Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429544, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 425 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466088
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha
Vloženo Pondělí, 24. květen 2010 @ 01:17:46 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Už nějakou dobu a po několikáté za několik let se zabývám podobenstvím o deseti pannách z Matouše 25:1-12 a varováním ve verši 13.

„Tehdy bude království Nebes podobné deseti pannám, které vzaly své lampy a vyšly naproti ženichovi. Pět z nich bylo pošetilých a pět rozumných. Pošetilé vzaly své lampy, ale nevzaly s sebou olej. Rozumné však se svými lampami vzaly i olej v nádobkách. Když ženich dlouho nepřicházel, začaly všechny podřimovat a usínat. Uprostřed noci se však ozval křik: ‚Hle, ženich! Vyjděte mu vstříc!‘ Tehdy všechny panny vstaly/procitly a daly své lampy do pořádku. Pošetilé řekly rozumným: ‚Dejte nám ze svého oleje, neboť naše lampy dohasínají!‘ Ale rozumné odpověděly: ‚Ne, nemuselo by vystačit pro nás i pro vás. Jděte raději k prodavačům a kupte si!‘ Zatímco odcházely, aby nakoupily olej, přišel ženich, a ty, které byly připravené, s ním vešly na svatební hostinu; a dveře byly zavřeny. Později přišly i ostatní panny a říkaly: ‚Pane, pane, otevři nám!‘ Ale on odpověděl: ‚Amen, pravím vám, neznám vás.‘ Bděte tedy, protože neznáte den ani hodinu, v níž přijde Syn člověka.“

 Věřím, že toto podobenství by měl brát každý věřící velmi vážně, poněvadž je vážné a těžké, o čemž svědčí s ním spojené varování v jeho závěru.

Máme tu deset panen - pět pošetilých/hloupých/bláznivých a pět rozumných/moudrých/opatrných. Těchto deset panen představuje věřící, kteří protože Ženich dlouho nepřicházel všechny začaly podřimovat a usínat, tzn. umírat. Všechny panny vstaly/procitly znamená, že vstaly z mrtvých při vzkříšení a všechny daly své lampy do pořádku. Lampa představuje ducha člověka - viz Př 20:27 Lidský duch je světlo/lampa/svíce od Hospodina; to propátrá všechny nejvnitřnější útroby/vnitřnosti srdečné. Studijní překlad KMS Duch člověka je lampou od Hospodina, prozkoumává nejhlubší nitro.

Z podobenství je zřejmé, že rozdíl mezi pěticemi panen není v lampě, ale v dostatku a nedostatku oleje. Pošetilé panny měly oleje nedostatek respektive ony sebou nevzaly (extra) olej (v nádobkách). Olej představuje v biblické typologii Ducha, nádobky představují duši. Zatímco olej v lampě je zadarmo, olej do nádobky je třeba nakoupit, tzn. že za olej do nádobky je třeba zaplatit cenu a jak ukazuje podobenství, tuto cenu je třeba zaplatit během života na zemi, protože po smrti a při vzkříšení není kdy/čas a jak olej nakoupit tak, aby to bylo včas.

Není bez zajímavosti, že moudré panny majíce olej v nádobkách, jsou žádány pošetilými - "Dejte nám", což ukazuje na fakt, že si pošetilé panny nebyly vědomy toho, že pro připravenost vejít s Ženichem na svatbu je třeba zvláštní zásoba oleje v nádobce, za který je třeba zaplatit. Moudré panny za tento olej musely zaplatit a je patrno, že tento olej byl jen pro ně a fakt, že ho měly, rozhodl o jejich připravenosti vejít na svatbu s Ženichem! Proto odmítly požadavek pošetilých panen a prozíravě je poslaly olej nakoupit u prodavačů, ale pro pošetilé bylo příliš pozdě. V době, kdy šly nakupovat olej, Ženich přišel a ty, které byly připravené, s Ním vešly na svatební hostinu; a dveře byly zavřeny. Pošetilé panny se vrací, ale je pozdě - dveře jsou zavřeny a ony slyší Pánovo slovo: ‚Amen, pravím vám, neznám vás.‘ 

Jak se může stát, že věřící lidé slyší od Pána - neznám vás?! A jak se nakupuje olej během pozemského života?

Je třeba říci, že nakupování oleje musí být každodenní záležitostí a nezanedbávanou potřebou každého věřícího, který chce být "moudrou pannou", tj. připravený vejít na svatební hostinu s naším Ženichem - Pánem Ježíšem Kristem - Beránkem Božím. Je to olej, který si v nádobce/naší duši hromadíme celý svůj křesťanský život na zemi a měly bychom tomu věnovat patřičnou pozornost a čas. Proto také apoštol Pavel napsal věřícím svatým v Efezu (5:14-20) toto: Proto praví: ‚Probuď se ty, kdo spíš, a vstaň z mrtvých, a zazáří ti Kristus.‘

Dbejte tedy pečlivě na to, jak žijete; nežijte jako nemoudří, ale jako moudří; vykupujte čas, protože dny jsou zlé. Proto nebuďte nerozumní, ale rozumějte, co je Pánova vůle. A neopíjejte se vínem, v němž je prostopášnost, ale naplňujte se Duchem/buďte naplňováni v duchu, mluvíce k sobě v chvalozpěvech (můžou být míněny i SZ Žalmy), v oslavných zpěvech (*ř. hymnois — může se jednat o písně vyznavačské) a v duchovních písních, svým srdcem zpívajíce Pánu a velebíce Ho a vždycky za všechno děkujíce ve jménu našeho Pána Ježíše Krista Bohu a Otci.

Jak už bylo řečeno - olej v lampě/duchu je dán zadarmo při znovuzrození. Ale naše duše prochází proměnou respektive procesem proměny a celá naše bytost je přetvářena v Pánův obraz od slávy k slávě jako od Pána Ducha (2K 3:18). Během tohoto procesu poznáváme Pána a ve společenství s Ním se také dáváme poznat Pánu neboli necháváme Ho, aby nás zkoumal, zkoušel a odstraňoval z nás všechno, co není z Něho/Boha. Přetavuje nás výhní a tlakem zkoušek z živých kamenů v drahé kameny. A to se děje za naší spolupráce v podobě zapírání duše, braní a nesení našeho kříže a následování Pána. Velice s tím souvisí Pánovo slovo v Lukáši 17:33 Kdo by usiloval svoji duši zachovat/zachránit, ztratí ji, kdo však by ji ztratil, zachová ji k životu. To znamená, že dotyčný nemá věčný život jen ve svém duchu, ale zachová svou duši k tomu, aby obsahovala Krista jako Život ve věku budoucím, tj. věku Království Nebes. Přece jenom se jedná o podobenství o Království Nebes, že.

Pán Ježíš Kristus se stal ve vzkříšení Duchem oživujícím (1K 15.45b), žije v duchu věřícího, jsouce jeho životem, ale nechce v duchu zůstat jako ve vězení. Chce se z ducha šířit do duše, naplnit ji jako nádobu určenou k tomu, aby v přetékající míře obsahovala Krista jako Život (J 10:10b), který je pak skrze člověka vyjádřen, když slouží Kristem ostatním lidem. Proto musí člověk ztratit svou duši pro Pána - viz Mt 10:39 „Kdo nalezne svou duši/svůj život/sebe, ztratí ji/ho; a kdo ztratí svou duši, tzn. svůj život/sebe kvůli Mně, nalezne ji/ho.“ Nalezne ji/ho v Něm/Kristu. Jak je psáno v Ko 3:3 - Neboť jste zemřeli a váš život je ukryt s Kristem v Bohu. 

Cenou za olej v nádobce, tj. "olej připravenosti" na svatbu Beránkovu, je tedy ztráta a utrpení naší duše v tomto věku, tedy ochota trpět pro Pána, díky čemuž ale Pána poznáváme tak, jak bychom Ho jinak nikdy nepoznali a díky čemuž také Pán poznává nás. Je jí samozřejmě také studium Bible, modlitební společenství, láskyplný, důvěrný a intimní vztah a chození s Pánem a společenství se svatými (pro katolíky - svatými žijícími na zemi, nikoli těmi zesnulými). Takže pak Pánem poznáni a připraveni vejít s Ním na svatební hostinu na ni také při příchodu Ženicha moudré panny vcházejí. Ti, kteří nejsou ochotni tuto cenu zaplatit, tj. pošetilé panny, na svatbu nevejdou, ačkoli byli pozváni, neboť nebudou připraveni, tj. nebudou hodni Pána, poněvadž nikdy Pánu nedovolili, aby je opravdu a skutečně poznal.

Kéž tento článek přinese jeho čtenářům užitek v podobě srdce ochotného cenu za dostatek oleje v nádobce zaplatit. Amen.

Tož tak.

willy

PS: Z mně zatím neznámých důvodů mi nejde se přihlásit.


"Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha" | Přihlásit/Vytvořit účet | 23 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: salom v Pondělí, 24. květen 2010 @ 02:37:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyborny clanek,ktery jen potvrzuje ,ze nestaci dostat "listek" do nebe skrze "modlitbu" a pozvani Krista do nasich srdci(coz v bibli nenajdete..) a sedet necine na zadku s listkem(pojistkou) v ruce a vesele dal si uzivat svetskeho zivota.Ja osobne mam ve svem zivote jeste hodne co ostrihavat a nekdy bych si i nafackoval..



Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 24. květen 2010 @ 08:28:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Willy.
I kdyby ses vůbec nepodepsal, hned jak jsem si přečetl nadpis, tak jsem si řekl: Toto bude Willy.   :-)))

Jak je vidět, že už se známe docela dobře.

Dokl ses docela podstatné věci v životě každého člověka. Jen občas trochu "zabloudíš", kdy jsem nucen nesouhlasit. Z čeho jsi vydedukoval, že jeden olej je zadarmo a druhý potřeba nakoupit? To je postavené na vodě.

..."Jak se může stát, že věřící lidé slyší od Pána - neznám vás?"...
Zde je podstata, na kterou stále poukazuji. Opravdu věřící tohle neuslyší. Nemůže.
Je ale rozdíl mezi tím být pobožný, nebo být zbožný. Pobožný má víru bez skutků, zbožný svou víru vyjadřuje každým okamžikem svého života tak, že koná skutky, které pro něho jeho nebeský Otec připravil. Víra bez skutků není skutečnou vírou.

..."Cenou za olej v nádobce, tj. "olej připravenosti" na svatbu Beránkovu, je tedy ztráta a utrpení naší duše v tomto věku, tedy ochota trpět pro Pána, díky čemuž ale Pána poznáváme tak, jak bychom Ho jinak nikdy nepoznali a díky čemuž také Pán poznává nás. Je jí samozřejmě také studium Bible, modlitební společenství, láskyplný, důvěrný a intimní vztah a chození s Pánem a společenství se svatými ...

Mnoho utrpení si v životě zbytečně přivodíme sami právě tím, že ignorujeme spolupracovat na Božím plánu, nekonáme, co pro nás Otec připravil. Je potřeba, aby se člověk naučil žít každou chvilku s Bohem - o to víc ve chvilkách štěstí a radosti v životě. Nečekat na utrpení, ani ho nehledat, nevyhlížet jako podmínku své spásy - takové utrpení je samoúčelné, k takovému nás Bůh nepředurčil. My jsme byli stvořeni k životu převážně šťastnému. Utrpení musí přicházet, ale to není naší věcí a Kristus nám jej pomáhá nést. Nejde tedy o utrpení samotné, ale o ochotu přijmout do svého života všechno, co pro nás Bůh připravil.

...(pro katolíky - svatými žijícími na zemi, nikoli těmi zesnulými). "...
Toto je hluboký omyl mnohého z vás, který z nového zákona nijak nezdůvodníte. Oháníte se Kazatelem!  Nerozlišujete změnu situace ve Starém a Novém zákoně. Staré věci pominuly, vše je nové! (2 Kor 5,17). Učíte, jakoby pro vás Kristus ještě ani nevstal z mrtvých!
Zesnulí svatí jsou na tom dnes docela jinak, než byli ti ve Starém zákoně.
Nyní už jsou vykoupeni Kristovou krví a patří na Boží tvář. Tvoří tu vítěznou část Kristovy církve, dosáhli věnec vítězství! (1 Kor 9,25).

Neustále se radujte - to je náš životní postoj.

Člověku, který žije v důvěrném společenství s Bohem, se nikdy nedostane většího utrpení, než kolik může unést. Zatímco tomu, kdo odmítá nést svůj každodenní kříž a domnívá se, že na Boha vyzrál, čeká jeho kříž "za rohem" - a jednou mu stejně dopadne na ramena. Jenže pak už bude k neunesení...

Duchu svatý, prosím přijď a naplň mé srdce svou milostí. Ať poznávám Pravdu, jako se pije čistá voda ze studánky.



Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 24. květen 2010 @ 09:05:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Willy, zkus to dotáhnout do konce a odpovědět ohledně situace zemřelých svatých tam, kde jsme skončili (článek "Niekolko poznámek k Marii").

..."ale spojení s Církví na zemi už nemá a ona s ním také ne"...

Samé domyšlenosti.

Držme se raději Písma.
Křesťan je po smrti s Kristem, má s ním společenství (Fp 1,23).

Církev je tajemné Kristovo tělo
(Ef 5,29-30) Nikdo nikdy přece neměl své vlastní tělo v nenávisti, ale každý je živí a opatruje, tak jako i Pán církev, neboť jsme údy jeho těla, z jeho masa a z jeho kostí.


Ty se domníváš, že smrtí přestáváš být údem Kristova těla? Ale proč? Dolož to z Písma!



Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 24. květen 2010 @ 12:20:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Můj názor je ten že olej nakupujeme tím že rozmnožujeme svěřené hřivny. Například tím že se modlíme, postíme, konáme dobré skutky a trpělivě v potu tváře trpíme a dobýváme svůj chléb. V tomhle citátu bych viděl varování že tyhle věci nemáme odkládat na stará kolena, až už si nebudeme moct užívat světa. Nikdo z nás neví jestli se těch kolen vůbec dožije a jestli budou v takovém stavu aby nás někam donesla.  Řada lidí si říká že se bude víc věnovat Bohu a chodit do kostela až budou mít v důchodu dost času. Zní to sice logicky ale obvykle to nefunguje. Čas letí s přibývajícím věkem čím dál tím rychleji, spoustu věcí je třeba udělat a zařídit, pomoct dětem, a ta tráva roste a roste. Na jednom konci zahrady dosekáme a můžeme začít znova. V zimě je víc času ale najednou přijde náledí a nedojdeme nikam a pak zase ta tráva........................tak to jde pořád. Ten kdo se bez Boha obejde zamlada se obvykle obejde i potom. Jsem přeci docela hodný člověk a ne jako támhleten celník. Z vynikající rodiny na úrovni (tenhle pocit obvykle roste úměrně s velikostí skandálů i dlouhodobých pohrom vlastní vinou způsobených), nikoho jsem nezavraždil a nekradu (což bývá obvykle také hodně sporné).
ZDÁNLIVÝ  protimluv je podobenství o ztraceném a nalezeném synu a o dělnících na vinici kteří dostali denár za pár minut pohodlné práce večer v chládku. Stejně jako ti kteří makali od rána ve slunečním úpalu.



Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pondělí, 24. květen 2010 @ 16:09:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Willy,
jen bych přidal svůj pohled: Cituješ z Matouše, a to je především slovo pro židy, celý oddíl začíná ve 24 kap. 1 verši. A tady je třeba si všimnout některých věcí: verš 14. Toto evangelium království bude vyhlášeno po celém světě. Myslíš, že ten čas už nastal? verš 30. všichni uvidí přicházet Syna člověka na nebeských oblacích; podle učení bratrského hnutí, toto popisuje velké soužení, a to už by tady církev neměla být. Kap. 25, 1. tehdy bude království Nebes podobné deseti pannám, které vzaly své lampy a vyšly naproti ženichovi a nevěstě. Panny jsou družičky, které mají jít na svatbu. Nevěsta příjde se ženichem. Já nevím jak ty, ale církev je podle písma nevěsta Kristova. 

Jen tolik, protože ostaní už nemá v této chvíli význam. Panny nejsou obraz na církev, na věřící. Tato budoucí událost se nás netýká.
  
                  leonet



Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 24. květen 2010 @ 19:33:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mně se na tom podobenství líbějí jiné věci - základní typologie principů.

Pošetilým je ten, kdo somruje, místo toho, aby se sám snažil.
Rozumným je ten, kdo výše zmíněného somráka pošle kčertu.

Ženich se nijak nepozastavuje nad tím, že rozumné panny ty pošetilé vy*****ovaly namísto toho, aby zavedli nějaký úsporný režim, kdy budou např. svítit jen jednu lampu, aby ušetřily trochu oleje pro ostatní.

Jedna moje kamarádka mě inspirovala k poznání, že jsou někdy v životě chvíle, kdy platí "zachraň se kdo můžeš", kdy ohledy na ostatní jdou prostě stranou, a není to v rozporu s Evangeliem lásky! Křesťan nemusí dát ostatním, když sám nemá, či má nedostatek.

Podobenství výtečně ospravedlňuje vyprdnout se na člověka, který si za svoje potíže může sám, případně jedná-li se o cizího člověka (otázku bratrství či blíženectví zde neřeším).



Re: Podobenství o deseti pannách - důležitost přípravy na příchod Ženicha (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Pátek, 28. květen 2010 @ 06:17:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokusím se přispět k hodnotnému článku i diskusi z pohledu charismatického evangelikála. Nastíním nejprve dva nejčastěji zmiňované výkladové směry abych předložil ještě třetí

Evangelikální
: Jestliže Ženich ( rozuměj Pán Ježíš) má přijít se svou Nevěstou ( rozuměj Církev) na konci věků do „nového domu“ v Palestině, pak deset panen je obraz  celého Izraele. Opatrné panny představují věrný ostatek Izraele, který bude spasený, cit.   Ř 11:25Abyste nespoléhali na svou vlastní moudrost, chtěl bych, bratří, abyste věděli o tomto tajemství: Část Izraele propadla zatvrzení, avšak jen do té doby, pokud nevejde plný počet pohanů“. Ostatní, kteří na Krále nemysleli, nemají v lampách olej a nevejdou na svatbu. Dveře do milénia budou pro tuto část Izraele uzavřené a Pán Ježíš se k nim nepřizná
Charismatický : Vidí v pannách křesťanstvo jako celek. Olej představuje Ducha sv. Křesťané, kteří nebudou mít olej, nebudou vychvácení s Pánem do nebes, ale zůstanou na zemi, aby prožili sedmiletou dobou Velkého soužení ve kterém projdou fyzickou smrtí. Zřejmě jde o místo ze  Zj.Jana 6: 9 – 11, cit. „  Když Beránek rozlomil pátou pečeť, spatřil jsem pod oltářem ty, kdo byli zabiti pro slovo Boží a pro svědectví, které vydali. A křičeli velikým hlasem: "Kdy už, Pane svatý a věrný, vykonáš soud a za naši krev potrestáš ty, kdo bydlí na zemi?" Tu jim všem bylo dáno bílé roucho a bylo jim řečeno, aby měli strpení ještě krátký čas, dokud jejich počet nedoplní spoluslužebníci a bratří, kteří budou zabiti jako oni“ s pokračováním ve Zj.7 : 9 – 10 „  Potom jsem viděl, hle, tak veliký zástup, že by ho nikdo nedokázal sečíst, ze všech ras, kmenů, národů a jazyků, jak stojí před trůnem a před tváří Beránkovou, oblečeni v bílé roucho, palmové ratolesti v rukou.  A volali velikým hlasem: "Díky Spasiteli, Bohu našemu, sedícímu na trůnu, a Beránkovi"
Nebudu se zabývat kritikou žádného směru. To není teď podstatné. Podívejme se na toto podobenství ještě z jiného pohledu, který se dá shrnout do hesla „ Žít v Božím král. znamená žít pod Boží vládou“ .  A jaký je vztah mezi Církví a Božím ( chcete-li nebeským) král. ?    U Církve Boží jde o globální duchovní společenství spasených lidí skrze víru v zástupnou oběť Božího Syna, jde o ty, kteří dosáhli odpuštění hříchů v Jeho krvi. Je jen jedna, ale není shromážděna na jednom místě. Je ve společenstvích věřících rozesetých po celém světě. Tvoří Nevěstu Ženicha, kterým je Pán Ježíš. Boží království není totožné s Církví Kristovou, ale Církev je v Božím království. Naše okřídlené prohlášení , že  „jsme na světě a nejsme ve světě“ znamená, že jsme a žijeme v Božím království !

Někdy mám ale dojem, že  místní církve spasených se chovají jakoby v něm nebyly !  Je potřeba zdůraznit, že život pod Boží vládou není otázka znovuzrození. Můžu být spasen, navenek můžu žít skvěle a přitom mít srdce někde úplně jinde. V Božím království  jde o to, zda je křesťan ochoten opravdu žít pod Boží vládou. Jde o postoje víry, které utváří způsob života

                                       Krátce k výkladu z pohledu charismatického evangelikála :

Matoušovo evangelium bylo napsáno někdy v osmdesátých letech po Kr. v prostředí křesťanů židovského původu. První křesťané dlouho věřili, že se dožijí druhého Ježíšova příchodu na zem. Je to patrné v epištolách, ale i z historických pramenů. Už před první židovskou válkou musel pisatel ep. Židům řešit problém návratu věřících Židů zpět k chrámovému životu a rituálům. Evangelista Matouš povzbuzuje věřící z řad Židů k vytrvalé víře a k tomu, že Mesiáš může přijít náhle a neočekávaně a s ním i Jeho království
Na co se máme v podobenství zaměřit nám říká Ježíš sám.  Textu předchází Mt 24: 50, cit. „Jeho pán ale přijde v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou nezná „. Pointa podobenství o deseti pannách je stejná, cit. v 13  „ Proto bděte, neboť neznáte den ani hodinu, kdy přijde Syn člověka".
Věřící  v každé době jsou vyzýváni  k bdělosti, k plnosti víry ! Proč ? Protože nikdo z nich nevěděl a neví, kdy Pán přijde. V Mt.24: 48 – 51 si přečteme, co se stane, když se služebník zpronevěří svému úkolu a poslání při správě majetku svého pána …..pod dojmem, že pán jen tak brzy nepřijde. Co začal dělat špatného ? Přečtěme si nejprve …..  

Mt.24: 48 – 51Když si však špatný služebník řekne: `Můj pán nejde´,  a začne bít své spoluslužebníky, hodovat a pít s opilci,  tu pán toho služebníka přijde v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou netuší,  vyžene ho a vykáže mu úděl mezi pokrytci; tam bude pláč a skřípění zubů“

Choval se pokrytecky
: Měl řádně spravovat majetek, jak se říká „ na plný úvazek“. Místo toho si  zlehčil autoritu svého pána a zpronevěřil se svému povolání. Jakože slouží, ale nesloužil ….pokrytec jeden ! Jednal a choval se jinak než by ve svém postavení měl. V okamžiku příchodu pána bude zjednán pořádek a dostane se mezi své, kde bude mít čas všeho litovat
Navazující podobenství o deseti družičkách začíná jasnou nápovědou : „Tehdy bude království nebeské ….“  Tedy v jaké  době ?

V době, kdy se mnozí věřící zpronevěří svému poslání. Ztratí bdělost, zvyknou si, že Pán nepřichází a začnou se chovat pokrytecky. Naoko čekají, ….. ale v podstatě zas Pán tak spěchat nemusí. Žádná křeč ! Jestliže se podíváme na Boží království jako na „Boží vládu v mém životě“ pak je souvislost jasná : Křesťané se mohou začít chovat pokrytecky. A ruce na srdce, …. někdy to tak je
Uvedu jednu oblast takového jednání. Z evangelia jsme si vzali jen slova.  Viditelná znamení a moc jsme přenechali šamanům, léčitelům, neopohanství a jiným náboženstvím …. A bylo by toho víc !

                                                                                             Poučení z podobenství

V čem se poučit ? Na čem pracovat ? Mám dvě výzvy, takové hesla : 
Buďte připraveni na příchod Pána Ježíše, bděte, protože nevíte, kdy přijde“  

Druhá výzva a důraz je v tom, že Žít v Božím království znamená mít dostatek oleje“. Olej je symbolem pro Ducha sv. Všechny družičky měly olej v lampičkách, ale polovina neměla žádný navíc . Rázem z nich byly takové „temné družičky“. Neplnily svou roli v době, když přišla tma. Na to, že Ženich
může přijít „ za tmy“ nemyslely.

To je další nápověda pro nás. Dobře víme, že Pán Ježíš přijde „do duchovní temnoty „  Vnímáme ji v našem národě, je kolem nás, denně se s ní setkáváme. Budeme potřebovat hodně oleje, abychom plnili svou roli, své poslání  . Tak se starejme, abychom ho měli ……

Vždycky jsem si říkal, jak k tomu přijde ta opravdu poslední generace, která se dočká příchodu Syna člověka. Vypadá to, že ty předcházející takovou odpovědnost neměly ?   Pokud žádná generace spasených v krvi Beránka Božího nevěděla, kdy Pán Ježíš přijde; měla a má mít vždy dostatek oleje. Má být plná Ducha sv. aby obstála ve všech zkouškách a svítila v duchovní temnotě ve chvíli příchodu Pána. Generace věřících před námi budou hodnoceny v připravenosti na příchod Pána úplně stejně jako my a pokud ještě nějaké budou … i ty další
Všechny družičky se unavily, zaspaly, ale polovina z nich měla dostatek oleje a byly schopné plnit svou úlohu – „žít pod Boží vládou“. Nezapomeňme, že zde je obraz Božího nebo-li nebeského král. připodobněn ke všem deseti družičkám.Ty neopatrné se pak zdržely sháněním oleje u prodavače a neplnily svou roli, …! Zklamáním pro ženicha bylo, že polovina jeho družiček selhala ve svém poslání !
Výrok ženicha o tom, že ty bláhové družičky nezná a proto zůstaly venku za zavřenými dveřmi je obrazem stavu křesťana, který není dostatečně naplněn a naplňován Duchem svatým. Když ho Pán potřebuje, tak není připraven a zdržuje se „ sháněním oleje „ . Pak se stane, že ho Pán Ježíš „nezná“ protože selhal tam, kde měl stát na stráži a měl být připraven sloužit svému Pánu. Holt někdo je blízký Božímu srdci a někdo ne ! Ani naše postavení v nebi, ve věčnosti nebude stejné. Proč ? Protože Bůh je a zůstane spravedlivý . Budou rozdíly v našem postavení v nebi. To samé slyšeli exorcisté z Ježíšových úst na jiném místě Božího slova. V Jeho jménu vymítali démony a přesto je Pán neznal. Nebyli blízcí jeho srdci, neměli s Ním osobní, úzký vztah. Každý z nás bude na „ odměnné nebo – li soudné stolici Kristově“ v nebi posuzován jak zde žil nebo nežil, zda zůstával ve věcech svého Pána. Někomu jeho dílo shoří protože je symbolicky představováno jako „seno, sláma a strniště“. Velký objem o malé hodnotě. Prázdná slova, prázdné srdce, permanentní stav bez „oleje“ ( rozuměj Duch svatého) v zásobě ! Ne, nechci patřit k té polovině, která slyšela překvapující : Neznám vás ….!  Je to překvapující, ale ne zatracující. Já osobně chci patřit k té části družiček, které svítili když Pán potřeboval
Žít v Božím král. znamená být dostatečně naplněn Duchem sv. protože jinak křesťan nemůže plnit svou roli stejně jako ty pošetilé družičky, které zůstaly bez oleje a měly ostudu. Mějme to na paměti každý den. Každý máme zodpovědnost za svůj duchovní stav. Očekávejme příchod Pána Ježíše tak, jako by měl přijít každým dnem, každou vteřinou ….. to je pro mě poučení z podobenství o deseti pannách



Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy