Založen: Nov 26, 2004 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: pá listopad 26, 2004 6:55 pm Předmět:
Dobry den,
zacal jsem studovat Stary Zakon a neni mne jasne, kdo byly zeny Kaina a Abela a kdo byli rodice tech zen. Pise se jen o tom, ze se oba bratri ozenili. Prosim, vi to nekdo? Diky
Založen: Mar 07, 2003 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: pá listopad 26, 2004 10:31 pm Předmět:
Za ženy měli přeci své sestry, tedy děti rodičů Adama a Evy. To snad není složitá kombinatorická úloha, předpokládáme-li, že každý muž mohl mít maximálně jednu ženu.
Tehdy byl genetický kód člověka prakticky nezkreslen a tedy nebyl problém, když sourozenci spolu měli děti. Problém pomalu nastával až časem, kdy se kód člověka vlivem náhodných mutací postupně degeneroval.
Založen: Nov 26, 2004 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: so listopad 27, 2004 12:33 am Předmět:
Díky, mně to taky napadlo, ale nechtěl jsem si to připustit. To zdůvodění mě nenapadlo. Ještě je mně divné, že se nezmiňují jejich jména, ale to je detail.
1) Ve SZ nikde není zmínka o tom, že by Ábel měl ženu, ale je jasné, že tento \"problém\" nastane u dalších synů Adama a Evy.
2) Jméno ženy Kaina nikde v Bibli uvedeno není. Uvádí ho mimobiblický židovský spis - kniha Jubileí: \"Kain si vzal za ženu svou sestru Avanu a ona mu porodila syna Henocha na konci čtvrtého jubilea.\" (Jub 4,9). Pravda to být může, ale nemusí. Pro zarputilé \"zákoníky\" ještě jednou zdůrazňuji, že věta se jménem ženy Kaina NENÍ součástí biblického textu. Uvádím to jen jako poznámku na okraj.
Založen: Nov 19, 2005 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: so listopad 19, 2005 12:49 pm Předmět:
Gn 4,3 Po jisté době přinesl Kain Hospodinu obětní dar z plodin země.
Gn 4,4 Také Ábel přinesl oběť ze svých prvorozených ovcí...
Závěr - Kain přinesl Hospodinu oběť jako první. Pokud ty oběti byly přinášeny na ohni, Kainova zapáchala dýmem ze spálených rostlin, Ábelova voněle pečeným masem - \"libou vůní pro Hospodina\".
Gn 4,4 I shlédl Hospodin na Ábela a na jeho obětní dar,
Gn 4,5 na Kaina však a na jeho obětní dar neshlédl. Proto Kain vzplanul velikým hněvem...
Otázka: proč provedl Hospodin tuto diskriminaci?!
Gn 4,6 I řekl Hospodin Kainovi:\"Proč jsi tak vzplanul?...
Gn 4,7 Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro?
Poznámka - v Bibli nestojí, zda-li se Hospodin zajímal i u Ábela, konal-li dobro.
O tom, že Kain dobro nekonal rovněž v Bibli není zmínka.
Závěr - Biblický Bůh to byl, kdo zavinil bratrovraždu?
ale asi měli židé dobrý důvod pro to, že učili Genezi ne na začátku, ale až v dospělejším věku, kdy už děti byly seznámené s obsahem ostatní nauky.
Ty první kapitoly jsou hodně zhuštěně napsané, protože musely obsáhnout jedním nebo několika obrazy spoustu věcí. Je tam zmíněno jen to, co je důležité, a nepodstatné věci jsou vynechávané. Jestliže tan nestojí, že Ábel konal dobro, tak se to za prvé předpokládá z kontextu a případná Ábelova nepravost Kainovi nezakládá právo jednat, jak jednal. Může se tomu taky rozumět takto: Ty se nevymlouvej na svého bratra, ale postav se přede mnou a nes odpovědnost sám za sebe. To Kain neudělal, naopak pokládal Ábela nějakým způsobem za příčinu svojí situace. Jestli chtěl mít od něho pokoj nebo si myslel, že když se ho zbaví, zbyde Bohu jenom on sám, nebo uvažoval jakkoli jinak, zjistil vzápětí, že takhle to nefunguje. Důležité v následujícím oddíle je vyznání nenávisti Kainova potomka Lámecha: zabil jsem chlapce za své zranění a jestliže Kain bude pomstěn sedmkrát, tak já sedmdesátkrát sedmkrát. Zcela převrací Boží milost pro Kaina, která ho měla chránit, a bere ji do svých rukou a hodlá ničit všechno, co by mu stálo v cestě. Když budete číst celou tu kapitolu, tak bude i ten úvodní příběh jasnější.
A všimněte si, že Lámechem končí Kainův rodokmen v bibli. Možná se vyvraždili navzájem (při tom přístupu bych to pokládal za možné), ale spíš jde o to, že už zašli tak daleko, že se s nimi nedalo nic dělat. A dál se bible zabývá už jenom třetím potomkem Adama a Evy, Setem, a jeho rodem. _________________ evanjelický mrož
ještě jedna poznámka, kupodivu ten rod byl velice úspěšný v tom, čemu dnes říkáme \"pokrok\". O několika lidech se tam píše, že něco vynalezli nebo že byli \"otci těch, kteří dělají to a to\". Přesto je bible od další kapitoly zcela pomíjí, protože tyhle věci nejsou důležité pro to, co chce dál říct.
Založen: Nov 19, 2005 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: čt leden 05, 2006 1:29 pm Předmět:
Děkuji za odpověď.
Uvádíte interpretaci možná ovlivněnou Prvním listem Janovým (1J 3,12)
V této kapitole je ovšem zmiňován Bůh a ne Kainovo svědomí!
Gn 4,6 – I řekl Hospodin Kainovi…
Gn 4,9 – Hospodin řekl Kainovi…
Gn 4,10 – Hospodin pravil…
Gn 4,15 – Ale Hospodin řekl…
Oba bratři zřejmě žili vedle sebe (Gn 4,8…Když byli na poli…).
Biblický Bůh jistě věděl o jejich vztazích i o tom, co hrozí Ábelovi.
K bratrovraždě došlo po zásahu biblického Boha, ne před ním.
Problém zůstal otevřený: Biblický Bůh to byl, kdo vyvolal bratrovraždu?
ano, k bratrovraždě došlo po zásahu biblického Boha. Dám Vám otázku: je věta \"což nepřijmu i tebe, když budeš konat dobro\" návodem k zabití?
Jestli máte děti dám Vám tuhle otázku. Budou se prát a Vy jim řeknete: \"Přestaňte s tím, nechci, abyste to dělali, chovejte se k sobě líp nebo jděte od sebe.\" A jeden z nich půjde a praští toho druhého do hlavy kamenem. Způsobilo to Vaše napomenutí, nebo se budete zlobit na toho útočníka, že neposlechl a nedal si říct?
Založen: Nov 19, 2005 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: st leden 18, 2006 8:35 pm Předmět:
Řekněme, že mám dva syny. Ábel je hodný, starší Kain je zlý a vzteklý. Aby si mě získal připraví mi Kain dárek. Když to uvidí Ábel, taky mi připraví svůj dárek. Za dárky pochválím OBA syny. VÍM, že kdybych Kaina i s jeho dárkem ignoroval, popadl by ho vztek a mohl by Ábela i zabít. Využiji této příležitosti a sdělím Kainovi, že jeho dárek je dobrým počinem a pokud bude vždy činit dobro, bude v rodině smír.
Děkuji Vám pane Mrož.
Sdělil jste mi vše, co jsem potřeboval vědět.
Je mozne aby se krestane tak dohadovali proc Kain zabil Abela? Proste Svateho Ducha o objasneni! Abel prinesl obet Bohu takovou jakou mel. Zabil beranka. Tak jak asi musel Buh v Raji zabit zvire (asi beranka), aby mohl dat Adamovi a Eve kuzi na prikryti nahoty. A je to obet, kterou museli Zide davat. Posledni obeti byl prece beranek Bozi-Jezis Kristus. Kain dal ze sve prace obet-kvety a rostliny. To je ale spatne, protoze si vyvolil svuj zpusob jak prichazet k Bohu a to se samozrejme Bohu nelibilo. Lidi si vzdycky nachazeji ty spatne cesty. jen ta Bozi, kterou on rika a pred nas klade je ta spravna. Kain misto toho aby se podridil a litoval, se rozlobil. Tak to bude i ke konci dni. Lide vytvori nove nabozenstvi a budou zabijet ty, kteri budou radeji poslouchat Boha nez je. _________________ Libby
Založen: Feb 14, 2007 Příspěvky: 0 Bydliště: Czech_Republic
Zaslal: čt únor 15, 2007 12:07 am Předmět:
Pro Libby.
Máš to v hlavě trochu zpřeházené. Logika je holt logika, ta se plácáním prostě nezakryje. Stejně je to s Kainem a Abelem. Poučení z tohoto jistě drastického příběhu je pouze jediné. Abel byl pastevec a chovatel ovcí. Židé se až do babylonského zajetí živili převážně takto, vždyť sám praotec Abrahám byl pastevec nejpastevečtější. Zemědělec Kain nebyl prostě v oblibě. Mladí židé si museli tímto příběhem prostě vtlouci do hlavy, že zemědělci (Kainové) jsou jejich přirozenými nepřáteli. Pokud by tedy byl celý příběh pravda a ještě tam asistoval Hospodin, tak je jasné, že Hospodina musel někdo navádět. Nebo nemusel, Hospodin již od počátku nebyl bohem všech, ale jen a jen pastevců, ostatní mu nebyli Lybbí. _________________ Elbotto
Můžete přidat nové téma do tohoto fóra. Můžete odpovídat na témata v tomto fóru. Můžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Můžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Můžete hlasovat v tomto fóru.