a bezpečně rozlišit kdo je kdo a o co vlastně jde. Aniž bych sledoval nekonečné diskuze a prameny ze kterých to také nevyplývá.



proč nemohly žít charizmatické a necharizmatické sbory v jedné církvi (Skóre: 1)
Vložil: bratrStanik v Neděle, 15. srpen 2010 @ 22:06:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na celém problému JB nerozumím tomu, proč nemohly žít charizmatické a necharizmatické sbory v jedné církvi. Jistě, pokud je jeden sbor rozdělený na půl, je to problém. (Vyloučit druhou polovinu? Udělat sbory dva...?) Ale jestli je ve městě A charismatický sbor a ve městě B tradiční - a každému to jeho vyhovuje, proč nechce vedení církve obojí v rámci církve ve své různosti zachovávat? Proč musí ty druhé zrušit? Toto je ta nejhorší nejednota křesťanů.

Srovnávám to i na trochu jiném případu ČCE, kde mohou v jedné církvi existovat jak sbory augsburské, tak sbory helvétské (kdysi dvou samostatných církví).

A k té Hálkově - prý se čekalo, až farář s rodinou odejde z domu a pak se šlo na věc. Mohli přece zazvonit, být třeba odmítnuti, ale už by měli aspoň důvod k násilnému vniknutí do toho (svého) objektu.



Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy