Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rudolf.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 241, komentářů celkem: 429504, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 68 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116446774
přístupů od 17. 10. 2001

granosalis.cz :: Zobrazit téma - Jednota bratrska
 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Jednota bratrska
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Toto fórum je zamknuto, nemůžete zde psát ani upravovat příspěvky!   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!    Obsah fóra granosalis.cz -> Charismatici vs. tradiční křesťané
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
tomas15



Založen: Sep 19, 2003
Příspěvky: 0
Bydliště: blank

PříspěvekZaslal: čt říjen 09, 2003 7:56 am    Předmět: Citovat

Ja vim, ze tohle tema se diky velkemu poctu zverejnenych clanku zda byt jiz vycerpane. Nicmene, osobne jsem Grano Salis objevil prave diky hledani informaci o novinkach z JB. Takze jestli neco vite. Nevahejte, telefonujte, piste, faxujte!!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
krestan



Založen: May 22, 2002
Příspěvky: 0
Bydliště: Czech_Republic

PříspěvekZaslal: čt říjen 09, 2003 7:15 pm    Předmět: Citovat

Nevím, jestli jsi už četl toto zajímavé svědectví Petra Heřmana:

Svědectví o politice \"charismatiků\" 

Předem se omlouvám a upozorňuju, že můj příspěvek bude asi trochu impulsivní, ale po tom, co poslední dobou v našich sborech prožíváme, se asi není co divit ...  

Někdy okolo 17-ti let (tj. začínající 70-tá léta a \"normalizace\"), kdy jsem se dostával poprvé do nějak těsnějšího kontaktu s křesťanstvím, jsem nějak poznával i tu \"odvracenou stranu\", teď se ji říká \"charismatici\", my jsme jim říkali zkratka \"liberečáci\", protože \"to\" mělo (v rámci Jednoty bratrské) centrum v Liberci.

Asi to bude už tou mojí pitomou povahou, že se snažim věci poznávat \"z obou stran\", a tak jsem se i těch téměř dalších 30 let snažil mít kontakty s touto stranou pokud možno přátelské, snažil se porozumět jejich uvažování atd., - ty diskuse a rozpravy to byly hodiny a desítky a snad stovky hodin - návštěvy jejich shromáždění, kázání, společných modliteb – společné akce, svým vlastním autobusem jsem vozil \"charismatickou\" omladinu na vodácké zájezdy atd.

Ale nyní \"na stará kolena\" dospívám k závěru, že to všechno byla jen \"šalba a klam\", a že tu nejde o žádnou \"teologii\" ani o nic takového, ale prostou (a sprostou) politiku a snahu o moc a zmanipulování mas, o peníze. Z tohoto důvodu mi také připadají veškeré tyto diskuse o \"darech Ducha sv.\" dost scestné a zavádějící a nebezpečné tím, že budí zdání, že se jedna o opravdový teologický problém, a odvádějí od toho, čím ono tzv. \"charismatické\" hnutí skutečně je.
My jako Jednota bratrske jsme pomerne mala cirkev, celkem neznama, ale asi diky teto velikosti se tu muzou demonstrovat jevy, ktere se v jinych meritkach nemuzou tolik rozvinout. Jejich vyznam je mozna z \"celosvetoveho\" hlediska zanedbatelny, ale stejne si myslim, ze by se mu mela venovat pozornost.

(Mozna to je blbost, co pisu, mozna to bude zase delsi - trochu se bojim, co by ten muj prispevek mohl zpusobit - tak se mozna snazim podvedome odradit ctenare od jeho dalsiho cteni. Prosim berte to zatim jako ryze subjektivni pohled - i kdyz se mozna do znacne miry shoduje s tim, jak to vidi stovky dalsich lidi.)

Jak jsem uz naznacil, ten \"letnicni\" zavan se projevoval - tak, jak jsem ho poznal - v nasi Jednote bratrske nekde v Liberci a jeho okoli prinejmensim za dob hlubokeho totace, vetsinou mezi mladymi. Ale byla to jakasi \"odruda\", se kterou se jeste nechalo nejak komunikovat, a jsem presvedcen, ze i mezi tzv. \"autoritami\" tu byli jeste uprime verici lide.

Ale co se stalo \"po revoluci v 89.\", to nas asi trochu zaskocilo. Nejdriv jsme meli takovy dojem, ze se jedna o jakesi pokracovani toho \"stareho\", a to byla ta chyba, ze jsme nerozpoznali tu zasadni zmenu: ze mezi tim \"svinstvem\", ktere k nam po 89.
roce prival ten \"zapadni vitr\" - reklamy, pornografie, charismaticke hnuti - to \"charismaticke hnuti\" nebylo az tak velkou vyjimkou, ale zase jen jeden z tech zvracenych zpusobu mysleni.

Jak se to v nasi Jednote projevovalo? Nejnapadnejsi byl pocetni vzrust. Zejmena Liberecky sbor a jeho satelity pocetne velmi rychle rostly. Zpocatku byl tento rust \"tradicni\" casti JB z velke casti tolerovan a dokonce podporovan, a to i autoritami, zejmena nasim biskupem. Hledala se v tom jakasi \"obroda cirkve\", \"obziveni\" zkostnatelych a prestarlych sboru atd. Ta tolerance sahala tak daleko, ze se zacaly ve velkem meritku tolerovat i veci, ktere by se predtim tolik netolerovaly - napriklad pozadavek vysokoskolskeho teologickeho vzdelani pro kazatele Jednoty. A klasicke vzdelani zacalo nahrazivat cteni levnych paperbacku - prekladu brozurek od panu Margiese, Hagina a dalsich, ktere postupne zacaly deformovat a ovladat mysl \"autorit\" i \"ovecek\", ktere se k nim houfne sbihaly. 

Teprve v prubehu prvni poloviny 90-tych let se zacala brat v nasi cirkvi vazneji hrozba, kterou v sobe tzv. \"charismaticke\" hnuti melo: levny populismus, snaha o ovladnuti co nejvetsich mas bez ohledu na dusi cloveka. Nekdy v te dobe (rok 92) ziskala jiz charismaticka cast na synodu nasi ceske provincie (nejvyssi organ provincie, jakoby synedrium) nadpolovicni vetsinu hlasu a navic i 2/3 vetsina (tj. 2 lide ze triclenne) Uzke rady (uradujici organ v mezidobi mezi synody) byla \"charismaticka\" a zbyvajici 1 clen byl \"silne tolerantni\". Existovala uz \"dobre zabehnuta\" spoluprace \"charismaticke\" casti JB s tzv. KMS (krestanska
misijni spolecnost, sdruzujici \"charismatiky\" z ruznych denominaci, zejmena z KS - Krestanskych spolecenstvi - JB - Jednoty bratrske - a CCE, Ceskobratrske cirkve evangelicke). Tato vazba byla natolik silna, ze tzv. \"autority\" z KMS mely pro charismatickou cast JB daleko vetsi autoritu, nez struktury vlastni Jednoty. Vyhrocoval se antagonismus s \"tradicne\" ci \"lidove\" zamerenymi sbory, cirkvemi a dalsimi institucemi, napriklad Evangelickou theologickou fakultou. To, co bylo drive pokladano za nouzi (nedostatek vysokoskolskeho theologickeho vzdelani kazatelu) se stalo ctnosti - hluboke pohrdani tradicnim evangelickym vzdelanim. Jeho misto pozdeji zaujala tzv. \"Biblicka skola\", kterou si otevreli charismatici v Liberci, umoznujici i jakesi studium korepondencnim stylem. 

Tato pocetni expanse byla \"tradicnimi sbory\" chapana tak, ze se \"charismaticka\" cast JB snazi ziskat pri hlasovani 2/3 vetsinu, nutnou pro prosazeni zasadnich zmen v nasi cirkvi. Nicmene v te dobe jiz onen pocetni \"boom\" koncil, charismaticke sbory prestavaly dale rust, jejich potencial se vycerpal, vychazely na jevo i negativni jevy. Odhaduje se, ze napriklad do Libereckeho sboru zacatkem 90-let prislo cca 600 lidi a z nich cca 300 zase odesla - a z nich velka cast \"ne zrovna v nejlepsim\" - naopak s hlubokymi traumaty. V masovem meritku se zacalo projevovat, ze tu nejde o zadnou theologii, ale o sprostou ideologii.

Nekdy kolem poloviny 90-tych let prosakovaly na krestanskou verejnost zpravy, ze se pripravuje slouceni JB a KS. V KS byly podobne problemy jako v JB - polistopadovy boom se pomalu zastavil a tomuto sdruzeni se nepodarilo naplnit potrebne kvorum, ktere statni urady pozaduji pro registraci nove cirkve. Proto se zde nabizela lakava prilezitost - pripravit v JB pudu a inkorporovat cele KS do ni, cimz padem by se dobre a zcela legalne a \"demokraticky\" obesel
zakon. (Ovsem tyto tendence ze sve strany soucasny apostol KS Dan Drapal nyni popira - mozna s ohledem na tristni situaci,
do ktere se cela nynejsi JB nakonec dostala.)

Kdyz bylo charismatickemu vedeni jasne, ze pouhym pribyvanim clenu 2/3 vetsinu hlasu na synodu v dohledne dobe neziska, pokouseli se o to jinymi zpusoby: delenim sboru, neustalym menenim stanov, jinym poctem delegatu posilanych na synod - hlas ziskavali pracovnici, kteri jej drive nemeli, a naopak zacalo byt pravo upirano tem, kteri jej drive meli. Kdyz prestali prichazet lide \"z pohanu\", zacaly se prijimat cele jine sbory a nabozenske skupiny, ktere byly pro sve
extremisticke postoje z jinych (byt letnicnich a charismatickych) denominaci exkomunikovany.

K prelomu doslo koncem roku 1997: jeden ze dvou \"charismatickych\" clenu triclenne Uzke rady \"prohledl\" a zacal se distancovat od dosavadnich praktik - zejmena se vzeprel politickemu vedeni naddominacnimu uskupeni KMS - aniz by se prestal citit \"charismatikem\" - cimz padem se zmenil dosavadni pomer sil 2:1 v Uzke rade. Tim padem se vsak (bez ohledu na ideove ci theologicke presvedceni, ale ciste politicky a tim ideologicky) stal renagatem a v politickem sporu se priklonil na stranu \"tradicnich\" sboru.

Vseobecne se ocekavalo se, ze diky predchazejicim zmenam se jiz hlasovni pomer na synodu na jare 1998 priblizi 2:1 ve prospech \"charismaticke casti\" a navic koncilo trilete kámobni stare Uzke rady - a tak tato rada naposledy zapela svoji labuti pisen: pote, co se mnozily zpravy o dusevnim poskozovani vericich mas v Libereckem sboru a suspendovala (podle me nestastne) byvaleho hlavniho kazatele E.Ruckeho (ovsem docasne a pri plnem platu a zachovani vsech vyhod) a privolala na pomoc pri reseni takto vznikle situace biskupy ze sousedni Kontinentalni provincie (= zeme zapadni casti evropskeho kontinentu), kteri situaci kolem libereckeho sboru vysetrovali.

Den pred planovanym zahajenim synodu na jare 1998 probihala pastoralni konference, na kterem se pokouseli biskupove prednest svoje zpravy, ale hned po precteni prvni zpravy byli charismatickou casti umlceni. Ta se dozadovala okamziteho zahajeni synodu bez predchozi rozpravy, nebot byla presvedcena o tom, ze svoji 2/3 prevahou nepripusti jednani o jakychkoli namitkach proti svym zajmum. Tuto prevahu se snazili ziskat predchozi diskvalifikaci dvou delegatu \"tradicni\" casti, coz se jim nepodarilo prosadit. Pote, co charismaticka cast neustale marila prubeh pastoralni konference a trvala na predcasnem zahajeni synodu (jehoz zahajeni bylo pripraveno na pristi den) \"tradicni\" cast z protestu opustila jednaci sin a rozjela se do svych domovu. Charismaticke casti schazel jeden hlas do 2/3 vetsiny, ktera by mohla synod zacit. Proto se uchylili k drobnemu \"podfuku\", ze totiz na synod privezli nic netusici nahradnici, ktera byla
urcena pro pripad, ze by se radne zvoleny delegat nemohl na synod dostavit - ta podepsala presencni listinu a tak zahajili ciste \"charismaticky\" synod bez pritomnosti \"tradicni casti\", na kterem zvolili 100% \"charismatickou\" Uzkou radu. 

Je samozrejme, ze takoveto shromazdeni zbyvajici tretina \"tradicnich\" sboru nemohla uznat za legitimni, a tim padem nemohla uznat za legitimni ani takto zvolenou Uzkou radu. Jako schudne, nejmene bolestne reseni, se techto 7 sborů dohodlo, ze se s charismatickou casti v pokoji rozejdou a pozadaji o pripojeni k sousedni Kontinentalni (tj. evropske) provincii. Bylo jim vyhoveno s tim, ze jeste predtim Rada celosvetove Jednoty bratrske
(Unity board) sestavi a vysle do Cech komisi ve snaze zjednat smireni mezi obema stranami. Obe casti (uradujici \"Uzka rada\" i zastupci tradicnich sboru) na to pristoupily, ovsem behem rocni namahy za svou praci sklidila tato komise od charismatiku jenom vysmech: presto, ze uradujici Uzka rada pristoupila na podminku, ze se behem teto doby zdrzi jakychkoli rozhodnuti, ktere by mohly negativne ovlivnit cely proces vzajemneho smireni, dostalo behem roku postupne vsech osm kazatelu z \"tradicnich\" sboru vypoved (a nebo jim nebyla prodlouzena prac. smlouva, pokud ji meli na dobu urcitou, anebo na ne byl cinen hruby natlak na rozvazani pracovniho pomeru dohodou). A to vesmes bez jakekoliv diskuse
se starsovstvy prislusnych sboru!

Postizene tradicni sbory ale zustaly solidarni se svymi kazateli a i kdyz jim prestal jit plat od Uzke rady, rozhodly se zalozit si spolecne vlastni fond, aby mohli sve propustene kazatele platit. Starsovstva sboru se postavila proti tomu, aby jejich kazatele byli vyhozeni na dlazbu pouze z techto charismaticko-ideologickych duvodu.

Nicmene nezustava pri tom - v posledni dobe zacal utok charismatiku na nase budovy a na nas majetek.

Minuly ctvrtek odletel nas prazsky kazatel na jednani mimo republiku, a tak to byla dobra prilezitost pro to, aby skupinka nekolika charismatickych gauneru pronikla do naseho prazskeho sboroveho omu. Vycihli si, az manzelka naseho kazatele odesla na nakup - jenomze se nepredvidane vratila a pristihla ctyri nezname, urostle, mlade muze prehrabovat se v pracovne jejiho manzela. Zeptala se, co jsou zac a co zde pohledavaji, a oni ze tak
jednaji z narizeni Uzke rady. Pokousela se zavolat policii, ale jeden z nich utrhl snuru ze zdi a znemoznil ji spojeni. Utekla a volala policii odjinud. Prijela policie, oni ji ukazali jakesi papiry s razitku od charismaticke Uzke rady, policie prohlasila, ze je to vnase vnitrocirkevni zalezitost a zalezitost
soudu, do ktere se nehodla vmesovat, a zase odjela.

Manzelka kazatele odbehla, aby zavolala o pomoc nektere bratry z naseho sboru a z okolnich evangelickych sboru. Mezitim se oni neznami muzi dostali do prvniho patra, kde se modlitebna, a za pomoci rozbrusovacky, vrtacky a kdovijakeho dalsiho loupeznickeho nacini prekonali bezpecnostni zamek i mrize a vlamali se do nasi modlitebny a dalsich sborovych mistnosti, kde ukradli nase sborove materialy vcetne pracovnich
smluv, clenske kartoteky atd. Do zamku si dali svoje vlastni vlozky, takze jsme se nedostali do vlastnich bohosluzebnych prostor. To bylo tuto sobotu dopoledne, takze kdyz prisli v nedeli lide na nedelni bohosluzby, nedostali se do modlitebny a shromazdeni se muselo konat v prilehlem skladu, do ktereho se nasilnici (nastesti) nedostali.

Vrchol vseho byl, kdyz jsme ve schrance nasli liebesbrief (s klickem od modlitebny - skoda ze jsme ho neobjevili driv), ve kterem se (nam starsim sboru) predstavuje nas \"novy kazatel, oficialne ustanoveny Uzkou radou\" a omlouva se nam za takovyto netradicni vstup do naseho sboru (ano, byl to vudce onech ctyr gangsteru) a tim, ze doufa, ze si spolu budeme rozumet a ze jej jako starsovstvo budeme podporovat a prijmeme jej za naseho kazatele (i kdyz, pripomina, nema jekekoliv teologicke vzdelani ani jakoukoliv zkusenost prace se sborem - ale doba je holt takova).

Ta pak clovek doopravdy nevi, jestli se ma smat nebo plakat. Ti mladsi v nasem sboru to dokazou brat jeste docela sportovne, ale na nektere (zvlaste starsi) uz je toho za tu dobu docela dost. Zvlast pro ty, kteri az dosud tem \"charismatikum\" aspon trosku, ve skrytu duse, fandili... 

Jinak, kdyz nas sborovy pokladnik sel do sporitelny, tak se s nim uz nikdo moc nebavil, jenom mu sdelili, ze tam mezitim prisla nase oficialni Uzka rada a zmenila podpisove vzory, takze jako sbor jiz nemame moznost nakladat s nasimi penezmi. Nejen s nasimi - protoze na tom ucte byl zaroven fond pro vyplatu vsech nasich kazatelu - necelych pul milionu. Da se to snad nazvat jninak nez hnusna kradez? Ted to bude resit soud, ktery se potahne pravdepodobne nekolik let, zrovna tak jako soud o nase sborove mistnosti a budovy, ktere nam charismatici jen tak zadarmo nehodlaji nechat.

Ja nechci, abyste nas litovali - muzeme si za to sami, svoji prilis dlouhou toleranci a trpelivosti. Jen bych rad, aby to poslouzilo jako varovani
- nejde o theologii, ale o ideologii a nejsprostsi politiku nejhrubsiho zrna. Macchiaveli, ne Jezis. Nenechte se zmast recmi o darech Ducha atd. - jen
to zavadi od prave podstaty veci, kterou je touha po moci, majetku, po penezich.

Mozna, ze vsichni \"charismatici\" nejsou takovi - hja verim tomu, ze vetsina z nich tomu uceni doopravdy veri a jsou to uprimni lide. Ale ta
podstata, to \"uceni\" tech, kteri jsou \"u vesla\", kteri ziskali moc, to je ryze materialni, tam ty reci o duchu sv. jsou sproste zvasty. Postupne na to lide prichazeji, ale vetsinou az po velmi trpkych zkusenostech.

To, co nas ucili ve skole, ze byla katolicka cirkev ve stredoveku, tak presne to je charismaticke hnuti dneska. Tak jako stari bratri pokladali
papeze za Antikrista (a nechavam ted stranou, jestli pravem), zrovna tak treba ja osobne vidim nasi oficialni \"Uzkou radu\" a jejiho predsedu.
Ja vidim, ze mu nepomuzu - i kdyz je to muj byvaly kamarad, a to je na tom to smutne - ale ztratil viru i rozum, mozek i srdce, je zcela v moci Satana a mozna, ze o tom ani nevi. Kdo vi?

Ale tak, jako jedinou cestu videli v tom oddelit se od toho, na co uz nemaji silu, aby to napravili, tak taky my vidime jedinou moznost oddelit se od toho Zleho, ktery nyni ovlada to \"charismaticke\" hnuti v nasi Jednote.

Mozna vam pripadne, ze treba v katolicke cirkvy je to \"hnuti charismaticke obnovy\" lepsi, ja nevim. Ted jsem psal jen o tom, vedle ceho celou dobu zijeme a s cim musime radu let zapasit.

PS: Porad mam mezi tzv. \"charismatiky\" spoustu svych osobnich pratel, ktere uprimne miluju a vazim si jich pro mnoho cennych lidskych vlastnosti. Bude pro ne asi tezkym zklamanim, az (pokud vubec) nekdy v zivote poznaji, co se za tim jejich ucenim skutecne skryva. Ale to asi museji poznat sami. Zvenku je to zni asi neuveritelne.

Takze jen summa summarum pro nasi diskusi: Prosim, berte v uvahu, ze se nejedna ani tak o theologii, jako o ideologii. To je v podstate vse, co jsem se snazil tim dlouhym prispevkem vyjadrit - diky za trpelivost, pokud jste docetli az sem. Ale strucneji se mi to nepovedlo. I tak jsem jsem zdaleka nenapsal vsechno - jen jsem se snazil, aby tam nebyly moc velke polopravdy. I kdyz je to tendencni, snazil jsem se vyvarovat polopravd
a lzi. Neco je mozna \"veci vykladu\" nebo \"uhlu pohledu\". Ja to pisyu tak, jak to sam prozivam, a se mnou rada dalsich v nasem sboru a v dalsich sborech. Hezky to moc neni. Nejedna se jen o tech \"7 tradicnich sboru\" - dva dalsi sbory se rozstepily na \"tradicni\" a \"charismatickou\" cast, s tim, ze charismaticka cast zabrala budovy a modlitebny a majetek a plat od statu pro sve kazatele a \"tradicni\" cast se musi schazet \"po domich\". A ve zbyvajicich \"pocharismatictelych\" sborech zkratka ta \"tradicni\" cast muslela kapitulovat pred pocetni presilou.

Je boj \"pozemsky\" a boj \"duchovni\". To, co ted je mezi \"tradicnimi\" sbory a uradujici uzkou radou a casti \"charismatickych\" sboru, kterymi je representaci autority Bozi na zemi, to je uz boj ciste \"pozemsky\" a hruby a uz bez jakychkoliv \"duchovnich\" nanosu - to je sprosty boj o ziskani majetku. Pokud bych neco nazval \"duchovnim\" bojem, tak ten se ted odehrava uvnitr te samotne \"charismaticke\" casti, ze ktere uz cast prohledla to
svinstvo, o ktere se jedna, ale nema odvahu vzdorovat, a cast je jeste totalne zaslepena. O tu myslim nyni jde.
Za to se modlim. 

Zdravi (tradicnaky i \"charismatiky\")
Petr Herman

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
krestan



Založen: May 22, 2002
Příspěvky: 0
Bydliště: Czech_Republic

PříspěvekZaslal: čt říjen 09, 2003 7:25 pm    Předmět: Citovat

Ještě pár reakcí z různých stran:

Ahoj Petre,

>Predem se omlouvam a upozornuju, ze muj prispevek bude asi trochu impulsivni, ale po tom, co posledni dobou v nasich sborech prozivame,
>se asi neni co divit ...

tak jsem si vsechno precetl (bylo to namoute dlouhe) a nejak je mi smutno. Smutno z toho, ze cele Tve vypraveni az moc pasuje do retezu dalsich udalosti, ktere zacaly uz v prvnich stoletich, kdy si nasi cirkevni otcove rozbijeli hlavy z politickych duvodu pod teologickou rouskou, ktere pokracovaly pres dobyti Carihradu proto, ze Rim si pral  oslabit vychodni cirkev a proto neprisel na pomoc, a pres tisice dalsich sarvatek, afer a pomluv, ktere pravdepodobne jen tak brzy neskonci, do retezu, ktery umoznuje, aby nas ovladal Nekdo Treti, koho nezname a kdo neni Ten, Jemuz chceme slouzit, do retezu ze ktereho jsme si za tech skoro 2000 let nevzali pouceni.
Buh nas opatruj, kdyz jsme tak blbi... :-/

Mej se dobre, Petre. Mit se dobre je take dar Ducha svateho.
A nenech se zviklat. Nenechat se zviklat je take dar Ducha.

Pokoj a pozehnani...

Milan

__________________________________________________________

Dekuji Petru Hermanovi za prispevek a musim se k nemu pridat s obdobnou zkusennosti, ktera se udala pred nekolika lety u nas v Cirkvy bratrske. Prakticky to proslo podobnym zpusobem, avsak vyjma toho nasili. Tenkrate se oddelila charismaticka cast naseho sboru a vzapeti se transformovala do skupiny zvane Novy Zivot. Proto pokazde, kdyz tito charismatici hovori, ze mluveni jazyky a jine obdobne dary slouzi k budovani viry cloveka a cirkve, musim se vzdy nad tim pousmat. Zatim pozoruji, ze charismaticti clenove naprosto postradaji toleranci a jejich
srdce se zuzilo pouze na lidi podobne smyslejici. Protoze mam v jejich kruzich take sve pratele, mohu to prozivat naprosto
realne. Povysili sveho ducha nad naseho a s nami se rozhodli nekomunikovat z toho duvodu, aby je nas dabelsky duch nestrhl do hlubin pekelnych.
Charismatici predhazuji Biblicke verse sem tam, ale vime vsichni, ze Bozi slovo se da lamat, ohybat ku spokojenosti kazdeho. Takze hledani pravdy zdar a nezbyva nic jineho, nez kazdy na vlastni pest a zodpovednost.
Preji tak vsem i sobe plnost praveho Ducha Svateho na ceste hledani.

S pozdravem Daniel

__________________________________________________________

Zdravim,

myslim, ze se muzu pripojit k podobnym prohlasenim i ja, ac je to k nevire Neutral. I v katolicke cirkvi existuji skupiny, ktere pomoci charismatickych daru spise navazuji lidi na sebe, tahaji z nich penize na svoje projekty, ktere nijak neprispivaji k jednote cirkve a tak. Nastesti je cirkev tak zdrave konzervativni, ze ceka, az jake bude ovoce vseho. Nekterym charismatickym komunitam dava svoje uznani (komunita Emmanuel, Blahoslavenstvi, Chemin Neuf, Open Doors, Glory of God ap.), jine teprve zkouma a ceka... Myslim, ze Petr ma pravdu v tom, ze kdyby nase denominace byla tak mala, jako jejich, asi by nas nektere snahy rozlozily. Ale prave tahle masovost je sice tezce \"utahnutelna\", daleko mene operativni, abych tak
rekl, zato vse peclive zkouma. Proto muzu s klidnym svedomim rict: ano, duchovni dary jsou lehce(!!!) zneuzitelne, ale skutecne velmi zalezi na jejich nositelich, zda se k tomu propujci. U nas je jednim z dulezitych rozpoznavacich znaku, zda aktivita onoho hnuti podporuje jednotu, nebo naopak smeruje k rozstepeni. Na tom se pozna velmi jednoduse, jak vedouci zachazi se svym obdarovanim... Me je konkretne velmi blizka komunita Blahoslavenstvi, ktera v cirkvi existuje uz pres 20 let a je jednou z uznanych komunit. Dalsi komunita, kde jsem trosku nahledl do \"kuchyne\" je komunita Jana Krtitele, ktera ovsem jiste nedobre tendence vykazuje, takze jsme s ni spolu manzelkou pomalu rozvazali styky. Ty lidi, kteri tam zijou, mame radi, nekterych je nam i lito, ale zatim se muzeme jen modlit, aby prohledli a nebylo jim lito zivota tam straveneho...
Tak asi takhle...

Zdravi
Honza

[ Editace od krestan On Date 09/10/2003 ]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tomas15



Založen: Sep 19, 2003
Příspěvky: 0
Bydliště: blank

PříspěvekZaslal: pá říjen 10, 2003 8:19 am    Předmět: Citovat

ja jsem to samozrejme cetl, ale snad to tady nebude tak uplne na skodu. pokud vsak mozno, vi-li nekdo neco o soucasnosti, dejte vedet!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ulrich



Založen: Oct 08, 2003
Příspěvky: 0
Bydliště: Czech_Republic

PříspěvekZaslal: pá říjen 10, 2003 9:59 pm    Předmět: Citovat

V loňském roce došlo v JB k dalšímu schizmatu. Z některých sborů ( např. Turnov ) odešly poměrně velké skupiny a ty byly letos přijaty do Křesťanských společenství. Tato skutečnost vedla k rozkolu mezi KS a JB. Zároveň JB prakticky úplně přerušila kontakty s KMS. Proč k tomu došlo? Každá strana má pochopitelně svoji verzi. Nicméně podstatou problému byl sílící tlak vedení Jednoty na kázeň ( podřízenost autoritě )a jednotnou vizi členstva. Tomu se část lidí nechtěla podřídit a nakonec odešla do KS, kde je atmosféra svobodomyslnější.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomas15



Založen: Sep 19, 2003
Příspěvky: 0
Bydliště: blank

PříspěvekZaslal: st říjen 15, 2003 8:15 am    Předmět: Citovat

to je zajimave. diky za zpravu. rad bych se jeste zeptal o jakou jednotnou vizi se jedna?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ulrich



Založen: Oct 08, 2003
Příspěvky: 0
Bydliště: Czech_Republic

PříspěvekZaslal: st říjen 15, 2003 3:45 pm    Předmět: Citovat

Snad jsem použil špatný termín. Vizí jsem neměl na mysli nějaký konkrétní kompletní program, který bych mohl bod po bodu vypsat. Spíše jde o to, že podle mě vedoucí v Jednotě mají sklon ( možná je to po nich vyžadováno, nevím ) vzhlížet k libereckému centru a mechanicky odtud do svých sborů přenášet modely, formy a důrazy. Aktivní a inteligentní lidé z řad členstva měli naopak často dojem, že jejich inicaiativy jsou opomíjeny. To bylo jednou z příčin odchodu zmíněných skupin do KS.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomas15



Založen: Sep 19, 2003
Příspěvky: 0
Bydliště: blank

PříspěvekZaslal: pá říjen 17, 2003 10:00 am    Předmět: Citovat

Myslim, zes nekde jinde napsal, ze chodis do JB. Jak se s tim tedy vyporadavas?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ulrich



Založen: Oct 08, 2003
Příspěvky: 0
Bydliště: Czech_Republic

PříspěvekZaslal: pá říjen 17, 2003 10:33 am    Předmět: Citovat

Tomášovi:

1. V době, kdy jsem hledal společenství, jiná protestantská skupina než JB u nás ve městě nebyla. A ke katolíkům se mi nechtělo.

2. Mnou popsané jevy nejsou z mého pohledu v našem konkrétním sboru natolik silné, aby to u mě převážilo nad jinými, pozitivními stránkami. Navíc náš kazatel nemá zrovna povahu diktátora, a tak je v jeho podání vše mírnější a přijatelnější.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomas15



Založen: Sep 19, 2003
Příspěvky: 0
Bydliště: blank

PříspěvekZaslal: pá říjen 17, 2003 12:00 pm    Předmět: Citovat

jeste dalsi otazka me napada. Kdysi predtim nez se JB rozdelila jsem se byl podivat ve sboru v Holesove a zdalo se mi, ze se jednalo o sbor pomerne hodne tradicni... Vubec bych nerekl ze charismaticky. Myslim, ze kazatel se jmenoval Svetozor Slavek ci tak nejak... Jak to, ze se jeho velice tradicni sbor a velice premyslivy a tradicni kazatel pridal k vetsi (charismaticke) strance?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ulrich



Založen: Oct 08, 2003
Příspěvky: 0
Bydliště: Czech_Republic

PříspěvekZaslal: pá říjen 17, 2003 4:33 pm    Předmět: Citovat

Tomášovi:

O sboru v Holešově nic nevím. Možná, že dělící čára uvnitř JB ve skutečnosti nevedla mezi charismatiky a konzervativci, nýbrž mezi horlivými a vlažnými ( to je ostatně názor velké stránky ).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomas15



Založen: Sep 19, 2003
Příspěvky: 0
Bydliště: blank

PříspěvekZaslal: čt listopad 06, 2003 1:53 pm    Předmět: Citovat

Zajemcum a zvlaste kritikum charismatiku z JB, rad bych predlozil k zamysleni clanek Cim me obohatila charismaticka zboznost od D. Fajfra z CB. Jedna se o to, ze v CB, zda se, charismaticke hnuti tradicne celkem s prehledem zvladaji a me by zajimalo, jakto, ze v JB naopak charismaticke hnuti zvladlo rozdelit cirkev. Zvlast, vezmeme-li v potaz, ze sveho casu nebyl velky rozdil mezi Ruckym a Fajfrem...

[ Editace od tomas15 On Date 06/11/2003 ]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
daggie



Založen: Mar 29, 2006
Příspěvky: 0
Bydliště: Czech_Republic

PříspěvekZaslal: so duben 01, 2006 9:12 pm    Předmět: Citovat

Zdravím vás, Boží bojovníci!
Neberte prosím to oslovení jako ironii. Myslím to jako poklonu.Podobné trauma jsem zažil před 10 lety při odchodu z tehdejšího KS Olomouc. Tam díky Bohu šlo o teologický rozpor (Pronce a Hagin v rukou pastora versus evangelium milosti u mě). Skončilo to mým tichým zmizením i s celou rodinou do jiné (tradiční) denominace, naprostou chudobou po 5 letech tvrdě Princovsky vyžadovaného placení 10% z platu a 9 lety depresí, které teď skončily. Díky Bohu. Nicméně k tak gangsterským metodám se nikdo tehdy neuchýlil, naštěstí to byl slaboch. Ale manipulovat uměl. Sbor se po roce rozpadl. Neděste se a hlavně odvahu! Věřím, že se Pán Ježíš velmi brzo zastane svých maličkých. Charismatické hnutí nejsou konečné slovo v Církvi v naší zemi. Věřím, že se postupně vrátíme k normálnímu evangelikálnímu křesťanství, jako v biblických dobách. Chce to modlitby a s těmi fundamentalisty se nepárat a všechno publikovat. Nebrat ohledy na to, že to byli bratři. To jim totiž velmi vyhovuje. Naše mlčení je součást jejich dočasného úspěchu. Apoštol Pavel nás k tomu povzbuzuje takto: Ef 5,11 - 14 Nepodílejte se na neužitečných skutcích tmy, naopak je nazývejte pravým jménem. O tom, co oni dělají potají, je odporné i jen mluvit. Když se však ty věci správně pojmenují, je jasné, oč jde. A kde se rozjasní, tam je světlo. Proto je řečeno: Probuď se, kdo spíš, vstaň z mrtvých, a zazáří ti Kristus.

God Blez U 4Ever
Daggie
_________________
<strong>Jesus, Peace & Rock'nRoll 4 All</strong><br>
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Anonymous



Založen: Nov 10, 2000
Příspěvky: 0

PříspěvekZaslal: st říjen 04, 2006 6:12 pm    Předmět: Citovat

Jen drobnost - ti "chudáci" tradiční JB jsou velmi mediálně zdatní a na GranoSalis velmi aktivní. Ona pravda je trošku někde jinde. Oni zapomínají na své "kroky". Když citují např. Unitas fratrum, tak třeba zapomínají na výslovný pokyn ukončit všechny soudní spory - který přešli mlčením. Zapomínají třeba na to, že je to pouze ochranovský seniorát (jak si teď říkají), kdo podává žaloby. Zapomínají třeba na vystavená falešná potvrzení o převzetí peněz (anebo se jedná o zpronevěru) atd. atd. Jenže tím se pochopitelně chlubit nebudou.

Takže ti "tradiční" se chovají násobně hůře (lži, soudy, pomluvy), než ti "zlí" charismatici. Už to, jakou vyvíjejí mediální aktivitu, svědčí cosi o nutnosti překřičet své vlastní svědomí. Stačí jen přemýšlet, proč ti charismatici nemají takovou potřebu stále obhajovat své kroky - že by neměli důvod?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Anonymous



Založen: Nov 10, 2000
Příspěvky: 0

PříspěvekZaslal: pá říjen 13, 2006 12:26 pm    Předmět: Citovat

Milý příteli,
1. "tradiční" nezapomínají na své kroky. Pražský sbor JB - ne Distrikt - Seniorát -podal žaloby a zástupcům UF řekl, že je nestáhne, neb je to poslední možnost jak zachovat 100 let fungující sborový dům. Nepodařilo se, úr jej "úspěšně" prodala italské firmě.
2. Obecně. Kdo podává žalobu? Ten kdo loupí nebo kdo je oloupen? Není to důvod proč žalobu podal pražský sbor?
3. O žádných fingovaných podpisech nebo předání peněz na straně Distriktu není nic známo. Měl bys to doložit nebo vzíti zpět. Píšeš přeci na křesťanský portál.
4. Myslím, že to volání ochranovských nebylo dost hlasité. To co se stalo v JB je v církích událost bezprecedentní a varovná.
pokoj tobě
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Toto fórum je zamknuto, nemůžete zde psát ani upravovat příspěvky!   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!    Obsah fóra granosalis.cz -> Charismatici vs. tradiční křesťané Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Můžete přidat nové téma do tohoto fóra.
Můžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Můžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Můžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Můžete hlasovat v tomto fóru.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy