Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 522 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479945
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: na téma židokřestané
Vloženo Čtvrtek, 11. březen 2010 @ 12:18:50 CET Vložil: Olda

Historie poslal legenda

převzato

Roztržka mezi synagogou a církvemi


Jedním faktorem působícím napětí mezi prvními křesťanskými obcemi a diasporními synagogami byl zápas prvních obcí o platnost ustanovení Zákona po Kristově smrti a zmrtvýchvstání.

Druhou důležitou, zlomovou událostí byla židovská válka a zničení jeruzalémského chrámu. Spolu se zánikem chrámu zanikl i chrámový kult a centrální jeruzalémské instituce, zanikly i ty náboženské proudy, které byly s chrámem přímo spojeny.

Židovství dál rozvíjí svou identitu na základě umírněného farizejství Hillelova, postupně se vytváří rabinismus. Judaismus přechází z fáze raného judaismu do judaismu tanaitského. Náboženskou autoritou a místem pěstování náboženské tradice se stávají rabínské akademie. Snahou akademií je soustředit celou židovskou komunitu kolem jednoznačné autority Zákona a v zájmu zachování identity a vnitřní integrity v nových těžkých podmínkách ji postupně zbavit heterodoxních skupin.


Zajímavé, a působící proti oddělení, je to, že ani po prohrané válce nebyla Židům odebrána jejich privilegia, která v Římské říši jako svébytná náboženská skupina měli. Byli osvobozeni od povinného císařského kultu, od vojenské služby, bylo jim tolerováno svěcení šabatu a umožněno vybírat zvláštní chrámovou daň. Dokud byli prvotní křesťané chápáni jako součást židovství, vztahovala se uvedená privilegia i na ně, doklady, že se na ně odvolávali, máme zachyceny i ve Skutcích apoštolských, Sk 24,14-21 a Sk 26,19-32.

Spory a vylučování ze synagog neprobíhalo ovšem na všech místech ve stejnou dobu. V Římě k nim muselo dojít už před Neronovým pronásledováním křesťanů, protože už tehdy jsou chápáni jako samostatná skupina, kdežto stesky evangelia Janova o vylučování ze synagog pro Kristovo jméno ukazují, že v době jeho sepsání asi kolem roku 100, je tato problematika pro pisatele ještě živá. Trvalé vyloučení ze synagógy pro odpadlíky (myšleni jsou židovští odpadlíci, ti, kteří praktikují jiný ritus než rabínsky formované židovství, vztahuje se tedy i na židokřesťany), bylo na podnět rabbiho Gamaliela II. v době mezi léty 85 a 90 pojato do základní židovské modlitby Osmnácti proseb. Zásadním předělem byla ovšem druhá válka židovská, povstání Bar Kochbovo v letech 132-135. Bar Kochba byl povstalými Židy považován za Mesiáše, křesťanské (i židokřesťanské) církve se od něho distancovaly.

Židokřesťané se ztrácejí z hlavního proudu katolického křesťanství

Ve čtvrtém století, kdy křesťanství po Ediktu milánském nad pohanstvím v Římské říši zvítězilo, začalo se programově zbavovat těch částí, které svým židovským původem byly většině obyvatel nesrozumitelné nebo nepřijatelné. Na koncilu v Nikaji v roce 325, kam nebyli biskupové židokřesťanských obcí přizváni, bylo židokřesťanství prohlášeno za heretické a byla přijata antižidovská opatření.

Ve čtvrtém století se také rozšířilo putování do Svaté země, putování spojené s nalézáním míst spojených se životem Ježíše Krista a s hledáním různých ostatků, budováním chrámů a monumentů. Synagoga na Sionu, hlavní středisko židokřesťanské obce, byla přeměněna v byzantský chrám. V druhé polovině 4.století židokřesťané přestávají být z hlediska ortodoxní církve považováni za křesťany a ortodoxní církev používá státní moci Římské říše na kriminalizování slavení soboty a 14. nisanu jako paschy.

Chronologická tabulka
               
311
Edikt milánský

325
Nikajský koncil

326
Císařovna Helena navštěvuje Jeruzalém

335
Jeruzalémský koncil, začátky budování na Golgotě

mezi 343-381
Koncil v Laodicei, zákaz slavení soboty

361-363
Vláda Juliána Apostaty

362
Císař dává Židům právo návratu do Jeruzaléma a dovoluje znovu vystavět chrám

363-364
Jovian restauruje křesťanství

364-378
Valentinian a Valen – ariánští císaři pronásledují ty, kteří drží nikajské vyznání

376
Epifanius v Panarion objasňuje, že židokřesťané nejsou křesťané

381
První konstantinopolský koncil a souhlas císaře Theodosia I. s předáním staré synagogy na Sionu v Jeruzalémě byzantským křesťanům
               
Po čtvrtém století se židokřesťanství ztrácí z naší perspektivy.

Závěr

Židokřesťanské obce, které byly v začátcích křesťanství, kdy křesťanství uvnitř judaismu vznikalo, jeho prvním a nejdůležitějším konstitutivním prvkem, se v průběhu času svou teologií ani praxí příliš od svého počátku nevzdálily, i když musíme i u nich brát v úvahu jejich rozrůzněnost. Názorový pohyb křesťanství i judaismu v prvním století a hlavně po válce židovské vedl k roztržce mezi oběma náboženstvími a jejich vzájemnému oddalování. Židokřesťanské obce tak zůstaly osamoceny, nepřijatelné pro obě strany.

Celá naše křesťanská historie, staletí pěstované kulturní povědomí nám zkreslují perspektivu. I slova Nového zákona už vnímáme zcela jinak než byla zamýšlena a psána. Necítíme rozdílnost názorů jednotlivých autorů, nedovedeme si ani představit způsob života čtenářů a posluchačů, nevnímáme jejich vzájemné spory.

Doba, kdy křesťanství bylo organickou součástí mnohovrstevného judaismu, je dávno pryč, a v dobách následujících se křesťané na svých “starších bratrech” dopustili neuvěřitelných bezpráví. Myslím, že židokřesťané byli první obětí.

"na téma židokřestané" | Přihlásit/Vytvořit účet | 83 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: na téma židokřestané (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 11. březen 2010 @ 15:53:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Židy mám velice rád a hluboce si jich vážím. Jako Vyvoleného národa ve kterém se narodil Pán Ježíš, Panna Maria a bezpočet svatých lidí, známých i neznámých. Značnou část z nich uznávají všichni křesťani bez rozdílu a čtou si v Bibli o jejich víře a skutcích. Sám sebe považuji za adoptivního syna Abrahama, Izáka i Jakoba. Židy nemám rád jen kvůli náboženství ale i jako lidi které znám a s některými se přátelím. Obdivuji jejich kulturu, recepty a literaturu. Krásné jsou například příběhy chasidů. Po dlouhou dobu splňují to co říkal Ježíš o těch kteří nejsou proti nám ale s námi. Mnoho lidí se nás pokoušelo v moderní době poštvat proti sobě ale vždycky ostrouhali kolečka. Příkladem budiž všechny lži o nás a o holocaustu. O spolupráci pana papeže s nacismem. Vždycky na ně dali Židi ústy svých rabínů i obyčejných lidí pádnou a pravdivou odpověď, tenkrát i dneska když už to nikdo nečekal. Podle celého Písma a Apokalypsy svatého Jana budou mít významnou úlohu i v událostech okolo posledního soudu, stejně jako v Kristově Království. Prorok Izaiáš i jiní nemluvili do větru a nevyprávěli jim pohádky které se nestanou. Vyloučení ze synagogy znamenalo reálné nebezpečí rozsudku smrti pro nás a nebo zapřít Ježíše Krista. Z povinné úcty k císaři a bůžkům Říma byli podle zákona vyjmuti pouze Židé. Tím že nás tehdy vyloučili a distancovali se od nás začalo pronásledování a vraždění které skončilo až za Konstantina Velikého a svaté Heleny.

Zajímavou ukázkou Božích cest je jeden příběh který začal v Polsku těsně po válce. Jedna paní přišla za mladým knězem s odrostlým dítětem a chtěla ho dát pokřtít. Kněz to odmítnul udělat. Zjistil podle dokladů že chlapec je Žid . Jeho matka ho svěřila do opatrování té paní když odcházela na smrt do koncentráku. Na otázku po vůli rodičů odpověděla paní po pravdě že si matka přála aby po válce odešel do Svaté země a byl z něho dobrý Žid. Kněz řekl že pokud chce pokřtít tak musí přijít sám až bude plnoletý. Po letech se ti dva potkali znova na  známém historickém setkání. Mladý kněz jako Jan Pavel II. a chlapec jako Israel Meir Lau, vrchní jerusalémský rabín.




Re: na téma židokřestané (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 11. březen 2010 @ 16:11:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z chasidských příběhů mi zvlášť utkvěl v paměti jeden. Starý Žid cestoval s koněm a vozíkem po horských cestách a potkal křesťana který šel pěšky. Řekl si že udělá micvah a sveze ho. Za chvíli přijeli na rozcestí kde visel ten který byl přibit na dřevo. Žid se po očku díval po svém spolujezdci a zeptal se ho proč nesmeknul klobouk na počest svého Boha. Ten odpověděl že na Boha nevěří. Žid zarazil koně a řekl mu ať okamžitě sleze. Později to ve svém vyprávění zdůvodnil tím že s jinověrcem můžeme mít kus společné cesty ale bezvěrce se bojí. Je schopen všeho.




Re: na téma židokřestané (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Čtvrtek, 11. březen 2010 @ 18:35:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý článek, ale chtěl bych doplnit, že k roztržce mezi židokřesťany a "křesťany" z pohanů došlo už po potlačení povstání Bar Kochby(r.135), kdy došlo k dalšímu pronásledování Židů ze strany Římanů a císař Hadrián pak zakázal i svěcení soboty a většina (jako vždy) "křesťanů" z pohanů začala světit neděli, aby se vyhnuli pronásledování a aby toho nebylo dost, začaly vznikat protižidovské dopisy. No a s nástupem katolicismu Židé se dostali na okraj společnosti, kde tito povedení "křesťané" je se "zbožným zanícením" posílali na hranice. Hold židovské peníze nes*****ěly.
rastan




Re: na téma židokřestané (Skóre: 1)
Vložil: cirus v Pátek, 12. březen 2010 @ 15:41:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý den,
  chci se něco málo připojit k diskutovanému tématu stran Sk.21,20.21 kde Jakub pravil Pavlovi :"...Vidíš bratře, kterak jest mnoho tisíců Židů věřících, a ti všichni jsou horliví milovníci Zákona, ale o tobě mají zprávu, že bys ty vedl od Zákona Mojžíšova všachny ty Židy, kteříž jsou mezi pohany, pravě, že nemají obřezovati synů ani zachovávati ustanovení."
  Dávám si otázku zda tyto tisíce založily Kristovy sbory, s tím, že by tak v židovstvu představovali Církev Pána Ježíše, nebo byli věřícími Židy, podobně jako jsou věřící dnešní Mesiášští Židé jsouce odděleni od Křesťanů v Církvi. To je tak zhruba podstata mé otázky a hledám na ni odpověď.
  V epištole Židům nacházím odpověď pro tu část věřících Židů, kteří patřili do Církve Pána Ježíše a tvořili spolu s věřícími z pohanů jedno Kristovo Tělo, kde PJK je jeho oslavenou Hlavou v nebi. Oni pak sami jsou nebeského povolání účastníci Žd. 3,1. Hrozilo jim dvojí nebezpečí fyzické pronásledování, vyloučení ze synagogy a také duchovní odpadnutí od víry stran soužení, konfiskace majetku atd. Žd. 3,12nn " Viztež, aby ve vás nebylo srdce zlé a nevěrné, které by odstupovalo od Boha živého..." Nikdo je duchovně nevzdělával byli krmeni jen mlékem Žd.4,12nn. atd. To byl problém věřících Židů v Církvi zapsaný ještě v Bibli.
  Co se s postupem času s věřícími Židy, kteří do Církve Páně nepatřili, nakonec stalo, k tomu máme k dispozici jen mimobiblické prameny. Zřejmě se mnoho z nich vrátilo zpět do synagogy ke starozákonnímu kultu, který jim vydržel, jak už zde bylo zmíněno, do roku 70 a pak roku 135 spolu s dalším světovým rozptýlením mezi pohany.
Děkuji za pozornost
Vítek





Re: na téma židokřestané (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 12. březen 2010 @ 18:59:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nezlobte se na mě, ale celý článek mně připadá jako scifi.
Chtělo by to alespoň trošku historického povědomí, jak se události vyvíjely ve skutečnosti.


Je třeba si uvědomit, že křesťanství vyšlo ze židovství a i apoštolové byli židé.
Křesťanství není apriori zaujaté proti žádné skupině lidí. Tedy ani proti židům.
Velmi záhy se proto Kristova církev začala nazývat KATOLICKÁ (všeobecná - ze které není nikdo vylučován pro svůj původ).


Židovství se v začátcích křesťanství rozdělilo do třech směrů.
Nejmohutnější proud si podržel původní Starozákonní víru a má ji dodnes.

Druhým proudem jsou křesťané ze židů, kteří byli naprosto nedílnou součástí prvotní církve.

Třetím proudem se staly židokřesťanské sekty (ebionité, elchasaité, hebrejci či nazorejci).
Je pochopitelné, že vůči naprosto zjevným herezím nemohla prvotní církev mlčet a musela se od nich zřetelně distancovat. Na tuto skutečnost článek naráží, ale naprosto zmateně.


Nikdo by z církve nikdy nevyloučil židokřesťana jen proto, že pocházel ze židovství!


To tento článek zcela pomíjí a je v tomto zcela nepravdivý.

(Ř 10,12)
Není totiž rozdílu mezi Židem a Řekem, neboť tentýž Pán všech je bohatý ke všem, kdo ho vzývají.

O tomto je skutečné křesťanství.






Re: na téma židokřestané (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Sobota, 13. březen 2010 @ 13:42:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč nebyli na koncil v Nikaji r.325 přizváni biskupové židokřesťanských obcí ?
Jak to bylo v těchto obcích s obřízkou a křtem ;-) ?



Re: na téma židokřestané (Skóre: 1)
Vložil: baraba (vavicek@seznam.cz) v Pondělí, 15. březen 2010 @ 10:35:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
jakoby současný úděl judokřesťanů uvalil dobrý otec na všechny druhy adventistů a na ostatních jest poučiti se z rané křestanské historie, by ono STARÉ A NOVÉ vyústilo v symbiózu pápá



Stránka vygenerována za: 0.49 sekundy